Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Η μουσική μπορεί και θα έπρεπε να ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς. Η μουσική ψυχαγωγεί και προβληματίζει, συγκινεί, μας γεμίζει ποικίλα συναισθήματα αλλά και ηρεμία, είναι μια γλώσσα επικοινωνίας κοινή σε όλους τους ανθρώπους, ένα παράθυρο ανοιχτό στη γνώση, τον πολιτισμό, την ιστορία του ανθρώπου. Μια τέχνη που συνοδεύει τον άνθρωπο σε όλες τις κοινωνικές του εκδηλώσεις. Όμως έχει δύναμη που εμψυχώνει που παρασύρει και η χρήση της μπορεί να είναι και για πολεμικές καταστάσεις . Παρόλα αυτά «εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο» (στίχος του μεγάλου μας ποιητή Γιάννη Ρίτσου) και εγώ εκεί τοποθετώ τον εαυτό μου ως καλλιτέχνη, προς αυτή την κατεύθυνση μπορώ να υπάρξω δημιουργικά.
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Έναν; Θαυμάζω πάρα πολλούς και για πολύ διαφορετικούς λόγους τον κάθε έναν, σύγχρονους αλλά και παλαιότερους που συνέβαλλαν στην ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση της τέχνης της μουσικής. Συνολικά θαυμάζω το ταλέντο των μουσικών αλλά και την ποιότητα του έργου που παρουσιάζουν. Ένας μουσικός που όλη η πορεία του είναι αξιοθαύμαστη, σολίστας κιθαριστής, ερμηνευτής σπάνιος, ταλαντούχος συνθέτης, εξαιρετικός παθιασμένος παιδαγωγός, αγωνιστής στη ζωή και την τέχνη του ήταν ο πατέρας μου, ο Δημήτρης Φάμπας. Ένας μουσικός που εκτιμώ για όλα όσα ανέφερα.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Η μουσική παιδεία συμβάλει στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, είναι μόρφωση, αισθητική καλλιέργεια αλλά και ψυχαγωγία, δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά και τους νέους να εκφράσουν τα συναισθήματά τους δημιουργικά. Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι έρευνες που αποδεικνύουν πως τα παιδιά που μαθαίνουν μουσική έχουν πολύ καλύτερη επίδοση στο σχολείο σε όλα τα μαθήματα. Είναι γνωστό σε όλους επίσης ότι στα μουσικά/καλλιτεχνικά σχολεία το ποσοστό κρουσμάτων βίας και μπούλινγκ είναι μηδαμινό. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στην Αρχαία Ελλάδα η μουσική, το παίξιμο ενός μουσικού οργάνου, ήταν ένα υποχρεωτικό μάθημα για τους νέους διδασκόμενους. Πολλά αρχαία γραπτά δείχνουν ότι αυτό ίσχυε και σε άλλους πολιτισμούς.
Αν λοιπόν θέλουμε ανθρώπους μορφωμένους, με χαρακτήρα, με ελεύθερη κρίση τότε ασφαλώς η μουσική παιδεία είναι ανάγκη. Δυστυχώς όμως στη χώρα μας είναι μια πολυτέλεια και όχι μόνο τώρα που η οικονομική κρίση δεν αφήνει κανένα περιθώριο αλλά ανέκαθεν. Είναι η καλύτερη στιγμή για όλους εμάς, καθηγητές, μουσικούς, γονείς την κοινωνία ολόκληρη να διεκδικήσουμε Δημόσια και Δωρεάν Μουσική Παιδεία.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Καλό θα ήταν από μικρή ηλικία τα παιδιά να έχουν πολλά μουσικά ερεθίσματα. Τι πιο ωραίο από το να ακούν μουσική μέσα στο σπίτι τους. Σίγουρα οι γονείς μπορεί να δουν κάποια στοιχεία όπως τη χαρά στα μάτια των παιδιών τους όταν ακούν μουσική, η μια άνεση στο ρυθμό όταν χορεύουν ή τραγουδούν. Όμως για να ανακαλύψουν το ταλέντο ενός παιδιού στη μουσική θα πρέπει να ξεκινήσει μαθήματα ενός οργάνου. Τότε σε πολύ λίγο χρόνο θα καταλάβουν και οι ίδιοι αν υπάρχει ταλέντο, θα φανεί και η άνεση και η ικανότητα του να μπορεί να παίξει μια όμορφη μελωδία.