Σκεφτείτε το: οι Beatles έχουν διαλυθεί εδώ και πάνω από μισό αιώνα, αλλά οι θαυμαστές τους ακόμη θέλουν περισσότερο. Και τώρα, η τεχνητή νοημοσύνη είναι εδώ για να δώσει ακριβώς αυτό.
Φανταστείτε τους Fab Four να επανενώνονται σε μελωδίες από τις σόλο καριέρες τους, ή να ακούτε τον Paul McCartney – τον μοναδικό επιζώντα των Beatles – να τραγουδά με τη φωνή της νεότητάς του.
“Κλαίω από τη συγκίνηση! Αυτό είναι τόσο όμορφο!!!” έγραψε ένας ακροατής σε ένα σχόλιο στο YouTube, αναφερόμενος σε μια διασκευή με τεχνητή νοημοσύνη του τραγουδιού του McCartney του 2013, “New”, που περιελάμβανε τη νεανική φωνή του καλλιτέχνη και και ένα μέρος “τραγουδισμένο” από τον αξέχαστο φίλο του, John Lennon.
Εξίσου εντυπωσιακή είναι μια εκδοχή του “Grow Old With Me”, ενός από τα τελευταία τραγούδια που έγραψε ο Lennon, το οποίο κυκλοφόρησε μετά τη δολοφονία του το 1980. Ο δημιουργός AI με το ψευδώνυμο ‘Dae Lims’ διασκεύασε το κομμάτι, προσθέτοντας ορχηστρικές ενορχηστρώσεις και backing vocals που μας παραπέμπουν στα χρυσά χρόνια των Beatles.
“ Η κουβέντα για το ποιος πρέπει να είναι το 5ο “Σκαθάρι” υπάρχει εδώ και δεκαετίες. Φαίνεται πως πλέον φτάνουμε στο τέλος της! Σύντομα θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε το πολυπόθητο “happy end”, το κύκνειο άσμα των Beatles. Η επανένωση τους μπορείς να είναι τεχνητή, αλλά παραμένει πειστική και βαθιά συναισθηματική.” αναφέρει η ομάδα του discobole.gr που είναι και οι πλέον ειδικοί σε θέματα μουσικής.Κάτι που επιβεβαίωσε και ο Paul McCartney με δηλωσεις τους στο BBC.
Ακόμη και κομμάτια όπως το “Heart on a Sleeve” που κυκλοφόρησε πρόσφατα και το οποίο που περιέχει AI-generated φωνητικά του Drake και του The Weeknd, αποδεικνύουν πόσο μακριά έχει φτάσει αυτή η τεχνολογία. Το τραγούδι συγκέντρωσε εκατομμύρια χτυπήματα στο TikTok και σε άλλες πλατφόρμες και δημιουργήθηκε με την τεχνολογία web scraping που αναλύει και αποτυπώνει τις λεπτομέρειες μιας συγκεκριμένης φωνής. Παρόμοια με την εφαρμογή ενός φίλτρου σε μια φωτογραφία, οι δημιουργοί αυτών των τραγουδιών τραγουδούν τον αρχικό στίχο και στη συνέχεια εφαρμόζουν την “κλωνοποιημένη” φωνή των καλλιτεχνών.
“Παρόλο που τα αποτελέσματα μπορεί να είναι εκπληκτικά, το να φτάσουμε εκεί δεν είναι απλό και απαιτεί τους κατάλληλους ανθρώπους που να συνδυάζουν τα νέα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης με εκτεταμένες γνώσεις παραδοσιακού λογισμικού επεξεργασίας μουσικής” δήλωσε ο Zohaib Ahmed, διευθύνων σύμβουλος της Resemble AI, μιας εταιρείας κλωνοποίησης φωνής με έδρα το Τορόντο. Η δουλειά της εταιρείας του Ahmed, που προσφέρει μια πλατφόρμα για να φέρει πιο κοντά στον κόσμο την τεχνητή νοημοσύνη, έγινε πιο γνωστή από μια πρόσφατη σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix που είχε ως “αφηγητή” τον Andy Warhol, με την βοήθεια της τεχνολογίας της Resemble AI.
