Ο Σύμβουλος Τεχνης Νικόλαος Σταθούλης “τοποθετείται” στη δημοσιογραφική ομάδα του polismagazino.gr για τον Κορονοϊό, την Καραντίνα και την Κανονικότητα.
Κοινωνία και υποχρεωτική καραντίνα. Ποια κατά τη γνώμη σας θα είναι η επόμενη ημέρα του «απεγκλωβισμού»; Η επόμενη μέρα θα είναι δύσκολη. Αλλά θα είμαστε καλύτεροι Άνθρωποι καθώς θα έχουμε διδαχθεί να ταυτιζόμαστε με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου, και να κατανοούμε τη συμπεριφορά και των κινήτρων του. Πείτε το ενσυναίσθηση. Είναι αυτή η βαθιά επικοινωνιακή διαδικασία, μέσα από την οποία, προσπαθούμε πραγματικά να ακούσουμε τον άλλο και να ταυτιστούμε μαζί του. Έπρεπε να συμβεί η καραντίνα. Και να έρχεται συχνά. Να ηρεμήσουμε σαν άνθρωποι. Να γαληνέψει η φύση. Να ησυχάσουν οι συνειδήσεις μας από τα κακά που προξενησαμε στον εαυτό μας πρώτα και κυρίως στη φύση.
Πολιτισμός και κορωνοϊός. Άλλο ένα «χτύπημα» για τον πολιτισμό ή μια «ευκαιρία» για πολιτιστική επικοινωνία μέσω του διαδικτύου; Τα μουσεία και οι γκαλερί κατέγραψαν ρεκόρ διαδικτυακής κίνησης από ότι διαβάζω. Πρωτοφανές. Οι επισκέπτες στην ιστοσελίδα του Βρετανικού Μουσείου -όπου μπορούν να περιηγηθούν σε πάνω από εξήντα αίθουσες- αυξήθηκαν από τις πρώτες κιόλας ημέρες της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης (από 2.000 έφτασαν στις 75.000 ημερησίως). Οι περισσότεροι δε, είναι από Ιταλία και Ισπανία. Όσο για το κανάλι του στο YouTube έφτασε τους 380.000 συνδρομητές, καθιστώντας το αυτή τη στιγμή, το τρίτο μουσείο σε διαδικτυακή επισκεψιμότητα στον κόσμο.
Η εικονική περιήγηση στην περίφημη Πινακοθήκη Κουρτό στο Λονδίνο κατέγραψε στα μέσα Μαρτίου αύξηση της τάξης του 723%
Δεν υπήρξε σοβαρό μουσείο και πινακοθήκη που να μην ξεκίνησε τις online περιηγήσεις. Μέχρι και η Art Basel, η μεγαλύτερη διεθνής φουάρ σύγχρονης τέχνης (που συγκεντρώνει συλλέκτες και εκπροσώπους μουσείων από όλο τον κόσμο), μετά την ακύρωση της φετινής διοργάνωσης στο Χονγκ Κονγκ έγινε διαδικτυακά. «Είναι πρωτοφανές. Μετά από χρόνια συζητήσεων, επιτέλους τόσοι άνθρωποι εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα του διαδικτύου» σχολιάζει η Άλισον Κόουλ, εκδότρια της «βίβλου» για τον κόσμο της τέχνης.
Ζούμε μια εκπληκτική περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας.
Η νέα πραγματικότητα απαιτεί νέα οικονομικά και επιχειρηματικά μοντέλα.
Η Τέχνη ένοιωθε ήδη «γερασμένη» στις γκαλερί. Νέες αρχές διέπουν τις επενδύσεις. Νέα πρότυπα ήρθαν στο προσκήνιο.
Τα έργα Τεχνης εγκλωβίζονται στους τοίχους των αιθουσών Τεχνης. Αναζητούσαν νέα πρότυπα προώθησης. Τα οποία είναι συμβατά με την επιταχυνόμενη καινοτομία. Η οποία λειτουργεί σαν αντιρυτιδική κρέμα σε γερή δόση.
