Ευάγγελος Μπουντούνης: “Μια αληθινή καριέρα χτίζεται με ταλέντο και πολλή δουλειά, με αργά και σταθερά βήματα”

Ποια είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Η πρώτη μου επαφή με την μουσική ήταν από την κιθάρα. Ήταν ένα μικρό κομματάκι για κλασσική κιθάρα, που άκουσα τυχαία από κάποιον δάσκαλο που μου δίδασκε …ηλεκτρική κιθάρα! Ήταν η Romance κάποιου ανώνυμου συνθέτη του 19ου Αιώνα! Ήταν σα να με χτύπησε ηλεκτρικό ρεύμα! Αυτό το κομμάτι μου άλλαξε την ζωή! Εγκατέλειψα τα πάντα, διέλυσα το συγκρότημα και έπεσα με τα μούτρα στην Κλασσική κιθάρα!

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Είχα την τύχη στη ζωή μου να συνεργαστώ και να δουλέψω με ανθρώπους που θαύμαζα και θαυμάζω, άνθρωποι που με επηρέασαν, με καθόρισαν, όπως ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Μίκης Θεοδωράκης η Μαριανίνα Κριεζή, η Φλέρυ Νταντωνάκη, η Μαρία Φαραντούρη και πολλοί άλλοι. Είναι και πολλοί άνθρωποι που δεν πρόλαβα, έφυγαν νωρίς και λίγο απότομα! Ένας από αυτούς ήταν ο αγαπημένος φίλος και σπουδαίος μουσικός και κιθαρίστας, ο Γιάννης Σπάθας.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Όλα όσα συνέβησαν στην μουσική μου ζωή (και στην ιδιωτική μου ζωή!) ήρθαν τυχαία!
Πιστεύω πολύ στο τυχαίο, δεν χωνεύω τους ανθρώπους που προγραμματίζουν όλη τους την πορεία στο επάγγελμα τους και στην προσωπική τους ζωή, με ακρίβεια! Δεν το έχω μετανιώσει, αν και μερικά πράγματα πιθανόν να τα έκανα πιο καλά. Η πιο ισχυρή επιρροή που είχα στην ζωή μου, έχει συγκεκριμένο όνομα! Λέγεται Μάνος Χατζιδάκις και είμαι πολύ περήφανος που με είχε επιλέξει για φίλο του εκτός από συνεργάτη του! Ο Μάνος είχε βέβαια φοβερά ελαττώματα, δεν ήταν ο Άγιος που τον εμφανίζουν όλοι, αλλά τα ελαττώματα του ήταν εκείνα που με έκαναν να τον αγαπήσω τόσο πολύ! Μου έμαθε ένα καθοριστικό πράγμα που αφορά το επάγγελμα μου. Πως “η Μουσική είναι Μία, η καλή”. Αυτό σε μια εποχή που υπήρξα «κολλημένος», εποχή που άκουγα και έπαιζα μόνο Κλασική Μουσική!

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Η επιτυχία είναι τρομακτική, αν έρθει ξαφνικά, είναι πολύ δύσκολα να την διαχειριστείς! Εγώ νομίζω δεν κινδύνεψα καθόλου! Όλα ήρθαν σιγά σιγά και μετά από σκληρή δουλειά! Θεωρούμαι “πετυχημένος” ας πούμε στον εκδοτικό τομέα γύρω από την κιθάρα! Έχουν εκδοθεί 46 βιβλία μου γι’ αυτό το όργανο! Πως μπορεί να κινδυνέψει ένας άνθρωπος με τόσες χιλιάδες ώρες δουλειάς που κρύβεται πίσω από αυτή την “επιτυχία”!

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Δεν θα πήγαινα ποτέ, θα επηρέαζα και τα παιδιά μου να μην πατήσουν ποτέ το πόδι τους εκεί! Η κριτική που υπόκεινται είναι πρόχειρη, προσβλητική και βιαστική και σύμφωνα με τους τηλεοπτικούς χρόνους! Τα νέα παιδιά που πάνε εκεί, βιάζονται! Θέλουν αν είναι δυνατόν, να κάνουν καριέρα σε ένα βράδυ! Ας κοιτάξουν όμως την πορεία αυτών που τους “κρίνουν”, θα διαπιστώσουν πως ούτε εκείνου έκαναν καριέρα σε ένα βράδυ! Μια αληθινή καριέρα χτίζεται με ταλέντο και πολλή δουλειά, με αργά και σταθερά βήματα! Αν συμβεί το αντίθετο, τότε θα είναι ετοιμόρροπη και θα καταρρεύσει χωρίς να το πάρουν χαμπάρι!

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;

Ονειρεύομαι μια συνεργασία με τα …παιδιά μου, τους “String Demons”!! Όσο απλό κι αν δείχνει άλλο τόσο δύσκολο είναι να πραγματοποιηθεί! Έχουμε παίξει αρκετές φορές στο παρελθόν με την Μάρω σαν κουαρτέτο, αλλά τώρα, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί οι ζωές μας το βλέπω πολύ δύσκολο! Παρ όλα αυτά, κάτι έχουμε στο μυαλό μας

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Δυστυχώς εδώ στην Ελλάδα δεν υπάρχει αυτό που στις άλλες χώρες ονομάζουμε “Μάνατζερ”. Πέρασε όλη μου η ζωή χωρίς να τους συναντήσω! Ότι δημιούργησα το κατάφερα μόνος! Μόνο επιχειρηματίες που κλείνουν συγκεκριμένες συναυλίες σε συγκεκριμένους καλλιτέχνες. Ίσως υπάρχουν κάποιοι, αλλά κινούνται σε άλλους χώρους, στο τραγούδι των νυχτερινών κέντρων ας πούμε, αλλά ούτε με αυτούς έχω συναντηθεί!

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Πρόκειται να κυκλοφορήσουν σύντομα, όλα τα κομμάτια του Μάνου Χατζιδάκι που έχω επεξεργαστεί για τις δύο κιθάρες που ηχογραφήσαμε για με την Μάρω Ραζή. Θα κυκλοφορήσουν με την μορφή μιας τεράστιας σουίτας με γενικό τίτλο : “Ένα Τραγούδι για τον Μάνο”. Παράλληλα, τα ίδια ακριβώς κομμάτια θα κυκλοφορήσουν και σε νότες από τον εκδοτικό οίκο “Panas Music” που έχει εκδώσει όλα μου τα έργα.
Είναι επίσης και συναυλίες στα σκαριά, που δεν ανακοινώνω ακόμα γιατί είμαι …προληπτικός!

Πως είναι η προσωπική σας ζωή μέσα σε μία “Μουσική οικογένεια”;

Υπήρξα πολύ τυχερός στην προσωπική μου ζωή, στην οικογένεια μου! Η Μάρω υπήρξε για μένα η καλύτερη μάνα, (δεν ξέρω αν υπήρξε η καλύτερη …σύζυγος!!!) αλλά και η καλύτερη συνεργάτης μου στη μουσική! Ήταν εκείνη που με έβγαλε από το αδιέξοδο που είχα στη μουσική, όταν δημιουργήσαμε το Ντουέτο για το οποίο είμαι πολύ υπερήφανος, όπως πολύ υπερήφανος είμαι και για τα παιδιά μας, τον Κωνσταντίνο και την Λυδία, τους “String Demons” που ρισκάρουν καθημερινά ακροβατώντας και ρισκάροντας ανάμεσα σε όλα τα είδη της μουσικής!
Κρίμα που δεν ζει ο Χατζιδάκις να δει στην πράξη αυτό που μου έμαθε, πως η Μουσική είναι μία!

Πέρασαν πάνω από τριάντα χρόνια από τη δημιουργία της Πρώτης Κιθαριστικής Ορχήστρας. Πού πιστεύετε ότι χρησιμεύει ένα σύνολο με τόσες κιθάρες;

Πίσω από αυτήν την προσπάθεια, υπάρχει κατ’ αρχήν ο εκπαιδευτικός ρόλος και δεύτερον ο κοινωνικός! Η κιθάρα δεν είναι όργανο ορχήστρας είναι ένα μοναχικό όργανο! Καταλαβαίνετε πόση μοναξιά μπορεί να κρύβει μέσα του ένας κιθαριστής! Ο Χατζιδάκις έλεγε πως οι κιθαριστές του θυμίζουν «Μέλη Παραθρησκευτικής Οργάνωσης Σατανιστών» και πως θα έπρεπε να …συλλαμβάνονται όσοι έχουν νύχια στο δεξί χέρι!
Στην Ελλάδα έχουμε μια από τις μεγαλύτερες Σχολές Κιθάρας στον κόσμο. Η κιθάρα μοιάζει να είναι πλέον το «Εθνικό» Μουσικό μας όργανο! Θεωρώ λοιπόν από το 1984 που την έφτιαξα για πρώτη φορά, ως την ιδανική λύση να μπορέσουν να κοινωνικοποιηθούν όλοι αυτοί οι κιθαριστές, και κυρίως να μάθουν να παίζουν ο ένας μαζί με τον άλλον! Βέβαια το πολύτιμο σε αυτήν την ιστορία δεν είναι πως μαζεύονται 200 άτομα μαζί και παίζουν ξαφνικά όλοι μαζί! Αυτό γίνεται μόνο μία φορά στην σκηνή του Μεγάρου συγκεκριμένα. Τα κομμάτια αυτά προβάρονται με μικρές ομάδες τριών τεσσάρων, αφού πρόκειται για τρίφωνα και τετράφωνα κομμάτια! Καταλαβαίνετε εύκολα την σημασία αυτών τω «παρεών» που δημιουργούνται.
Οι Κιθαριστικές ορχήστρες πλέον είναι κάτι το αυτονόητο, ο νέος αυτός ήχος αρέσει πολύ όπως άρεσε στον Μάνο Χατζιδάκι που διηύθυνε την παρθενική συναυλία μιας τέτοιας ορχήστρας που είχα δημιουργήσει στο Ρέθυμνο το 1984.

Βιογραφικό.

Ο Ευάγγελος Μπουντούνης γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε με υποτροφία στο Εθνικό Ωδείο και αποφοίτησε με «Αριστείο Εξαιρετικής Επίδοσης» από την τάξη του Δημήτρη Φάμπα.
Δάσκαλοι του υπήρξαν οι Jose Tomas στην Ισπανία, Alexander Lagoya στον Καναδά και Alirio Diaz στην Ιταλία. Είχε επίσης την ευκαιρία να συναντήσει τον Andres Segovia και να μαθητεύσει κοντά του στη Γρανάδα και τη Μαδρίτη. Συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με τον Μάνο Χατζιδάκι, στο πρόσωπο του οποίου συνάντησε τον πιο σημαντικό μουσικό του δάσκαλο.
Τιμήθηκε με πρώτα βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς κιθάρας στην Ισπανία (Santiago de Compostella, διαγωνισμός Α. Segovia) και στην Ιταλία (Μιλάνο – Ακαδημία Vivaldi , Βερτσέλι -διαγωνισμός Viotti – βραβείο M.C.Tedesco ).
Έχει εμφανιστεί σε συναυλίες και ρεσιτάλ στην Ελλάδα, στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Σουηδία, Γερμανία, Δανία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Γιουγκοσλαβία, Τσεχία, Τουρκία, Κύπρο), σε χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης καθώς και στον Καναδά και τις Η.Π.Α.
Το 1988 δημιούργησε με τη Μάρω Ραζή ντουέτο κιθάρας. Από τότε έχουν εμφανιστεί σε αρκετά Φεστιβάλ (Αθηνών, Πατρών, Κων/πολης κ.ά.), έχουν παίξει με διάφορες ορχήστρες (Καμεράτα, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Ορχήστρα Πατρών κ.α.) και έχουν ηχογραφήσει οχτώ CD (Ρεσιτάλ για Δύο, LET IT BEatles, Ένα Τραγούδι για το Μάνο vol. 1-2, Β. Μπουντούνης 100 Κιθάρες -ζωντανή ηχογράφηση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Libertango). Το 2008 κυκλοφόρησαν από την Legent το «Historia de un Amor» – Βαγγέλης Μπουντούνης 100 Κιθάρες Νο 2, από την ”Irida” το «Πες το με μια Κιθάρα Νο 2» με έργα δικά του και το 2016 κυκλοφόρησαν από την FM Records, δέκα CDs με όλο του τα έργο (συνθέσεις και διασκευές).
Έχει εργασθεί πάνω στην τελειοποίηση της ποιότητας του ήχου της κιθάρας και στη βελτίωση της τεχνικής του οργάνου. Έχει γράψει και εκδώσει δέκα βιβλία («The Guitar Technique» 1 έως 10, εκδ. Παπαγρηγορίου-Νάκας) που αναφέρονται τόσο στα σημαντικά κεφάλαια της τεχνικής (Κλίμακες, Αρπίσματα, Λεγκάτα), όσο και στα πιο εξειδικευμένα (Κάθετες και Παράλληλες ασκήσεις, Stretching, Apoyando-Tirando κ.λ.π.)
Έχει μελετήσει και εργασθεί για τη βελτίωση της κίνησης του αριστερού βραχίονα πάνω στην ταστιέρα, αναθεωρώντας πολλά «ταμπού» που υπήρχαν στις μέχρι τότε δακτυλοθεσίες. Έχει διασκευάσει, δακτυλοθετήσει και επιμεληθεί ένα μεγάλο μέρος από το ρεπερτόριο της κιθάρας ξεκινώντας από τις πολύ μικρές και φθάνοντας στις μεγάλες τάξεις (Recital 1 έως 10). Το 1999 κυκλοφόρησε τη Μέθοδο κιθάρας (Debuto), όπως επίσης και όλα τα έργα για λαούτο του J. S. Bach σε μεταγραφή για κιθάρα. Το 2007 κυκλοφόρησαν οι: Concert Studies 4 βιβλία με τις σημαντικότερες σπουδές της κιθάρας, καθώς και το «Μικρό Recital» (για μία και δύο κιθάρες) για παιδιά της προσχολικής ηλικίας και του δημοτικού (εκδ. Παπαγρηγορίου-Νάκας).
Εδώ και χρόνια ασχολείται με τη σύνθεση πλουτίζοντας το ρεπερτόριο του οργάνου με έργα για μία και δύο κιθάρες, ενώ έχει συνθέσει και τρεις σουίτες με τη μορφή κοντσέρτου για δύο κιθάρες και ορχήστρα (LET IT BEatles, On the Rocks, Ένα Τραγούδι για το Μάνο) που έχει ήδη παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής και στο Λυκαβηττό με διάφορες ορχήστρες (Καμεράτα, Ορχ. Πατρών). Από το 1996 είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.
Από τη σχολή του έχουν αποφοιτήσει αρκετοί σημαντικοί κιθαριστές, μερικοί από τους οποίους κάνουν διεθνή καριέρα. Από το 1997 είναι υπεύθυνος Κιθάρας στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών. Απο το 2010 είναι Έφορος της Κιθάρας και συνεργάζεται με το Δημοτικό Ωδείο Αμαρουσίου.
Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς Έλληνες και ξένους μαέστρους και δημιουργούς όπως: Μάνος Χατζιδάκις, Ανδρέας Παρίδης, Γιάννης Ιωαννίδης, Μίκης Θεοδωράκης, Αλέξανδρος Μυράτ, Μίλτος Λογιάδης, Hikmet Sismek, Θόδωρος Αντωνίου, Γιώργος Κουρουπός, Saulius Sondeckis, Τάσος Συμεωνίδης κ.λπ.
Έχει συνεργαστεί, επίσης, με Έλληνες και ξένους σολίστ και τραγουδιστές όπως: Κική Μορφωνιού, Άρης Γαρουφαλής, Τάτσης Αποστολίδης, Ives Stormes, Alirio Diaz, Gulden Turali, Χριστόδουλος Γεωργιάδης, Ναταλία Μιχαηλίδου, Βαγγέλης Χριστόπουλος, Στέλλα Γαδέδη, Έλενα Παπανδρέου, Σπύρος Ράντος, Μάριος Φραγκούλης, Νένα Βενετσάνου, Σαββίνα Γιαννάτου κ.λπ.
Το 1984 δημιούργησε και διευθύνει τους «Κιθαριστές» πρωτότυπη ορχήστρα με κιθάρες αποτελούμενη από τελειόφοιτους μαθητές του και μια από τις πολύ λίγες που υπάρχουν στον Ευρωπαϊκό χώρο. Το 2004 η ορχήστρα αυτή συμπληρώθηκε με άλλους 120 κιθαριστές . Με αυτό το γιγαντιαίο σχήμα ο Ευάγγελος Μπουντούνης έδωσε αρκετές συναυλίες στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών (Ωδείο Ηρώδου Αττικού) (2004 και 2016) και στο θέατρο του Λυκαβηττού και έχει δώσει επανειλημμένες συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Με το ίδιο σχήμα έχουν κυκλοφορήσει έξι CDs τα περισσότερα σε ζωντανές ηχογραφήσεις..
Συνδυασμό των καλλιτεχνικών και διδακτικών του δραστηριοτήτων αποτελούν τα Φεστιβάλ Κιθάρας Ρεθύμνου, Ιωαννίνων, Πατρών, Ηρακλείου κ.λπ. των οποίων υπήρξε εμπνευστής και δημιουργός, αλλά και ο βασικός καθηγητής στα σεμινάρια που λειτούργησαν στα πλαίσια τους.