Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Ζούμε σε μία έντονα πολυπολιτισμική περίοδο σε παγκόσμιο επίπεδο και διαπιστώνουμε πως η μουσική ίσως είναι η μοναδική παγκόσμια γλώσσα που γεφυρώνει πολιτισμικές και κοινωνικές διαφορές μεταξύ των λαών.
Είναι ίσως το μοναδικό μέσο έκφρασης των συναισθημάτων και των σκέψεων, το οποίο διεγείρει τα συναισθήματά μας και μας οδηγεί σε άμεση επαφή με τον καλύτερο εαυτό μας !
Αυτή η πλευρά του εαυτού μας δεν αναγνωρίζει σύνορα μεταξύ κρατών, δεν ξεχωρίζει φυλές και και τους πολιτισμούς τους, δεν κατηγοριοποιεί κοινωνικές τάξεις ,…η μουσική έχει αυτή τη μαγική ικανότητα να οδηγεί το εγώ στο εμείς!
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Ο μουσικός που καταθέτει την αλήθεια του και την επικοινωνεί με πάθος αλλά και σεβασμό στο κοινό που απευθύνεται είναι ο μουσικός που αξίζει τον θαυμασμό όλων μας.
Και ευτυχώς για όλους μας υπήρχαν και θα υπάρχουν αυτοί οι μουσικοί σε όλες της χρονικές περιόδους της ιστορίας, σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης!
Είναι πολλοί οι μουσικοί που θαυμάζω, κυρίως τραγουδιστές, ο καθένας στον τομέα του ξεχωριστός, μοναδικός και αυπέρβλητος…
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Η μουσική δημιουργείται από τον άνθρωπο και απευθύνεται στον άνθρωπο και υπάρχει για να εκφράσει όλα μας τα θέλω, τα πρέπει, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις καταστάσεις που μας χαρακτηρίζουν και μας προσδιορίζουν ως άτομα στα κοινωνικά δίκτυα μέσα στα οποία υπάρχουμε και εξελισσόμαστε.
Είναι μια γλώσσα που τη μιλάμε όλοι και την μεταφράζουμε σύμφωνα με τα βιώματά μας και την ψυχοσύνθεσή μας.
Είναι παράλληλα μια γλώσσα τόσο πλούσια που δημιουργεί πλήθος «διαλέκτων»: παραδοσιακή, κλασσική,τζαζ, ποπ, ροκ, , μπλουζ,, κτλ.
Συνεπώς δεν μπορεί ένας μουσικός να γνωρίζει και να μιλάει καλά όλες αυτές της διαλέκτους της μουσικής γλώσσας αλλά να εμβαθύνει, να εκφράζεται και να δημιουργεί μέσα από τη διάλεκτο που θεωρεί οικεία, που γίνεται η δική του διάλεκτος φυσικά και αβίαστα , ενώ εκείνος γίνεται ο δικός της μουσικός. Έτσι πολλές οι διάλεκτοι και πολλοί οι μουσικοί που τις εκφράζουν…
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Οι καλές τέχνες και κύρίως η μουσική πρέπει να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην παιδεία που λαμβάνει ο άνθρωπός σε όλα τα ηλικιακά στάδια, ξεκινώντας από τη βρεφική ηλικία. Και αυτό δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ζωτικής σημασίας ανάγκη.
Φυσικά ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι η μουσική δεν προσφέρει τίποτα το σημαντικό στους ανθρώπους, άρα δεν έχει θέση στην παιδεία που θα λάβει ένας άνθρωπος, γιατί θεωρεί ότι απλά είναι ένα είδος πολυτέλειας και τίποτα παραπάνω. Κι όμως μελέτες σε παγκόσμιο επιστημονικό επίπεδο αποδεικνύουν μέσα από μελέτες και πολυετείς έρευνες πως η μουσική ανοίγει τις καρδιές των αθρώπων, απελευθερώνει τα συνασθήματα εξελίσσει και βελτιώνει τις σκέψεις μας, τις ικανότητες και τα ταλέντα μας σε οποιοδήποτε τομέα.
Τονώνει την αυτοπεποίθησή μας, καλλιεργεί και ενισχύει την ομαδοσυνεργατικότητα. Μέσα από τις δονήσεις της μουσικής η ψυχή πάλλεται και δημιουργώντας τα δικά της ονειρικά ενδεχόμενά, πλησιάζει τελικά στις δικές της αρετές.
