Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Η μουσική υπήρξε από τα αρχαία χρόνια ένας από τους πιο διαδεδομένους μη λεκτικούς τρόπους επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων. Εκφράζει λύπες, χαρές, ζωγραφίζει με νότες σκηνές από την καθημερινή ζωή.
Όλα αυτά τα μεταφέρει από γωνιά σε γωνία του πλανήτη γεννώντας διαφορετικά συναισθήματα, ανόμοιες σκέψεις και πρωτότυπες ιδέες ανάμεσα σε άτομα με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο, επιτυγχάνοντας εκεί που ο εγωισμός του ανθρώπου αποτυγχάνει: στο να αγκαλιάσει τη διαφορετικότητα και να δεχτεί το ανομοιογενές χωρίς να το στοχοποιήσει.
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Αγαπώ πάρα πολύ τον Μότσαρτ, ακριβώς επειδή υπήρξε ένας δημιουργός που ξέφυγε σε μεγάλο βαθμό από το βίωμα.
Εν γένη, τις περισσότερες φορές, οι καλλιτέχνες μεταφέρουν εμπειρίες που είτε τις έχουν ζήσει οι ίδιοι είτε κάποιος που ξέρουν καλά.
Ο Μότσαρτ εκτός από αυτό, μπορούσε να περιγράψει μουσικά την καθημερινότητα σαν να έγραφε μια έκθεση στο σχολείο.
Για τον Μότσαρτ ο τρόπος που ένα κορίτσι περπατά στο δρόμο, οι κινήσεις της, η ομιλία της αποδίδονται όχι με λέξεις αλλά με… νότες.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Μου φέρνει στο μυαλό τη γνωστή φράση από τους Τρεις Σωματοφύλακες του Δουμά : « Ένας για όλους και όλοι για έναν».
Θεωρώ ότι απεικονίζει την ενότητα, την ομαδικότητα, την ευγενή άμιλλα, τον αδιάλειπτο αγώνα του μουσικού να υπερβεί τις δυνάμεις του, για να προσφέρει αποτελέσματα που υπηρετούν με ποιότητα την τέχνη της μουσικής και όχι τον εαυτό του.
Κατά τη γνώμη μου, στόχος του κάθε καλλιτέχνη θα πρέπει να είναι η προσφορά προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Εάν λάβουμε σοβαρά υπόψη μας τις ολοένα και αυξανόμενες επιστημονικές έρευνες, που αποδεικνύουν ότι στα μουσικά σχολεία τα ποσοστά του σχολικού εκφοβισμού είναι σχεδόν ανύπαρκτα, τότε καταλαβαίνουμε ότι η μουσική παιδεία δεν είναι πολυτέλεια αλλά αδήριτη ανάγκη.
Εάν επιθυμούμε να παραδώσουμε στην κοινωνία του μέλλοντος άτομα που είναι ψυχικά υγιή και ικανά να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου θα πρέπει να συνδέσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα με τον πολιτισμό και τη μουσική.
Είναι γνωστό άλλωστε από τα πανάρχαια χρόνια πως η τέχνη ιαίνει, γι΄ αυτό και σήμερα αποτελεί εναλλακτικό μέσο θεραπείας σε περιπτώσεις ψυχικών και λοιπών διαταραχών.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Για να ανακαλύψει κάποιος το ταλέντο του πρέπει να έρθει σε επαφή με ένα ερέθισμα.
Αυτό που χρειάζεται είναι οι γονείς να δίνουν πολιτιστικά ερεθίσματα στα παιδιά τους κάτι που δεν αφορά, σαφώς, μόνο την τέχνη της μουσικής.
Μουσικές παραστάσεις, παιχνίδια με αυτοσχέδια όργανα, δρώμενα, συμμετοχή σε προγράμματα, παρακολούθηση συναυλιών δίνουν τη δυνατότητα στο παιδί να εκφραστεί και στους γονείς την ευκαιρία να παρατηρήσουν το κατά πόσο υπάρχει «κλίση» σε αυτή την έκφραση ή όχι.
