“Η ενασχόληση με την τέχνη εκτός από το αισθητικό κομμάτι, το οποίο είναι θεμιτό αλλά δεν είναι αυτοσκοπός, εκπαιδεύει σε ικανότητες που θεωρώ ότι είναι απαραίτητες σε έναν ενήλικο άνθρωπο για να είναι ολοκληρωμένη προσωπικότητα”
Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Τα πράγματα, οι συνήθειες ή οι ασχολίες από τις οποίες αντλώ ενέργεια και διάθεση για ζωή σπάνια θυμάμαι πως έγιναν κομμάτι της ζωής μου. Το μέλημά μου είναι να μπορέσω να ασκώ την τέχνη μου μέχρι τα βαθιά γεράματα.
Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Αδιαμφισβήτητα τα ερεθίσματα τα οποία επηρεάζουν την καλλιτεχνική δημιουργία είναι πολλά.
Το καλλιτεχνικό ρεύμα είναι μια κίνηση, μια τάση, ένα στυλ, μιας ομάδας ανθρώπων, που έχει ως αφετηρία μια κοινή φιλοσοφία ή στόχο και δραστηριοποιείται σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Δυστυχώς (ή ευτυχώς κανείς δεν ξέρει) δεν ανήκω σε κάποια καλλιτεχνική ομάδα που να έχει τα χαρακτηριστικά του καλλιτεχνικού ρεύματος. Και εξυπακούεται ότι το να εντάξει κάποιος τα έργα μου σε κινήματα άλλων εποχών τα οποία έχουν κλείσει τον κύκλο τους, θα ήταν το λιγότερο άστοχο. Ούτως ή άλλως η τέχνη δεν είναι για να κλείνεται σε καλούπια είτε φυσικά, είτε εννοιολογικά. Η νέα σειρά έργων μου επικεντρώνεται στην αποδόμηση και πιο συγκεκριμένα στα αποδομημένα πορτραίτα. Στην εποχή μας που όλη η ουσία επικεντρώνεται στο φαίνεσθαι,
από τους πολιτικούς που τους ενδιαφέρει η επικοινωνία και η ατσαλάκωτη εικόνα αδιαφορώντας για την ουσία των πραγμάτων, μέχρι τον απλό χρήστη των social media που φτιασώνει την εικόνα του με ένα σωρό φίλτρα, αφήνωντας παραπεταμένα άλλα πιο σημαντικά και ουσιώδη πράγματα. Εγω παίρνω μικρά κομμάτια από την υποτιθέμενη τελειότητα και τα συνθέτω, Το αποτέλεσμα είναι άκρως ενδιαφέρον και φυσικά ουδεμία σχέση έχει με την κατά φαντασίαν τελειότητα, αναδεικνύοντας αυτό που προσπαθεί ο σύγχρονος άνθρωπος να καλύψει. Ότι το πιο τέλειο πράγμα στην φύση είναι ότι τίποτα δεν είναι τέλειο, κάθε ένα πράγμα βρίσκει την θέση του με όλα τα χαρακτηριστικά του.
Από που αντλείτε την έμπνευση σας; Νομίζω ότι η εικόνα του καλλιτέχνη που κάθεται άπραγος με τις ώρες κοιτώντας τα σύννεφα μέχρι να του έρθει η θεία έμπνευση μέσα από κάποιο μονοπάτι του υποσυνείδητου, ανήκει στην σφαίρα της φανταστικής λογοτεχνίας.
Δεν υπάρχει έμπνευση, υπάρχουν μόνο ερεθίσματα τα οποία ποικίλουν ανάλογα με τις συνθήκες διαβίωσης του καθενός, Το θέμα είναι το είδος της βαρύτητας που δίνουμε σε αυτά τα ερεθίσματα και τον τρόπο με τον οποίο τα μεταδίδουμε. Και φυσικά όλα αυτά γίνονται παράλληλα με σκληρή δουλειά και μελέτη… Καθημερινή εξάσκηση, πολλά σχέδια, πολλά προσχέδια. Χρειάζεται μια συνέπεια στην ρουτίνα της εργασίας η οποία όσο το δυνατόν δεν θα διασπάται.
Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Προφανώς. Υπάρχουν τόσοι πολλοί καλλιτέχνες τόσο του παρελθόντος όσο του παρόντος που έχουν εξαιρετική δουλειά. Και πολλές φορές μελετώντας τα έργα τους ταυτίζομαι μαζί τους. Μου αρέσει να βλέπω τους πίνακές τους από όσο πιο κοντά γίνεται, να βλέπω την πινελιά, τις στρώσεις των χρωμάτων. Προσπαθώ να κλέψω αυτό που έβλεπε και που σκεφτόταν ο καλλιτέχνης την ώρα της δημιουργίας.
Θέλω να διατηρώ το στυλ μου ατόφιο, αλλά όσο να ‘ναι η επιρροή πάντα υπάρχει.
Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Να μπορώ να είμαι δημιουργικός μέχρι τα βαθιά γεράματα, παρέα με την σύντροφό μου.
Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Η ενασχόληση με την τέχνη εκτός από το αισθητικό κομμάτι, το οποίο είναι θεμιτό αλλά δεν είναι αυτοσκοπός, εκπαιδεύει σε ικανότητες που θεωρώ ότι είναι απαραίτητες σε έναν ενήλικο άνθρωπο για να είναι ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
Μαθαίνει στην σύγκριση των δεδομένων, αυτό είναι ίσιο, αυτό στραβό, αυτό μεγάλο αυτό μικρό. Στη σωστή επιλογή και σύνθεση των δεδομένων, εύρεση της αρμονίας. Στην εξάσκηση της τεχνικής. Στην υπομονή και την επιμονή. Την παρουσίαση των επιλογών σε κοινή θέα. Την έκθεση του ατόμου τόσο στην κριτική, θετική ή αρνητική και φυσικά απόκτηση ωριμότητας ώστε να αντιλαμβάνεται το στρεβλό και να μενει ανεπηρέαστος σε αυτό. Και τέλος το βασικό που μαθαίνει μέσω της τέχνης είναι ότι, η ελευθερία έκφρασης προϋποθέτει γνώση, τεχνική κατάρτιση, ανάληψη ευθύνης και γνωστικό υπόβαθρο ώστε να στηρίξει το έργο του. Αν αναλογιστούμε τα παραπάνω, πολύ πιθανό να αντιληφθούμε ότι η τέχνη στην Ελλάδα για την πλειοψηφία του κόσμου έχει τον ρόλο του διασκεδαστή. Λίγοι είναι αυτοί που θα αναζητήσουν κάτι παραπάνω από το διακοσμητικό ή τον διασκεδαστικό ρόλο της τέχνης και λιγότεροι είναι αυτοί που θα επενδύσουν σε έναν καλλιτέχνη και θα τον στηρίξουν επειδή θα έχουν εμβαθύνει στο έργο του, Ο δημόσιος χώρος είναι ο καθρέφτης της ζωής των ιδιωτικών μας χώρων και τούμπαλιν. Υπάρχει αλληλεπίδραση και ζυμώνονται κουλτούρες. Έτσι θα πρέπει να υπάρχουν οι ικανότητες που προσφέρει η ενασχόληση με τις τέχνες για να επικρατήσει η αρμονία.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Να μαθαίνω και να εξελίσσομαι τόσο ως καλλιτέχνης όσο ως άνθρωπος,
Γεράσιμος Γαλιατσάτος
mosaico fine art studio
Καισαρείας 18 Αθήνα
[email protected]