Μαριαλένα Πολίτη: “Η επαφή με την τέχνη και τη μουσική είναι τρόπος ζωής και πρέπει να ξεκινάει από την οικογένεια”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

H μουσική αποτελεί μια παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας που φέρνει σε επαφή διαφορετικούς πολιτισμούς, διαφορετικά ήθη κι έθιμα, παραδόσεις και αξίες και ταυτόχρονα μεταφέρει τον κάθε κοινωνό της χωροχρονικά και συναισθηματικά σε πολυποίκιλα περιβάλλοντα του χθες και του σήμερα.

Η μουσική εξευγενίζει την ψυχή, ψυχαγωγεί και εξυψώνει το πνεύμα. Ως εκ του τούτου αποτελεί μέγα ενοποιητικό μέσο των λαών και των πολιτισμών, πράγμα πολύτιμο ειδικά σήμερα που οι διπλωματικές σχέσεις των κρατών κλονίζονται από οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Καθώς ασχολούμαι επαγγελματικά με την κλασική μουσική, έχω αρκετά ακούσματα από πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες.

Φυσικά, όπως οι περισσότεροι, ξεχωρίζω τη Μαρία Κάλλας για όσα μας δίδαξε και μας διδάσκει μέσα από τις ηχογραφήσεις της και τη δραματουργική της προσφορά στο χώρο της όπερας.

Η πιο σπουδαία αποστολή του καλλιτέχνη σε όλα τα είδη της μουσικής είναι να συγκινήσει, ν΄αγγίξει την ψυχή του ακροατή, να τον φέρει σε επαφή με τα δικά του συναισθήματα.

Η Μαρία Κάλλας ήταν μια ολοκληρωμένη αυθεντική καλλιτέχνης που ήξερε να επικοινωνεί σε βάθος με το κοινό της και να καταθέτει, απλόχερα κάθε φορά, ένα κομμάτι της ψυχής της.

«Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.» Πώς θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Η μουσική έχει πολλά ετερόκλητα είδη και πολλούς ανθρώπους που την υπηρετούν.

Το μεγαλύτερο κίνητρο του κάθε μουσικού είναι η αγάπη του για ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής και η προσπάθεια του να το κατακτήσει σε έναν ικανό βαθμό, ώστε να μπορεί να εκφραστεί και να επικοινωνήσει μέσω αυτού.

Πρόκειται για μία πολύ προσωπική διαδικασία, μέσα από την οποία ο κάθε καλλιτέχνης επιτυγχάνει να εκφράσει με το δικό του μοναδικό τρόπο τη δική του προσέγγιση, τα δικά του συναισθήματα και να αφήσει το δικό του αποτύπωμα.

Δεν μπορεί κανείς ποτέ να ακούσει δύο πανομοιότυπες μουσικές ερμηνείες. Επίσης, η εκτέλεση του ίδιου έργου από διαφορετικούς καλλιτέχνες δημιουργεί διαφορετικές συναισθηματικές αποχρώσεις στον εκάστοτε ακροατή.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Η μουσική παιδεία συνιστά αναγκαιότητα στις μέρες μας αλλά και ανέκαθεν.

Η μουσική παιδεία ενός λαού εξυψώνει το πολιτιστικό του επίπεδο και προάγει τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και την ευημερία του. Σε ατομικό επίπεδο, η μουσική παιδεία βοηθάει στην κατανόηση του ίδιου μας του εαυτού, μας φέρνει σε επαφή με σπουδαίους φορείς της τέχνης και του πολιτισμού, με έργα και ανθρώπους που έμειναν στην ιστορία και μέσα από αυτή τη διαδικασία, μας οδηγεί τελικά στην αναζήτηση της δικής μας ταυτότητας.

Γι΄ αυτό είναι απαραίτητη ήδη από την παιδική ηλικία στα σχολεία, έτσι ώστε οι μαθητές να καρπώνονται από νωρίς τις θετικές επιδράσεις της.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Οι γονείς, καλό θα είναι να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους προς τις τέχνες και τη μουσική, παρέχοντάς τους πληθώρα ερεθισμάτων, όπως με τη συμμετοχή των παιδιών σε μουσικές δραστηριότητες, την εκμάθηση μουσικών οργάνων, τη συμμετοχή σε παιδικές χορωδίες κ.ά.

