Μάνθος Καλατζής “Στα όρια της Τέχνης”

Γράφει ο Στελιος Καλαθάς Ηθοποιός, Σκηνοθέτης http://www.facebook.com/theatro33 http://synaisthimatikhdialektikh.com

Αναμφισβήτητα  είναι μια παράσταση που την περιμέναμε. Ίσως γιατί βασίζεται σε ένα έργο σταθμό, αλλά και γιατί μας προκαλεί να φτάσουμε στα όρια μας, με ό,τι και αν συμβολίζει αυτό για τον καθένα μας. “The show” ο νέος τίτλος και μιλάμε για το «Σκοτώνουν τ’ άλογα όταν γεράσουν». Πρόκειται για μια φρέσκια – σύγχρονη ματιά του εργου που έρχεται στο σήμερα και μας εξιστορεί τον κανιβαλισμό που δέχονται κάποιοι για την εφήμερη  δόξα το χρήμα και τα τηλεοπτικά βραβεία. Ο Μάνθος Καλατζής πρωταγωνιστεί  και συζητάει μαζί μας, με αφορμή την παράσταση αλλα και τον πρωταθλητισμό που κάνουν αυτην την σεζόν τα θέατρα να κρατηθούν ανοιχτά κόντρα στις συνθήκες της εποχης.

The Show… πόσο θ’ αντέξουν; Μια παράσταση που βασίζεται στο πολύ γνωστό έργο του Horace Mccoy: «Σκοτώνουν τ’ άλογα όταν γεράσουν». Μίλησέ μας για τον ρόλο σου και την παράσταση. Η ιδέα στο ανέβασμα του έργου από την ανάγνωση της νουβέλας αλλά και όταν είδαμε την ομώνυμη ταινία, από την αρχή μας κέντρισε το ενδιαφέρον εδώ και χρόνια να ανεβάσουμε τη συγκεκριμένη παράσταση με την Ελένη Δαφνή που έχουμε και την Ομάδα ΓΕΦΥΡΑ. Η επιχορήγηση από το Υπουργείο Πολιτισμού, η πρόταση στον Παντελή Δεντάκη να το σκηνοθετήσει και τα υπόλοιπα ναι… μας έφεραν σε αυτό το αποτέλεσμα και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα! Ένα έργο που έχει έρθει στο σήμερα με τον καταιγισμό από τα realities που προβάλλονται καθημερινά. Στο ίδιο το έργο, εκτυλίσσεται ένας μαραθώνιος διαγωνισμός χορού με σκοπό την διεκδίκηση τόσου του χρηματικού επάθλου των 12.000 ευρώ και τα 7 γεύματα την μέρα, όσο και η ίδια η δημοσιότητα που αδημονούν να κερδίσουν και τα 144 ζευγάρια που λαμβάνουν μέρος. Αυτή η λάμψη και τα στρας του The Show όμως, αρχίζουν να θαμπώνουν στην πορεία, όταν ο λάγνος παρουσιαστής τους υποβάλλει σε μια σειρά από εξευτελιστικές δοκιμασίες που φτάνουν στα άκρα.

Ο ρόλος μου έχει να κάνει με έναν άκρως συμπαθή συνταξιούχο ναυτικό που λαμβάνει μέρος στον διαγωνισμό αυτός και η τρίτη του γυναίκα. Έχει χιούμορ, είναι δοτικός και αυτό που θα λέγαμε η ψυχή της παρέας. Είναι αποφασισμένος με κάθε τρόπο να φτάσει μέχρι το τέλος κερδίζοντας στο διαγωνισμό, αψηφώντας την φυσική κόπωση και τα όρια που θέτει ο ίδιος και το σώμα του.

Πόσο δύσκολο είναι να κάνεις θέατρο στα χρόνια της πανδημίας; Εξαιρετικά δύσκολο αφού τις περισσότερες φορές εν όψει της πανδημίας, δεν σου δίνεται καν η δυνατότητα να κάνεις θέατρο! Δυστυχώς όλες αυτές οι καταστάσεις μας έφεραν όλους αντιμέτωπους σε συγκυρίες πρωτόγνωρες. Η πανδημία θεωρώ δεν βοήθησε καμία μορφή τέχνης, πόσο μάλλον το θέατρο που απαιτεί τη ζωντανή παρουσία πομπού και δέκτη. Είναι λογικό να υπάρχει διάχυτο αυτό το μούδιασμα τόσο στους ανθρώπους του θεάτρου όσο και στο κοινό που το ακολουθεί.

