Η Zωή Νικητάκη συμμετέχει στην ομαδική εικαστική έκθεση «O Μίτος της Αριάδνης»

Το Chicago Athenoeum Museum for Architecture and Design και το European Centre for Architecture, Art Design and Urban Studios σε συνεργασία με την επιμελήτρια Μαρίνα Γκόντα Ιστορικό Τέχνης Διδάκτωρ Σορβόνης https://www.facebook.com/marina.gonta.33 παρουσιάζουν την εικαστική έκθεση με τίτλο «Ο μίτος της Αριάδνης» και σας προσκαλούν να την επισκεφτείτε.

Πληροφορίες για την έκθεση:
The European Centre Athens.
Μητροπόλεως 74. Αθήνα.
Εγκαίνια:
Παρασκευή 1 Απριλίου από 18:00 έως 21:00
Διάρκεια έκθεσης:
Από 1/04 έως 17/04/2022.
Ημέρες και ώρες:
Τετάρτη έως Κυριακή 12:00-19:00.

Στην έκθεση αναφέρει η Μαρίνα Γκόντα, επιμελήτρια της έκθεσης: «Παρουσιάζεται μια ομάδα Εικαστικών που εκφράζουν, συνομιλούν, αποδίδουν στη χρωματική παλέτα τους, στοχεύοντας στην αναπαράσταση ενός μεγάλου μέρους του μυστηρίου της ύπαρξής μας, της ζωής.
Από την Αριάδνη του άλλοτε, στη γυναίκα της σύγχρονης εποχής που μάχεται, προσπαθεί να βρει ένα φως στο τούνελ, να βοηθήσει τους αγαπημένους της και τον ίδιο τον εαυτό. Οπλισμένη με αποφασιστικότητα απομακρύνει κάθε κίνδυνο και πτώση σε έναν αγώνα δρόμου που άλλοτε είναι μακρύς, δύσκολος, βασανιστικός και ενίοτε γεμάτος τέρψεις, χαρές, επιτυχίες και εκπλήξεις. Παγιδευόμαστε και γινόμαστε έρμαια των υλιστικών απολαύσεων και διεισδύουμε όλο και βαθύτερα σε έναν ατέρμονα Λαβύρινθο με αποτέλεσμα να χρειάζεται θάρρος, σθένος και μεγαλείο ψυχής ώστε να αντιμετωπισθεί ο Σύγχρονος Μινώταυρος.
Περιπλανιόμαστε και τριγυρνάμε σε γνώριμα και οικεία μέρη, στις γειτονιές μας και στα αγαπημένα μας σοκάκια με αγαλλίαση ψυχής και γαλήνης απομακρύνοντας φοβίες και ανασφάλειες. Η Αριάδνη, ο Μίτος, η Ιέρεια οι τελετές για την άφιξη, η υποδοχή κάθε εποχής δεν ήταν μύθος. Είναι η ιστορία που μας ακολουθεί στην σύγχρονη εποχή μας και σε ένα κόσμο σε πλήρη κίνηση και ως επί το πλείστον με επιφανειακές ανησυχίες.
Μέσα από την έκθεση ο θεατής ξετυλίγει το Μίτο του δικού του μονοπατιού, το δικό του κουβάρι που θα τον οδηγήσει σε ένα άπλετο φως, στην ίδια του την ύπαρξη και στις ουσιαστικές απολαύσεις της ζωής.
Η ευρηματικότητα, η Τέχνη και ο πολιτισμός μας βοηθούν να βρούμε αυτή την έξοδο από τον Λαβύρινθο και να ανακαλύψουμε της δικιά μας Αριάδνη του αέναου Μίτου».

Σύμφωνα με την συγγραφέα Αριάδνη Γερούκη: Υπάρχει πάντα ένας άλλος τρόπος να ζούμε όχι στον αφρό των ημερών αλλά στο βάθος της ύπαρξης εκεί που τα νερά είναι πάντα ήσυχα.