Επίσης, είναι σημαντικό να μάθουμε να ακούμε τα παιδιά μας.
Εάν για παράδειγμα, ένα παιδί μας ζητάει να μάθει κάποιο μουσικό όργανο, θα πρέπει να το αφήσουμε να πειραματιστεί κι όχι να το αποθαρρύνουμε λέγοντας: «Καλά τώρα το δες και το πες μετά θα σου περάσει».
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Σαφέστατα έχουν γίνει αρκετά βήματα στο να εντάξουμε τη μουσική παράδοση μέσα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Πολλά δε από αυτά έγιναν πράξη μετά από κινητοποίηση απλών, καθημερινών ανθρώπων χωρίς κανένα προσωπικό όφελος. Χρειάζονται όμως να γίνουν πολλά ακόμη.
Από αξιοπρεπή εξοπλισμό στα σχολεία, έμψυχο δυναμικό, κατάλληλες εγκαταστάσεις, καινοτόμα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Θα μου πείτε χρειάζονται χρήματα.
Όχι τόσα όσα φαντάζεστε θα προλάβω να σας απαντήσω.
Χρειάζονται λίγα χρήματα και σωστά κατανεμημένα, αν καταλάβουμε πόσο σημαντικός είναι ο παράγοντας άνθρωπος και βασίσουμε το όλο εγχείρημα σε ανθρώπους που συνδυάζουν εμπειρία, γνώση και διάθεση να αποδεχτούν πως κανένας δεν είναι αυθεντία σε τίποτα και όλοι μαθαίνουμε από όλους.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Υπάρχουν πάρα πολλοί αξιόλογοι μουσικοί στην Ελλάδα, κάποιοι από αυτούς είναι καθηγητές μου κάποιοι συμμαθητές μου και εδώ έχω να εξάρω ιδιαίτερα τον ρόλο των ωδείων που παρέχουν ουσιαστική εκπαίδευση και παιδεία στους μελλοντικούς μουσικούς.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ακόμη και συνειδητοποιημένοι πανεπιστημιακοί φοιτητές στρέφονται στα ωδεία – κυρίως στα δημοτικά ωδεία – προκειμένου να βελτιώσουν τις γνώσεις τους και πως στο εξωτερικό τα ιδρύματα αυτά θεωρούνται πανεπιστήμια.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Πρώτο μου μέλημα είναι η επιτυχής ολοκλήρωση του διπλώματος μονωδίας, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη αυτόν τον καιρό.
Ακόμη, σκοπεύω να λάβω μέρος σε συναντήσεις παγκόσμιας κλίμακας μέσα από τη συμμετοχή μου σε διεθνή συνέδρια και οργανώσεις προκειμένου να συζητήσουμε το μέλλον της μουσικής και του πολιτισμού στην εκπαίδευση και να χαράξουμε από κοινού ένα ενιαίο όραμα για την πολιτιστική παιδεία του μέλλοντος.
Βιογραφικο
Εκπαίδευση
Ανώτατες Σπουδές
Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών – Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης Βαθμός: 8,95
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2002-2003 πρώτη θέση στο παιδαγωγικό τμήμα με βαθμό 9,8
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2003-2004 πραγματοποιηθήκαν : α) εικονικές υποδειγματικές διδασκαλίες στα μαθηματικά και β) πρακτικές ασκήσεις στα σχολεία της Ρόδου σε όλα τα μαθήματα.
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2003-2004 εκπονήθηκε διπλωματική εργασία με θέμα: « Ανθολόγια Δημοτικού Σχολείου. Ο κόσμος που φεύγει, ο κόσμος που έρχεται.»
