– Κυρία Τσόκανου, το ξεκίνημα της καλλιτεχνικής περιόδου σηματοδοτείται από το διορισμό σας στη θέση της Διευθύντριας της ΚΟΘ. Είστε η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτά τα καθήκοντα. Μιλήστε μας για εσάς, να σας γνωρίσει το αναγνωστικό κοινό μας.
Είμαι ουσιαστικά ένα “παιδί της Θεσσαλονίκης”, καθώς γεννήθηκα, μεγάλωσα και σπούδασα στην πόλη. Από το 2003 ζω και εργάζομαι στο εξωτερικό, έχοντας πολυάριθμες συνεργασίες με σημαντικές ορχήστρες και λυρικά θέατρα και διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς. Έχω υπηρετήσει ως μόνιμη αρχιμουσικός στο θέατρο της Ερφούρτης, μουσική διευθύντρια του οργανισμού μουσικού θεάτρου Αρόζα της Ελβετίας και μόνιμη φιλοξενούμενη αρχιμουσικός της ορχήστρας της δυτικής Βοημίας.
– Ποιο είναι το προσωπικό σας στοίχημα από την υπεύθυνη θέση της Διευθύντριας της ΚΟΘ;
Είναι μεγάλη μου χαρά και τιμή η ανάληψη αυτής της θέσης σε έναν οργανισμό που από μικρή θαύμαζα και παρακολουθούσα. Η Κ.Ο.Θ. αποτέλεσε σημείο έμπνευσης για όλη την μετέπειτα πορεία μου. Φιλοδοξώ να εντάξουμε ως Κ.Ο.Θ. τη συμφωνική μουσική στην καθημερινή ζωή της πόλης και να ενισχύσουμε τη δυναμική της παρουσία, τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό, κυρίως αναπτύσσοντας συνεργασίες.
– Η Πολιτεία στηρίζει την ΚΟΘ; Με ποια μέτρα στήριξης;
Η Κ.Ο.Θ. είναι ένας δημόσιος οργανισμός, χρηματοδοτούμενος από την Πολιτεία. Ως εκ τούτου τα οικονομικά της δεδομένα εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την τακτική επιχορήγηση, η οποία τα χρόνια της οικονομικής κρίσης έχει συρρικνωθεί σημαντικά. Εμείς προσπαθούμε να αντλήσουμε πόρους από χορηγίες, να μειώσουμε τα κόστη των παραγωγών μέσα από συνεργασίες και να αυξήσουμε τα έσοδα από τις συναυλίες μας. Είναι ένας δύσκολος δρόμος, τον οποίο όμως τον βαδίζουμε με επιτυχία, γιατί η Κ.Ο.Θ. είναι εκτός των άλλων και ένας υγιής οργανισμός. Η Πολιτεία στέκεται δίπλα μας και μας βοηθά και στο οικονομικό κομμάτι και στον τομέα κάλυψης αναγκών σε προσωπικό. Φυσικά υπάρχουν πολλά που μπορούν να γίνουν σε συνεργασία με την Πολιτεία, όπως το θέμα της στέγασης της ορχήστρας και εκεί προσπαθούμε από κοινού να βρούμε λύσεις.
– Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του προγράμματος και πόσες παραστάσεις της Ορχήστρας έχετε προγραμματίσει;
Το πρόγραμμά μας χαρακτηρίζεται από το αμάλγαμα σημαντικών έργων του παραδοσιακού και του σύγχρονου ρεπερτορίου, όπου δεσπόζουν τα σπουδαία συμφωνικά έργα από τη μια πλευρά και οι τρεις παγκόσμιες πρεμιέρες έργων νέων Ελλήνων συνθετών. Έχουν προγραμματιστεί για το τετράμηνο Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2017, 16 τακτικές συναυλίες, 8 εκπαιδευτικές συναυλίες για σχολεία και 7 συναυλίες μουσικής δωματίου, τα γνωστά Κυριακάτικα Πρωινά της Κ.Ο.Θ.. Επιπρόσθετα υπάρχουν διάφορες δράσεις, όπως το ‘Farewell concert’ που πραγματοποιήσαμε στο Αεροδρόμιο Μακεδονία, η συμμετοχή μας στις δράσεις ‘Έγινε η σπίθα πυρκαγιά’, καθώς και το τριήμερο φεστιβάλ ΚΟΘ Underground που διοργανώνουν οι μουσικοί μας, μαζί με το ΚΕΘΕΑ Ιθάκη και μόλις ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία. Άρα υπάρχει μία έντονη δραστηριότητα.