Για την Patricia Alessandrini, συνθέτρια και επίκουρη καθηγήτρια στο Κέντρο Έρευνας Υπολογιστών στη Μουσική και την Ακουστική του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, αυτό που συμβαίνει τώρα -με την κυκλοφορία πληθώρας τραγουδιών με χρήση AI- είναι σαν να περνά στην ενηλικίωση η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης. “Η τεχνητή νοημοσύνη εξελίσσεται εκθετικά και είναι εκπληκτική στο να μιμείται κάτι που υπάρχει ήδη”, λέει. “Όμως, δεν τα πηγαίνει και τόσο καλά όταν πρέπει να δημιουργήσει κάτι καινούριο. Δεν πρόκειται να αντικαταστήσει την πλούσια ιστορία της τέχνης και του πολιτισμού που έχουμε κατακτήσει ως ανθρωπότητα”.
Στην μουσική βιομηχανία, η αλλαγή που έρχεται είναι τεράστια. Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, το λογισμικό που θα επιτρέπει εύκολα στους ανθρώπους να μετατρέπουν τη φωνή τους σε οποιαδήποτε φωνή θέλουν, για παράδειγμα στη φωνή ενός από τους αγαπημένους τους τραγουδιστές, πιθανότατα δεν είναι πολύ μακριά. “Αν οι καλλιτέχνες πληρώνονται για τη χρήση της φωνής τους, όλα καλα”, λέει ο Onotera. “Όμως, τι γίνεται αν αυτός ο τραγουδιστής είναι πια νεκρός; Ποιοι θα διεκδικούν χρήματα και ποιοι θα πληρώνονται;”. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη ανοίξει μια τεράστια συζήτηση για τα πνευματικά δικαιώματα. Στην περίπτωση του τραγουδιού “Heart on a Sleeve”, η Universal Music Group έσπευσε να διεκδικήσει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και κατάφερε να αποσύρει το τραγούδι από τις πλατφόρμες streaming, αλλά αυτό δεν το εμπόδισε να εμφανιστεί αλλού.
Ο Marc Ostrow, δικηγόρος μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων με έδρα τη Νέα Υόρκη, είπε ότι η μουσική που δημιουργείται με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης είναι μια “γκρίζα περιοχή”.
Από τη μία, τα πνευματικά δικαιώματα μπορούν να διεκδικηθούν από τους δημιουργούς των τραγουδιών, όπως οι συνθέτες, οι στιχουργοί και οι τραγουδιστές, των οποίων το υλικό χρησιμοποιείται, όσο και από τους κατόχους των master ηχογραφήσεων. Από την άλλη πλευρά, οι δημιουργοί της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να ισχυριστούν ότι εμπίπτει στη λεγόμενη “δίκαιη χρήση”, επικαλούμενοι μια δικαστική απόφαση του 2015 σύμφωνα με την οποία η Google επιτρέπεται να αρχειοθετεί τα βιβλία όλου του κόσμου, επειδή “δεν ανταγωνίζεται τους πωλητές και εμφανίζει μόνο αποσπάσματα”.
Ωστόσο, το θέμα έγινε πιο περίπλοκο τον περασμένο μήνα, όταν το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ έγειρε την πλάστιγγα προς την αντίθετη κατεύθυνση, κρίνοντας ότι μια απεικόνιση του Andy Warhol, η οποία ήταν στην κατοχή του αείμνηστου αστέρα της ποπ Prince, παραβίαζε τα πνευματικά δικαιώματα του φωτογράφου που τράβηξε την αρχική εικόνα.
Προσθέστε σε όλα αυτά ότι οι διασημότητες μπορούν να προστατεύσουν την εικόνα τους βάσει του “δικαιώματος στη δημοσιότητα”, το οποίο καθιερώθηκε όταν η Bette Midler μήνυσε επιτυχώς την Ford Motor Company στα τέλη της δεκαετίας του 1980, για τη χρήση μιας τραγουδίστριας που ακουγόταν σαν εκείνη σε μια διαφήμιση.
“Όταν έρθει η ώρα, νομίζω ότι μπορούν να συμφωνηθούν κάποια συγκεκριμένα πλαίσια για τα θέματα των πνευματικών δικαιωμάτων, αλλιώς θα γίνει με σκληρή και ενδεχομένως μακροχρόνια δικαστική διαμάχη”, δήλωσε ο Ostrow.
Οι κάτοχοι των δικαιωμάτων θα πρέπει επίσης να σκεφτούν την αρνητική δημοσιότητα που θα μπορούσε να προκύψει από μηνύσεις και αγωγές για έργα που είναι ξεκάθαρα δημιουργημένα ως φόρος τιμής από τους θαυμαστές τους και δεν προορίζονται για εμπορική χρήση.