Ποιο ήταν το έναυσμα για την συμμετοχή σας στην έκθεση με θέμα ο “Μίτος της Αριάδνης”; Το ίδιο το θέμα της έκθεσης που αφορά σε έναν σπουδαίο μύθο – ιδεοσύμβολο, συνδέεται απόλυτα με την θέασή μου σχετικά με τον τρόπο εξόδου από τον εγκλωβισμό της ανθρωπότητας στα δεσμά των περιορισμών και της σκλαβιάς της υλαίας σφαίρας. Η κατάσταση που βιώνουμε δυο ολόκληρα χρόνια τώρα, όπως ανέφερα και στην προηγούμενη συνέντευξή μου, δείχνει ότι ακόμα και την ώρα της ύστατης κρίσης και δοκιμασίας ο άνθρωπος αντί να ανάψει τα πυρά της καρδιάς του και να κινηθεί με νέους τρόπους αγώνα, με νέους τρόπους σκέψης, έρευνας και δράσης φωτίζοντας τα σκοτάδια του μικρού εαυτού του και του κόσμου, συντάσσεται τελικά με τις δυνάμεις των σκοταδιών και τις πιο πολλές φορές δεν έχει καν επίγνωση αυτής της συναίνεσης και της συμπόρευσης, την οποία ο ίδιος έχει επισφραγίσει με την στάση ζωής του και με την απόφαση του, για τον ίδιο, για τα παιδιά του και τον κόσμο μας. Οπότε αποτελεί αναγκαιότητα ζωτικής σημασίας να εξέλθει από το σκοτάδι του λαβυρίνθου και να υψωθεί στο φως δια του Μίτου της Αριάδνης. Μέσα από τη συμμετοχή μου στην έκθεση αυτή θέλω να μεταβιβάσω δια του έργου μου το μήνυμά μου. Ίσως να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι πριν λίγα χρόνια κλήθηκα από τη φίλη συγγραφέα και καθηγήτρια Πανεπιστημίου, κυρία Αριάδνη Γερούκη, να φιλοτεχνήσω το εξώφυλλο του βιβλίου της με τον τίτλο: «Ο Μίτος της Αριάδνης, Ανακαλύπτοντας το μυστικό νήμα για την αφύπνιση και την αληθινή ευτυχία».