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Ευτυχώς με την δημιουργία των μουσικών σχολείων άρχισε να διδάσκεται πλατύτερα η Ελληνική παραδοσιακή μουσική. Τα παιδιά που φοιτούν σε αυτά, κρατούν υποχρεωτικά στα χέρια τους ένα παραδοσιακό μουσικό όργανο, ταμπουρά, ούτι, λαούτο, τζουρά και αυτό είναι πάρα πολύ ωραίο. Επίσης υπάρχει μια ενδιαφέρουσα τάση δημιουργίας νέων εργαστηρίων παραδοσιακής μουσικής ενώ είναι θαυμάσιο το ότι και στα μεγάλα Ωδεία υπάρχουν πλέον τμήματα παραδοσιακής μουσικής. Φυσικά γενικότερα δε διδάσκεται στα πλαίσια της πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης , όπως δε διδάσκεται σχεδόν καθόλου η μουσική
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Φυσικά και υπάρχουν πάρα πολλοί θα έλεγα. Ταλαντούχοι ερμηνευτές οργάνων και μαέστροι, συνθέτες, τραγουδοποιοί, μουσικοπαιδαγωγοί και με διεθνή αναγνώριση. Μπορεί οι παροχές της επίσημης πολιτείας να είναι ελάχιστες προς τους ενδιαφερόμενους σπουδαστές, για παράδειγμα δεν υπάρχει Μουσική Ακαδημία στον τόπο μας, όμως ταλέντο υπάρχει και καλλιεργείται με μεγάλο κόστος από τους γονείς , εκείνους που μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά ασφαλώς και που δε διστάζουν να στείλουν τα παιδιά τους και στο εξωτερικό για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και τις εμπειρίες τους. Πάντα υπήρχαν σπουδαίοι δάσκαλοι που έδωσαν τα μέγιστα στους μαθητές τους όχι γιατί είχαν σπουδαίες απολαβές αλλά γιατί υπήρχε και υπάρχει πάθος και ενδιαφέρον για την τέχνη της μουσικής και τους νέους ανθρώπους .
Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει Σύγχρονη Δημόσια Μουσική Εκπαίδευση, και δωρεάν σε όλες τις βαθμίδες ώστε να έχουν πρόσβαση σε αυτήν όλοι όσοι ενδιαφέρονται αλλά και όλοι όσοι έχουν ταλέντο και θέλουν να ασχοληθούν με την μουσική επαγγελματικά. Και ταλέντο δεν έχουν μόνο όσοι μπορούν σήμερα να πληρώσουν ένα Ωδείο ή έναν σπουδαίο δάσκαλο
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Σαν σολίστ της κιθάρας εμφανίζομαι συχνά σε συναυλίες και ρεσιτάλ , τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Συνεργάζομαι με πολύ σημαντικούς μουσικούς παίζοντας και μουσική δωματίου όπως η Αμαλία Κουντούρη (φλάουτο), ο Στέφανος Νικοτιάν (πιάνο), οι κιθαρίστες Άγγελος Αγκυρανόπουλος, Θανάσης Γεωργιάδης, Κώστας Τσερεγκώφ με τους οποίους έχουμε παρουσιάσει εξαιρετικά κονσέρτα με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου της Αθήνας. Αυτό θα συνεχίσω και στο μέλλον. Παράλληλα διδάσκω σε σεμινάρια και κάνω διαλέξεις με θέματα μουσικά. Τον προσεχή Δεκέμβρη θέμα του σεμιναρίου μου στην Κόρινθο που διοργανώνει το Σύγχρονο Κορινθιακό Ωδείο είναι «ο Francisco Tarrega και η μουσική του για κιθάρα». Η διδασκαλία της κιθάρας επίσης με ενδιαφέρει πολύ και καλλιτεχνικά και έχω πολλούς μαθητές στα Ωδεία που διδάσκω.
Επίσης είμαι Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας» που φέτος κλείνει 20 χρόνια ζωής και σπουδαίας δράσης, και έχω πολλές ευθύνες τόσο για την διοργάνωση των εκδηλώσεων /φεστιβάλ/ συναυλιών που παρουσιάζει όσο και για την καλλιτεχνική τους επιμέλεια. Προσεχή συναυλία μας στις 20 Δεκέμβρη στην αίθουσα διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης του Μεγάρου, όπου μικρά παιδιά κιθαρίστες επιλεγμένα από καθηγητές μέλη μας , θα παρουσιάσουν έργα του Δημήτρη Φάμπα.
