“Η μουσική έχει τη δύναμη να εξασκεί στην ψυχή εξουσία να διαμορφώνει το χαρακτήρα και το ήθος μας”
Ποια είναι η πρώτη σας μουσική ανάμνηση; Η πρώτη ανάμνηση που μου έρχεται στο μυαλό είναι στο σαλόνι του σπιτιού μας να παίζουν ο πατέρας μου Κώστας Φυρογένης με τον παππού μου Δημήτρη Φυρογένη (Μετοχάρη) λαούτο και εγώ ο πιο μικρός της παρέας να έχω στα χέρια μου μια κιθάρα.
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και με ποιον μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Θαυμάζω το μουσικό καλλιτέχνη ο οποίος είναι προσγειωμένος στη ζωή. Θα ήθελα να βρεθώ στη σκηνή με τον ανιψιό μου.
Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Από 8 χρονών πήγαινα στο Εθνικό Ωδείο Καλομοίρη για κλασική κιθάρα. Θεωρία, σολφέζ, αρμονία, ιστορία κτλ. Με τη δασκάλα μου κα. Ασπρούδη την οποία ευχαριστώ πολύ! Ταυτόχρονα είχα την καλύτερη εκμάθηση στο λαούτο από τον πατέρα μου και τον παππού μου Δημήτρη Φυρογένη! Από 13 χρονών άρχισα να παίζω σε πανηγύρια, σε χορούς και εκδηλώσεις ενώ παράλληλα έδινα παραστάσεις με την κλασική μου κιθάρα σε διάφορα θέατρα. Σε ηλικία πάνω από τα 17 μου άρχισα να παίζω και σε νυχτερινά μαγαζιά παρέα με την ηλεκτρική κιθάρα και το λαούτο μου τόσο στο λαϊκό πρόγραμμα όσο και στο νησιώτικο και το δημοτικό μας τραγούδι. Στα 19 μου πήγα στο Ναυτικό στην ειδικότητα του μουσικού, εκεί 2 χρόνια μαζί με την ναυτική μπάντα παίζαμε σε διάφορες εκδηλώσεις. Έκτοτε ασχολούμαι με τη μουσική μέχρι και σήμερα παράλληλα με την διδασκαλία.
Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Δεν θα μπορούσα να μην ασχοληθώ με την μουσική γιατί ασφαλώς είχα επιρροές μόνο θετικές από τον καλύτερο λαουτιέρη Δημήτρη Φυρογένη (Μετοχάρη) από την Κεραμωτή της Νάξου.
Ποια είναι η άποψη σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Η διαδικασία της αυτοπροβολής ξαφνικά σε ένα talent show έχει κάποια θετικά και πάρα πολλά αρνητικά στοιχεία. Είναι φυσικά επιλογή ατομική το πώς θα επιλέξει να αναρριχηθεί μουσικά κάποιος, όμως η ξαφνική έκθεση της προσωπικότητάς σου στο δημόσιο κοινό αν δεν πατάς στη γη, αν δεν είναι ολοκληρωμένη η προσωπικότητά σου με παιδεία μουσική, μπορεί να αντιστρέψει τα προβλεπόμενα. Καλό θα είναι να υπάρχει το “Γνώθι σε αυτόν”.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη; Η εκμάθηση είναι μεγάλος κόπος ο οποίος με την μουσική έχει το χάρισμα να υποκρύπτει την ευχαρίστηση. Είναι ο καλύτερος τρόπος ηρεμίας του κόπου.
Η μουσική έχει την δύναμη να εξασκεί στην ψυχή εξουσία να διαμορφώνει τον χαρακτήρα και το ήθος μας. Όταν ακούς μουσική σου δημιουργεί έκπληξη η οποία σε προσεγγίζει με μια γαλήνη στον εσωτερικό σου κόσμο, ο οποίος πάντα είναι διαφορετικός ανάλογα με τους ρυθμούς που ακούς.
