H γκαλερί ArteVisione παρουσιάζει την ομαδική εικαστική έκθεση με τίτλο: «ΤΟΠΙΟΓΡΑΦΙΑ: η Σαγήνη ενός Τόπου». Την επιμέλεια της έκθεσης φέρει η Ιστορικός της Τέχνης ΕΚΠΑ, ΜΑ Δημοσιογράφος και μέλος της AICA Eλλάδος, Νικολένα Καλαϊτζάκη. https://nikolenakalaitzaki.wordpress.com, [email protected]
Η Ιστορικός της Τέχνης και Επιμελήτρια της έκθεσης, Νικολένα Καλαϊτζάκη, μεταξύ άλλων, σημειώνει: [[ Το τοπίο είναι μια παράδοξα αφηρημένη έννοια, ένα κατασκεύασμα του πολιτισμού και του νου μας… (Burckhardt, L.) ]]
Από τα μακρινά εκείνα χρόνια του ρομαντικού 19ου αιώνα, όπου η “Τοπιογραφία” συναντάται στην μεγαλύτερη της ακμή, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον των ζωγράφων της εποχής, οι οποίοι επιδόθηκαν με ζήλο στην κατάκτηση της, μέχρι και σήμερα, κάμποσους αιώνες μετά, η εικονιστική απεικόνιση του “τοπίου” στην Τέχνη συνεχίζει να σαγηνεύει τους σύγχρονους εικαστικούς και το φιλότεχνο κοινό. Κι ενώ ο όρος “τοπίο”, στο λεξικό της νεοελληνικής γλώσσας, αποδίδεται ως: “η γεωγραφική ενότητα με κοινά φυσικά χαρακτηριστικά”, στην πραγματικότητα της Τέχνης, το “τοπίο” συνιστά: μια ρεαλιστική αναπαράσταση ενός πραγματικού χώρου, φυσικού ή αστικού, ή ενός χώρου, αναγνωρίσιμου πάλι, που γεννάται μέσα από τους αφαιρετικούς, γεωμετρικούς, σουρεαλιστικούς, φαντασιακούς, μινιμαλιστικούς ή γεμάτους χρώμα κόσμους, του καλλιτέχνη που το δημιούργησε. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η θεώρηση του σπουδαίου μελετητή, Kenneth Clark, περί της αισθητικής του τοπίου στην Τέχνη, η οποία οδηγεί στην κατηγοριοποίηση του τοπίου ως μέσου εικονογραφικής έκφρασης: στο τοπίο των συμβόλων, στο τοπίο των γεγονότων, στο τοπίο της φαντασίας και στο ιδανικό τοπίο. Για τον John Ruskin, το ζωγραφικό τοπίο ορίζεται ως μια εμβριθής και παθιασμένη αναπαράσταση των φυσικών συνθηκών που προορίζονται για την ανθρώπινη ύπαρξη.
Η τέχνη της τοπιογραφίας αποτελεί μια διαχρονικά αγαπημένη θεματολογία, τόσο για τους καλλιτέχνες, όσο και για το κοινό. Για ποιους λόγους θεωρείτε πως συμβαίνει αυτό και η τοπιογραφία μένει πάντοτε επίκαιρη; Η τοπιογραφία συνεχίζει να υφίσταται αγαπημένη θεματολογία στην τέχνη χάρη στο διαχρονικό στοιχείο που την χαρακτηρίζει. Οι καιροί, οι άνθρωποι οι καταστάσεις τείνουν να αλλάζουν, το τοπίο όμως εδραιώνεται ως αναλλοίωτο στοιχείο, σε ένα μεταβλητό περιβάλλον. Η έννοια της σταθεράς είναι αυτό που μαγεύει τον καλλιτέχνη και τον προτρέπει ώστε να ανακαλύψει εικαστικά την διαχρονική του αξία. Επίσης θεωρώ πως η προσέγγιση μιας θεματολογίας που δεν πρωταγωνιστεί το ανθρώπινο στοιχείο είναι από μόνη της μια πρόκληση. Το τοπίο καλεί τον καλλιτέχνη να ξεφύγει από τις αυτοαναφορικές φιγούρες τον ανθρωποκεντρισμό και να προβληματιστεί πάνω σε διαφορετικές τύπου φόρμες. Σαν να του υπενθυμίζει πως είναι και ο ίδιος μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου, το οποίο χρειάζεται να ανακαλύψει. Συνεπώς, εφόσον η τοπιογραφία παραμένει αντικείμενο εικαστικής μελέτης, καθίσταται και επίκαιρη.
