ArteVisione Gallery 1-14 Σεπτεμβρίου 2022
Το βιβλίο των εκατομμυρίων αντιτύπων παγκοσμίως: «Λουλούδι της Ερήμου» (έτος έκδοσης:1998), το οποίο μεταφέρθηκε και στην μεγάλη οθόνη αποτελεί την αυτοβιογραφία της περιβόητης, γυναίκας – σύμβολο, Γουόρις Ντίρι. Ποιες σκέψεις και ποια συναισθήματα γεννά μέσα σας η προσωπική της ιστορία; Η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό είναι Δύναμη. Η γυναίκα αντικείμενο, της οποίας καταπατούνται όλα τα δικαιώματα, και η η οποία υφίσταται κάθε εξευτελισμό. Η ίδια γυναίκα μπορεί να πάρει την τύχη της στα χέρια της και να δώσει αγώνες για να βοηθήσει και άλλες γυναίκες.
Η ηρωίδα έγινε μοντέλο και ακτιβίστρια των δικαιωμάτων της γυναίκας, διετέλεσε πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της Unesco και αγωνίστηκε για την κατάργηση της κλειτοριδεκτομής, του ακρωτηριασμού των γυναικών, που εφαρμόζεται ακόμη σε χώρες όπου η επέμβαση αποτελεί μέρος της τοπικής παράδοσης.
Με ποιο έργο συμμετέχετε στην εικαστική έκθεση: «Το ΛΟΥΛΟΥΔΙ της ΕΡΗΜΟΥ». Ποιο το περιεχόμενο και ο συμβολισμός του; Συμμετέχω με δύο έργα προσωπογραφίες μικτής τεχνικής. Το έργο: Πες την με το όνομά της, Γυναικοκτονία είναι το πρόσωπο κάθε γυναίκας που βιάστηκε, δολοφονήθηκε, εξευτελίστηκε. Είναι μια προσπάθεια να μην ξεχαστεί καμία από αυτές. Κάποιων οι ιστορίες είναι τόσο συγκλονιστικές που αποτελούν σημεία αναφοράς στην εγκληματολογία. Το έργο: Τού είπα ΟΧΙ είναι η γυναίκα που βιάζεται είτε από άγνωστο, είτε σε σχέση ή στα πλαίσια ενός γάμου. Η γυναίκα που ενώ είναι θύμα συχνά μπορεί να βρεθεί πώς τάχα φταίει σε μια κοινωνία πατριαρχική.
Καθημερινά ακούμε συνεχώς για περιστατικά βίας. Έμφυλη βία, ενδοοικογενειακή, εργασιακή, αθλητική, καλλιτεχνική…Εντυπωσιάζεστε από το εκάστοτε συμβάν ή από τους πρωταγωνιστές της; Εσείς έχετε υποστεί ποτέ κάποια μορφή βίας; Η λέξη εντυπωσιάζεσαι δεν μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματα κάθε γυναίκας, ΣΥΓΚΛΟΝΙΖΟΜΑΙ και ΟΡΓΙΖΟΜΑΙ. Εχω δεχτεί σεξουαλική παρενόχληση πολλές φορές, έχω βρεθεί να κάνω έρωτα ενώ δεν θέλω, με έχει χτυπήσει σύντροφός μου. Ναι, έχω υποστεί βία πότε με το γάντι και πότε σκληρά.
Έχετε συνεργαστεί ξανά με την Ιστορικό Τέχνης και Επιμελήτρια της έκθεσης, Νικολένα Καλαϊτζάκη; Ποιο το κίνητρο της συμμετοχής σας στην συγκεκριμένη έκθεση; Εχω συνεργαστεί μαζί της πολλές φορές, έχουμε μια σχέση ζεστή, φιλική. Την εμπιστεύομαι και είμαι τυχερή που με εμπιστεύεται κι εκείνη. Θεωρώ πως ως άτομο και επιμελήτρια έχει αυτό που λέμε άστρο.
Katerina Xarchopoulou
Λίγα λόγια για μένα: Είμαι ζωγράφος και χαράκτρια. Γεννήθηκα, ζω και δημιουργώ στην Αθήνα. Αυτήν την πόλη που προσπάθησα πολύ να αγαπήσω, μα δεν τα έχω καταφέρει. Πάντα το μυαλό μου τρέχει στην θάλασσα, στο νησί μου. Η καρδιά μου χτυπά εκεί πιο σιγανά, πιο ήρεμα. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου δε ζητούσα να μου αγοράσουν κάτι άλλο εκτός από μολύβια, μπλοκ, μαρκαδόρους. Αργότερα άρχισα να ζητάω τέμπερες και πινέλα. Ηταν προδιαγεγραμμένο τι θα γινόμουν. Από τότε πέρασαν μίλια κατεστραμμένων χαρτιών, αμέτρητα ξυσίματα μολυβιών και κατεστραμμένα φτηνά κι ακριβά πινέλα. Πέρασαν μέρες δημιουργικού πυρετού και νύχτες δουλειάς, αλλά και νύχτες αγωνίας μπροστά στο τελάρο ή το χαρτί.
