Νίκος Λεούσης: Από λάτρης της Φιλοσοφίας γκουρού της Διαφήμισης

Λένε πως ο τίτλος ενός βιβλίου είναι η μισή του επιτυχία. Ε, λοιπόν ο Νίκος Λεούσης ο πρωταγωνιστής και γκουρού της Διαφήμισης, είναι ασυναγώνιστος στους τίτλους.

Διάλεξε το «Τι καθήκει;» (εκδ. ΠΛΗΘΩΡΑ» για τίτλο του βιβλίου του, που σίγουρα εγείρει την περιέργεια και σημαίνει «Τι καταφθάνει; Ποιο καθήκον με καλεί;».

Ο Νίκος Λεούσης σπούδασε στην Φιλοσοφική Αθηνών, τελικά όμως τον κέρδισε η διαφήμιση, δεδομένου ότι οι γονείς του διατηρούσαν σπουδαίο διαφημιστικό γραφείο.

Στο βιβλίο αναφέρεται συχνά σε ρήσεις αρχαίων τε και σύγχρονων φιλοσόφων, εκδηλώνοντας την αγάπη του γι αυτούς. Μέσα από τις 417 σελίδες , δομημένες σε μικρά κεφάλαια, με τον γλαφυρό λόγο του, ζωντανεύουν χιλιάδες εικόνες από τα 200 «νεώτερά μου χρόνια», όπως λέει και ο συγγραφέας, αρχής γενομένης από το 1825.

Χρονιά που γεννήθηκε ο προπάππος του Γιώργος Μακρίδης στην τότε τουρκοκρατούμενη Κρήτη. «Δεκαεπτά κλαδιά φυτρώνουν από το δικό του κλάδο στο οικογενειακό μας δέντρο που φτάνουν σε ‘ μένα, τα παιδιά μου και τα εγγόνια μου» σημειώνει ο Νίκος Λεούσης. Μη αντέχοντας τον οθωμανικό ζυγό ο Γιώργος δραπετεύει στη θάλασσα μόλις 8 χρονών κι αρχίζει το περιπετειώδες ταξίδι του.

Ο συγγραφέας ταυτόχρονα με την περιπλάνησή του προπάππου μας εξιστορεί και όλα τα γεγονότα – ορόσημα για την Ελλάδα, από τον βασιλιά Όθωνα, μέχρι τις πρόσφατες κυβερνήσεις, την οικονομική κρίση και την καραντίνα, αλλά και τις πολίτικο- οικονομικές εξελίξεις στην Ευρώπη, την Αμερική και τον κόσμο. Φυσικά μεγάλη μερίδα κατέχει και η ιστορία της διαφήμισης από το 1830 έως σήμερα.

Δεκάδες τρανταχτά ονόματα της ελληνικής και ξένης διαφήμισης που συνεργάστηκε μαζί τους παρελαύνουν, ιστορίες πολλές φορές με χιούμορ πλαισιωμένες, χαρακτηριστικό του φιλόσοφου συγγραφέα. …Και για όλους έχει ένα καλό λόγο, είναι στο χαρακτήρα του!

Το ενδιαφέρον αφήγημα εστιάζει βεβαίως και στην οικογένεια του Νίκου Λεούση, τους παππούδες και τους γονείς του που εκείνοι ίδρυσαν την διαφημιστική Ι. Ν. ΛΕΟΥΣΗΣ τα πρώτα της βήματα, πως γιγαντόθηκε και πρώτευσε με δεκάδες βραβεία . Μιλά για την μητέρα του Φώτα ακοίμητο φρουρό, την σύζυγό του Αγλαϊα, τις αγαπημένες του κόρες για τις οποίες είναι τόσο περήφανος που προοδεύουν, Φαίη και Αγγέλικα που έχει αναλάβει τώρα τα ηνία της J.N. LEOUSSIS.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα αφήγηση- εγκυκλοπαίδεια που διαβάζεται ευχάριστα και σε πληροφορεί για πολλά γεγονότα, αλλά γνωστά κι άλλα άγνωστα.

Έχει ενδιαφέρον όμως να παραθέσουμε λόγια του συγγραφέα, μέσα από τα κείμενά του :

*«Αν έπρεπε να συνοψίσω τον πατέρα μου με μία λέξη θα ήταν η λαϊκή έκφραση «κύριος», δηλαδή άνθρωπος με υψηλόφρονα συμπεριφορά». Αυτή τη συμπεριφορά υιοθετεί προς όλους με γενναιοδωρία και ο συγγραφέας στο βιβλίο του.Όταν είχε αναλάβει την πολιτική καμπάνια του Γεράσιμου Αρσένη εκμεταλλεύτηκε για το διαφημιστικό του φυλλάδιο το σύνθημα που κυριαρχούσε στα συλλαλητήρια των μαθητών εναντίον της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης το 1998-99 «Κάτσε καλά Γεράσιμε» κι από κάτω με μικρότερα γράμματα «το έργο ενός ανθρώπου που δεν κάθεται καλά».

