“ΤΑ ΧΕΡΙΑ”, Λάδια σε τελαρωμένο καμβά. Διαστάσεις: 100Χ80 cm.
ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΕΧΝΗ ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ Covid-19
Σύλληψη διοργάνωση & επιμέλεια από την εικαστικό Χρύσα Μπαρζόκα η οποία έχει επιλέξει εξαιρετικούς καλλιτέχνες στην ομάδα που θα παρουσιάσουν έργα που δημιούργησαν αφενός καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας, αφετέρου έργα που εκφράζουν την πρωτόγνωρη εποχή που διανύσαμε. Συμμετέχετε δυναμικά και εσείς στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και θα θέλαμε δύο λόγια για την δική σας εικαστική παρουσία.
Τετάρτη 17 Ιουνίου στο Αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης, θα έχουμε την ευκαιρία να συναντήσουμε την ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΕΧΝΗ με την πρώτη live έκθεση αφιέρωμα Covid-19. Θεωρείτε ότι διαθέσατε αρκετό χρόνο στη δημιουργία αυτές τις μέρες του εγκλεισμού; Οι μέρες της καραντίνας για εμένα ήταν ημέρες αναγκαστικού εγκλεισμού. Επομένως μου ήταν προσωπικά αδύνατον να δημιουργήσω στις αρχές της. Γι’ αυτό και τα περισσότερα από τα έργα μου έγιναν κατά τη λήξη της καραντίνας. Δημιουργώ πραγματικά σε συνθήκες ελευθερίας. Αν βρίσκεσαι σε κατ’ οίκον περιορισμό, μπαίνεις στο εργαστήριό σου μόνον για να αποτυπώσεις τι βλέπεις να συμβαίνει γύρω σου και για να μπορέσεις να αντέξεις μία έξωθεν επιβαλλόμενη φυλακή. Και οι όποιες φυλακές δεν είναι για τους καλλιτέχνες…
Βοήθησε η περίοδος ώστε να εκφραστείτε μέσω της τέχνης σας ή βιώσατε δημιουργικό αδιέξοδο; Λένε ότι τέτοιες περίοδοι αποτελούν για τους καλλιτέχνες τεράστια πηγή έμπνευσης. Η περίοδος της καραντίνας ίσως για άλλους να λειτούργησε διαφορετικά, εγώ ωστόσο ένιωσα έντονα το αδιέξοδο. Προσπάθησα να διατηρήσω μια καθημερινότητα που όμως κατακερματίζονταν διαρκώς με αποστάσεις ασφαλείας, sms αναχώρησης και άφιξης, μάσκες και πλαστικά γάντια και στην πορεία κατάλαβα πόσο μάταιο ήταν, γιατί δεν μπορεί να γκρεμίζεται ο κόσμος γύρω σου κι εσύ να παριστάνεις ότι δεν συμβαίνει τίποτα. Σε μια τέτοια καθημερινότητα η ζωγραφική ήταν σα μία διέξοδος στο αδιέξοδο. Ζωγραφίζεις μία πόρτα σε τυφλό τοίχο για να μπορέσεις να ενώσεις την οπτική πραγματικότητα με την εικαστική και για να επιβιώσεις.
Ποια υλικά χρησιμοποιήσατε ως μέσο έκφρασης; Όταν ξαναμπήκα στο εργαστήριό μου και άρχισα να ζωγραφίζω ξανά, χρησιμοποίησα αγαπημένα υλικά, δηλαδή λάδια, ακρυλικά χρώματα και κάρβουνο.
Ενημερωθήκαμε ότι σε αυτή την έκθεση, ο θεατής θα γίνεται μέρος του πρότζεκτ… Ποιο είναι το μήνυμα που εσείς θα θέλατε να μεταδώσετε στον θεατή; Το να γίνεται ο θεατής μέρος του πρότζεκτ είναι η πιο σύγχρονη τάση στην τέχνη και σου δίνει και το ανάλογο feedback σαν καλλιτέχνη. Είναι ο απόλυτος εκδημοκρατισμός της τέχνης το να συμμετέχει το κοινό στο πρότζεκτ και συμφωνώ απόλυτα με αυτό. Το μήνυμα το δικό μου είναι ανάλογο της έκθεσης, γι’ αυτό και συμμετέχω εξάλλου… Η συμμετοχή είναι το μήνυμα, το να μην φοβόμαστε την ανθρώπινη επαφή που είναι αναντικατάστατη, όσο και να προσπαθούν να μας επιβάλουν το φόβο. Τα σύγχρονα μέσα και η τεχνολογία είναι αρκετά υπέρ μας σε αυτό και είναι κάτι που φάνηκε στη διάρκεια της καραντίνας. Βιώσαμε μια νέα virtual επικοινωνία, που απέκλειε τη σωματική επαφή και μας έδωσε να καταλάβουμε, ίσως περισσότερο από ποτέ την αξία της. Τηρούμε μεν τους κανόνες υγιεινής αλλά διατηρούμε την επαφή και την επικοινωνία μας με το να δείχνουμε την αγάπη μας και το ενδιαφέρον μας στους ανθρώπους γύρω μας με μια γλυκιά κουβέντα, με ένα μήνυμα, με ένα τηλέφωνο.
Στα χέρια των καλλιτεχνών της Ε.Τ. μορφές και ιδανικά ξαναζωντανεύουν μέσα από την καλλιτεχνική τους μεταμόρφωση. Ιδέες επίμονων καλλιτεχνών που είναι έτοιμες να ζήσουν αξιοποιημένες ως έργα τέχνης. Ποιος είναι ο επόμενος σταθμός σας; Ακριβώς αυτό που λέτε συμβαίνει και στα δύο έργα που θα παρουσιάσω για πρώτη φορά σε κοινό έκθεσης. «Τα Χέρια» και το «Ανδρικό Ι» είναι δύο από τα έργα μου για τις 17 Ιουνίου. Ο πίνακάς μου «Τα Χέρια» εμπνεύστηκε από την ιδέα της ανθρώπινης επαφής και ιδιαίτερα της αγκαλιάς που θεραπεύει και παρηγορεί ενώ το έργο μου «Ανδρικό Ι» αποτελεί μία αναφορά στο ανθρώπινο σώμα και στην ομορφιά του δέρματος που προϋποθέτει την επικίνδυνα… στενή επαφή με αυτό. Ο επόμενος σταθμός μου θα είναι να κάνω έργα που εστιάζουν στο ανθρώπινο σώμα, το δέρμα, την επαφή με αυτό και την επικοινωνία. Αυτό δεν μας λείπει εξάλλου;
Πολιτισμός και κορωνοϊός. Άλλο ένα «χτύπημα» για τον πολιτισμό ή μία «ευκαιρία» για πολιτιστική επικοινωνία; Δεν θα ονόμαζα «χτύπημα» για τον πολιτισμό τον κορωνοϊό. Σίγουρα ακυρώθηκαν εικαστικές εκθέσεις, συναθροίσεις πολιτισμού, βιβλιοπαρουσιάσεις κι ένα σωρό από πολιτιστικά γεγονότα που βρίσκονταν στην ατζέντα. Χτύπημα γερό όμως για τον πολιτισμό θεωρώ τις συνέπειες του ιού όπως είναι η έλλειψη ελευθερίας, η απομόνωση, οι φασιστικές νοοτροπίες, η ενδοοικογενειακή βία και οι κάθε είδους ρατσισμοί με όχημα τον ιό. Μας ανάγκασε να μείνουμε στα σπίτια μας και να αντιμετωπίσουμε ό,τι αποφεύγαμε τις τελευταίες καταναλωτικές δεκαετίες, δηλαδή τον εαυτό μας, τις αξίες μας, τις σχέσεις αποξένωσης με τους δικούς μας ανθρώπους, την απανθρωπιά των μέσων ενημέρωσης. Μας έμαθε να μην αναβάλουμε για αύριο ό,τι μπορούμε να κάνουμε σήμερα, να παίρνουμε δηλαδή τα μέτρα μας, ατομικά και συλλογικά, εγκαίρως και με αυστηρό τρόπο. Μας έμαθε στην τελική πόσο ανάγκη έχουμε ο ένας τον άλλον, κι αυτό μέσα από την απομόνωσή μας «για το καλό μας» που μπορεί να ισοπεδώσει τον άνθρωπο. Μας ανάγκασε να εφαρμόσουμε ακραίους κανόνες υγιεινής. Με όλα αυτά δεν θέλω να πω ότι ήταν κάτι το θετικό η πανδημία, θέλω όμως και προσπαθώ να δω αν μπορεί να βγει κάτι το θετικό μέσα από αυτήν. Κι αυτό γιατί οφείλουμε να ξαναμπούμε στους ρυθμούς μας πιο δυνατοί και με την προσοχή που απαιτείται ώστε να μπορέσουμε αφήσουμε την πανδημία πίσω μας και να μπορέσουμε να αγκαλιάσουμε ξανά τους ανθρώπους γύρω μας.
Βιογραφικό. Η Χριστίνα Ζώη ζει και εργάζεται στα Ιωάννινα όπου και σπούδασε στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας και στη συνέχεια ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της για την μετανάστευση των Ηπειρωτών στη Γερμανία. Φοιτώντας στο τμήμα Πλαστικών Τεχνών Ιωαννίνων, με εικαστική κατεύθυνση, είχε την ευκαιρία να ασχοληθεί και με άλλα είδη της τέχνης όπως τη γλυπτική, τη χαρακτική και την ψηφιακή τέχνη. Παρακολούθησε για τρία χρόνια εργαστήριο ζωγραφικής στα Ιωάννινα, μαθήματα φωτογραφίας και εμφάνισης σε σκοτεινό θάλαμο, καθώς και σεμιναρίου αγγειοπλαστικής στο Εργαστήριο του Δήμου Ιωαννιτών. Παράλληλα, πάντα έκανε τα δικά της σχέδια και χρώματα, οργάνωσε το ατελιέ της και μελετούσε οτιδήποτε είχε σχέση με την Τέχνη. Συνεντεύξεις της φιλοξένησε η εκπομπή Άρωμα Ελλάδας, το Radio Alchemy, το ραδιόφωνο της ΕΡΤ Ιωαννίνων, το Δημοτικό Ραδιόφωνο, τα περιοδικά Επιλογές και Visit-ioannina, το Art22 καθώς και blogs που αφορούν τα καλλιτεχνικά δρώμενα. Διαχειρίζεται τη σελίδα Art News Ioannina που ασχολείται με θέματα Τέχνης και Πολιτισμού. Θεωρεί τα έργα της τέχνης της σαν την ίδια της την προέκταση. Οι πίνακές της είναι το αποτέλεσμα της δράσης της ίδιας της καλλιτέχνιδας, της διαρκούς αναζήτησης ενός εσώτερου εαυτού και μιας ζωντανής ιστορίας στην εξέλιξή της… σαν μια εν δράσει αφήγηση που όμως για να απεικονιστεί, προϋποθέτει την ύπαρξη ενός αφηγητή.
e-mail: [email protected], [email protected]
Έργα της, πολλά από τα οποία ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές, μπορεί να δει κανείς στο διαδίκτυο: christinazoiartnewsioannina.blogspot.gr, christinazoi.simplesite.com, https://gr.pinterest.com/chzoi0177/boards, chzoi2.wix.com/art-news-ioannina, https://www.artblr.com/christinazoi1506279623/fr, https://www.youtube.com/channel/UCTvQ10YqTGgKwNRqhTHMJ-A https://www.facebook.com/christina.zoe1, https://www.facebook.com/ChZois
Γκαλερί ALESARTE: https://www.alesarte.com/ZOI-CHRISTINA.php.
Μέχρι στιγμής έχει συμμετάσχει σε δεκατέσσερις ομαδικές εκθέσεις και έχει πραγματοποιήσει δύο ατομικές της. Πιο συγκεκριμένα:
ΑΤΟΜΙΚΕΣ
Ατομική έκθεση, Πνευματικό κέντρο, Ιωάννινα, Απρίλιος 2018.
Ατομική έκθεση, Skion Palace Beach Hotel, Χαλκιδική, Αύγουστος 2015
ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Αίθουσα Γραμμάτων και Τεχνών, Βέροια, ομαδική έκθεση, 2019.
Αίθουσα Παρθεναγωγείου, Έδεσσα, ομαδική έκθεση, 2019
Αστική Σχολή Κατερίνης, ομαδική έκθεση, 2019.
Συνεδριακό Κέντρο της Τράπεζας Πειραιώς, Θεσσαλονίκη, ομαδική έκθεση, 2018.
Πολιτιστικό Κέντρο Φλοίσβου Φαλήρου, Αθήνα, ομαδική έκθεση, Ιούλιος 2017.
Gallerie Δημιουργών (Ν. Κηφισιά), Αθήνα, ομαδική έκθεση, Οκτώβριος 2017.
Δημοτική Βιβλιοθήκη (Καπνομάγαζο) Αλεξανδρούπολης, ομαδική έκθεση, Μάρτιος 2017.
Chili Art Gallery, Θησείο, ομαδική έκθεση, Νοέμβριος 2015.
5η Εικαστική Συνάντηση Τεχνών Πάρου, κτήριο Δημητρακόπουλου, ομαδική έκθεση, Ιούλιος 2016.
Root Art Space, Θησείο, ομαδική έκθεση, Ιούλιος 2015.
Gallery Poseidon Resort, Πάρος, ομαδική έκθεση, Αύγουστος 2015.
GALLERY ΕΛ, ομαδική έκθεση, Θεσσαλονίκη, Ιούνιος 2015.
2ο Influence Art Festival, Καρδίτσα, Μάιος 2015.
Συνεδριακό Κέντρο «Κάρολος Παπούλιας», ομαδική έκθεση, Ιωάννινα, Μάρτιος 2012.