Ο Τουρισμός, λόγω της θετικής εξέλιξης στη χώρα μας ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας, πιστεύετε ότι θα αυξηθεί ή θα πληγεί; Το 2019 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 200.000 Κινέζοι, ενώ ήδη οι ακυρώσεις από την Κίνα, μέχρι στιγμής αγγίζουν το 60 – 70%
Πολύς λόγος γίνεται για τους κινέζους τουρίστες, που σίγουρα τα χρήματα που αφήνουν κι ειδικά στα νησιά, διόλου ευκαταφρόνητα δεν είναι, ωστόσο δεν είναι μόνο η Κίνα, αλλά κι υπόλοιπες χώρες που έχουν “χτυπηθεί” από τον ιό, λαμβάνουν μέτρα προστασίας κλείνοντας τα σύνορά τους κι απαγορεύοντας πτήσεις από και προς άλλους προορισμούς.
Η κατάσταση, δεν ξέρουμε πως θα εξελιχθεί, ειδικά αν η επιδημία επεκταθεί χρονικά και γεωγραφικά, περιορίζοντας τουρίστες κι από άλλες χώρες.
Ο πανικός, ποτέ δεν ήταν καλός σύμβουλος για οποιεσδήποτε αποφάσεις. Είναι ίσως μια ευκαιρία για εγρήγορση κι ετοιμότητα απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και μια ευκαιρία για διεύρυνση δυνατοτήτων του ελληνικού τουρισμού. Έχουμε όμως πλέον μια παρακαταθήκη υπευθυνότητας ως προς την αντιμετώπιση της πανδημίας και ένα Σύστημα υγείας το οποίο ανανεώθηκε και αναπτύχθηκε με ταχύτητα πρωτοφανή για την χώρα μας.
Η «καραντίνα» είναι η «αρχή» ενός «ελέγχου» της κοινωνίας, της οικονομίας και της καθημερινότητάς μας; Η καραντίνα διαμόρφωσε συνειδήσεις. Οι άνθρωποι που βρίσκονται σε καραντίνα αντιμετωπίζουν υψηλό επίπεδο φόβου σχετικά με τη μόλυνση τους και την πιθανότητα μόλυνσης άλλων.
Όταν βρίσκονται σε καραντίνα είναι συχνά επιρρεπείς σε καταστροφικές ερμηνείες των γεγονότων.
Υπάρχουν έρευνες που έχουν δείξει ότι είναι σημαντικό τα άτομα που βρίσκονται σε καραντίνα να έχουν πρόσβαση σε ενημερωμένες και ακριβείς πληροφορίες που γνωστοποιούν με σαφήνεια και συνέπεια τους λόγους της καραντίνας και τυχόν αλλαγές στο σχέδιο απομόνωσης, ιδιαίτερα όσον αφορά τη διάρκεια της. Η περίοδος απομόνωσης θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν συντομότερη και η διάρκεια δεν θα πρέπει να αλλάζει (παρα μόνο σε ακραίες συνθήκες), καθώς αυτές οι αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία.
Δεν νομίζω ότι «ελέγχεται η κοινωνία όταν είναι ο μόνος τρόπος να εξασφαλιστεί η υγεία της, από έναν ύπουλο, άγνωστο και τόσο μοχθηρό εχθρό.
Ποια είναι τα σχέδια σας την επόμενη ημέρα της κανονικότητας; Η επόμενη μέρα της καραντίνας θα συνεχίσει να με βρίσκει απομονωμένο. Η βιογραφία του γλύπτη Takis θα διορθωθεί και θα επιμεληθεί. Ένα μεγάλο άλμπουμ για τον Αλέξανδρο Ιόλα περιμένει να τυπωθεί. Πάνω από όλα θέλω να ψάξω να ξαναβρώ τον εαυτό μου που είχε χαθεί στις συνάφειες του κόσμου.