“Κάθε μορφή τέχνης που εκφράζει ανθρώπινα συναισθήματα, αναφέρομαι στη ζωγραφική και στη φωτογραφία, είναι προσωπική ανάγκη και επιβάλλεται κατά τη γνώμη μου να αποτυπωθεί, για μην αφανιστεί.”
Ευχαριστώ θερμά τον Michael Goniotakis για τη συνέντευξη.
Η αλήθεια είναι πως ήμουνα γενικά αρνητική σε συνεντεύξεις, δεν μου αρέσει να μιλώ για μένα, νιώθω άβολα, το αφήνω απλά στους αποδέκτες που αγαπούν την τέχνη. Αλεξάνδρα Κυρλή
“Πιστεύω στο αδάμαστο πνεύμα που δεν εγκλωβίζεται σε χαρακιές-πλαίσια μα, εκφράζεται λεύτερα με όποιον τρόπο μπορεί ή επιλέγει να αποδράσει. Εξάλλου, η τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπει κανείς μα αυτό που κάνεις τους άλλους να αισθανθούν πως βλέπουν και το βασικότερο όλων είναι πως ωθεί τους ανθρώπους σε ουσιαστικές αλλαγές γεννώντας έτσι ένα παρήγορο μέλλον, λειαίνει την πέτρα της βίας, αναπτερώνει τα συναισθήματα, προσδίδει πολιτισμό.”
Πώς και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Με τη ζωγραφική ήρθα σε επαφή όταν παιδί εννέα χρονών, βραβεύτηκε η συμμετοχή μου από 22 σχολεία της πόλης μου.
Από που αντλείτε την έμπνευσή σας; Από την ίδια τη ζωή και την εσωτερική ανάγκη μιας σκέψης μου να εκφραστεί ποικιλοτρόπως. Με τη φωτογραφία ασχολήθηκα από το 1996 και κατέληξε να γίνει η μεγάλη μου
αγάπη. Γιατί σ’ αυτήν υπάρχει η αλήθεια της στιγμής.
Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Να συνεχίσω να εξομολογούμαι δίχως ενοχές ή φράγματα γιατί όπως λέει ο Albert Camus, «Ένα έργο τέχνης είναι μια εξομολόγηση».
Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Κάθε μορφή τέχνης που εκφράζει ανθρώπινα συναισθήματα, αναφέρομαι στην ζωγραφική και στη φωτογραφία, είναι προσωπική ανάγκη και επιβάλλεται κατά τη γνώμη μου να αποτυπωθεί, για μην αφανιστεί. Για τη λογοτεχνία συγκεκριμένα, πιστεύω πως ακόμη δεν έχει βρει τη θέση που της αρμόζει στις επιλογές των εν δυνάμει αναγνωστών. Δυστυχώς ο ελεύθερος χρόνος που έχει στη διάθεσή του καθένας, αναλώνεται και εξαντλείται συχνά σε επιφανειακές δραστηριότητες, έχοντας χάσει σημαντικό έδαφος από τα προϊόντα της ψηφιακής τεχνολογίας. H τεχνολογική πρόοδος με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα, έχει επιφέρει μεν πολλές ευκολίες στην αναζήτηση πληροφοριών χωρίς όμως να καλλιεργεί ιδιαίτερα το κριτικό πνεύμα.
Προτιμώντας την εικόνα στην οθόνη από το έντυπο κείμενο, είμαστε εξοικειωμένοι με τα αποσπασματικά μηνύματα των κινητών ή με τα e-mail με αποτέλεσμα να χάνουμε κάθε ενδιαφέρον για την ανάγνωση ενός βιβλίου.
Η λογοτεχνία δεν είναι μόνον για τους φιλολόγους. Είναι το θεμέλιο της παιδείας, αλλά και του σκεπτόμενου και ενεργού πολίτη.
Το 2010 γνωρίζω προσωπικά τον Αντώνη Σουρούνη έως τον θάνατό του κι επηρεάζομαι από το ύφος των βιβλίων του. Αγαπημένοι μου συγγραφείς είναι αρκετοί θα έλεγα, ονομάζω κάποιους όπως οι, Norman Mailer, Ruth Rendell, Raymond Chandler, Paul Bowles Μάρω Βαμβουνάκη…(φιλοξενούνται στην βιβλιοθήκη μου 1653 βιβλία από 189 συγγραφείς).