Αν λοιπόν η μουσική δεν αποτελεί βασικό και σταθερό πυλώνα της παιδείας μας,όλα τα παραπάνω δε θα βρουν το χώρο που τους αρμόζει για την πραγμάτωσή τους.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Ο γονιός που είναι κοντά στο παιδί του αντιλαμβάνεται σίγουρα από νωρίς τις ιδιαίτερες κλίσεις του. Στην περίπτωση δε που του προσφέρει ένα ευρύ φάσμα ερεθισμάτων από πολλά διαφορετικά πεδία, θα μπορέσει γρήγορα να ανακαλύψει το όποιο ταλέντο του, εν προκειμένω, στη μουσική.
Προσωπικά θεωρώ πολύ θετικό το ότι από πολύ μικρή ηλικία πολλά παιδάκια ξεκινούν μουσική προπαιδεία ή την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου ή συμμετέχουν σε μια παιδική χορωδία ή σε μία μπάντα.
Ακόμη κι αν συνειδητοποιήοσυν πως η μουσική δεν είναι το δικό τους ιδιαίτερο ταλέντο, γίνονται μέλη μιας μικρής μουσικής κοινωνίας και αυτό από μόνο του είναι μεγάλο κέρδος για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών όλων των βαθμίδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εμπεριέχει κεφάλαια που αφορούν στην παραδοσιακή μας μουσική. Το βασικό πρόβλημα όμως δεν είναι για το αν και ποια είδη μουσικής διδάσκονται στην εκπαίδευση, αλλά οι τακτικές που ακολούθησαν οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες τα τελευταία 30 χρόνια.
Μέσα από τα πλαίσια των προγραμμάτων σπουδών έχουν υποβιβάσει το χαρακτήρα του μαθήματος ως μάθημα συμπλήρωσης της λειτουργίας του διδακτικού ωραρίου στα ελληνικά σχολεία. Κατά συνέπεια δίνεται η αίσθηση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και αποδέκτες αυτής της πολιτικής τακτικής ότι δεν υπάρχει καμία ουσιαστική βούληση για την ανάπτυξη των τεχνών στην εκπαίδευση, αφού αυτές έχουν απλά ένα συμπληρωματικό και δευτερεύοντα ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Εν κατακλείδι τόσο η μουσική παράδοση όσο και η μουσική γενικότερα δεν κατέχουν τη θέση που τους αρμόζει στην ελληνική εκπαίδευση.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης η απάντηση είναι πως παρά τον θέση που κατέχει η μουσική στην ελληνική εκπαίδευση υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι και σπουδαίοι Έλληνες μουσικοί με σοβαρή επιστημονική κατάρτιση και γνώσεις.
Εξαιρετικοί μουσικοί, μεγάλοι καλλιτέχνες με σπουδαία σταδιοδρομία και αναγνώριση όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στο « πολλοί» έχουν σίγουρα συμβάλει και τα ελληνικά πανεπιστημιακά τμήματα μουσικών σπουδών, τα οποία λειτουργούν τα τελευταία 35 περίπου χρόνια στη χώρα μας.
Το σίγουρο είναι πως δεν στερούμαστε ταλέντου και αγάπης για την τέχνη της μουσικής. Έχουμε όμως σίγουρα βασικές ελλείψεις σε δομές τόσο στην εκπαίδευση ,όσο και σε άλλους πολιτιστικούς φορείς του τόπου μας.
Πολλά ταλαντούχα νέα παιδιά ακόμα και σήμερα βλέπουν τις σπουδές και την επαγγελματική σταδιοδρομία στο εξωτερικό ως μονόδρομο. Είναι πραγματικά άδικο πολλοί από αυτούς τους αξιόλογους και καταρτισμένους μουσικούς να στερούν την καλλιτεχνική τους παρουσία, τη γνώση τους και την αγάπη τους για τη μουσικήαπό τη χώρα μας.
Και αυτό γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να τους αφομοιώσει και να τους στηρίξει, ελλείψει δομών και φορέων που θα μπορούσαν να ανατρέψουν τα δεδομένα και να προσφέρουν μία διαφορετική οπτική στις μελλοντικές γενιές που ακολουθούν και που θα θέλουν να ασχοληθούν με την μουσική σε επαγγελματικό επίπεδο, όχι όμως μέσα σε ένα αβέβαιο και ομιχλώδες καλλιτεχνικά σκηνικό.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Συνεχίζουμε με τη χορωδία του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου, το γυναικείο φωνητικό σύνολο Cantus Arte του Μακεδονικού Κέντρου Συγχρονης Τέχνης, τη χορωδία του Τ.Ε.Ε. του Τ.Κ.Μ. και την χορωδία των Διδυμοτειχητών Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για χορωδίες της Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή ενηλίκων ερασιτεχνών χορωδών, οι οποίοι μέσα από τη διδασκαλία και την φωνητική εξάσκηση και καθοδήγηση προοδεύουν συνεχώς και διευρίνουν τους ορίζοντες της αντίληψης τους για τη χορωδιακή μουσική.
Το πρόγραμμά τους είναι ποκίλλο και κινείται μεταξύ πολύ γνωστών τραγουδιών της ελληνικής έντεχνης και παραδοσιακής μουσικής, αλλά και πολύ αγαπημένων τραγουδιών από μουσικές της Ευρώπης, της Μεσογείου, και της Αμερικής.
Φέτος το πρόγραμμά μας περιλαμβάνει συμμετοχές σε σημαντικά φεστιβάλ εντός και εκτός πόλης, μία συναυλία στο εξωτερικό, καθώς και τη διοργάνωση χορωδιακών φεστιβάλ με τη συμμετοχή χορωδιών από όλη την Ελλάδα.
Σε επίπεδο προσωπικών συναυλιών μέχρι το τέλος του 2019 έχουμε μία πολύ σημαντική εμφάνιση για δύο σοπράνο και πιάνο σε πόλη του εξωτερικού, που θα ανακοινώσουμε προσεχώς, ενώ παράλληλα εκπονώ τη διπλωματική μου εργασία με θέμα το χορωδιακό τραγούδι, στα πλαίσια της ολοκλήρωσης του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών μου στην μουσική παιδαγωγική, με επιβλέποντα τον καθηγητή Γιάννη Μυράλη. Και έπεται συνέχεια…
Βιογραφικό.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978 και ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο Ωδείο Αθηνών, στην τάξη πιάνου της καθηγήτριας Λουκίας Φιλιππόνη, από όπου αποφοίτησε με δίπλωμα πιάνου και το βαθμό άριστα παμψηφεί το 2001.
Παράλληλα άρχισε σπουδές κλασσικού τραγουδιού στο ίδιο ωδείο στην τάξη μονωδίας της διεθνούς φήμης μεσόφωνου Κικής Μορφωνιού, από όπου αποφοίτησε με δίπλωμα και το βαθμό άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο παμψηφεί το 2004, ενώ ταυτόχρονα παρακολούθησε ανώτερα θεωρητικά στην τάξη του καθηγητή και συνθέτη Μπάμπη Κανά, αποφοιτώντας από την τάξη ειδικού αρμονίας με πτυχίο και εν συνεχεία την τάξη αντίστιξης με πτυχίο επίσης και το βαθμό άριστα παμψηφεί.
Το 1996 εισήχθη μετά από πανελλήνιες εξετάσεις στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών ,από όπου αποφοίτησε το Μάιο του 2002 με το βαθμό λίαν καλώς (7,47).
Από το 2004 έως το 2008 εργάστηκε ως αναπληρώτρια καθηγήτρια στα μουσικά σχολεία Καβάλας ,Βόλου και Χιού όπου υπηρέτησε ως καθηγήτρια πιάνου, χορωδίας και θεωρητικών. Από το 2008 εργάζεται ως μόνιμη εκ/κός μουσικής στο Νομό Θεσσαλονίκης και είναι υπεύθυνη των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων των σχολικών μονάδων που υπηρετεί.
Το Φεβρουάριο του 2018 εισήχθη στο μεταπτυχιακό τμήμα μουσικής παιδαγωγικής του Ευρωπαικού Παν/μίου της Κύπρου.Σήμερα βρίσκεται στο στάδιο εκπόνησης της διπλωματικής εργασίας της με υπςύθυνο καθηγητή το Γιάννη Μυράλη.
Το Μάρτιο του 2007 συμμετείχε με το σύνολο έντεχνου τραγουδιού του μουσικού σχολείου Καβάλας στους περιφερειακούς καλλιτεχνικούς αγώνες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης από όπου απέσπασε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία τους. Το Μάρτιο του 2008 συμμετείχε με αντίστοιχο σύνολο στους ίδιους αγώνες με το μουσικό σχολείο Χίου ,όπου απέσπασαν τιμητικό έπαινο.