Ποια είναι η ουσιαστική και αλληγορική εξήγηση του Μίτου της Αριάδνης στη σύγχρονη εποχή; Ο Θησέας συμβολίζει ουσιαστικά τον αληθινό Μαθητή, αυτόν που αναγεννάται από τα Διαστημικά Πνευματικά Πυρά και τα αρχέτυπα της Πρωταρχής και ξεπερνά τους γήινους περιορισμούς. Ο Θησέας είναι ο σκεπτόμενος, ο στοχαζόμενος, αλλά ταυτόχρονα και αυτός που θητεύει στην αληθινή φιλοσοφική μαθητεία, που δεν είναι άλλη από τη μαθητεία του θανάτου, όπως επεσήμαναν ο Σωκράτης και ο Πλάτων. Ως αληθινός μαθητής κρατά το σύνθετο νήμα ή μίτο που απαρτίζεται από τις εφτά κύριες γραμμές της ζωής που σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να μείνουν ανενεργές. Ο μαθητής καλείται να εμπνεύσει τους αδελφούς του, την ανθρωπότητα να εξέλθουν από τον στενό χώρο, από τη φυλακή του ένυλου χώρου των τριών διαστάσεων προς τον Αιθέρα των πολλών διαστάσεων. Κρατώντας τον μίτο της Αριάδνης ή Αριάγνης και μαθαίνοντας να χειριζόμαστε ορθά τα εφτά νήματα του μίτου, μπορούμε σαν τον Θησέα να βγούμε από τον λαβύρινθο του σκοταδιού και των αέναων επαναγεννήσεων και θανάτων, μπορούμε να εξέλθουμε από τον κόσμο της πλάνης, των ψευδαισθήσεων και των θυμαπατών της τριπλής μορφικής πραγματικότητας και να υψωθούμε στην αληθινή ουσία από την οποία έχουμε προέλθει και αποτελεί τον πυρήνα μας, το Φως. Ο πίνακάς μου με τον οποίο συμμετέχω στην έκθεση, αυτό ακριβώς αποτυπώνει, το χρέος του αληθινού Μαθητή. «Τίποτα χωρίς τον Θησέα» έλεγαν οι αρχαίοι πρόγονοι, που σημαίνει πως τίποτα χωρίς αυτόν που έχει μαθητεύσει στον Αιθέρα, δηλαδή τίποτα δεν επιλύεται κάτω από το επίπεδο της ψυχής που κατοικεί στον Αιθέρα. Αν θελήσουμε να αλλάξουμε την κατάσταση του κόσμου που μας περιβάλλει, καλούμαστε να αλλάξουμε τον εαυτό μας, καλούμαστε να γνωρίσουμε ποιος είναι ο αληθινός Εαυτός μας. Εντός μας αν αλλάξει ο ρυθμός του κόσμου, τότε θα αλλάξει και η αντανάκλαση του κόσμου του εξωτερικού. Καλούμαστε να ενθυμηθούμε την εργασία που από τους αρχαίους χρόνους λάμβανε χώρα στην Ελλάδα στα μυστήρια, στα ιερά, στα Ασκληπιεία και στις φιλοσοφικές μας σχολές, και η ενθύμηση αυτή να λάβει χώρα όχι στη θεωρία, μα στην πράξη. Χρειάζεται να κατανοήσουμε ότι μόνο αν αληθινά φιλοσοφήσουμε, αν θεραπεύσουμε τη ψυχή δια του αληθινού λόγου, γνωρίζοντας αληθινά τον εαυτό και καλλιεργώντας τις αρετές, θα προσανατολιστούμε στην ατομική και κοινωνική ηθική.

Ποιο είναι το απόγειο της μελλοντικής  στόχευσης των δημιουργιών σας; Το να μην προδώσω αυτό, το οποίο με έχει επιλέξει να το υπηρετήσω, δηλαδή την Τέχνη και η Τέχνη δεν μπορεί να είναι αποκομμένη από τον άνθρωπο και κυρίως από την εσώτερη επιταγή της Ψυχής. Η Τέχνη δεν μπορεί να υπηρετεί τον υλισμό, δεν μπορεί να εκπορεύεται από κίνητρα της μικροδιάνοιας, του ωφελιμιστικού μικροεγώ, της αλλαζονικής φύσης, της έπαρσης του κατώτερου νου που ενδιαφέρεται μόνο για υλιστικά κέρδη. Η Τέχνη δεν μπορεί να εκπορεύεται από τον σκοταδισμό και την ανελευθερία, διότι τότε δεν είναι Τέχνη. Η κύρια λειτουργία της Τέχνης για μένα είναι ακριβώς αυτή, η θεραπευτική, αυτή που υπηρετεί τον άνθρωπο και η πρωταρχική σημασία της λέξεως θεραπεύειν είναι τους θεούς υπηρετείν. Επομένως οι δημιουργίες μου μέσω της ζωγραφικής, των παραμυθιών και των βιβλίων μου έχουν ως μελλοντική στόχευση να συνεχίσουν να υπηρετούν και να συμβάλλουν στην επαναφορά και αποκατάσταση της ισορροπίας των ψυχών, να μπορούν να λειτουργούν ως μικρές ή μεγαλύτερες φωτοχαραγματιές του κόσμου μας, ως μαγικοί καθρέφτες και χάρτες της Μυστικής Ψυχογεωγραφίας, αλλά και ως μεταμορφωτικές Πύλες που οδηγούν τον άνθρωπο στην αληθινή Ύπαρξή του και στην Εσώτερη Πηγή της Αέναης και αληθινής χαράς που δεν εξαρτάται από τις εξώτερες συνθήκες. 