Βιογραφικό
Η Αλεξάνδρα Κυρλή γεννήθηκε στη Λάρισα. Είναι ανεψιά του χειρουργού Γεωργίου Κατσίγρα. Έκανε ελεύθερες σπουδές στο σχέδιο, την αρχιτεκτονική διακόσμηση και τη φωτογραφία. Ασχολήθηκε για χρόνια με το κόσμημα. Είναι ζωγράφος και έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το Λονδίνο, όπου έζησε κι εργάστηκε για 4 χρόνια. Από το 1996 ασχολείται με τη φωτογραφία και ως σήμερα έχουν βραβευθεί 32 φωτογραφίες της με πανελλήνια βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Συνεργάστηκε με τα ελληνικά φωτογραφικά περιοδικά ΦΩΤΟγράφος, Photonet και Φωτογραφικό Είδωλο. Διετέλεσε μέλος της φωτογραφικής λέσχης ΟΨΕΙΣ, του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και της φωτογραφικής ομάδας ΦΩΤΟΠΟΡΟΙ. Έχει κάνει άπειρες εκθέσεις, ομαδικές και ατομικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι μέλος της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος (Ε.Λ.Β.Ε) και της Αμφικτυονίας Ελληνισμού. Ποιήματά της έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδες και περιοδικά.
Στη λογοτεχνία εμφανίζεται με τα έργα:
ΠΑΙΚΤΕΣ (2005, μυθιστόρημα). H Αλεξάνδρα Κυρλή εμφανίζεται για πρώτη φορά στη λογοτεχνία με τους «Παίκτες», κάνοντας μια αρχή δυσπρόσιτη για γυναίκα συγγραφέα. Είναι η πρώτη γυναίκα που γράφει για το χώρο των Casino. Η συγγραφέας αφήνει τον αναγνώστη να παρακολουθεί τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα από τα καταναλωτικά τους πρότυπα, δίχως να πέφτει στην παγίδα της ψυχογράφησης των ηρώων της. Χρησιμοποιεί ένα γρήγορο ρυθμό με στέρεη δομή, απλό λόγο, αρκετές φορές ωμή στις εκφράσεις της. Ένα μυθιστόρημα που πατά γερά και ώριμα, με αυτοσαρκασμό και έντονο ενδιαφέρον ως το τέλος.
(Αριστοτέλης Στάθης – συγγραφέας).
ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΖΩΗΣ (2008, ποιητική συλλογή). Ο ποιητικός της λόγος έχει συνείδηση, ειλικρίνεια, ευθύτητα, πάθος, ένταση και αμεσότητα. Υπερασπίζεται αλήθειες και δίκαια που έχουν καταπατηθεί. Σ’ όλα τα ποιήματά της, ο στίχος είναι πειθαρχημένος, ακριβολόγος, με επιλεκτικότητα στη λέξη και στη φράση. Υπάρχει έντονος ο φιλοσοφικός διαλογισμός και η υπαρξιακή σκέψη.
(Πόπη Αντωνίου Σφαλαγκάκου – επίτιμος πρόεδρος της Ε.Λ.Β.Ε).
ΕΚΤΑΚΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ (2009, μυθιστόρημα). Ο ήρωας του βιβλίου επισκέπτεται ένα απομονωμένο μικρό νησί για διακοπές. Κάτι περίεργο συμβαίνει εκεί, αναγκάζοντάς τον να το εγκαταλείψει ξαφνικά. Έτσι αρχίζουν τα προβλήματά του. Ταξιδεύει στο Λονδίνο και τη Ν. Ουαλία, ενώ οι συμπτώσεις, κυρίαρχο στοιχείο της ιστορίας, τον ακολουθούν παντού, όπως και τα έκτακτα δελτία καιρού που παίζουν ρόλο στη ζωή του. Το Αγγελοχώρι, λιμάνι της αγωνίας του, τον φιλοξενεί στο τέλος της, όπου και θα ολοκληρωθεί η αποκορύφωση της τραγωδίας του.
(Ζήσης Παπαδημητρίου – Διδάκτωρ Φιλοσοφίας).
ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ (2016, διηγήματα). Τέσσερα διηγήματα που κινούνται ανάμεσα στο λογικό και στο παράλογο. Όνειρα που συγχέονται με την πραγματικότητα. Ένα νησί συνδέει αυτά τα τέσσερα παράξενα διηγήματα που βρίσκονται στο μεταίχμιο του μεταφυσικού.
Στοιχεία επικοινωνίας:
Αλεξάνδρα Κυρλή,
e-mail: [email protected]
facebook: Αλεξάνδρα Κυρλή