Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία.
Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Η μουσική, όπως και η κάθε Τέχνη άλλωστε, αποτελεί έναν ισχυρό συνδετικό κρίκο ανθρώπων κάθε εθνικότητας, φυλής, ιδεολογίας, θρησκείας.
Ακόμα και τα ίδια τα μουσικά όργανα με την ιστορία ετών που κουβαλούν αποδεικνύουν πως δεν υπάρχουν σύνορα για τη μουσική.
Αξίζει να σας πω πως το βιολί μου, καταγράφει ήδη δύο αιώνες ζωής και το έχω κληρονομήσει από τον παππού μου.
Ο παππούς μου λοιπόν, κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, βρέθηκε αιχμάλωτος στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς. Ως εκ θαύματος στάθηκε τυχερός και κατά τη μέρα της απελευθέρωσης ένας Ούγγρος του χάρισε ως δώρο αυτό το βιολί.
Στο δρόμο της επιστροφής ο ήχος του βιολιού – μιας και ο παππούς είχε ήδη μουσικές γνώσεις – έδινε κουράγιο στους καταβεβλημένους πρώην αιχμαλώτους αποδεικνύοντας περίτρανα πως η μουσική μπορεί να λυτρώσει την ψυχή και να συνδέσει μεταξύ τους ανθρώπους εντελώς άγνωστους.
Επίσης, αξιοθαύμαστο είναι το γεγονός πως το ίδιο μουσικό όργανο αλλάζοντας «χέρια» αλλάζει ταυτόχρονα και ταυτότητα, μιας και σε μένα αντιπροσωπεύει την κλασική σχολή, στον παππού μου την παραδοσιακή και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει το παρελθόν ή και το μέλλον του.
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Για τη μεγάλη μάζα του πληθυσμού η λέξη «μουσική» περιορίζεται σε ένα τραγούδι – ή κομμάτι – που θα συνοδεύσει κάποια ευχάριστη ή δυσάρεστη στιγμή της καθημερινότητας.
Λίγοι όμως γνωρίζουν πως ο «μουσικός» για να φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο μουσικής κατάρτισης έχει να ανέβει έναν δρόμο δύσβατο και ανηφορικό.
Η απάντησή μου λοιπόν στην ερώτηση αυτή είναι πως θαυμάζω τον κάθε μουσικό που σε πείσμα των καιρών ακολουθεί τα όνειρά του, που αψηφώντας τα εμπόδια και τις απογοητεύσεις καταφέρνει να φέρει την ψυχή του σε αρμονία με τη μουσική που παράγει.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Η πρόταση αυτή θα τολμούσα να πω πως συνοψίζει τον ορισμό της κλασικής μουσικής.
Έργα των μεγαλύτερων συνθετών παίζονται και θα παίζονται ασταμάτητα ανά τους αιώνες από πλήθος σολιστών ή συνόλων.
Αυτό αποδεικνύει πως οι νότες του πενταγράμμου δίνουν την ώθηση στον κάθε μουσικό να εκφραστεί, να νιώσει και να αποδώσει τελικά με τον δικό του μοναδικό τρόπο το ίδιο κομμάτι.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Προσωπικά εκτιμώ πως για τη διαμόρφωση μιας ολόπλευρης προσωπικότητας η μουσική αποτελεί πρωταρχικό συστατικό.
Μιλώντας τώρα με την άλλη μου ιδιότητα, ως εκπαιδευτικός φιλόλογος και έπειτα από καθημερινή επαφή με παιδιά εφηβικής ηλικίας διαπιστώνω πως ήδη από αυτήν την περίοδο της ζωής η μουσική γίνεται τρόπος έκφρασης της ταυτότητας και των συναισθημάτων.
Επίσης, τα τόσα διαφορετικά ήδη μουσικής δείχνουν ξεκάθαρα και τις διαφορετικές ανάγκες όλων των ανθρώπων να εκφραστούν μέσα από αυτήν. Συνεπώς, η μουσική παιδεία είναι ουσιαστική ανάγκη του καθενός και είναι απαραίτητη για την καλλιέργεια και τη διαμόρφωση του «εαυτού».
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Ένα παιδί μπορεί να εκφράσει το ταλέντο του στη μουσική με πολλούς τρόπους.
Αρκεί ο γονιός να μπορεί να αφουγκραστεί τα σημάδια και φυσικά να του δώσει την ευκαιρία να ασχοληθεί πιο εντατικά με αυτήν. Πρώτα απ’ όλα, θεωρώ βασικό οι ίδιοι οι γονείς να αντιληφθούν την ευεργετική επίδραση της μουσικής στα παιδιά τους, ώστε να τα ωθήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση ακόμα κι αν δεν είναι εμφανές εξαρχής κάποιο ιδιαίτερο ταλέντο.
Άλλωστε ας μην ξεχνάμε πως το ταλέντο δεν είναι πάντα έμφυτο, αλλά και επίκτητο
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Τοποθετώντας αυτήν την ερώτηση στα πλαίσια του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, η απάντηση είναι σίγουρα αρνητική. Το μάθημα της μουσικής που υπάρχει στο ωρολόγιο πρόγραμμα απαξιώνεται πλήρως από μαθητές, γονείς, ακόμα και εκπαιδευτικούς άλλων μαθημάτων.
Οι συνέπειες βέβαια είναι ολέθριες για την ολόπλευρη μόρφωση των νέων, όμως αυτό δε φαίνεται να απασχολεί κανέναν άμεσα ενδιαφερόμενο!
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Φυσικά και υπάρχουν! Απλώς δεν είναι «εμπορικοί» στη χώρα μας! Γιατί όπως καθημερινά παρατηρούμε – με μεγάλη λύπη – στην Ελλάδα γίνεται γνωστό αυτό που «πουλάει» και συνήθως είναι αμφίβολης ποιότητας και περιεχομένου.
Έτσι, οι νέοι πραγματικοί καλλιτέχνες οδηγούνται σε χώρες του εξωτερικού, όπου μπορούν να ασχοληθούν αξιοπρεπώς με την μουσική που αγαπούν.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως στον παγκόσμιο χάρτη της κλασικής μουσικής – και όχι μόνο – διαπρέπουν Έλληνες καλλιτέχνες.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Για εμένα η μουσική είναι ένας τρόπος ζωής. Εδώ και 20 χρόνια το βιολί αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μου, παλαιότερα ως μαθήτρια και πλέον ως καθηγήτρια.
Ελπίζω μέσα από τη διδασκαλία μου να κάνω τους μαθητές μου να αγαπήσουν τη μουσική τους, και το βιολί συγκεκριμένα, και να το αισθανθούν ως ένα κομμάτι της ψυχής τους. Επίσης, στα μελλοντικά μουσικά μου σχέδια εντάσσεται και η συστηματική ενασχόληση με το τρίο εγχόρδων “Vibrato” το οποίο έχουμε δημιουργήσει από το 2012 ως μια συνάντηση μουσικών ψυχών.
Βιογραφικό.
Η Σαμαρά Κατερίνα γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Η ενασχόλησή της με το βιολί ξεκίνησε από πολύ μικρή ηλικία στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμαριάς.
Στην πορεία των σπουδών της στο βιολί εντάχθηκε στην τάξη του κυρίου Στέφανου Συμονίδη στο Ωδείο Σαμαρά, από όπου και έλαβε με άριστα το πτυχίο της τον Ιούνιο του 2016 με καθηγήτρια την κυρία Ίγγα Συμονίδου.
Έχει συμμετάσχει για έξι συναπτά έτη στη συμφωνική ορχήστρα του Ελληνικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης, καθώς και στη συμφωνική ορχήστρα του Ωδείου Σαμαρά.
Επίσης, έχει λάβει μέρος σε παραγωγές της ΕΡΤ με κουαρτέτο εγχόρδων, ενώ τον Ιούνιο του 2014 διετέλεσε 2ο βιολί στο ορχηστρικό σύνολο “Imperfectio” κατά την παρουσίαση της όπερας «Αϊσέ» του Καμπάνη Σαμαρά στο θέατρο Αυλαία. Από τον Μάιο του 2012 έως σήμερα αποτελεί μέλος στο τρίο εγχόρδων “Vibrato”.
Παράλληλα με τις μουσικές σπουδές, δραστηριοποιείται ως καθηγήτρια φιλόλογος.
Έχει επιλέξει ως ειδίκευση τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής γλώσσας, ολοκληρώνοντας μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.