Η επαφή με την τέχνη και τη μουσική είναι τρόπος ζωής και πρέπει να ξεκινά από την οικογένεια. Παράλληλα όμως, είναι εξίσου σημαντικό να αφουγκράζονται τις ανάγκες και τις επιθυμίες των παιδιών τους, να μην ασκούν κανενός είδους πίεση σε αυτά και να τους δίνουν χρόνο στην ανακάλυψη του ταλέντου τους και της κλίσης τους.

Σε μια εποχή όπου βασιλεύει η εύκολη προβολή και η μανιώδης αναζήτηση ταλέντων σε εξαιρετικά ευαίσθητες ηλικιακές ομάδες, προσωπική μου γνώμη είναι ότι πρέπει ως κοινωνία να υπαναχωρήσουμε από αυτή την εμμονή και να καλλιεργήσουμε στα παιδιά την αγάπη γι΄αυτό που θα επιλέξουν και το υποστηρικτικό περιβάλλον για να ανθίσει το οποιοδήποτε ταλέντο τους.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Η μουσική παράδοση κάθε λαού αποτελεί την πολιτιστική του παρακαταθήκη. Θεωρώ ότι αν και σήμερα γίνονται αρκετά βήματα ως προς την επαφή των παιδιών με τη μουσική παράδοση μέσω της εκπαίδευσης, ωστόσο δεν μπορούμε ακόμα να πούμε ότι κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται.

Με εξαίρεση τα μουσικά γυμνάσια και λύκεια, η επαφή με τη μουσική παράδοση είναι ελλιπής και κινείται κυρίως σε θεωρητικό επίπεδο.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Υπάρχουν πολλοί Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί στο είδος τους, με άριστη μουσική κατάρτιση, που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, αλλά και στη χώρα μας, και προσφέρουν την τέχνη τους στο κοινό, εμπλουτίζοντας την καλλιτεχνική ζωή του τόπου μας.

Παράλληλα, βοηθούν και στηρίζουν τις νέες γενιές στο δύσκολο δρόμο της καλλιτεχνικής τους πορείας, αποτελώντας πρότυπα αλλά και σημαντικούς σταθμούς της προσωπικής τους ανέλιξης.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Τα μελλοντικά σχέδιά μου περιλαμβάνουν προσωπικά μου ρεσιτάλ στη Χάγη της Ολλανδίας, όπου και διαμένω, καθώς και στην Ελλάδα.

Παράλληλα, συνεργάζομαι με επαγγελματικές χορωδίες σε παραγωγές όπερας και κλασικού ρεπερτορίου. Τέλος θα συνεχίσω τη διδασκαλία μου στο μουσικό σχολείο Χάγης, όπου εργάζομαι.

Βιογραφικο.

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο με τη Νέλλη Σεμιτέκολο στο ωδείο Athenaeum και μονωδία στο ωδείο Θαλής με τη Σόνια Μιλένκοβιτς.

Κατόπιν συνέχισε, με υποτροφία, τις σπουδές της στο κλασικό τραγούδι στην ακαδημία Μουσικής στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας, λαμβάνοντας με άριστα το μεταπτυχιακό της δίπλωμα.

Έχει παρακολουθήσει πολυάριθμα σεμινάρια μονωδίας σε Αγγλία, Αυστρία, Γερμανία, Ολλανδία.

Έχει συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Όπερα Θεσσαλονίκης, την ορχήστρα του Δήμου Ψυχικού, τη φιλαρμονική ορχήστρα του Πολεμικού Ναυτικού, τη χορωδία της ΔΕΗ, τη χορωδία Fons musicalis ενώ έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμα ρεσιτάλ σε διάφορες αίθουσες όπως το Ίδρυμα Θεοχαράκη, το ωδείο Athenaeum, το θέατρο Φίλιππος Νάκας, το Μουσείο των Αθηνών, το Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, το Μουσείο Μπενάκη και πολλές άλλες.

Διετέλεσε μέλος της περίφημης χορωδίας Bach choir of the Netherlands καθώς και της οπερατικής ομάδας The Fat Lady, λαμβάνοντας μέρος σε παραγωγές σε μεγάλα θέατρα της Ολλανδίας, συμπεριλαμβανομένου και του Concertgebouw στο Άμστερνταμ.
Τέλος είναι απόφοιτος της Νομικής σχολής Αθηνών και του Παιδαγωγικού Τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης.