Ποιά είναι η πρώτη σας μουσική ανάμνηση;
Χωρίς απόλυτη βεβαιότητα, η πρώτη μου μουσική ανάμνηση πρέπει να ήταν το άκουσμα του «Conquest of Paradise» του V. Papathanassiou σε παράσταση μπαλέτου της μητέρας μου όταν ήμουν πολύ μικρός. Νιώθω μια έντονη νοσταλγία κάθε φορά που το ακούω.
Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;
Υπάρχουν πολύ σύγχρονοι –εν ζωή- συνθέτες και μουσικοί που θαυμάζω. Όνειρο μου όμως είναι να βρεθώ με τον Arvo Pärt.
Περιγράψτε μας την μέχρι σήμερα πορείας σας στη μουσική. Υπήρχαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;
Καθ’ ότι ξεκίνησα να παίζω πιάνο στην ηλικία των 14-15 (σχετικά μεγάλη σε σχέση με το συνηθισμένο), θεωρώ ότι θεμελιώδης επιρροή υπήρξε ο πρώτος μου καθηγητής στο πιάνο, Julien Douchaud όταν μου έπαιξε Rachmaninoff και Scriabin των οποίων την ύπαρξη αγνοούσα έως τότε. Δεν ήταν ο Bach ή ο Mozart αυτοί που μου έδωσαν κίνητρο να ξεκινήσω να ασχολούμαι με την μουσική, αλλά ο Scriabin και ο Rachmaninoff. Δεύτερη θετική καθοριστική επιρροή θεωρώ την γνωριμία με τον καθηγητή μου στη σύνθεση, Altin Volaj, για την οποία νιώθω πραγματικά τυχερός και ευγνώμων, και η οποία υπήρξε καταλυτική για την μέχρι τώρα πορεία μου ως συνθέτη. Σημαντική ήταν και η είσοδος μου πριν 4 χρόνια στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου πήρα πρόσφατα το πτυχίο πιάνου υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας μου κ. Βικτωράτου η οποία με βοήθησε ιδιαίτερα στην πειθαρχεία και στην αυτο-οργάνωση, τα πτυχία ανώτερων θεωρητικών με τον κ. Τσούγκρα και τη συμμετοχή μου στη τάξη μουσικής δωματίου της κ. Αλακιοζίδου. Πιο ευχάριστη στιγμή μου στη μουσική, ήταν όταν κέρδισα το 3ο Βραβείο και 1ο Βραβείο κοινού στον παγκόσμιο διαγωνισμό σύνθεσης των Molinari String Quartet στο Μόντρεαλ του Καναδά ∙ εκεί αισθάνθηκα έντονα για πρώτη φορά ότι ο μόχθος μου στη σύνθεση απέδωσε καρπούς.
Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;
Με τρομάζει η αποτυχία όχι η επιτυχία. Το τι ορίζουμε ως επιτυχία ή αποτυχία όμως είναι υποκειμενικό. Σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια λοιπόν, δεν θα κρύψω ότι επιθυμώ και επιδιώκω την επιτυχία, την αποτυχία προσπαθώ να μην την σκέφτομαι καθόλου.
Ποια είναι η άποψη σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;
Θεωρώ ότι η συμβολή τους στις καριέρες των παιδιών είναι στην πλειονότητα των περιπτώσεων μηδαμινή. Σε αυτά πράγματι ενδέχεται να συμμετέχουν άτομα με αληθινό ταλέντο στο τραγούδι, στο χορό κτλ. Ένα από τα θετικά θεωρώ ότι είναι η έκθεση σε ένα μεγάλο κοινό. Ωστόσο, δυστυχώς η εστίαση τους κυρίως δεν γίνεται στους συμμετέχοντες αλλά στους celebrities που συμμετέχουν ως κριτές. Για παράδειγμα στο The Voice που έτυχε να το παρακολουθήσω, σπαταλούνταν περισσότερος τηλεοπτικός χρόνος στους διαλόγους και στις προσωπικές σχέσεις μεταξύ των κριτών παρά στο πώς τραγούδησε ο εκάστοτε συμμετέχων. Έχοντας ως μόνο κριτήριο την τηλεθέαση, προσαρμόζονται στις επιθυμίες του κοινού. Γι’ αυτό πιστεύω ότι, όσον αφορά τα άτομα που παίρνουν μέρος, η φήμη τους διαρκεί όσο διαρκεί και η τηλεοπτική τους εμφάνιση. Τα talent show είναι φτιαγμένα να είναι εφήμερα και εμπεριέχουν συγκεκριμένες νόρμες που δεν βοηθούν στην ανάδειξη της Τέχνης, με λίγα λόγια χάνεται η ουσία.
Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;
Πολλές συνεργασίες. Ορισμένες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.
Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;
Δεν νομίζω να υπάρχουν μάνατζερ στην ανάδειξη ενός μουσικού του ιδιώματος της λόγιας ή κλασσικής μουσικής στην Ελλάδα. Στην δική μου περίπτωση, υπάρχουν άνθρωποι που με βοηθούν σημαντικά στη προώθηση αλλά δεν έχουν επισήμως τον τίτλο του μάνατζερ όπως είναι στο εξωτερικό.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Βασικός μου μακροπρόθεσμος στόχος ήταν ανέκαθεν και είναι η συνέχιση των μουσικών σπουδών μου (μεταπτυχιακό πάνω στη σύνθεση) σε κάποια χώρα του εξωτερικού, με περισσότερες πιθανότητες σε χώρες όπως ο Καναδάς, Αγγλία, ΗΠΑ ή σκανδιναβικές χώρες. Επίσης την φετινή σεζόν, θα προετοιμάσω το πρώτο μου CD, στο οποίο θα περιλαμβάνεται μια συλλογή από έργα μου για σόλο πιάνο και μουσική δωματίου, το οποίο ευελπιστώ να παρουσιάσω live σε συναυλίες. Στα πιο άμεσα μου σχέδια, στις 10 Νοεμβρίου θα ερμηνευτεί το καινούργιο μου έργο «The leaving Sun» (για βιολί, τενόρο σαξόφωνο και πιάνο) στα πλαίσια του «Εργαστηρίου Σύγχρονης Μουσικής του ΜΜΘ». Επίσης, αρχές Δεκεμβρίου έρχονται από το Μόντρεαλ του Καναδά στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης οι Molinari String Quartet, για να ερμηνεύσουν –ανάμεσα σε έργα σύγχρονων συνθετών των ΗΠΑ και του Καναδά- το έργο μου για κουαρτέτο εγχόρδων «For Sun’s light» ενώ λίγο αργότερα θα συμμετάσχω στο Contemporary Music Lab Composition Workshop στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας με το νέο μου έργο για σόλο βιολί «Cogitations of the Fall». Τέλος, είμαι πολύ χαρούμενος που θα συμμετέχω με το κομμάτι μου «Le Persone al Sole» στις συναυλίες «Mediterranean Sketches» της σολίστ Ερατώς Αλακιοζίδου.
Πείτε μας δύο λόγια για τη συμμετοχή σας στο πρόγραμμα MMS| Mediterranean Sketches
Είμαι πολύ περήφανος που το κομμάτι μου «Le Persone al Sole» θα αποτελέσει μέρος αυτού του ιδιαίτερου προγράμματος. Εκτιμώ πραγματικά την προσπάθεια της κ. Αλακιοζίδου να προωθήσει έργα ελλήνων συνθετών και να υφάνει την δική της ιστορία μέσα από την ερμηνεία, σαν να συνθέτει ένα όλον από τις επιμέρους συνθέσεις. Θεωρώ ότι είναι ανάμεσα στους ελάχιστους καλλιτέχνες που προσπαθούν να προωθήσουν τη σύγχρονη κλασσική μουσική στην Ελλάδα. Ακόμα πιο σημαντική θεωρώ την επιμονή και την πίστη της στην προώθηση νέων συνθετών, στην περίπτωση των Mediterranean Sketches εμού και του Χρήστου Ντόβα, την ίδια στιγμή που οι περισσότεροι έλληνες μουσικοί δείχνουν αδιαφορία.
Βιογραφικό.
Ο Μενέλαος Πειστικός (γεννημένος στις 22 Αυγούστου του 95’) είναι συνθέτης και πιανίστας.
Ξεκίνησε να παίζει πιάνο και να συνθέτει στην ηλικία των 15. Τον Φεβρουάριο, κέρδισε το 3ο Βραβείο και το 1ο Βραβείο Κοινού στον παγκόσμιο διαγωνισμό σύνθεσης για κουαρτέτο εγχόρδων «7th Molinari String Quartet Composition Competition» που διεξήχθη στο Μόντρεαλ του Καναδά, για το έργο του «For Sun’s light».
Τον Δεκέμβριο του 2018, κέρδισε το 2ο Βραβείο στον παγκόσμιο διαγωνισμό σύνθεσης για σόλο πιάνο «4th Opus Dissonus Composition Competition» στη Βραζιλία, για το κομμάτι του «On the Vision and the Riddle».
Πέρα από την Ελλάδα, η μουσική του έχει παιχτεί στον Καναδά, στην Κροατία, στην Ιταλία και στη Βραζιλία.
Εκτελέσεις των έργων του περιλαμβάνουν μουσικά σχήματα και ερμηνευτές όπως οι Molinari String Quartet, οι Hermes Duo (Ευτυχία Βενιωτά και Γεώργιος Λυγερίδης), οι σολίστ Ερατώ Αλακιοζίδου και Artur Cimirro.
Τα τελευταία 6 χρόνια, κάνει ιδιαίτερα μαθήματα σύνθεσης με τον καθηγητή κ. Altin Volaj. Είναι επίσης κάτοχος των Πτυχίων Αντίστιξης και Φούγκας (με Άριστα) με τον καθηγητή κ. Κώστα Τσούγκρα και κάτοχος του Πτυχίου Πιάνου (με Άριστα) με καθηγήτρια την κ. Βικτωράτου με την οποία συνεχίζει για το Δίπλωμα Πιάνου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Υπήρξε επίσης μαθητής πιάνου των καθηγητών Julien Duchaud, Jean-Christophe Charron, Χρήστο Κωνσταντινίδη και Χρήστο Νούλη.
Τον Ιούλιο, έγινε η πρεμιέρα του νέου του έργου για σόλο πιάνο «Le persone al Sole» από την πιανίστα Ερατώ Αλακιοζίδου στο φεστιβάλ του Αρχαιολογικού Μουσείου του Teano της Ιταλίας. Τον Απρίλιο, το βραβευμένο έργο του «For Sun’s light» για κουαρτέτο εγχόρδων, παίχτηκε εκ νέου από τους Molinari String Quartet στο Guido Molinari Foundation στο Μόντρεαλ του Καναδά ενώ τον ίδιο μήνα τιμήθηκε σε συναυλία του από τον Δήμο Ωραιοκάστρου για τον διαγωνισμό σύνθεσης για σόλο πιάνο που κέρδισε στη Βραζιλία.
Το Δεκέμβριο του 2018, επιλέχτηκε να συμμετάσχει στο masterclass σύνθεσης του Ελληνοκαναδού συνθέτη Χρήστου Χατζή στη Θεσσαλονίκη.
Τον Ιούλιο του 2018, ο Μενέλαος συμμετείχε ως συνθέτης στο World Saxophone Congress στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας, με το έργο του «Vagues» για σαξόφωνο και πιάνο, ειδική παραγγελία από τους Ευτυχία Βενιωτά και Γεώργιο Λυγερίδη. Ο Μενέλαος ερμηνεύει σε συναυλίες τα έργα του και ετοιμάζει το πρώτο του δίσκο με δικά του έργα για σόλο πιάνο και μουσική δωματίου.