“Η Τέχνη είναι η ανάγκη της ψυχής του καθενός μας. Λειτουργεί ιαματικά και θεραπευτικά. Μας εκπαιδεύει, πολλές φορές μας λυτρώνει, ανοίγει τους ορίζοντες, γαργαλάει τη φαντασία μας, τροφοδοτεί τη μνήμη μας.”
Ποια είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση; Τα νανουρίσματα της μητέρας μου. Κοιμήσου αγγελούδι μου κοιμήσου νάνι νάνι ή το ύπνε που παίρνεις τα μικρά, έλα πάρε και τούτο. Η ζεστασιά και η μουσική που ανέδιδε η φωνή της είναι μέσα μου ολοζώντανη.
Ποιον καλλιτέχνη θαυμάζετε και με ποιον Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Γενικά δεν θαυμαζω έναν καλλιτέχνη αλλά πολλούς και μάλιστα απ’ όλες τις τέχνες.
Προφανως για τη δική μου τέχνη θα σας έλεγα τη μέγιστη Μαρία Κάλλας, όχι ομως γιατί ήταν ελληνίδα, αυτό είναι μία έξτρα περηφάνια αλλά γιατί έφερε επανάσταση στην λυρική τέχνη. Ανακαλύφθηκαν Όπερες που ήταν καταχωνιασμένες και με τις ανυπέρβλητες ερμηνείες της, τις έφερε ξανά στην επιφάνεια. Έκανε τον τραγουδιστή και ηθοποιό και όχι ένα ας πούμε ανδρείκελο που στέκεται και τραγουδά.
Όμως μπορώ να σας πω οτι θαυμάζω εξισου καλλιτέχνες όπως ο Νουρέγιεφ, Ο Λώρενς Ολιβιέ, ο ζωγράφος Καραβάτζο, η Μάρθα Γχράχαμ και δικούς μας συγκλονιστικούς καλλιτεχνες με προεξαρχουσα για εμενα την Ελλη Λαμπέτη Νίκο Καζαντζάκη, Κατίνα Παξινού, Βασίλη Λογοθετίδη, Δημήτρη Χορν και τόσοι άλλοι.
Από τους συγχρονους μουσικους σιγουρα θα ήθελα να συνεργαστω με τον Θόδωρο Κουρεντζή. Είτε αρέσει είτε όχι, έχει φέρει καινούριο αέρα σε πολλά έργα που κάποιων η μουσική ματιά είναι αριστουργηματική.
Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Είμαι κλασικό παράδειγμα αυτού που λέμε τραγουδω από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Βρέθηκα στα 15 μου στο Ωδείο και από τότε και μεχρι σήμερα αισθάνομαι ότι μαθαίνω, ανακαλύπτω και η μάθηση είναι συνεχής. Άλλωστε συνεχίζω να πηγαίνω στη Δασκάλα μου στο Μόναχο την αγαπημένη μου Δάφνη Ευαγγελάτου για να “σιδερώνουμε” την φωνή όποτε θέλει να κάνει τα δικα της.
Για τις επιρροες που με ρωτάτε είχα δύο καθοριστικές καταλυτικές θα έλεγα.
Η πρώτη είναι οι γονείς μου που χωρις δεύτερη σκέψη μου έδωσαν την ευχή τους και την αμέριστη στήριξη τους. Αρκεί να σας πω οτι αρχισα μαθηματα τραγουδιού στην 3η Λυκείου, όντας και καλή μαθήτρια με πολλές επιλογές. Τους ευγνομονώ.
Και η δεύτερη καθοριστικότατη επιρροή μου είναι η πρώτη μου δασκάλα, η πολύ σπουδαία καλλιτέχνης Βαρβάρα Τσαμπαλή.
Μου έμαθε πως να στέκομαι απέναντι στην Τέχνη μου, τη Μουσική τους συναδέλφους μου , να μην έχω “σοπρανίστικες” ευαισθησίες, να βουτώ στα βαθιά και να μην το βάζω ποτέ κάτω. Και πως μου τα έμαθε; Χωρίς λόγια αλλά με την αντιμετώπιση της ίδιας απέναντι σ’ αυτά που σαs προανέφερα. Είναι συγκλονιστικά εφόδια για καποια 16χρονη που μόλις ξεκινούσε. Και δηλώνω ταπεινά ότι τ’ ακολουθώ μέχρι σήμερα.
Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Η γνώμη μου για τα Talent Show είναι η χειρότερη. Ειναι μία σκληρή κι απάνθρωπη εκμετάλευση των παιδιών, με ελαχιστότατες εξαιρέσεις. Και όλα αυτά για την τηλεθέαση. Είμαι κάθετα αντίθετη.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη; Όποιος χαρακτηρίζει τη μουσική παιδεία και οποιαδήποτε μορφή τέχνης πολυτέλεια είναι νεκρός άνθρωπος και δεν το ξέρει.