Ποιο θεωρείς ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει σήμερα ένας ηθοποιός στην Ελλάδα; Μα το ίδιο το επάγγελμα φυσικά, αν μπορεί να το δει κανείς ως επάγγελμα. Οι εποχές έχουν αλλάξει αρκετά, οι εξελίξεις τρέχουν τάχιστα στον ίδιο το χώρο και πολλά δεδομένα που ξέραμε δεν υπάρχουν πια. Η ανεργία εν όψει και των δύσκολων συνθηκών, σε αναγκάζουν να κυνηγάς το αέναο όνειρο παρά τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες που συναντάς καθημερινά τόσο στον ίδιο το χώρο του θεάτρου όσο και στη συνεργασία σου με τους ανθρώπους του χώρου.

Ζούμε εποχή αγριότητας. Η απασχόλησή σου με την τέχνη του Θεάτρου, σ’ έχει βοηθήσει να κρατάς ισορροπίες εντός σου; Σίγουρα. Η εποχή αγριότητας με βάναυσες συμπεριφορές δεσπόζουν σήμερα. Κάνοντας θέατρο σε βοηθάει να κρατάς τόσο τις  ισορροπίες εντός σου όσο και να κρατάς την ψυχραιμία σου σε καταστάσεις που αρκετά συχνά σε φτάνουν στα άκρα. Ωστόσο, η δυνατότητα που σου δίνεται να ταξιδεύεις σε κόσμους ανεξερεύνητους μέσα από την μαγεία των ρόλων, είναι αναπόφευκτα κάτι μοναδικό που μπορείς να βιώσεις.

Τί θα συμβούλευες ένα νέο παιδί που ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός; Να το σκεφτεί καλά. Είναι ένας χώρος αδυσώπητα σκληρός και άκαμπτος αλλά ταυτόχρονα τόσο εύθραυστος και λεπτός που σου δίνει τη δυνατότητα να ταξιδεύεις σε άγνωστα μονοπάτια που δεν θα μπορούσες να ανακαλύψεις ποτέ! Σίγουρα υπάρχουν ανυπέρβλητες δυσκολίες, -οικονομικές και όχι μόνο- αλλά συνάμα το να εκφράζεις πτυχές των συναισθημάτων σου με οιονδήποτε τρόπο, είναι τόσο ωραίο να ακροβατείς στην αισθητική απεικόνιση της πραγματικότητας.

Ταυτότητα  παράστασης

Κείμενο: Κατερίνα Παπαναστασάτου

Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης

Σκηνικά-Κοστούμια: Γιωργίνα Γερμανού

Επιμέλεια κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου

Φωτισμοί-Videos: Αποστόλης Κουτσιανικούλης

Μουσική επιμέλεια-Sound design : Σωτήρης Καναρέλης

Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Εμμανουέλα Καμπίτση

Βοηθός ενδυματολόγου: Μαρίζα Σουλιώτη

Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Ευαγγελία Σκρομπόλα

Μια παραγωγή της Θεατρικής Ομάδας « ΓΕΦΥΡΑ »

Σε συμπαραγωγή με το Υπουργείο Πολιτισμού

Ηθοποιοί

Λεωνίδας Αργυρόπουλος

Ελένη Δαφνή

Στέλιος Δημόπουλος

Μάνθος Καλαντζής

Δημήτρης Κολλιός

Βάσια Λακουμέντα

Κατερίνα Λούβαρη-Φασόη

Γιώργος Μπουφίδης

Μαργαρίτα Σάββα

Στα videos εμφανίζονται:

Πέπη Οικονομοπούλου

Κατερίνα Παπαναστασάτου

Πληροφορίες παράστασης

Θέατρο Μπάγκειον

Ξενοδοχείο Μπάγκειον, Πλατεία Ομονοίας 18, Αθήνα

Στάση Μετρό/ΗΣΑΠ Ομόνοια

τηλ.κρατήσεων:  6937383530 –  6941407597

Παραστάσεις κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00