Πιστεύετε ότι η Δυναμική του σύγχρονου ρεύματος των Ελλήνων καλλιτεχνών θα αφήσει και αυτή το στίγμα της; Πιστεύω ότι οι καταστάσεις που βιώνουμε τα τελευταία δυο χρόνια σε ατομικό, οικογενειακό, συλλογικό, εθνικό, παγκόσμιο και πλανητικό πεδίο που συνοψίζουν και προϊδεάζουν για τις επιταχυνόμενες αλλαγές του νέου κόσμου, που σε τίποτα δεν θα θυμίζει αυτόν του παρελθόντος εμπεριέχουν ζυμώσεις που αναπότρεπτα θα αποτυπωθούν  και στο πεδίο της τέχνης. Όσον αφορά στην Ελλάδα, μην λησμονούμε ότι η πανδημία ακολούθησε μια πολυετή κρίση σε πολλαπλά επίπεδα που σαφώς δεν άφησε ανεπηρέαστους τους καλλιτέχνες και όπως έχουμε δει στον ρου της ιστορίας πάντα μέσα από πολέμους, κρίσεις και συγκρούσεις αναδύονται νέες δυναμικές σε πολλά επίπεδα της τέχνης. Θεωρώ ότι διανύουμε μια μεταβατική περίοδο ανακατατάξεων, αναδιαρθρώσεων και συνεχών ζυμώσεων που προετοιμάζουν το έδαφος για τη γέννα του νέου και ίσως του πρωτόφαντου στην τέχνη, στην επιστήμη, στην θεραπευτική και σε όλα τα γνωστικά πεδία και όχι μόνο.

ΒΙΟ: ΖΩΗ ΝΙΚΗΤΑΚΗ

H Zωή Νικητάκη είναι αυτοδίδακτη ζωγράφος – εικονογράφος, αφηγήτρια παραμυθιών, συγγραφέας, φιλόλογος και ψυχοδυναμική χρωματοθεραπεύτρια. Γεφυρώνει μέσα από τη δράση της τρεις τομείς: εκπαίδευση, τέχνη, θεραπεία και εστιάζει στη θεραπευτική δράση και λειτουργία της Τέχνης. Έχει δημιουργήσει το Healing Art in Greece με κύριο εργαλείο μια μέθοδο σύνθεσης που ονομάζει Ιαματική Ταξιδευτική – Psychodynamic Color Storytelling. Έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει εικονογραφήσει όλα τα βιβλία της ιδίας και άλλων συγγραφέων, με μεγαλύτερες συνεργασίες γνωστό θυγατρικό εκδοτικό οίκο του Hay house και τις εκδόσεις Onager στη Νέα Υόρκη. Η πρώτη της ατομική έκθεση υλοποιήθηκε στον ατμοσφαιρικό χώρο του Μουσείου του Λουτρού των Αέρηδων στην Αθήνα. Πρόσφατα συμμετείχε στην έκθεση με θέμα «Ο Μίτος της Αριάδνης» που διοργανώθηκε από το Chicago Athenaeum Museum for Architecture and Design και το European Centre for Architecture, Art Design and Urban Studies και επίσης έργα της επιλέχθηκαν από την Διεθνή έκθεση ζωγραφικής Biennale Internazionale d’arte στο Μπάρι της Ιταλίας και επίσης ετοιμάζεται να εκθέσει τα έργα της σε γνωστή γκαλερί στη Νέα Υόρκη. Συμμετείχε επίσης με έργα της στον διαγωνισμό για τη διεθνή έκθεση εικονογράφων παιδικού βιβλίου στην Bologna.