Η Τέχνη είναι ανάγκη της ψυχής του καθενός μας. Λειτουργεί ιαματικά κ θεραπευτικά. Μας εκπαιδεύει, πολλές φορές μας λυτρώνει, ανοίγει τους ορίζοντες, γαργαλάει την φαντασία μας, τροφοδοτεί τη μνήμη μας. Άρα για μένα είναι μία πολλή βαθιά ανθρώπινη ανάγκη του ανθρώπου, εκ γενετής θα έλεγα, που η ένηλικη κοινωνια προσπαθεί να την στραγγαλίσει. Πολύ περισσοτερο τώρα που ζούμε ζοφερές στιγμές σαν ανθρωπότητα και δεν εννοώ μόνο τον Covid 19.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις; Υπάρχουν πάρα πολλοί σπουδαίοι έλληνες μουσικοί παγκοσμίου επιπέδου, με τρομερά εφόδια και γνώσεις, είτε κάνουν διεθνή καριέρα, είτε όχι. Ξέρετε η τύχη είναι ένας παραγοντας. Στο σωστό μέρος την σωστή στιγμή.
Από κει και πέρα πρέπει ειδικά στις δύσκολες στιγμές ν’ αναρωτηθεί κανείς γιατί κάνει μουσική. Προσωπικα λέω, ότι κάνω μουσική γιατί απλά δεν μπορώ αλλιώς. Είναι η ανάσα μου. Όχι γιατί χωρίς εμένα θα χάσει η Βενετιά βελόνι. Τόσο απλά.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Υπάρχουν αρκετά μελλοντικά σχέδια απλά με πληγώνει τόσο πολύ όταν χτυπά το τηλέφωνο και μου τα ακυρώνουν λόγω των συνθηκών, που δεν θέλω να τ’ αναφέρω. Ματώνει η ψυχή μου κι ας ακούγεται μελό. Δε μπορώ πια να μετρώ τις ακυρώσεις και στην Ελλάδα και στην Αυστρία που ζω.
Μια επιθυμία σας… Η μεγαλύτερη μου επιθυμία επί προσωπικου είναι να μπορώ ν αγκαλιάζω για ώρες τους δικούς μου ανθρώπους να τους φιλώ κ η αφή να μπει ξανά στην ζωη μου /μας. Να μπαίνω όπως παλιά στο αεροπλανο και να είμαι σε 1 ώρα στη Θεσσαλονίκη μου.
Ποιο είναι το μέλλον του πολιτισμού; Ο πολιτισμός και όλες οι Τέχνες θα βγουν απ’ αυτον τον λαβυρινθο. Πάντα ανά τους αιώνες υπήρχαν και θα υπάρχουν σκοτεινές εποχες για την Τέχνη αλλά ξερετε ακομη κι ενα πολύ πολύ μικρό κεράκι φωτίζει τον χώρο και βλέπουμε σε δύσκολες εποχές να έχουν γεννηθεί αριστουργήματα.
Αυτό που πρεπει να γίνει κατανοητό ειναι ότι η τέχνη κανει τον κόσμο καλύτερο κ χρειαζόμστε επειγόντως έναν καλυτερο κόσμο.
Ευχομαι ΦΩΣ και Αγάπη για όλους μας. Θα περάσει…
Βιογραφικό. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης (τάξη Β. Τσαμπαλή). Συνέχισε σπουδές στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης με τους Ε. Καρούσο (τραγούδι), λιντ ορατόριο με τον Kurt Equiluz και Κουρτ Μαλμ (Σχολή Όπερας).
Τα τελευταία χρόνια μελετά με την διάσημη μέτζο-σοπράνο Δάφνη Ευαγγελάτου.
Έχει συνεργαστεί με τη Λυρική Σκηνή -Φιορντιλίτζι, Αντωνία, Μικαέλα, Ηχώ, Κυρά, Γερτρούδη, Κοντέσα, Αξίνια , κ.ά.-, με την Ελληνική Πειραματική Όπερα – Φιντέλιο (Λεωνόρα), Ιφιγένεια εν Ταύροις-, Ernani, Medora -Il Corsaro και Lucrezia I due Foscari του G.Verdi, με το ΜΜΑ, με την Όπερα Δωματίου Αθηνών, την Όπερα Θεσσαλονίκης, το Wiener Opern Theater, το συγκρότημα προκλασικής μουσικής Le Monde Classique και με άλλους ανεξάρτητους φορείς.
Στo εξωτερικό έχει ερμηνεύσει, μεταξύ άλλων, Ντόνα Άννα, Α΄ Κυρία, Ροζαλίντε, Μαρτσελίνα, Φάτιμα, Ευρυδίκη τα Vier Letzte Lieder του R.Strauss, τα Wesendonk του R.Wagner, τα Rueckert Lieder του G. Mahler κ.α.
Έχει εμφανιστεί, μεταξύ άλλων, στο Konzerthaus και στο Musikverein της Βιέννης. Έχει λάβει μέρος στα Δημήτρια, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής στην Πάτμο, στο Φεστιβάλ Δελφών, στο Kalidoskop der Nationen και στο Gaude Mater. Έχει συνεργαστεί με την Καμεράτα, τη Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την ΚΟΘ, την ΚΟΑ, με το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, την Ορχήστρα Χρωμάτων κ.ά . Έχει ερμηνεύσει έργα ελλήνων και ξένων συνθετών του 20ού αιώνα.
Το ρεπερτόριο της περιλαμβάνει ευρύ φάσμα έργων από μπαρόκ μέχρι τη σύγχρονη εποχή.