Μια νέα για μένα δημιουργική καλλιτεχνική έκφραση είναι η μελοποίηση ποιημάτων. Γράφω λοιπόν μουσική για ποιήματα φίλων όπως ο ζωγράφος Τάκης Βαρελάς, ο ποιητής Γιώργος Μπίμης , η ποιήτρια Βέρα Βασιλείου-Πέτσα, η γιατρός-συγγραφέας Μαριάνθη Αλειφεροπούλου – Χαλβατζή και δρομολογώ την ηχογράφησή τους στο άμεσο μέλλον.
Λίγα λόγια για την Εύα Φάμπα
*…Η κιθαρίστρια Εύα Φάμπα δεν φέρει μόνο το σπουδαίο όνομα, αλλά κληρονόμησε και εκείνα τα ευγενή χαρακτηριστικά του ταλέντου του πατέρα της που την κάνουν να ξεχωρίζει μέσα στην κιθαριστική κοινότητα….* περιοδικό ΔΙΦΩΝΟ, 12/07
Η Εύα Φάμπα, μια διεθνώς καταξιωμένη σολίστ της κιθάρας με ζηλευτή καριέρα έχει δώσει με μεγάλη επιτυχία ρεσιτάλ σε μουσικά φεστιβάλ και αίθουσες συναυλιών σε περισσότερες από 25 χώρες σε Ευρώπη, Ασία, Λατινική Αμερική και Αφρική. Έχει προσκληθεί σε σημαντικά διεθνή κιθαριστικά φεστιβάλ όπως της Αρεκίπα(Περού), Κιθάρα και Γυναίκα (Παραγουάη), “Ramon Noble” (Μεξικό), της Κίνας, της Καλούγκα (Ρωσία), Κιθάρες του Κόσμου (Ελβετία), Six Ways (Ιταλία), Βαλκανικό φεστιβάλ (Βουλγαρία), Guitar Virtuosos (Ρωσία), Ηelly’s festival (Ηνωμένο Βασίλειο) κ.α.
Έχει δώσει επανειλημμένα ρεσιτάλ στην Ελλάδα, σε σημαντικές Αθηναϊκές αίθουσες, το Βυζαντινό Μουσείο και τη Ρωμαϊκή Αγορά, σε πάρα πολλές πόλεις της Ελλάδας, το Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας και το αρχαίο θέατρο Ορχομενού, στα φεστιβάλ της Λέσβου, Νίκαιας, Αττικού Άλσους, Ερμούπολης-Σύρου, Ηρακλείου Κρήτης, Κρυστάλλια, όπως επίσης σε πολλές πόλεις στην Κίνα, Ιταλία, Ισπανία, Βουλγαρία, Ελβετία, Αλβανία, Σουηδία, Σερβία, Ρωσία, Κύπρο, Ηνωμένο Βασίλειο, Βραζιλία, Περού, Βολιβία, Παραγουάη, Μεξικό, Ταϊλάνδη, Ινδία, Νεπάλ, Λευκορωσία, Λιθουανία, Πολωνία, Ουγγαρία, Νορβηγία, Ισπανία, Ζιμπάμπουε κα. Έχει εμφανιστεί σε Ραδιόφωνα και Τηλεοπτικές εκπομπές σε όλο τον κόσμο.
Έχει συνεργαστεί με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το Σύλλογο Φίλων της κιθάρας Δημήτρης Φάμπας του οποίου την ίδρυση πρωτοστάτησε και προεδρεύει, το συγκρότημα σύγχρονης Μουσικής του Θ. Αντωνίου παρουσιάζοντας έργα σε πανελλήνια και παγκόσμια εκτέλεση, όπως επίσης με πολλούς Έλληνες και ξένους σολίστ
Έχει συμπράξει με πολλές συμφωνικές ορχήστρες (Συμφωνική Δ. Αθηναίων, Συμφωνική της Ρωσίας (Dudarova), Μοσχοβίτικη Ορχήστρα Δωματίου ARCO, Συμφωνική του Πανεπιστημίου του Hidalgo–Μεξικό, Συμφωνική Νέων του Δ. Καλαμαριάς, Σύνολο εγχόρδων της ΚΟΑ, Ορχήστρα εγχόρδων του πανεπιστημίου Masarik–Τσεχία, Ορχήστρα Εγχόρδων της Βομβάης, Ορχήστρα εγχόρδων Δ.Ηρακλείου Κρήτης) παρουσιάζοντας ονομαστά κονσέρτα αλλά και τις παγκόσμιες πρεμιέρες νέων έργων. Σπουδαίοι συνθέτες έχουν γράψει για την Εύα και ανάμεσα τους ο Δημ. Φάμπας, ο Yiu-Kwong Chung (το κονσέρτο FOR EVA), ο Andersen Viana, ο Waltel Branco, o Eduardo Morales Caso, ο Gοrdon Mizzi, ο Εugenio Catina, ο Δ. Νικητός, o N. Xαριζάνος, ο Ν. Αθανασάκης κ.α.
