Από τα πρώτα νηπιακά χρόνια σχεδίαζα κι εγώ με ξυλομπογιές, σαν όλα τα παιδιά.
Απλά η δασκάλα της Α΄ Δημοτικού είχε έρθει στο σπίτι μας από τις πρώτες μέρες στο σχολείο να πει της μητέρεας μου ότι έχω μεγάλο ταλέντο και ότι θα γίνω σπουδαίος ζωγράφος, γεγονός, που μάλλον στενοχώρησε τη μητέρα μου, που με ήθελε περισσότερο της επιστήμης παρά της τέχνης.
Ευτυχώς και στα δύο πήγα καλά και γιατί έχω κάποιο όνομα σαν καλλιτέχνης και γιατί με αυτό τον συνδυασμό (τέχνης και παιδαγωγικής) έβαλα από τα μέσα της δεκαετίας του 80 την εικαστική αγωγή σε νέες βάσεις και το αναλυτικό πρόγραμμα, που δημιούργησα έγινε απόλυτα αποδεκτό από το παιδαγωγικό Ινστιτούτο κ νόμος του κράτους (το 1990) για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται;
“Poetae nascentur nont fiant”είπα ο Οβίδιος. δηλ. “οι ποιητές (κατ΄επέκταση οι καλλιτέχνες) γεννιώνται δεν γίνονται. Γνωρίζουμε σήμερα ότι ότι τα γονίδια συμβάλλουν στην εξέλιξή μας.
Είμαι “οπτικός τύπος” (κατά την ψυχολογία) και θυμούμια εκατομμύρια εικόνες με ακρίβεια ακόμη και από την ηλικία των 2,5 ετών. Μπορώ να ζωγραφίσω μετά από ώρες άτομο, που το έχω δει για ελάχιστα λεπτά. λεπτά. Υπάρχουν λοιπόν οι δυνατότητες σε πολλούς για πολλές καλλιτεχνικές δραστηριότητες, αν έχουν προικισθεί από τη φύση αλλά με τη βοήθεια ενός καλού δασκάλου μπορεί να γίνει άριστος. Εγώ, γεννημένος στην επαρχία αναγκαζόμουν να ψάχνω τα πάντα μόνος αλλά γι΄αυτό ανακάλυψα πολλές τεχνικές και υλικά, που μου χρησιμεύουν στην εργασία μου και κάνουν τα έργα μου πρωτότυπα.
Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη;
Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε;
Η έμπνευση βρίσκει τον καλλιτέχνη οποιαδήποτε στιγμή, με αφορμή οποιοδήποτε ερέθισμα (οπτικό, απτικό, ακουστικό ή άλλο) από τον εξωτερικό κόσμο. Σχηματοποιείται αρχικά στο χαρτί και μετουσιώνεται σε ζωγραφικό, γλυπτικό ή άλλο έργο μετά, ακούγοντας ανάλογη με το συναίσθημα μουσική . Έτσι λειτουργώ εγώ τουλάχιστον. Η έμπνευση έρχεται ξαφνικά και απροειδοποίητα σαν τον κεραυνοβόλο έρωτα!
Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως Καλλιτέχνη;
Τον εαυτό μου θα τον χαρακτήριζα σαν τον “αιώνια ερωτευμένο με την ομορφιά, με τις ιδέες, με τον κόσμο γύρω μας, με την τέχνη”. Είμαι γεννημένος αισιόδοξος και ευτυχής γιατί με κόπο, υπομονή, απομόνωση και πολλή δουλειά έχω πραγματοποιήσει όλα μου τα όνειρα. Θα ήθελα μια ευαίσθητη παρουσία πλάι μου, που να με εμπνέει και να μοιραζόμαστε εμπειρίες και χαρές αλλά δεν είμαι ο μόνος.Η τέχνη συμληρώνει λίγο αυτό το κενό. Δεν μπορεί να τα έχει κανείς όλα!
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Έχοντας εκθέσει δεκάδες φορές έργα μου στην έλλαδα κ (μερικά) στο εξωτερικό, έχοντας δημιουργήσει τον προσωπικό μου μοναδικό χώρο-υπαίθριο μουσείο γλυπτικής σε έκταση αρκετών στρεμμάτων μπροστά στη θάλασσα, το μόνο μου απωθημένο είναι να εκθέσω και απέναντι στη Μύκονο, το νησί των προγόνων μου, που αγαπώ. Επίσης θέλω να μπορέσω να υλοποιήσω κι άλλες πολλές από τις ιδέες μου σε μάρμαρο ή με χρώμα, γιατί στριμώχνονται περιμένοντας με ανυπομονησία στους φακέλους τους εδώ και χρόνια ακόμα κι από την εποχή του Παρισιού!
Ας γνωρίσουμε τον καλλιτέχνη.
Γεννήθηκε στην Τήνο. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Αθηνών και στο παν/μιο της Σορβόννης Φιλοσοφία-Αισθητική, Παιδαγωγική κ Ψυχανάλυση τέχνης. Σπούδασε επίσης Μνημειώδη Γλυπτική στην Αν. Σχ Καλών Τεχνών Παρισίων όπου και δίδαξε από την ηλικία των 24 ετών, ως ιδιαίτερο ταλέντο του νέους σπουδαστές στην θέση του καθ, D, Chauvenet μέχρι τη λήψη του δικού του διπλώματος.
Στην Ελλάδα δίδαξε Εικαστική και Αισθητική Αγωγή σε όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης και ως παν/κός δάσκαλος σε ανώτατες παν/κές σχολές (Μαράσλειο Διδασκαλείο, Μαράσλειο Ακαδημία, Παιδαγωγικό Τμ Φιλοσοφικής Αθηνών κ.α.).
Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε διεθνή συνέδρια Τέχνης. Έχει φιλοτεχνήσει έργα (μάσκες, γλυπτά, σκηνικά) για πολλά θεατρικά έργα του Εθνικού κ.α. θεάτρων (Επίδαυρο, Ηρώδειο κ.α.)