*Στην προεκλογική εκστρατεία για τον Έβερτ σε όλες τις αφίσες έβαζαν στην άκρη και μια μπουλντόζα. «Μπουλντόζα» τον είχε βαφτίσει ο μέγας Γιάννης Καψής.

Για την γυναίκα του: «Σε τρεις εβδομάδες η γνωριμία μας έγινε δεσμός . Στη διάρκεια αυτών των εβδομάδων , ο νεαρός τότε εαυτός μου , που τότε ήταν αδύνατος κι ευκίνητος, ξεγέλασε την Αγλαϊα που δεν φανταζόταν ότι με τα χρόνια θα γινόμουν παχύς και δυσκίνητος. Είμαστε δυο διαφορετικοί άνθρωποι. Τότε δεν γνωρίζαμε ότι θα μέναμε πάνω από μισό αιώνα μαζί. Ούτε ότι δεν είχαμε τίποτα καλύτερο να κάνουμε από το να είμαστε μαζί.»

*Συζήτηση στο launge της Α΄ θέσης αεροπορικής εταιρίας με τον κορυφαίο στη διαφήμιση και φίλο του Γιάννη Ευσταθιάδη που και οι δύο ήταν καλοφαγάδες κι ετοιμάζονταν για γευστική εξόρμηση στο Παρίσι και τη Γενεύη σε άλφα- άλφα ρεστωράν αλλά και με την πολυτέλεια της πρώτης θέσης στο αεροπλάνο.
«Θα σου πω Γιάννη μου για ποιον λόγω εμένα δεν με ενθουσιάζει να ταξιδεύω Α’ θέση. Φαντάσου εγώ πρώτη θέση και στο ίδιο αεροπλάνο ένας καλός πελάτης μου τουριστική. Εκτός αυτού, πες ότι αύριο επιστρέφω Αθήνα πρώτη θέση από Γενεύη και business ταξιδεύει ο πρόεδρος του ΣΕΒ Θόδωρος Παπαλεξόπουλος. Θα νιώσω τελείως γελοίος. Είναι απείρως πιο σημαντικός από εμένα, απείρως πιο ευκατάστατος και θα αποδειχθεί περίτρανα και απείρως πιο συνετός στο πως ξοδεύει τα λεφτά του». Και όταν γυρίζαμε από Γενεύη στο counter της πρώτης θέσης της Swissair, εγώ στο διπλανό counter της business class ο Θ. Παπαλεξόπουλος. Παίρνω την κάρτα επιβίβασης προσπαθώντας να γίνω αόρατος και απομακρύνομαι διακριτικά. Όταν επιβιβαστήκαμε παρακάλεσα την αεροσυνοδό να με μεταφέρει στην business ,αποχαιρετώντας γρήγορα – γρήγορα τον Γιάννη». Βέβαια η κουβέντα που είχε κάνει ο Νίκος με τον συνάδελφό του πριν , βασιζόταν στο ότι ήξερε πως η ΤΙΤΑΝ δεν επέτρεπε στους συνεργάτες της να ταξιδεύουν πρώτη θέση.

Βιογραφικό

Ο Νίκος Λεούσης αγαπά το καλό φαγητό, το καλό κρασί και τις καλές διαφημίσεις με τις οποίες και ασχολήθηκε επιτυχώς, αφήνοντας τις σπουδές του στην Φιλοσοφική.

Η J.N.LEOUSSIS είναι η 3η παλαιότερη ευρωπαϊκή διαφημιστική και η 15η παλαιότερη στον κόσμο που συνεχίζει την δράση της ακάθεκτη έως σήμερα. Τα τελευταία 55 χρόνια δημιούργησε περί τις 20 εταιρίες , εκλέχτηκε 3 φορές πρόεδρος της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιριών Ελλάδος, και γραμματέας της, επί 4 χρόνια ήταν μέλος του ΣΕΒ και 39 χρόνια στο ΔΣ του Ελληνογερμανικού Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Τα ηνία της εταιρίας ανέλαβε τώρα η κόρη του Αγγέλικα, ενώ πριν ασχολείτο δυναμικά η πρωτότοκή του Φαίη.

Μερικές από τις Διαφημίσεις της J.N.LEOUSSIS

«Σήμερα τα μακαρόνια είναι Κορώνα»
«Βλέπεις Νίκας, είναι καλό»
«Εθνική, η πρώτη ασφαλιστική»
«Πάει, πάει , πάει, η κρέμα γάλακτος ΦΑΓΕ πάει- και που δεν πάει…»
«Θαύμα φαγητό θα γίνει, με ΦΥΤΙΝΗ, με ΦΥΤΙΝΗ»