Ανακεφαλαιώνοντας πρέπει στα σχολεία από μικρά παιδιά να διδάσκεται η μουσική, να έχουν ερεθίσματα, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσα απο τη μουσική, για να μπορούν να ξεχωρίζουν το τι ακούν και τι θα ήθελαν για όλη τους την ζωή. Η μουσική είναι η χαρά της δημιουργίας και της ευφαντασίας.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις; Ασφαλώς και υπάρχουν πάρα πολλοί μουσικοί με κατάρτιση και γνώσεις στην Ελλάδα.
Τι σημαίνει μουσική για εσένα; Νομίζω πως η μουσική είναι πάρα πολλά πράγματα μαζί, και ο καθένας μας σε διαφορετικές καταστάσεις βιώνει διαφορετικά και τη μουσική. Το μόνο σίγουρο για μένα είναι πως η μουσική είναι δημιουργία, ψυχαγωγία, τρόπος απόδοσης συναισθημάτων και κώδικας επικοινωνίας. Το παράξενο ειναι το πώς η μουσική γίνεται ψυχαγωγός, με ποιον τρόπο δηλαδή: πέντε νότες π.χ., μπορούν να επηρεάσουν τόσο έντονα την ψυχική κατάσταση ενός ανθρώπου… Εκεί βέβαια βρίσκεται και η γοητεία της… Είναι πολύ μεγάλη κουβέντα αυτή πάντως… Να έχουμε να συζητάμε! Έτσι γίνεται πάντα με τις τέχνες. Όπου ενυπάρχει υποκειμενισμός δεν βγάζεις άκρη…
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Η εξέλιξη ενός ανθρώπου στον τομέα τις μουσικής που αγαπάει δεν σταματάει ποτέ. Προσωπικά αισθάνομαι ευχαριστημένος από την μουσική πορεία μου μέχρι τώρα αλλά επειδή όπως προανέφερα η μουσική δεν έχει τέλος πάντα θα υπάρχει μέλλον.
Βιογραφικό
Δημήτρης Φυρογένης
Γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα και κατάγεται από την Νάξο.
Αρχίζει την ενασχόληση με το παραδοσιακό λαούτο το 1977.
Είχε πρότυπο τον Παππού του Φυρογένη Δημήτρη (Μετοχάρης) ο Μεγάλος Ναξιώτης Λαουτιέρης ο οποίος θεωρείται ο μουσικός που καθιέρωσε τον τρόπο συνοδείας στο λαούτο, με την χρήση τρίφωνων ευρωπαϊκών συγχορδιών (ματζόρε- μινόρε – ντιμινοίτες) και όπου είχε την ιδιαίτερη τιμή να τον διδάξει.
Παράλληλα ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές κιθάρας στο Εθνικό Ωδείο Καλομοίρη με όλα τα απαραίτητα που χρειάζονται θεωρία, σολφέζ αρμονία, ιστορία.
Επαγγελματική εμπειρία
Από το 1985 άρχισε επίσημα τις εμφανίσεις του, Θέατρο Λυκαβηττός, Πυλοί, Παλαι ντε σπορ.
Έχει παίξει σε διάφορα νυχτερινά μαγαζιά τις Αθήνας σε συναυλίες Πανηγύρια με καταξιωμένους τραγουδιστές και μουσικούς Ελένη Βιτάλη Λάκης Παπαδόπουλος
Νίκος Χατζόπουλος, Στάθης Κουκουλάρης, Γιάννης Ζευγώλης Γιώργος Κονιτόπουλος, Ελένη Λεγάκη Λέτα Κορρέ, Μαρία Νομικού, Λευτέρης Βαζαίος Βαγγέλης Κονιτόπουλος, Ματθαίος Γιαννούλης και άλλοι πολλοί…
Από το 2000 διδάσκει παραδοσιακά Λαούτο και Κιθάρα.