– Οι τιμές των εισιτηρίων έχουν δεχθεί αύξηση…… έχουν παραμείνει οι ίδιες….. υπάρχει κοινωνική πολιτική τιμών στις ευπαθείς ομάδες;
Οι τιμές μας έχουν μειωθεί σε ποσοστό 50% τα τελευταία χρόνια, ενώ συνεχώς αυξάνουμε τις ειδικές κατηγορίες δικαιούχων μειωμένου εισιτηρίου των μόλις 5€. Σκοπός είναι να είμαστε προσιτοί από το σύνολο σχεδόν του κοινού, αλλά παράλληλα να καταφέρνουμε να εξασφαλίζουμε και μέρος του υψηλού κόστους παραγωγής. Από την αρχή του έτους διαθέτουμε 30 δωρεάν θέσεις σε ανέργους, ενώ στις συναυλίες μας στο Α.Π.Θ. η είσοδος είναι δωρεάν για όλους τους φοιτητές του Α.Π.Θ. και τους φοιτητές του Τ.Μ.Ε.Τ. του ΠΑ.ΜΑΚ.
– Στο πρόγραμμα της ΚΟΘ έχουν συμπεριληφθεί παιδικές συναυλίες που να απευθύνονται και σε σχολεία;
Έχουμε προγραμματίσει τη σειρά συναυλιών ‘Το καρναβάλι των ζώων και άλλες ιστορίες’, από 30/10 έως 3/11, σε παραστάσεις για σχολεία, που σκοπό έχουν να εισάγουν με ευχάριστο τρόπο τους μικρούς μας φίλους στον κόσμο της συμφωνικής μουσικής. Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με μία συναυλία για όλη την οικογένεια στις 4/11, στο Α.Π.Θ., οπότε μπορούν οι γονείς να την παρακολουθήσουν με το παιδία τους.
– Πέραν της Χριστουγεννιάτικης και Πρωτοχρονιάτικης συναυλίας, μελέτησα στο πρόγραμμα της ΚΟΘ, αφιερώματα στη Μαρία Κάλλας, στο Μάνο Λοΐζο, στο Νίκο Γκάλη…..Έχουν ξαναγίνει τέτοια αφιερώματα ή είναι δική σας η πρωτοβουλία των συγκεκριμένων εκδηλώσεων;
Θέλω εδώ να ευχαριστήσω τον προκάτοχό μου, κ. Βράνο, ο οποίος οραματίστηκε και προετοίμασε ένα μεγάλο μέρος του προγράμματος. Το αφιέρωμα στην Μαρία Κάλλας το κάνουμε κάθε χρόνο στις 16/9 και κάθε χρόνο το αγκαλιάζει περισσότερο ο κόσμος. Το κοντσέρτο για τον Γκάλη προέκυψε μετά από ένα διαγωνισμό νέων συνθετών που είχε κάνει η ορχήστρα. Ο νικητής θα μπορούσε να γράψει ένα έργο, το οποίο θα παρουσίαζε η Κ.Ο.Θ.. Ο Νικόλας Τζώρτζης κέρδισε και έγραψε ένα κοντσέρτο για πιάνο για τον Νίκο Γκάλη. Σε ό,τι αφορά το αφιέρωμα στον Μάνο Λοΐζο, είναι μια ιδέα που ξεκίνησε από τη Seed Point, τον μουσικό εκδότη του Μάνου Λοΐζου, που ήθελε να δώσει μία νέα πνοή στο έργο του, με συμφωνικές διασκευές τραγουδιών του μεγάλου μας συνθέτη. Όταν επιλέχτηκε ο Αντώνης Σουσάμογλου, ο εξάρχων βιολιστής μας, γι’ αυτή την επεξεργασία, ήταν αναπόφευκτο να αναλάβει η Κ.Ο.Θ. να πραγματοποιήσει αυτό το αφιέρωμα. Συνεργαστήκαμε με το Μέγαρο και το εντυπωσιακό αποτέλεσμα θα το χαρούν όλοι σε λίγες ημέρες.