Μεταπτυχιακές Σπουδές
Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
Σχολή Κοινωνικών Επιστημών – Τμήμα Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων
Βαθμός : 8,16
Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010 εκπονήθηκε διπλωματική εργασία με θέμα: Αξιολόγηση Εναλλακτικών Πολιτιστικών Προγραμμάτων: Η Περίπτωση του Βιωματικού Σχολείου και του Εκπαιδευτικού Προγράμματος «Ο Μαγικός Κόσμος της Ζωγραφικής.»
Άλλες Κρατικές Σπουδές
Υπουργείο Πολιτισμού – Δημοτικό Ωδείο Πειραιά
Σχολή Μονωδίας και Μελοδραματικής – Τμήμα Μονωδίας (σε εξέλιξη)
Εμπειρία
Διοικητική προϋπηρεσία
• 21ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά
Υπεύθυνη Ολοήμερου – Υποδιευθύντρια
Έτος: 2014- 2015
Εκπαιδευτική προϋπηρεσία
Δημόσιοι Φορείς
• Σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Αττικής
Θέση: Δασκάλα
Έτη: 2005-2014 & 2015 έως σήμερα
Ιδιωτικοί – Μη Κρατικοί Φορείς
• Ιδιωτικό Εκπαιδευτήριο: «Παιδαγωγική»
Θέση: Δασκάλα
Έτος : 2004- 2005
• IMS
Θέση : Computer Training
Έτος: 2008- 2009
• Ελληνικές Εκδόσεις
Θέση : Διορθώτρια Κειμένων
Έτος : 2009 – 2010
• Technokids- Technoplus
Θέση : Εκπαιδευτικός Πληροφορικής
Έτος : 2010 – 2011
• ECDL HEllAS
Θέση : Εκπαιδευτικός Πληροφορικής
Έτος: 2012-2013
Γλωσσομάθεια
• Αγγλικά: Communicator Level
University of Cambridge: First Certificate in English (FCE), που αντιστοιχεί στο επίπεδο Β2.
Ψηφιακές Δεξιότητες Η/Υ
Δημόσιοι Φορείς
• Υπουργείο Παιδείας (2010): «Επιμόρφωση ΤΠΕ – Α επίπεδο».
• Υπουργείο Παιδείας (2011): «Επιμόρφωση ΤΠΕ – Β επίπεδο».
Ιδιωτικοί – Μη Κρατικοί Φορείς
• ECDL Core
• ECDL Expert (Advanced ενότητες: Word, Excel, PowerPoint, Access)
Πιστοποιητικά
Επαγγελματικά Πιστοποιητικά Επιμόρφωσης
Δημόσιοι Φορείς
• Κέντρο Συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και επιμόρφωσης Πανεπιστημίου Αθηνών – Τμήμα Φιλολογίας : Γλώσσα και Στοιχεία Διδασκαλίας της Λογοτεχνίας (2014).
Ιδιωτικοί – Μη Κρατικοί Φορείς
• EΠΙ : Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Μουσικής Αγωγής (2006)
• ECDL : Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια ενήλικες – CTP (2009)
• ECDL : Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια για παιδιά – CTP Generic (2009)
Πιστοποιητικά Επάρκειας
• Κέντρο επιμόρφωσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας:
1. Detroit Τεστ Μαθησιακής Επάρκειας DTLA – P:3
2. Detroit Τεστ Μαθησιακής Επάρκειας DTLA – P:4
3. Λ-α -Τ-ω Τεστ Γλωσσικής Επάρκειας ( επίπεδο 1)
4. Λ-α -Τ-ω Τεστ Γλωσσικής Επάρκειας ( επίπεδο 2)
5. Κριτήριο Μαθηματικής Επάρκειας (7.06- 15.05)
6. Πρώιμης Μαθηματικής Επάρκειας της Ουτρέχτης
Επιμορφωτικά Προγράμματα
Παρακολούθηση Επιμορφωτικών Προγραμμάτων
Δημόσιοι Φορείς
• ΠΕΚ Πειραιά : Εισαγωγική επιμόρφωση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών – Α φάση (2008)
• ΥΠΕΠΘ : Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης (2011)
• ΕΑΠ: Εκπαίδευση Εκπαιδευτών (2014)
• ΕΑΠ : Scratch 4 Teachers (2015)
• Κέντρο Επιμόρφωσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: Ειδική Αγωγή – Μαθησιακές Δυσκολίες – Εξειδίκευση σε σταθμισμένα ψυχομετρικά εργαλεία και το σχεδιασμό παρεμβάσεων (2019).
