Γράφει ο Νίκος Μουρατίδης
Οι 10 καλύτερες ασπρόμαυρες ελληνικές κωμικές ταινίες που άφησαν εποχή. Ταινίες που γυρίστηκαν στην Ελλάδα του ’50 και του ’60, που βλέπουμε ακόμα και σήμερα και τις χαιρόμαστε. Ταινίες με έξυπνα σενάρια και «επικές» ατάκες που έχουν μείνει στην ιστορία. Ο ελληνικός κινηματογράφος την εποχή που ο Γιώργος Τζαβέλλας έγραφε «ιστορία» και η μουσική του Χατζηδάκι ήταν το κερασάκι σε μια λαχταριστή τούρτα.
Οι 10 ασπρόμαυρες ελληνικές κωμωδίες που άφησαν εποχή και που παρουσιάζονται σ’ αυτήν την λίστα, διελέγχτηκαν ύστερα από μεγάλο κόπο και πολύ σκέψη. Γνώμονας ήταν το πόσο λειτούργησαν στην εποχή τους, πόσο αγαπήθηκαν και φυσικά πόσο αντέχουν στην διάρκεια του χρόνου. Δεν είναι τυχαίο που κάποιες απ’ αυτές παίζονται ακόμα στην τηλεόραση, γίνονται θεατρικές παραστάσεις και remake με σύγχρονους ηθοποιούς και σκηνοθέτες.
Η Κάλπικη λίρα (1955)
“Η Κάλπικη Λίρα” είναι ελληνική ηθογραφική σπονδυλωτή ταινία του 1955, με κωμική, αισθηματική και δραματική διάθεση. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιώργος Τζαβέλλας, σε δικό του σενάριο και μουσική Μάνου Χατζιδάκι. Πρωταγωνιστούν οι Βασίλης Λογοθετίδης, Ίλια Λιβυκού, Ορέστης Μακρής, Μίμης Φωτόπουλος, Σπεράντζα Βρανά, Δημήτρης Χορν και Έλλη Λαμπέτη. Πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία με διεθνή επιτυχία, και η οποία θεωρείται μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών.
«Ο μπακαλόγατος» (1963)
Θυμόμαστε το «Σας μερσω μανταμ, ορεντουβαρ», και δεν μπορούμε να κρατηθούμε ακόμα και σήμερα – σχεδόν 60 χρόνια μετά. Όλη η ιστορία, οι ατάκες και φυσικά το ρεσιτάλ του Κώστα Χατζηχρήστου είναι χαραγμένα στις καρδιές μας. Σενάριο και σκηνοθεσία Ντίνου Κατσουρίδη που βασίστηκε στο ομώνυμο θεατρικό έργο των Χρήστου και Γιώργου Γιαννακόπουλου.
«Η θεία απ’ το Σικάγο» (1957)
Και μόνο που ακούμε τον τίτλο γελάμε. Θυμόμαστε αμέσως τις ατάκες της τρελοαμερικάνας θείας, θυμόμαστε το “είμαστε very, very… —πώς το λέτε εσείς εδώ;— very χολοσκασμένες!” και μας πιάνει νευρικό χάχανο. Είναι η ιστορία του Χαρίλαου (Ορέστης Μακρής), απόστρατου αξιωματικού με πολύ αυστηρές και συντηρητικές αρχές, που μεγαλώνει τις κόρες του με… στρατιωτική πειθαρχία.
«Ο Ηλίας του 16ου» (1959)
«Δε με ξέρεις, δε σε ξέρω, υποφέρεις κι υποφέρω», η αθάνατη ατάκα της ταινίας – που έγινε remake πριν μερικά χρόνια με τον Πέτρο Φιλιππίδη. …
Η συνέχεια εδώ: