Άγγελος Κουλούρης: “Η μουσική απαιτεί πολλά χρόνια σπουδών, πολύ κόπο και κυρίως αγάπη και σεβασμό”

“…Η μουσική παιδεία είναι αναγκαία, γιατί βοηθάει τα παιδιά στην έκφραση των συναισθημάτων τους, στην ομαδικότητα, στην ανάπτυξη την κριτικής σκέψης, στην κατανόηση μιας μουσικής σύνθεσης”

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση; Θυμάμαι όταν σε πολύ μικρή ηλικία με είχε πάρει ο παππούς μου να ακούσω μια συναυλία στο θέατρο Φοίνικας της Κέρκυρας. Νομίζω ότι από εκείνη την ημέρα, μετά από κείνο το άκουσμα, ήθελα να μάθω μουσική. Δεν θα ξεχάσω τη χαρά που ένιωσα την ημέρα που ο πατέρας μου με έγραψε στην Φιλαρμονική Εταιρία Κέρκυρας για να μάθω μουσική.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και με ποιον Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Είναι πολλοί οι μουσικοί που θαυμάζω και θα ήθελα να βρεθώ μαζί τους στη σκηνή, μου είναι δύσκολο να επιλέξω. Θα αναφέρω ενδεικτικά τον σπουδαίο βιολονίστα μας Λεωνίδα Καβάκο, τον βιολοντσελίστα Yo-Yo Ma ο οποίος την προηγούμενη χρονιά επισκέφθηκε την χώρα μας αλλά και την υπέροχη jazz ερμηνεύτρια Dee Dee Bridgwater. Επίσης ένας έλληνας μαέστρος με διεθνή καριέρα, ο Θεόδωρος Κουρεντζής, πιστεύω ότι με το μοναδικό του στυλ εμπνέει τον κάθε μουσικό.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Πολύ μεγάλη διαδρομή! Γεμάτη με πολλές χαρές, σημαντικές συνεργασίες, δυνατές εμπειρίες, αξέχαστες συγκινήσεις αλλά και αρκετές απογοητεύσεις από τις οποίες πιστεύω όμως ότι βγήκα πιο δυνατός. Δεν μπορώ να ξεχάσω τους πρώτους δασκάλους μου στην Κέρκυρα, από τους οποίους αγάπησα την μουσική, τον καθηγητή κοντραμπάσου και μέντορά μου στο Ωδείο Αθηνών Αλέξανδρο Τζουμάνη, όπως και όλους όσους μαθήτευσα δίπλα τους και με βοήθησαν μέχρι τώρα.

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Θα σας πω ένα περιστατικό. Πριν από κάποια χρόνια όταν συμμετείχα σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Λυρικής Σκηνής σε Δημοτικά Σχολεία της χώρας, ένα παιδάκι αυθόρμητα όταν άκουσε μία από τις τραγουδίστριες, της είπε: «να πάτε στο Voice! θα γυρίσουν όλες οι καρέκλες!»… Δυστυχώς το κακό που κάνουν αυτά τα talent show είναι ότι τα νέα παιδιά νομίζουν ότι θα πάνε εκεί και θα κάνουν εύκολα καριέρα. Σίγουρα κάποιοι από τους διαγωνιζόμενους έχουν και ταλέντο και γνώσεις. Πρέπει όμως να καταλάβουν ότι η μουσική δεν είναι μόνο δημόσιες σχέσεις, εξώφυλλα σε περιοδικά, κλπ. Η μουσική απαιτεί πολλά χρόνια σπουδών, πολύ κόπο και κυρίως αγάπη και σεβασμό.

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε; Έχω συνεργαστεί μέχρι σήμερα με αρκετούς και σημαντικούς καλλιτέχνες. Αυτό που θα ήθελα είναι να βρεθώ με ένα σύνολο στο φεστιβάλ proms. Είναι μια περίοδος οκτώ εβδομάδων καθημερινών ορχηστρικών συναυλιών κλασσικής μουσικής και άλλων εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο κυρίως στο Royal Albert Hall στο Λονδίνο και μεταδίδονται από το BBC.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη; Οι αρχαίοι Έλληνες συμπεριλάμβαναν τη μουσική ανάμεσα στα βασικά μαθήματα που διδάσκονταν τα παιδιά. Η μουσική βρίσκεται σε όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες, στη διασκέδαση, το χορό, σε θρησκευτικές τελετές. Η μουσική καλλιεργεί την ικανότητά μας να αισθανόμαστε, να αντιλαμβανόμαστε με έναν διαφορετικό τρόπο τα πράγματα. Συνεπώς η μουσική παιδεία είναι αναγκαία, γιατί βοηθάει τα παιδιά στην έκφραση των συναισθημάτων τους, στην ομαδικότητα, στην ανάπτυξη την κριτικής σκέψης, στην κατανόηση μιας μουσικής σύνθεσης.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις; Οπωσδήποτε υπάρχουν Έλληνες μουσικοί οι οποίοι δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από μουσικούς άλλων χωρών με καριέρα τόσο εκτός όσο και εντός Ελλάδος. Αυτό που λείπει δυστυχώς και μειονεκτούμε αρκετά σε σχέση με άλλα κράτη είναι η μουσική εκπαίδευση. Οι τίτλοι που δίνουν τα Ωδεία στην Ελλάδα είναι αδιαβάθμητοι. Επίσης η ίδρυση μουσικής Ακαδημίας είναι πλέον επιτακτική ανάγκη και ντρέπομαι που υστερούμε σε αυτόν τον τομέα γιατί πραγματικά υπάρχουν ταλέντα που δεν υποστηρίζονται από το κράτος .

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Λόγω της δύσκολης κατάστασης που βιώνουμε όλοι με τον κορονοϊό, δυστυχώς οι προγραμματισμένες εμφανίσεις μου τόσο με την Φιλαρμόνια Αθηνών και άλλα σύνολα που συμμετέχω όσο και ατομικά project, έχουν παγώσει προς το παρόν. Υπάρχει ένα φιλμ στο οποίο συμμετέχω ερμηνεύοντας ένα απαιτητικό καινούργιο κομμάτι για σόλο κοντραμπάσο του συνθέτη Ηλία Νικολαΐδη που εξαιτίας της απαγόρευσης δεν έχουμε ολοκληρώσει. Επίσης ατομικά ρεσιτάλ και μία ηχογράφηση αποκλειστικά με πρωτότυπα κομμάτια για κοντραμπάσο είναι στα σχέδια. Εύχομαι να είμαστε καλά να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να παράγουμε πολιτισμό που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος.

Βιογραφικό. Γεννήθηκε στην Κέρκυρα όπου και άρχισε να μαθαίνει μουσική στην Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας. Σπούδασε κοντραμπάσο στο Ωδείο Αθηνών στην τάξη του Αλέξανδρου Τζουμάνη από όπου και αποφοίτησε με δίπλωμα κοντραμπάσου με βαθμό άριστα παμψηφεί, όπως επίσης και ανώτερα θεωρητικά (αρμονία, αντίστιξη). Μελέτησε επίσης με διακεκριμένους Έλληνες και ξένους μουσικούς όπως Jeff Bradetich, Gottrid Engels, Petya Bagovska, Αναστάσιος Κάζαγλης, Γιώργος Χατζηνίκος. Έχει συνεργαστεί με την Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων (1999-2002), την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (2004-1010), την Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, την Συμφωνική Ορχήστρα και την Ορχήστρα Σύγχρονης μουσικής της ΕΡΤ καθώς και με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Από το 2017 είναι μέλος της Ορχήστρας Φιλαρμόνια Αθηνών. Δίδαξε κοντραμπάσο στα μουσικά σχολεία Ιλίου, Πειραιά και Αθηνών, και από το 2019 διδάσκει στο Βυζαντινό Ωδείο και στο Ωδείο Πειραϊκού συνδέσμου. Είναι ιδρυτικό μέλος του τρίο εγχόρδων Διαπασών με το οποίο έχει πραγματοποιήσει εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε σχολικές μονάδες. Έχει συνεργαστεί με γνωστούς Έλληνες συνθέτες έχοντας ερμηνεύσει και ηχογραφήσει έργα για σόλο κοντραμπάσο σε πρώτη εκτέλεση, και έχει λάβει μέρος σε πλήθος συναυλιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.