Kασσάνδρα Δημοπούλου: “Το διαδίκτυο δεν μπορεί και δε θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει την ζωντανή επαφή με την τέχνη…”

Η Μέτζο σοπράνο Καλλιτεχνική Διευθύντρια Εταιρίας Λυρικού Θεάτρου Ελλάδος Kασσάνδρα Δημοπούλου “ανακρίνεται” από τη δημοσιογραφική ομάδα του polismagazino.gr για τον Κορονοϊό, την καραντίνα και την κανονικότητα.

Κοινωνία και υποχρεωτική καραντίνα. Ποια κατά τη γνώμη σας θα είναι η επόμενη ημέρα του «απεγκλωβισμού»; Δεν μπορώ να ξέρω, αλλά κάτι μου λέει ότι δε θα είναι μια ευχάριστη κατάσταση. Θα διαρκέσει τόσο όσο έχουν αποφασίσει και θα είναι έτσι όπως το έχει αποφασίσει η κυβέρνηση της κάθε χώρας. Αυτό που βλέπω και με θλίβει στην Ελλάδα, είναι ότι δεν υπάρχει αντικειμενική ενημέρωση. Βλέπω μια απολύτως ελεγχόμενη τηλεόραση η οποία πλάθει καθημερινά συνειδήσεις όπως θέλουν κάποιοι. Έχει εξαφανιστεί κάθε άλλη γνώμη. Με έχει απογοητεύσει το γεγονός ότι οι Έλληνες δεν έχουν πια κριτική σκέψη και αφήνονται στο έλεος της κατάστασης, πιστεύοντας μάλιστα ότι όλα είναι υπό έλεγχο. Το μόνο πράγμα που είναι υπό έλεγχο αυτή την στιγμή, είναι τα μυαλά τους. Με τρομάζει λοιπόν αρκετά το τι θα βγει μέσα από τα ελληνικά σπίτια όταν ανοίξουν οι πόρτες.

Πολιτισμός και κορωνοϊός. Άλλο ένα «χτύπημα» για τον πολιτισμό ή μια «ευκαιρία» για πολιτιστική επικοινωνία μέσω του διαδικτύου; Σαφέστατα ένα μεγάλο χτύπημα. Μην ξεχνάτε ότι στον πολιτισμό τα κράτη επέβαλλαν σχεδόν αμέσως “καραντίνα”, λόγω του ότι σε πολιτιστικά γεγονότα υπάρχει συνήθως μεγάλος συνωστισμός κόσμου. Ίσως κάποιες κυβερνήσεις να χρησιμοποιήσουν την κατάσταση αυτή για να μειώσουν τις επιχορηγήσεις ή και να σβήσουν κάποιους φορείς πολιτισμού από τον χάρτη.  Το διαδίκτυο δεν μπορεί και δε θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει την ζωντανή επαφή με την τέχνη, εκτός αν η συγκεκριμένη τέχνη είναι προϊόν αυτού. Μπορεί μόνο να την προωθεί, ως εργαλείο διαφήμισης. Στο διαδίκτυο υπάρχει πλέον ένας ωκεανός ατόμων που δεν είναι επαγγελματίες, ή δεν είναι καν καλλιτέχνες, οι οποίοι μέσω του διαδικτύου καταφέρνουν να περάσουν αυτή την εικόνα. Σε αυτό το χάος ακατέργαστης πληροφορίας που κρύβεται πίσω από διάφορα τεχνολογικά κόλπα, οι πραγματικοί καλλιτέχνες δεν έχουν να προσφέρουν κάτι ουσιαστικό.  Ορισμένοι καλλιτέχνες προσπαθούν, απεγνωσμένα, θα έλεγα, να εκφραστούν μέσω αυτού, λόγω δικής τους ανάγκης επαφής με τον κόσμο, αλλά οι περισσότεροι απέχουν, αφενώς γιατί καταλαβαίνουν την ματαιότητα αυτής της προσπάθειας και αφετέρου, γιατί ξεκουράζονται- η δουλειά μας είναι πολύ κουραστική και στρεσογόνα. Τέλος, κάθε πράξη καλλιτεχνικής έκφρασης στο διαδίκτυο, όσο όμορφη κι αν είναι στην ανιδιοτέλειά της, μένει εν τέλη, εντελώς απλήρωτη.

Ο Τουρισμός, λόγω της θετικής εξέλιξης στη χώρα μας ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας, πιστεύετε ότι θα αυξηθεί ή θα πληγεί; Δεν μπορώ να προβλέψω το τι θα γίνει, αλλά θεωρώ ότι αυτό το καλοκαίρι ο περισσότερος κόσμος δεν θα προτιμήσει να ταξιδέψει σε τουριστικούς προορισμούς. Δεν έχει καμία σημασία αν η χώρα μας πήγε καλά ή όχι. Πολλοί από τους τουρίστες δεν θα έχουν λεφτά για διακοπές, άλλοι θα φοβηθούν να εκτεθούν στο ταξίδι. Αν όμως υπάρξει κάποια τουριστική κίνηση, σίγουρα η Ελλάδα θα προτιμηθεί, γιατί είναι πιο κοντινός και πιο σίγουρος προορισμός.

Η «καραντίνα» είναι η «αρχή» ενός «ελέγχου» της κοινωνίας, της οικονομίας και της καθημερινότητάς μας; Ναι, σαφώς. Είναι ολοφάνερο. Αυτό που με απογοητεύει στην Ελλάδα, είναι η “ευλάβεια” με την οποία δέχονται οι Έλληνες το κάθε τι που θα τους επιβάλλει το σύστημα. Ο κόσμος επιλέγει να ζει στο σκοτάδι.

Ποια είναι τα σχέδια σας την επόμενη ημέρα της κανονικότητας; Σχέδια υπάρχουν πάντα πολλά. Το ένστικτο της επιβίωσης έχει χτυπήσει κόκκινο και θα κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να προστατεύσω τον εαυτό μου. Δεν ξέρω αν αυτή η κανονικότητα θα έρθει ή αν έχουμε μπει σε μια άλλη πορεία. Ανάλογα με το τι θα συμβεί, θα κινηθώ.

Kassandra Dimopoulou www.kassandradimopoulou.com

www.hellenicoperaco.com

https://www.youtube.com/watch?v=aq4SeH7z1Tg&t=6s