Ιδιωτικοί – Μη Κρατικοί Φορείς
• Πειραϊκός Σύνδεσμος : Σχολή Φωτογραφίας (2015)
Επιστημονικοί – Επιμορφωτικοί φορείς
• Μορφωτική πρωτοβουλία : Μέλος του Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας (2008-2009)
• Erasmus + : Μέλος της κοινότητας e- Twinning (2017 έως σήμερα)
Επιτροπές
• Βαθμολογήτρια Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (2014)
Συγγραφικό έργο
Βιβλία
• Εκδόσεις 21ος αιώνας : Βοήθημα για τα Μαθηματικά της Δ΄ Δημοτικού, 2006
• Εκδόσεις Βookstars : Θαλάσσια Χελώνα Εκπέμπει SOS , 2012
Λογοτεχνικές Δημοσιεύσεις
• Εκδόσεις Αέναον : Συμμετοχή στην Πανελλήνια Ποιητική Συλλογή για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, Γλυπτών Παλιννόστησις, Αθήνα 2017
ISBN 978-618-82989-4-1
Επιστημονικές Δημοσιεύσεις
• 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Νέου Παιδαγωγού (2017). Τίτλος εργασίας: Τέχνη και Παιδί.
ISBN: 978-618-82301-2-5
• 3ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής (2017). Τίτλος εργασίας: Φωτογραφία και Δημιουργική Γραφή.
ISBN: 978-618-81047-9-2
• I-Teacher (2019), τεύχος 15ο .Άρθρο: Η τεχνολογία άλλοτε και σήμερα.
I.S.S.N.: 1792-4146
Εισηγήσεις
Συνεδριακές εισηγήσεις
• 4ο Συνέδριο Νέου Παιδαγωγού (2017). Τίτλος Εισήγησης: Τέχνη και Παιδί.
ISBN: 978-618-82301-2-5
Εκπαιδευτικές εισηγήσεις
• Εκπαιδευτικές Δράσεις για ένα Δημοκρατικό Σχολείο (2012): Παρουσίαση του Προγράμματος «Το πορτρέτο Ενός Σχολείου μέσα από ένα τραγούδι » στην ημερίδα που έλαβε χώρα στο 22ο Σχολείο Πειραιά.
• Καινοτόμες Δράσεις ( 2013) : Παρουσίαση του Προγράμματος «Η Οδύσσεια μέσα από ένα κουκλοθέατρο- Διαθεματική προσέγγιση » στην ημερίδα Διδακτικές Προτάσεις – Εφαρμοσμένες Πρακτικές , που έλαβε χώρα στο δημοτικό σχολείο Νέου Ικονίου.
• Καινοτόμες Δράσεις (2014) : Παρουσίαση του προγράμματος «Ρομποτεχνολογία» στην διημερίδα Διδακτικές που έλαβε χώρα στο 11ο δημοτικό σχολείο Πειραιά.
• Καινοτόμες Δράσεις (2015) : Παρουσίαση του προγράμματος «Το Άλογο» στην διημερίδα Διδακτικές που έλαβε χώρα στα Ράλλεια Δημοτικά Σχολεία Πειραιά.
• Καινοτόμες Δράσεις: (2015- 2016) : Παρουσίαση του προγράμματος « Λογοτεχνικά μονοπάτια…δικές μας διαδρομές.» στο 2ο δημοτικό Σχολείο Ν. Φαλήρου.