Το Μάρτιο του 2015 με την παιδική χορωδία του 1ου Δημοτικού Παλαιοκάστρου απέσπασε τιμητική διάκριση στο Πανελλήνιο φεστιβάλ μαθητικών χορωδιών του Νομού Καρδίτσας, όπου και προτάθηκε από τους υπεύθυνους του φεστιβάλ να συμμετάσχει στο Πανευρωπαϊκό φεστιβάλ παιδικών χορωδιών στη Νάπολη της Ιταλίας.
Τα τελευταία χρόνια ασχολείται επαγγελματικά πλέον ως υπεύθυνη μαέστρος φωνητικών συνόλων όπως η χορωδία του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Θες/κης ,η χορωδία των Διδυμοτειχητών Θες/κης, το γυναικείο φωνητικό σύνολο Cantusarte .
Το Σεπτέμβριο του 2017 ανέλαβε την σύσταση και οργάνωση των χορωδιών της Bissell Library του Κολλεγίου Ανατόλια και του Τ.Ε.Ε. Κεντρικής Μακεδονίας. Στο Παρελθόν διετέλεσε μαέστρος στη χορωδία «οι Μακεδόνες» στη «χορωδία Θεσ/κης», στη «χορωδία του Οσίου Ιωάννου του Ρώσου»,στην παιδική χορωδία του Ωδείου «Φίλιππος» στη Βέροια και στην παιδική χορωδία του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Ωραιοκάστρου.
Με τα φωνητικά σύνολά που διευθύνει διοργανώνει φεστιβάλ χορωδιακά σε διάφορα μέρη σε όλη την Ελλάδα.
Έχει πάρει μέρος σε πολλές συναυλίες τόσο ως σολίστ πιάνου και φωνής όσο και ως μέλος χορωδιών με αποκορύφωμα την τελευταία συμμετοχή της στην όπερα «Ορφέας στον Άδη», με τη χορωδία Θεσσαλονίκης, όπου έλαβε χώρα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσ/νίκης (Νοέμβριος 2009).
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πιάνου με τους Μαρτίνο Τιρίμο, Lilia Boyagieva, Reiner Hofmann, Ganev, Lawra Melton, Michle Boydd, Steve Glaser ,Λάμπη Βασιλειάδη, , κ.α. σεμινάρια θεάτρου υπό την αιγίδα του ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου, σεμινάρια τραγουδιού με τους Reiner Hofmann Anna Portika Pammer William Dwghit Colleman και Μαρίνα Βουλογιάννη, σεμινάριο διεύθυνσης φωνητικών μουσικών συνόλων με τις Ματίνα Βενετιάδου ,Γιούλη Παπαγιαννοπούλου και Αντώνη Κοντογεωργίου ,Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου και Δημήτρη Κτιστάκη,σεμινάρια ειδικής αγωγής του Παν/μιού Μακεδονίας και του Παντείου Παν/μίου Αθηνών για την εκπαίδευση, σεμινάρια βιωματικής μουσικής αγωγής και σεμινάρια διδασκαλίας θεωρητικών μουσικών μαθημάτων.
Διετέλεσε μέλος της οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε τον Ιούνιο του 2007 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσ/κης με θέμα «Μουσική Παιδία και αναζήτηση Πολιτισμικής Ταυτότητας» και τον Οκτώβριο του 2009 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με θέμα «Μουσική: Παιδεύει, Εκπαιδεύει, Θεραπεύει».
Έχει παρακολουθήσει διημερίδα της ΕΕΜΕ σε συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με θέμα «Σχολική Μουσική Εκπαίδευση: Ζητήματα σχεδιασμού και εφαρμογών». Έχει επίσης παρακολουθήσει τον Απρίλη του 2009 την ημερίδα με θέμα «Πρωτογενής πρόληψη ψυχικής υγείας στο χώρο του σχολείο.
Το Μάιο του 2015 διετέλεσε επιμορφώτρια εκ/κών μουσικής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκ/σης στο Νομό Θες/κης με θέμα «τοποθέτηση της φωνής στο μαθητικό χορωδιακό τραγούδι».
Τον περασμένο Οκτώβριο(2018) έλαβε μέρος στην προσυνεδριακή ημερίδα της Ε.Ε.Μ.Ε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων μέσα από το εργαστήριο «τοποθέτηση φωνής για χορωδιακά σύνολα και όχι μόνο.
Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους παρουσίασε το ίδιο εργαστήριο στο Μουσικοπαιδαγωγικό συνέδριο της ΕΕΜΕ στη Θεσσαλονίκη στο ΠαΜακ.