Ποιας μορφής σαγήνη ασκεί σε εσάς η τοπιογραφία και απολαμβάνετε να καταπιάνεστε δημιουργικά μαζί της; Η τοπιογραφία, είναι μία θεματολογία που άρχισε να με απασχολεί πρόσφατα και πιστεύω πως έχω να ανακαλύψω πολλές πτυχές ακόμα. Πάντα με σαγήνευε η αίσθηση της απεραντοσύνης, που ποτέ δεν τελειώνει αλλά εκτείνεται όσο κοιτάει το μάτι. Με γοητεύει το γεγονός ότι δεν έχει όρια και συνεπώς μπορεί ένα κομμάτι να εντάσσεται σε ένα μεγαλύτερο. Δηλαδή το τι είναι τοπίο εν τέλη καθορίζεται από το μέρος που επιλέγουμε εμείς να ασχοληθούμε και όχι από αυτό που όντως είναι. Εικαστικά, το απέραντο στοιχείο μου δίνει την ελευθερία να πειραματιστώ φορμαλιστικά, συνθετικά και χρωματικά. Είναι μία νέα πρόκληση, διαφορετική από αυτά που συνηθίζω να δημιουργώ, η οποία χρειάζεται άλλου είδους προσέγγιση και μελέτη.
Μιλήστε μας για το έργο της συμμετοχής σας στην έκθεση (περιγραφή, πηγή έμπνευσης, τεχνική απόδοση). Το έργο αυτό, φιλοτεχνήθηκε με αφορμή μία παλαιότερη ξυλογραφία που είχα κάνει. Η θεματολογία μου παραμένει η ίδια διαστημικό τοπίο. Η βασική πηγή έμπνευσης, όμως είναι το ενδιαφέρον για το σύμπαν, για αυτό που τόσα έχω ακούσει και ποτέ δεν έχω δει. Θα μπορούσα να πω πως, η συγκεκριμένη τοπιογραφία αποτελεί μία ωδή προς το άγνωστο. Θεώρησα ενδιαφέρον, να αποτυπώσω ένα μέρος κατά προσέγγιση το οποίο παραμένει ακόμα μυστήριο για μας, παρά κάτι που έχουμε την δυνατότητα να απολαύσουμε και από κοντά. Τεχνικά το έχω προσεγγίσει μέσω της χαρακτικής, πιο συγκεκριμένα είναι χάραξη σε τσίγκο (λευκό μέταλλο), οξειδωμένο σε γαλαζόπετρα με την τεχνική της ακουατίντας. Η ακουατίντα είναι σκόνη πεύκου που την απλώνουμε στην επιφάνεια της πλάκας και την καίμε στο κάτω μέρος ώστε να λιώσει. Έπειτα, αναλόγως την τονικότητα που θέλουμε να πετύχουμε, μασκάρουμε τα αντίστοιχα σημεία της σύνθεσης με πίσσα, για να τα οξειδώσουμε στους ανάλογους χρόνους και να μας φέρουν το τελικό αποτέλεσμα.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Μεγάλωσα στην Αθήνα, από μικρή ηλικία με ενδιέφερε η ζωγραφική γι αυτό και ξεκίνησα μαθήματα σχεδίου και χρώματος. Στα 18 πέρασα στην Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης στα Ιωάννινα. Φοίτησα εκεί για 5 χρόνια, περνώντας γενικές γνώσεις πάνω στα εικαστικά και την ιστορία της τέχνης. Εν κατακλείδι, κατευθύνθηκα στη ζωγραφική και την χαρακτική. Έκτοτε έχω ασχοληθεί με ξενάγηση συμμετέχω σε εκθέσεις και παράλληλα παρακολουθώ σεμινάρια πάνω σε τεχνικές χαρακτικής. Θεματολογικά, ο άνθρωπος είναι ένα θέμα που συνεχίζει να με απασχολεί ποικιλοτρόπως καθώς συνεχίζει να μου δίνει τροφή για σκέψη και δημιουργία.
Συμμετέχουν οι εικαστικοί: Ελένη Αρβανιτάκη • Αντιγόνη Βαλέρη • Ειρήνη Βαμβουκάκη • Δέσποινα Βαξεβανίδη • Σταυρούλα Βελισσαροπούλου • Δημήτρης Βογιαζόγλου • Ελένη Βογιατζάκη • Αλέξανδρος Βούτσας • Ειρήνη Γεωργοπούλου • Ελένη Γιούργου • Αικατερίνη Γούναρη • Αργυρώ Δρίβα • Γιάννης Επταμηνιτάκης • Μαρία Ζαβιτσάνου • Στέλλα Ζωγράφου • Κυριάκος Θεοχάρους • Ροδάμανθη Κόλλια – Ρίζου • Βασιλική Κοσκινιώτου • Θάνος Λιάκος • Ειρήνη Λιάσκου • Κωνσταντίνα Μαραγκού • Ελένη Μαρκάκη • Βιβή Μεντζελοπούλου • Ιωάννα Μιχαήλ • Ειρήνη Μονομμάτου • Όλγα Μούτσιανου • Κωνσταντίνα Ντζιαβού • Σωτηρία Ορφανού • Διονύσιος Παντελής • Μαρία Παπαδοπούλου • Δημήτρης Παπανικολάου • Βαγγέλης Παππάς • Βασιλική Πουρίδου • Σπύρος Ρωμάνος • Ελένη Σπαντιδάκη • Δέσποινα Στεφάνογλου • Μάξιμος Τζωρτζάκης • Νίκος Χιωτίνης • Έλλη Χούσου.
*Στο χώρο τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, όπως αυτά έχουν εξαγγελθεί με υποχρεωτική προσέλευση με: μάσκα, πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης ή Rapid test 72 ωρών.