Η Αλμπέρτα Τσοπανάκη σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη με αφορμή τα 25 χρόνια λειτουργίας του Θεάτρου Παραμυθίας

Tο θέατρο Παραμυθίας γιορτάζει φέτος τα 25 χρόνια λειτουργίας του. Πείτε μας πώς ήταν όλα αυτά τα χρόνια; Έγιναν όλα όσα είχατε οραματιστεί στην αρχή; Μία συνεχής και κοπιαστική προσπάθεια και μάλιστα σε αχαρτογράφητα νερά. Αφενός η περιοχή δεν ήταν καθόλου θεατρική  Ίδρυσα το πρώτο πρωτοποριακό και πειραματικό Θέατρο νέων στον Κεραμεικό σε μία υποβαθμισμένη περιοχή το θέατρο Παραμυθίας και συνέβαλα με τον τρόπο αυτό στον αρχικό πυρήνα για να  ακολουθήσουν  και άλλα θέατρα της Κατερίνας Βασιλάκου κ.λ.π. ενώ σήμερα ο Κεραμεικός αποτελεί κατεξοχήν πολιτιστική συνοικία θέατρα μουσεία πολλοί πλέον είναι οι πολιτιστικοί χώροι.

Εμπνευστήκατε το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Παραμυθιού. Πείτε μας για αυτό το τόσο σημαντικό έργο. Κυριολεκτικά και το εμπνεύστηκα και το διοργανώσα με μεγάλη επιτυχία και αθρόα προσέλευση νέων και πολυτάλαντων καλλιτεχνών- νέα παιδεία όπου ο θεσμός φεστιβάλ παραμυθιού, τους έδωσε βήμα για να παρουσιάσουν την εξαίρετη σκηνική παρουσία τους, να αναδείξουν το ταλέντο τους, αλλά και να καθιερώσουν με νέο πρωτοποριακό τρόπο και μουσικοχορευτική μαγεία, την αναπόληση κλασικών και σύγχρονων παραμυθιών και με λαογραφικά στοιχεία ακόμη και όχι μόνο για τα παιδιά θεατές αλλά και μία έκπληξη καλλιτεχνική και για τα μεγάλα παιδιά, τους ενήλικες θεατές. Είχε τόσο μεγάλη επιτυχία ώστε μετά από αυτήν μας τη διοργάνωση έγινε θεσμός το φεστιβάλ Παραμυθιού. Συγκεκριμένα όλα τα θεατρικά του φεστιβάλ παραμυθιού ήρθαν υπό την αιγίδα του  υπουργείου πολιτισμού αρχικά με τον Δήμο Αθηναίων και την UNESCO Πειραιώς και Νήσων με σκοπό την ψυχαγωγία μειονοτικών και ιδρυματικών παιδιών. Που δεν έχουν τη δυνατότητα μετάβασης σε θέατρο από μόνα τους (καρκινοπαθή -Σύνδρομο Down -Εγκαταλελειμμένα- κακοποιημένα- ορφανά- Χωριά SOS- κινητικά προβλήματα- παιδιά φυλακισμένων-  παιδιά καρδιοπαθή κ,λ.π.) το θέατρο Παραμυθίας και με την εταιρεία του θεατροσκόπιο περιέρχονται σε όλα τα ανωτέρω και δίνουν δωρεάν παραστάσεις στους χώρους τους. Η ανταπόκριση των παιδιών αυτών σε όλα τα δρώμενα, ήταν η μοναδική μας ανταμοιβή γεμίζοντάς μας με ρίγη συγκινήσεως και ψυχική ανάταση για επιτελούμενο λειτούργημα εκ μέρους μας. Ενώ στην προσπάθειά μας αυτή συμμετέχουν άνθρωποι των Τεχνών και των γραμμάτων  επώνυμοι καλλιτέχνες.

Τι θα δούμε φέτος στο θέατρο Παραμυθίας; Το πανελλήνιο φεστιβάλ παραμυθιού. Χοροθεατρικές παραστάσεις, Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι της μάγισσας. Αιώνια, ο θεός του φόβου, και άλλες παραστάσεις σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος…

Πώς διαχειριστηκατε το lockdown; Για να είμαι ακριβής με οριακή ανυπαρξία θεατών, καθότι πέρα των κλειστών θεάτρων και των διοικητικών ποινών ο κόσμος είναι και φοβισμένος λόγω των πολλών κρουσμάτων και των θανάτων,

Υπάρχει κρίση στα θέατρα; Ναι μεγάλη! Κυρίως λόγω πραγματικών συνθηκών. Οικονομική ανέχεια, περιοριστικά μέτρα στην ελεύθερη διακίνηση, φόβος για νόσηση. Είναι συνθήκες κανονικού πολέμου πλέον και μάλιστα χωρίς εξαιρέσεις.

Θεωρείτε ότι τα μικρά θέατρα είναι “παιδιά ενός κατώτερου θεού ” ; Τουναντίον όχι! Είναι απόλυτα αυτόνομοι και λειτουργικοί νευρώνες και θύλακες τέχνης και εφόσον έχουν κάτι να πουν πάντα θα έχουν το κοινό τους και θα επιβιώνουν. Αυτά από την πλευρά τους. Από την πλευρά όμως της πολιτείας δεν βοηθιούνται πάντοτε, ενώ πάραυτα το κράτος απαιτεί από αυτά να  καλύπτουν όλες τις συμβατικές τους  φόροδοτικές υποχρεώσεις ασφαλιστικά εργασιακά  καθαριότητα ενοίκια προσωπικό πάγια έξοδα σαν να επρόκειτο για χώρους ανοιχτούς με ηθοποιούς που μπορούν να δουλέψουν!!! Και με χρηματοδότη τον περίφημο Αμερικανό θείο Σαμ!!! Τα  μικρά θέατρα λοιπόν αποτελούν στην Ελλάδα  τον αληθινό φτωχό συγγενή και αν δεν υπήρχε μεράκι από τους καλλιτέχνες τότε αλί και τρισαλί…

Παράλληλα έχετε εκδόσει και βιβλίο. Πώς τα προλαβαίνετε όλα; Το ατελείωτο lockdown εν προκειμένω έκανε χρέη μοχλού για περισυλλογή και έμπνευση. Έτσι μπόρεσα να συγράψω το μυθιστόρημα ο θεός του φόβου που ήδη κυκλοφορεί,καθώς και θεατρικά έργα “Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι της μάγισσας Αιώνια” το οποίο θα ανέβει το Μάρτιο του 2022 και το δεύτερο μυθιστόρημα μου Βασίλισσα Λουλουδιών. Καθώς και ένα μυθιστόρημα για παιδιά Ο ανθρωπάκος το δελφίνι και η απεραντοσύνη του κόσμου.

Την Τρίτη 23 Νοεμβρίου πραγματοποιείτε μία εκδήλωση στο θέατρο Παραμυθίας και μαζί σας θα βρίσκονται οι σημαντικοί Δημήτρης Καταλειφός και Μάνια Παπαδημητρίου με ελεύθερη είσοδο στο κοινό. Ο λόγος της εκδήλωσης; Ναι η διοργάνωση θα γίνει την Τρίτη 23 Νοεμβρίου  2021 και ώρα 8:00 με ελεύθερη είσοδο για το κοινό και τα μέτρα που ισχύουν μόνο για εμβολιασμενους . Θα διαβάσουν  δύο πραγματικά σπουδαίοι ηθοποιοί ο Δημήτρης  Καταλειφός και η Μάνια Παπαδημητρίου. Η παρουσίαση αφορά την 25ετή λειτουργία του θεάτρου Παραμυθιάς. Παραστάσεις -Κριτικές -Ανάπλαση περιοχής δρώμενα. Αφετέρου δε το πνευματικό πορτραίτο μία; πολυσχιδούς προσωπικότητας του τ. πρύτανη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Ποιητή λογοτέχνη και εικαστικού του Γιάννη Σχινά.

Υπάρχουν καλοί άνθρωποι στον χώρο σας; Ναι υπάρχουν και καλοί και άριστοι. Εγώ πάντως δεν είμαι ικανή να κρίνω με ταμπέλες! Καλός ή κακός. Ένας κάκιστος άνθρωπος  μπορεί να ταΐζει και περιθάλπει αδέσποτα. Που θα τον κατάτασαμε; Ένας καλός άνθρωπος, μπορεί να έχει σεξουαλικές διαστροφές αλλά να διοργανώνει συσσίτια απόρων και να βοηθάει οικονομικά συναδέλφους του. Ένας κάκιστος και υπάνθρωπος μπορεί να έχει διασώσει πνιγμένο. πού  θα τον κατατάσαμε; Γενικά πιστεύω στο ότι, “τα φαινόμενα απατούν”. Καθώς και στην θεωρία του συνονόματού μου Albert Einstein “Της σχετικότητας”. Τίποτα δεν είναι απόλυτο! Όσο για το ερώτημά σας: υπάρχουν καλοί άνθρωποι στο χώρο σας;  απαντώ ξεκάθαρα και  ευθαρσώς: “Αμέ,ουουού”! ( το ουουού ) βάλτε το όπου θέλετε. Άλλά ας σοβαρευτούμε. Ειδικά ο χώρος μας περιβάλλεται και απαρτίζεται. Κυρίως από καλλιτέχνες, με σπουδές, ρεπερτόριο και ευαισθησίες (Βλέπε ηθοποιός= ποιεί  ήθος)! Οι ανάγκες όμως επιβεβαίωσης και βιοπορισμού, εν πολλοίς αλλοτριώνουν την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.  Όταν δε ενδημούν και τα πάθη, τότε έχουμε μεταλλάξεις και στρεβλώσεις συμπεριφοράς. Τούτο δε συμβαίνει και… “και εις τας καλυτέρας των  οικογενειών…! Άλλωστε σε κάθε κοινωνική κάστα,  υπάρχουν αμαρτωλές και “υπάνθρωπες” περιπτώσεις. Ακόμη και σε θεσμικές διαστρωματώσεις της δημόσιας διοίκησης όπου κυριαρχεί η κατάχρηση εξουσίας η ασυδοσία η συγκάλυψη, με μοχλό το υπερτροφικό Κράτος- τέρας.

Τι ονειρεύεστε για το μέλλον; Να έρθουν καλύτερες μέρες για τους ανθρώπους οι οποίο λεηλατούν ανελέητα το πλανήτη που τους φιλοξενεί και να μπορέσει ο άνθρωπος να κατανοήσει κάποτε το δώρο της ζωής και να μην καταναλώνεται σε μικρότητες και εμπάθεια.