Δημήτρης Λαζάρου: “Καμιά διαδικτυακή πολιτιστική επικοινωνία δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη επαφή, την έκσταση που νιώθουμε στη συναυλία του αγαπημένου μας καλλιτέχνη αλλά και την έκσταση που νιώθει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, όταν ερμηνεύει μπροστά σε κοινό”

Ο Δημήτρης Λαζάρου – Εκπαιδευτικός / Σχεδιασμός, Οργάνωση κι Επικοινωνία ομαδικών εικαστικών εκθέσεων, απαντάει στις ερωτήσεις της δημοσιογραφικής ομάδας του polismagazino.gr

Κοινωνία και υποχρεωτική καραντίνα. Πώς θα είναι η επόμενη ημέρα; Ήγγικεν η ώρα της αποξένωσης των ανθρώπων; Η επόμενη μέρα θα είναι το λιγότερο δύσκολη έως τραγική, μπροστά στις νέες καταστάσεις που θα υποχρεωθούμε να ζήσουμε για πολλούς μήνες, με το φόβο πάντα να υπάρξει και δεύτερος γύρος πανδημίας, χωρίς κανείς να μπορεί να αποδείξει, αν αυτός ο δεύτερος γύρος θα βασίζεται σε αλήθειες ή ψέματα. Από τη στιγμή που η μάσκα θα είναι απαραίτητο αξεσουάρ στις καθημερινές συναλλαγές μας και η απόσταση των 2 μέτρων θα πρέπει να τηρείται, όλα αλλάζουν στην κοινωνικότητα και την επικοινωνία που αποζητά και έχει ανάγκη ο άνθρωπος από τη γέννησή του. Η αποξένωση στη νέα γενιά μέσω διαδικτύου ή μέσω κινητών – δεν ξεχνάμε εικόνες με παρέες νέων ανθρώπων να μιλούν στα κινητά τους, χωρίς να ανταλλάσσουν μια ματιά μεταξύ τους- ήταν ήδη μια πραγματικότητα που θα τη συμπληρώσει και θα την κάνει ακόμη πιο σκληρή η επαφή αποκλειστικά μέσω διαδικτύου ή η τηλε – εργασία που συστήνεται σχεδόν αυστηρά, προκειμένου να αποφύγουμε επικείμενη διασπορά του ιού. Χωρίς να μπορεί να αποδείξει κανείς τίποτε για όσα ανακοινώνονται και με το φόβο που επικοινωνιακά έχει επικρατήσει, πιστεύω πως όντως ήγγικεν η ώρα της αποξένωσης και μιας επικείμενης τραγικής εξέλιξης που αφορά τη διασπορά όχι ιών, αλλά συγκεκριμένων πληροφοριών και συγκεκριμένης στάσης ζωής, που θα κάνει τις κινήσεις του κάθε ανθρώπου αντανακλαστικές έως μηχανικές.

Πολιτισμός και κορωνοϊός. Άλλο ένα «χτύπημα» για τον πολιτισμό ή μια «ευκαιρία» για διαδικτυακή πολιτιστική επικοινωνία; Καμιά διαδικτυακή πολιτιστική επικοινωνία δε μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη επαφή, την έκσταση για παράδειγμα που νιώθουμε στη συναυλία του αγαπημένου μας καλλιτέχνη αλλά και την έκσταση που νιώθει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, όταν ερμηνεύει μπροστά σε κοινό. Το ίδιο ισχύει για όλες τις μορφές τέχνης, όπου το «χτύπημα» θα αφήσει όχι μόνο οικονομική και πολιτιστική ύφεση, αλλά μια βαθιά πληγή που πολύ δύσκολα θα επουλωθεί, εφόσον η έναρξη μιας νέας, θετικής πολιτιστικής ανάκαμψης θα είναι σχεδόν αδύνατο να συμβεί χωρίς κίνητρα και μάλιστα οικονομικά. Κάποιος μπορεί να πει ότι οι περισσότεροι καλλιτέχνες ουσιαστικά προσφέρουν πολύωρο εθελοντισμό, μια και σε πολλές μορφές τέχνης, αυτό καλούνται να κάνουν με τα πενιχρά οικονομικά κίνητρα που τους προσφέρονται. Ήδη τα παραπάνω όμως τους έχουν «λυγίσει», ώστε να μπορούν να συνεχίσουν, όσο κι αν το θέλουν, όσο κι αν η Τέχνη είναι η διέξοδό τους. Οργανώνοντας ομαδικές εικαστικές εκθέσεις, λίγο πριν την ανακοίνωση της καραντίνας, είχα ξεκινήσει το σχεδιασμό και την ΔΩΡΕΑΝ παρουσίαση έργων στην ιστοσελίδα μου www.art-profiles.net μέσω της διαδικτυακής εικαστικής έκθεσης “The pandemic of ARTvirus” . Σίγουρα το διαδίκτυο είναι και αυτό μια διέξοδος και με παγκόσμια δύναμη, αλλά όχι υπό τις συνθήκες καραντίνας. Μπορεί να βοηθήσει να διαδοθούν έργα καλλιτέχνων σε δευτερόλεπτα, αλλά δε μπορεί να αντικαταστήσει την προσωπική, μέσα από το έργο του, «επαφή» του καλλιτέχνη με το κοινό.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα αίτια, εξαιτίας των οποίων, η ενδοοικογενειακή βία αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του “μένουμε σπίτι” λόγω του κορωνοϊού; Η ενδοικογενειακή βία δεν εκδηλώθηκε λόγω του κορωνοϊού, αλλά προϋπήρχε και φυσικά για τους πρωταγωνιστές της, είτε παραμένει άγνωστη ακόμα και στους οικείους τους, λόγω του φόβου που αναπτύσσει ο θύτης στο θύμα, είτε παραμένει άγνωστη λόγω της αδιαφορίας ή του φόβου που δημιουργείται σε όσους γίνονται μάρτυρες αυτού του είδους βίας. «Γιατί να μπλέξω;» έστω κι αν λένε στην τηλεόραση ότι πρέπει να μιλήσω και ότι διατηρείται η ανωνυμία μου. Τέτοιες είναι οι συνήθεις σκέψεις κι έτσι σε ακόμη πιο κλειστές κοινωνίες ή σε αποξενωμένες κοινωνίες μεγαλουπόλεων η βία προϋπάρχει και εντείνεται με άγνωστες έως τραγικές συνέπειες, ειδικά σε συνθήκες καραντίνας. ΜΙΛΗΣΤΕ!!! Αυτό να υπάρχει στο μυαλό μας, έστω κι αν η ψυχολογία μας μπορεί να είναι στο ναδίρ λόγω της καραντίνας.

Προσωπογραφία του Δημήτρη Λαζάρου – Έργο του εικαστικού
Αριστείδη Χρυσανθόπουλου

Ο Τουρισμός, λόγω της θετικής εξέλιξης στη χώρα μας ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας, πιστεύετε ότι θα αυξηθεί ή θα πληγεί; Ήδη με τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν, ο Τουρισμός πλήγεται ανεπανόρθωτα με εποχιακούς υπαλλήλους να μένουν εκτός και με μόνιμους υπαλλήλους σε τουριστικές δομές να κάνουν τη νύχτα μέρα, μια και τα εργασιακά τους δικαιώματα θα καταστρατηγηθούν και με τη δική τους άδεια, προκειμένου να παραμείνουν στο εργατικό δυναμικό των τουριστικών δομών. Θεωρώ ότι οι υπάλληλοι σε τουριστικές δομές δε θα έχουν μόνο ένα ρόλο αλλά πολλούς, προκειμένου οι ιδιοκτήτες τουριστικών δομών να έχουν τις λιγότερες οικονομικές απώλειες εσόδων.

Η «καραντίνα» είναι η αρχή ενός «ελέγχου» της κοινωνίας, της οικονομίας και της καθημερινότητάς μας; Μακάρι να ήταν αρνητική η απάντησή μου, αλλά, δυστυχώς, μόνο θετική μπορεί να είναι, γιατί ανά πάσα στιγμή οι κυβερνήσεις έχουν την άνεση να την επαναλάβουν και να επιτύχουν το άλλοθι της ύφεσης που χρειάζονται, προκειμένου να καταργηθούν αναφαίρετα ανθρώπινα δικαιώματα.

Ποια είναι τα σχέδια σας την επόμενη ημέρα της κανονικότητας; Μια και είμαι εκπαιδευτικός πρώτα απ’ όλα, με ενδιαφέρει να επιστρέψω στο σχολείο, γιατί η φυσική παρουσία του δασκάλου είναι αυτό που έχει ανάγκη ουσιαστικά ο / η μαθητής / μαθήτρια και όχι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Σχετικά με τις εικαστικές εκθέσεις που μου δίνουν κι εμένα την ευκαιρία να έχω τη χαρά της απόδρασης στην Τέχνη και την τιμή να με εμπιστεύονται με υπέροχα έργα, εξαιρετικοί σύγχρονοι εικαστικοί, γιατί η σύγχρονη Ελληνική εικαστική σκηνή έχει δυναμική να ξεχωρίζει, ΕΛΠΙΖΩ να μπορέσω να συνεχίσω να οργανώνω. Υπάρχουν θεματικές εκθέσεις, σχεδιασμένες από πολύ νωρίς, που δρομολογήθηκαν από νωρίς, όταν είδα τα πρώτα σημάδια στον ορίζοντα που οδηγούσαν σε επικείμενη καραντίνα, προς τον Ιούνιο. Ελπίζω λοιπόν να πραγματοποιηθούν και η ομαδική εικαστική έκθεση «Πίσσα και Πούπουλα» που το εννοιολογικό της πλαίσιο αφορά την ομοφοβία και την διαφορετικότητα, αλλά και η ομαδική εικαστική έκθεση «S(tr)ay a little prayer for me» που αναφέρεται στα αδέσποτα ζώα, αλλά πλέον θα έχει ένα διευρυμένο εννοιολογικό πλαίσιο, μια και τα αδέσποτα ζώα είναι εκείνα που δεν μεταδίδουν τον ιό, αλλά μόνο αγάπη. Να ευχαριστήσω εδώ τους εικαστικούς που έχουν ήδη δηλώσει συμμετοχή από την πρώτη στιγμή, αλλά επειδή με τιμούν σε κάθε έκθεση, θέλω να τους τιμώ και σε καμιά περίπτωση να μην παρουσιάζω εκθέσεις που δεν έχουν επισκεψιμότητα, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο και έως τώρα είμαι τυχερός που το έχω πετύχει στις προηγούμενες.

Μέχρι τότε όμως η διαδικτυακή έκθεση «The pandemic of ARTvirus» συνεχίζει την επιτυχήμενή της πορεία στην ιστοσελίδα μου www.art-profiles.net αλλά και μέσω της Κεντρικής Ευρώπης, μέσα από την Ομογενειακή ιστοσελίδα www.hephaestuswien.com
και του Ομογενειακού ραδιοφώνου Hephaestus Radio. Η Ομογένεια άλλωστε είναι κοντά μου μέσα από τη ραδιοφωνική πολιτιστική εκπομπή που παρουσιάζω με τίτλο Η ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, στην οποία με έχουν τιμήσει σημαντικοί καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία τέχνης κι εξέχουσες προσωπικότητες που είναι και οι ίδιοι ομογενείς και είναι δίπλα στους ομογενείς.

Δημήτρης Λαζάρου – Εκπαιδευτικός / Σχεδιασμός, Οργάνωση κι Επικοινωνία ομαδικών εικαστικών εκθέσεων