Έχει ηχογραφήσει 5 cd που παίζονται σε ραδιοφωνικές εκπομπές σε όλο τον κόσμο. (GREEK GUITAR MUSIC –NAXOS 2014, CAPRICCIO DIABOLICO–BERBEN& IGS2007, EVA FAMPAS plays FAMPAS–AULIA 2005, A GUITAR PORTRAIT OF FANTASY–WAVE MUSIC GR2002).
Συνεργάζεται με εκδοτικούς Οίκους, στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Φιλ. Νάκας, Μ. Νικολαίδης–Orpheus, Αν. Λιόλιος, MEL BAY, BERBEN, BALKANOTA, LathkillMusic Publishers, Les Productions D’Oz) για την έκδοση έργων για την κιθάρα, επιμελείται της έκδοσης των έργων του πατέρα της Δημ. Φάμπα, και είναι και η ίδια συγγραφέας μουσικών βιβλίων. Παράλληλα ασχολείται με τη σύνθεση μουσικής (κύκλος τραγουδιών σε ποίηση Γιώργου Μπίμη, Μαριάνθης Αλειφεροπούλου-Χαλβατζή, Βέρας Βασιλείου-Πέτσα, Μουσικά σχέδια στο εικαστικό έργο του Τάκη Βαρελά, μουσική για μικρούς κιθαρίστες). Κάνει διαλέξεις και σεμινάρια σε πανεπιστήμια και διεθνή φεστιβάλ, μετέχει στις επιτροπές διεθνών διαγωνισμών κιθάρας και σύνθεσης έργων για κιθάρα. Έχει τιμηθεί με τιμητικές διακρίσεις από διεθνή φεστιβάλ και Δήμους ενώ έχει κερδίσει και πολλά βραβεία σε διαγωνισμούς κιθάρας.
Είναι διπλωματούχος του Εθνικού Ωδείου με καθηγητή στην κιθάρα τον πατέρα της Δημ. Φάμπα και στα ανώτερα θεωρητικά τον συνθέτη Δημ. Δραγατάκη. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα διεύθυνσης Ορχήστρας με τον Θ. Αντωνίου, σεμινάρια με τον Leo Brouwer κλπ.
Είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της Κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας» .
Ιστοσελίδες: www.evafampas.gr – www.youtube.com/user/thegjst
ΕΙΠΑΝ για την ΕΥΑ
«..Μια σπουδαία μουσική προσωπικότητα»
Πρωινός Λόγος εφημερίδα
«…H Eύα Φάμπα πρωτοεμφανιζόμενη στην Kaluga, ξεχώρισε ως υπέροχος μουσικός. Κατάφερε να κερδίσει τους ακροατές με το καλλιτεχνικό της ταμπεραμέντο και την τεχνική της. ….»
GUITARIST , 2005 No 2, Ρώσικο περιοδικό κιθάρας
‘..Υπέροχη ερμηνεία μιάς παρτιτούρας με πολλές αριστοτεχνικές πινελιές..’
Τζαζ και Jazz, μουσικό περιοδικό 2004
« ..μια έξοχη καλλιτέχνης με μια ζωή αφιερωμένη στο να παίζει κιθάρα καθώς και να παρουσιάζει έργα που έχουν ουσία και ενδιαφέρον……όμορφο φραζάρισμα, ευαίσθησία και με τη σιγουριά του παιξίματος ενός πολυδύναμου κιθαρίστα »
περιοδικό SOUNDBOARD, No 1, 2010 (ΗΠΑ)
« ….περίφημο παίξιμο με διορατικές, βαθιάς μουσικής αντίληψης ερμηνείες»
Classical Guitar Magazine, φεβρουάριος 2009
«… Η Εύα παίζει με τη συνήθη σιγουριά της και τεχνική ακρίβεια, χωρίς υπερβολή, με ερμηνείες όπου η μουσική είναι η πραγματική πρωταγωνίστρια..»
www.guitarra-artelinkado.com Ισπανικό διαδικτυακό περιοδικό