• Καινοτόμες Δράσεις: (2017- 2018) : Παρουσίαση του προγράμματος «Ταξίδι στην Ευρώπη» στο 20 δημοτικό Σχολείο Κερατσινίου, Πειραιά.
Δημιουργία ηλεκτρονικού Υλικού
• Δημιουργία και διατήρηση των εκπαιδευτικών σελίδων:
α) Dimitra Longinou (http://ypatiaedu.blogspot.gr/)
β) Μια τάξη όνειρα (http://miataxioneiro.blogspot.gr/)
γ) e –Βαβυλωνία (http://schoolpress.sch.gr/taxideutestouoneiroy/)
δ) Ερευνητική Δραστηριότητα (http://blogs.sch.gr/dimilongi/
ε) Φωτοτεχνήματα ( https://dimitralogginou9.wixsite.com/fototexnimata )
• Ψηφιακά Σενάρια
α) Δημιουργία ηλεκτρονικού Σεναρίου ( Οι κρυμμένοι Θησαυροί των Καραβιών.)
• Παρακολούθηση πλήθους σεμιναρίων και διαλέξεων και υλοποίησης πολιτιστικών προγραμμάτων για παιδιά δημοτικού.
e – Twinning
• How fire affects people around the world! ( 2018)
• Christmas card project ( 2018 – 2019)
Δράσεις Αριστείας
• Πιστοποιητικό συμμετοχής στον 5ο και 10ο Μαθητικό διαγωνισμό « Παιχνίδι και Μαθηματικά» της ΕΜΕ
• Πρώτη θέση στον διαγωνισμό εφημερίδας της UNICEF το 2008
• Βεβαίωση συμμετοχής στο Φεστιβάλ Μαθητικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα πλαίσια μαθητικού πανοράματος (2010)
• Βραβείο « Εξαίρετης Δημιουργίας για το 21ο δημοτικό Πειραιά» στον 2ο διαγωνισμό του ΕΚΕΔΙΣΥ «Η ιστορία του σχολείου μου».
• Συμμετοχή στην 5η βιβλιοτρεχάλα φιλαναγνωσίας των εκδόσεων ψυχογιός (2016)
• Εθελοντική Προετοιμασία και συμμετοχή στον διαγωνισμό « Αριστοτέλης» α και β φάση 2016
Ενδιαφέροντα και Διακρίσεις
• Μέλος της χορωδίας του πανεπιστημίου Αιγαίου με συμμετοχές «στη πολιτιστική εβδομάδα» του Πανεπιστημίου Αιγαίου (2001) και στη συναυλία «Αγάπης» για το Χαμόγελο του Παιδιού (2002) .
• Σχολή Χορού Κατερίνας Ροδίου : Σπουδές πάνω στον κλασικό και μοντέρνο χορό για πέντε έτη.
• 27η θέση στον 4ο Ελληνικό διαγωνισμό Πρωτοπόρων Δασκάλων (2008) για τo εκπαιδευτικό πρόγραμμα « Επίσκεψη στην Ακρόπολη».
• Συμμετοχή στην Έκθεση φωτογραφίας « Αθέατες Όψεις» (Μάιος – Ιούνιος 2015)
• Έπαινος Συμμετοχής για τον 2ο Μαθητικό Διαγωνισμό με θέμα « Η Ιστορία του Σχολείου μου» (2015).
• UNESCO: Έπαινος συμμετοχής στον ποιητικό διαγωνισμό «Γλυπτών παλιννόστησις» για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα ( 2017).
• Συμμετοχή στην συναυλία : «Ανθολογία Λυρικού Τραγουδιού» (2018)
• Συμμετοχή στην συναυλία : «Ανθολογία – Ρεσιτάλ Λυρικού Τραγουδιού» (2019)