Σπούδασε αρχικά κλασική φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και παρακολούθησε σεμινάρια αναφορικά με την παιδαγωγική, τη ψυχολογία και την τέχνη. Εκπαιδεύτηκε στη Ψυχοδυναμική χρωματοθεραπεία με δάσκαλό της τον ιδρυτή αυτής της μεθόδου, τον Mark Wentworth και στη σαμανική θεραπευτική που μελέτησε ο Alberto Villoldo. Εργάστηκε με παιδιά κοντά τρεις δεκαετίες ως φιλόλογος, ως μουσειοπαιδαγωγός στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα τέχνης και παραμυθοπαραστάσεις. Έχει μεγάλη συμβολή στον χώρο του παραμυθιού, με παραστάσεις αφήγησης σε όλη την Ελλάδα, με σεμινάρια για την τέχνη της αφήγησης του παραμυθιού σαν παιδαγωγικό και θεραπευτικό εργαλείο αυτογνωσίας στην Ελλάδα και στην Κύπρο, με σεμινάρια για τη συγγραφή θεραπευτικού παραμυθιού, με βιωματικά εργαστήρια για παιδιά και μεγάλους επί σειρά ετών, με διαδραστικές παραστάσεις αφήγησης σε καρκινοπαθείς σε γνωστό ογκολογικό νοσοκομείο, με βιβλία που έχει συγγράψει και εικονογραφήσει, με δεκάδες άρθρα, καθώς και με διαλέξεις σε συνέδρια και με την τηλεοπτική εκπομπή με παραμύθια, που σχεδίασε και υλοποίησε, με τίτλο, «Το Ονειρόδεντρο των παραμυθιών». Είναι μέλος του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς. Ως καλλιτέχνης έχει συνεργαστεί με πολλούς σημαντικούς χώρους και φορείς στην Ελλάδα (Μέγαρο Μουσικής, Υπουργείο Πολιτισμού, Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, Υπουργείο Παιδείας,  actionaid Ελλάς, κλπ). και με συγγραφείς στο εξωτερικό. Για πολλά χρόνια εργάστηκε στο Μουσείο Nεώτερου Ελληνισμού ως μουσειοπαιδαγωγός και εικονογράφος, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας εκπαιδευτικά προγράμματα για όλες τις ηλικίες, καθώς και παραμυθοπαραστάσεις.

 Έχουν κυκλοφορήσει τα βιβλία της, «Λαϊκά Παραμύθια της Ζακύνθου» από τις εκδόσεις Τρίμορφο, «Παραμύθια για της καρδιάς μας την αλήθεια», από τις εκδόσεις Κονιδάρη, «Από καρδιά σε καρδιά όλα είναι δυνατά» από τις εκδόσεις Αλφάβητο Ζωής και  “Χρωματοθεραπευτικό βιβλίο – Ζωγραφίζοντας τα οράματα της εσώτερης πηγής από τις εκδόσεις Οσελότος, το οποίο πρόκειται σύντομα να κυκλοφορήσει και στην Αγγλία από τις εκδόσεις Ontime books.

Περισσότερες πληροφορίες στις σελίδες της:

https://www.zoenikitaki.com https://www.facebook.com/HealingARTinGreece/ https://www.facebook.com/zoe.nikitaki https://www.facebook.com/nikitakizoi/ https://www.facebook.com/Talesforthetruthoftheheart/ https://www.facebook.com/laikaparamythiazakynthou/

https://www.facebook.com/TheEuropeanCentreAthens/
Μαρίνα Γκόντα
Ιστορικός Τέχνης Διδάκτωρ Σορβόνης https://www.facebook.com/marina.gonta.33