Αγάπησα τη ζωγραφική με όλη μου τη δύναμη. “Ανέπνεε” το έργο κι εγώ ανέπνεα μαζί του. Ξόδευα όλα μου τα λεφτά σε εκδόσεις τέχνης και μονογραφίες καλλιτεχνών που αγαπούσα. Συνέδεα όλα μου τα ταξίδια με μουσεία τέχνης ή γκαλερί.
Αγαπώ τους ανθρώπους που βλέπουν φως στην άκρη του σκοτεινού τούνελ και έχω μια αρχή: η μαθητεία του καλλιτέχνη είναι διαρκής. Μαθαίνω, ευτυχώς, διαρκώς, η δίψα μου για γνώση είναι ακόρεστη και δεν θεωρώ ότι “έχω φτάσει ήδη” σε κάτι. Είναι πολύ λίγα αυτά που γνωρίζω, ακόμα και για τον εαυτό μου. Εχω κάνει 10 ατομικές εκθέσεις, και έχω συμμετάσχει σε πάνω από 90 ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και χαρακτικής, σε διαγωνισμούς και μπιενάλε παγκοσμίως. Εχω βραβευτεί για την δουλειά μου, έχω εικονογραφήσει βιβλία και έχω δημοσιεύσεις σε περιοδικά των ΗΠΑ (ArtNews).
Βιογραφικό: Η Νικολένα Καλαϊτζάκη είναι Ιστορικός & Κριτικός της Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων, ΜΑ Δημοσιογράφος & MSc Παιδαγωγός. https://nikolenakalaitzaki.wordpress.com [email protected]
Σπούδασε “Ιστορία & Αρχαιολογία” στην Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με ειδίκευση στην “Αρχαιολογία & Ιστορία της Τέχνης”. Στη συνέχεια, έλαβε εξειδικευμένες επιμορφώσεις: στην “Πολιτιστική Επιχειρηματικότητα”, την “Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων” (ΕΚΠΑ) και στο «Art-Therapy / Θεραπεία μέσω της Τέχνης» (Πανεπιστήμιο Αιγαίου). Είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών “Σύγχρονες Δημοσιογραφικές Σπουδές” του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, όπου υπήρξε υπότροφος Αριστείας καθόλη τη διάρκεια των σπουδών της. Σήμερα, συνεχίζει με έναν δεύτερο κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών στην “Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση”. Από τα 20 της χρόνια, μέχρι και σήμερα, έχει διακριθεί για την πλούσια δράση της στο πεδίο της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής αναπτύσσοντας συνεργασίες με καλλιτέχνες ήδη καταξιωμένους, αλλά και νεότερους, αποφοίτους των Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού. Έχει εργαστεί ως επιμελήτρια εκθέσεων σε σημαντικούς πολιτισμικούς φορείς, μουσεία, οργανισμούς και φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης της χώρας (ενδεικτικά: Μουσείο Μπενάκη, Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, Κέντρο Έρευνας – Μουσείο Τσιτσάνη, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας, Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αλίμου, Δημοτική Πινακοθήκη Αμαρουσίου, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, Κέντρο Τέχνης Καστέλας, Φεστιβάλ Δρόμοι Πολιτισμού Αργολίδας, Athens Biennale, Art-Athina, Art-Thessaloniki κ.ά.), ενώ έχει επιμεληθεί πλήθος εκθέσεων σε γνωστές γκαλερί της Αθήνας, και της χώρας, ευρύτερα. Το 2021 εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης Trento Art Festival. Έχει συνεργαστεί με την εφημερίδα “Τα Νέα της Τέχνης’”, το “Art22”, και με άλλα περιοδικά Τέχνης, ενώ διατηρεί την δική της προσωπική στήλη με τίτλο: “Εικαστικό Ημερολόγιο” στο ηλεκτρονικό περιοδικό Τέχνης “Pause”.
Έχει διοργανώσει επιστημονικές ημερίδες και συμπόσια, και ως ομιλήτρια, έχει, μεταξύ άλλων, πραγματοποιήσει τις διαλέξεις:
«Τέχνη & Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Η περιπτωσιολογική μελέτη της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής υπό το πρίσμα του νέου, ψηφιακού ορίζοντα», Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας, 2020), “Τέχνη & Social Media: Σχέση Αγάπης ή Μίσους;” (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 2018), “From the modernist museums to the post – modern museums of the 21st century” (Youth in Action Project of the European Union, Corinth, 2013). Έχει διατελέσει εκλεγμένο μέλος του συλλόγου “Φίλοι του Αρχαιολογικού Μουσείου, Αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων Πειραιά”, ενώ από το 2019, είναι μέλος της AICA Ελλάδος (Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης).