Ρ(ο)μαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης,
Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου ώρα 7.30μμ
Συμμετοχή
Σύλλογος Γυναικών Ρομά του Δενδροποτάμου Θεσσαλονίκης,
Εφορεία Αρχαιοτήτων πόλης Θεσσαλονίκης
Καλλιτεχνική Κολλεκτίβα influx
Άτυπο Στούντιο νεοΠοιητικής
Το συγκεκριμένο συμβάν εντάσσεται στο πλαίσιο ενός γενικότερου είδους έργων, που ήδη έχουν αρχίσει να υλοποιούνται και αφορούν τη δημόσια παρουσία αποκλεισμένων κοινωνικών ομάδων (φυλακισμένοι, ψυχιατρικά ανένταχτοι, πρόσφυγες, Ρομά, κ.ά.). Τα έργα αυτά επιδιώκουν να λειτουργούν με ένα παραδειγματικό τρόπο για κάθε τύπου αποκλεισμό της καθημερινής ζωής. Ο στόχος μιας τέτοιας δημόσιας παρουσίας αποβλέπει στην αμοιβαία κατανόηση του εν γένει Άλλου. Για αυτόν το σκοπό, προτείνεται ένα είδος Ποιητικής διαδικασίας, όπου ετερογενείς θεσμοί (αποκλεισμού –«κανονικότητας») συγκροτούν ένα είδος προσωρινής ποιητικής κοινότητας. Με αυτόν τον τρόπο, οι θεσμοί αυτοί, μπορούν να βρεθούν σε ένα κοινό μη ιεραρχημένο και μη αφομοιωτικό πεδίο παραγωγής Τέχνης. Αυτό το πεδίο προσδιορίζεται από μια minimum παρουσίαση (performative ανάγνωση) ενός υψηλής και οικουμενικής Τέχνης θεατρικού κειμένου (αρχαίου ή νεότερου), που λαμβάνει χώρα σε ένα τόπο επίσης υψηλής και οικουμενικής Τέχνης (αρχαιολογικοί χώροι και σύγχρονοι δημόσιοι χώροι). Αυτού του τύπου η ποιητική διαδικασία μπορεί, εν δυνάμει, να αφήσει ένα ίχνος μνήμης , όπου να συνυπάρχει η διαφορά των ετερογενών κοινωνικών ομάδων, ως έργο Τέχνης.
Για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης performative – ανάγνωσης των Βακχών του Ευριπίδη ευχαριστούμε την Πρόεδρο του Συλλόγου Ρομά Γυναικών Δενδροποτάμου κ. Αννούλα Μάγγα, για την συμβολή της στην οργάνωση του εν λόγω συμβάντος, το οποίο υποστήριξε θερμά και στο οποίο παίρνει μέρος με εικόνα και φωνή σε διάλογο με τον Φίλιππο Ωραιόπουλο. Επίσης την αντιπρόεδρο του ιδίου Συλλόγου κ. Κατερίνα Μπεμπέ για την από την πρώτη στιγμή θερμή υποστήριξή της, όπως και για την συμβολή της στην μετάφραση των χορικών των Βακχών, στην γλώσσα Ρομανί. Τις νεαρές κοπέλες Φένια Ηλιού, Αναστασία Τζοκόι και Μαριάννα Μπατιά, που συμμετέχουν στην performative-ανάγνωση των Βακχών, και στην οποία επιπλέον συμβάλλουν στα χορικά με τρία τραγούδια Ρομανά. Χωρίς τον ενθουσιασμό, το πάθος και το θάρρος όλων αυτών των γυναικών δεν θα είχε πραγματοποιηθεί ένα τέτοιο συμβάν.
Επίσης ευχαριστούμε την κ. Πολυξένη Βελένη Αρχαιολόγο / Θεατρολόγο, Προϊσταμένη Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που από την αρχή όχι μόνο υποδέχθηκε την πρόταση μας ένθερμα και με ευαισθησία, αλλά παίρνει μέρος στην performative-ανάγνωση ως μέλος της ετερογενούς ποιητικής κοινότητας. Τον προϊστάμενο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης κ. Γιώργο Σκιαδαρέση, που υποστήριξε το εν λόγω συμβάν και το οποίο ενέταξε στην γενικότερη πολιτιστική στρατηγική της Εφορείας. Επίσης τον ηθοποιό Πέτρο Παπαζήση, ο οποίος όχι μόνο συμμετέχει στην performative-ανάγνωση, αλλά με μεγάλη θέρμη εμψύχωσε την παραγωγή του εν λόγω συμβάντος. Τέλος από την Καλλιτεχνική Κολλεκτίβα influx, ευχαριστούμε την σκηνοθέτιδα Κορίνα Βασιλειάδου και την ηθοποιό Ειρήνη Κυριάκου, που ως συμπαραγωγοί αυτού του συμβάντος, όχι μόνο από τις πρώτες συζητήσεις υποστήριξαν με πίστη και ενθουσιασμό την performative-ανάγνωση, αλλά ανήγαγαν όλη την ποιητική διαδικασία σε έργο τέχνης, επινοώντας για αυτό το έργο συνεχώς εκδοχές της minimum προσέγγισης και συμμετοχής.
Άτυπο Στούντιο νεοΠοιητικής
(Φίλιππος Ωραιόπουλος, Μερόπη Ζαβλάρη, Αλέξης Δάλλας)