Σύντομο bio: Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Ιωάννινα. Είναι Πτυχιούχος Γαλλικής Φιλολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές και διδακτορικό στην Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Διαθέτει πιστοποίηση μετάφρασης και διερμηνείας από το Rectorat de Marseille. Δίδαξε την γαλλική γλώσσα και την Ιστορία της Τέχνης στην δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση αντίστοιχα. Μιλάει γαλλικά, ιταλικά, ισπανικά και λίγα γερμανικά και αγγλικά. Συνεργάστηκε με αντιπροσωπεία της Γαλλικής Ευρωβουλής στο πρόγραμμα: “jachere”. Είναι μέλος της UNESCO, του ICOMOS, των Ελληνικών Γραμμάτων και επιστημονικός συνεργάτης της “Μεταμόρφωσης” που έχει ως σκοπό να αναδείξει τα ευγενή συναισθήματα που πηγάζουν από την Τέχνη και τον Πολιτισμό και έχει κάνει προσπάθειες να καθιερωθεί η 23 Οκτωβρίου, ως ημέρα Σεβασμού προς τον συνάνθρωπο. Έχει επίσης συνεργαστεί με πλήθος αναγνωρισμένων Εικαστικών σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχει επιμεληθεί πολύ σημαντικών εκθέσεων με έργα που προάγουν τις Ελληνικές Αξίες του Πολιτισμού μας. She was born and raised in Ioannina.

She holds a Masters Degree in French Literature and a PhD in Art History from the University of Sorbonne. She holds a translation and interpretation certification from the Rectorat de Marseille. She taught French and Art History at the secondary level and higher education respectively. She speaks French, Italian, Spanish and a little German and English. She has worked with a delegation from the French Parliament in the program: “jachere”. She is a member of UNESCO, ICOMOS, GREEK LETTERS and scientific associate of “Transformation”, which aims to promote noble emotions arising from the Art and Culture and has made efforts to establish October 23 as a Day of Respect to the fellow-being. She has also collaborated with a number of recognized Artists in Greece as well as abroad and has edited very important exhibitions with works of art that promote the Greek Values of our Culture.


Εικαστικοί: Ολίβια Αφιόνη, Ζάνα Βόσσου, Ελένη Γάτσιου, Ευαγγελία Γιαννακούλη, Εύα Γεράκη, Ελένη Δημοπούλου, Άντζελα Ευθυμιάδη, Βασιλική Ηλιακοπούλου, Ανδριάνα Θεοδωροπούλου, Helen-Mudie Ιωαννίδου, Βασίλης Καβουρίδης, Ιωάννα Καρδιακού, Ιωάννης Καραλιάς, Ελένη Καρνέζη, Αρετή Κλουτσινιώτη, Χρήστος Κονταρούδης, Μίνα Κορδαλή, Χάρης Κοντοσφύρης, Μαρίνα Κωστάκη, Θάνος Λιάκος, Γιώργος Λένης, Τζίνα Μάρκου, Ισμήνη Μίχα, Κατερίνα Μπεκιάρη, Μάτα Μπίγαλη, Αλέξανδρος Μουστάκας, Μαρία- Δήμητρα Μουρτζίνη, Ζωή Νικητάκη, Λουκία Ορφανού, Σταύρος Παναγιωτάκης, Νίκος Παύλου, Λουκιάνα Παπαδοπούλου, Ιώ Παππά, Γεωργία Παράσχη, Νίκος Παύλου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Ματίνα Σιώκη, Κατερίνα Σταθάτου, Αντιγόνη Τζιόρα, Άννα Τσιβάρδη, Ελένη Τσιλιλή, Μαρία Υφαντίδου, Φωτεινή Ρέβη, Κωνσταντίνα Φαρμάκη, Σοφία Φουντουλάκη, Μιχαήλ Φαλκώνης, Γιώργος Χουντάλας, Peter Adriew, Zacharoula Bongard, Efie Funk, Bety Krnanska, Gilda Frumkin, Peter Shevchenko, Roksalana Tohotchieva-Politis, Terzani Daniel Verstraete, Ιωάννα Καρδιακου

Χορηγός επικοινωνίας
http://polismagazino.gr