Ομαδική έκθεση με τίτλο «Πανάκεια» στο χώρο τέχνης AcroArt projects

Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου στις 6 μμ στον χώρο Τέχνης AcroArt Projects στην Θεσσαλονίκη η ομαδική έκθεση με θέμα “Πανάκεια”

Διάρκεια έκθεσης 22/11-14/12-2024

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Ειρήνη Καραμανλή, Ιωάννα Καζάκη, Νανά Καραμήτσιου, Νάσια Μαντά,Έκτορας Μαυρίδης, Ειρήνη Μπάκα, Αρετή Παπαγγελή, Μάνθα Τσιάλιου, Έλενα Χατζηαθανασίου

Επιμέλεια: Ιωάννα Καζάκη

Τα γενεσιουργά στοιχεία της ζωής στην γη κατά τους Φιλοσόφους της Ιωνίας εμπεριέχονται και στην λέξη Υγεία. Ύ-δωρ, Γ-αία, ΕΙ-ειλή θερμότητα του Ήλιου, Α-ήρ.

Η ύπαρξη της υγείας υπονοεί την ισορροπία μεταξύ αυτών των τεσσάρων στοιχείων.

Η αρχική μορφή της λέξης ήταν Υγίεια περιλαμβάνει και το ι Ι-δέα.

Η απλούστευση της λέξης χάριν της φωνητικής ευκολίας, σκιαγραφεί και την εποχή της επικράτησης του υλισμού εφόσον η Λογική αντικαταστάθηκε  από τον ορθολογισμό. Ο υλισμός εξαπλώθηκε σχεδόν σε όλο τον πλανήτη αντικαθιστώντας τα ιερά και τα όσια την πνευματικότητα και την φιλοσοφική θεώρηση της ζωής με ένα και μοναδικό Θεό το χρήμα.

Η Γη είναι ένας σύνθετος οργανισμός ένα βιοτικό σύστημα που λειτουργεί με επαναλαμβανόμενα προκαθορισμένα μοτίβα.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την σωστή λειτουργία του βιοτικού συστήματος της γής είναι τα τέσσερα στοιχεία να βρίσκονται σε ισορροπία μεταξύ τους. Από ότι αντιλαμβανόμαστε τα μοτίβα που ορίζουν την λειτουργία των γήινων συστημάτων έχουν διαταραχθεί. Παρατεταμένες περίοδοι ξηρασίας ακολουθούνται από έντονες αφύσικες καταστροφικές πλημμύρες και για τον προσεκτικό παρατηρητή η γη φαίνεται να έχει αρρωστήσει. Έχει αρρωστήσει εξαιτίας της ανθρώπινης παρέμβασης που καταστρέφει αλόγιστα χάριν του κέδρους όλα τα συστήματα της. Ενώ η ευγονική χωρίς ηθικούς φραγμούς τείνει με έπαρση να καταστρέψει τον σπόρο αντικαθιστώντας τον με υβρί-Δια.

Υπάρχει η πανάκεια που θα θεραπεύσει την γη;

Η πρώτη Βιομηχανική Επανάσταση που έγινε στην Αγγλία στα τέλη του 18ου αιώνα (1784) προκάλεσε μαζική αστυφιλία μετατρέποντας εκατομμύρια αγροτικά χέρια σε εργατικά. Πολλοί καλλιτέχνες απομακρύνθηκαν από τις πόλεις. Έγιναν υπαιθριστές, τοπιογράφοι και είδαν τη μετάβαση μέσα από τη ματιά του φυσικού τοπίου. Οι άγγλοι ρομαντικοί τοπιογράφοι Ουίλλιαμ Τέρνερ William Turner και Τζον Κόνσταμπλ(John Constable) και αργότερα η “Σχολή του Hudson River” στρέφουν την προσοχή στο μεγαλείο της φύσης.

Ο ζωγράφος Τόμας Κόουλ Thomas Cole διέσχισε με ατμόπλοιο τον ποταμό Hudson, ζωγραφίζοντας τοπία που συναντούσε και κατέθεσε «παθιασμένες οπτικές προειδοποιήσεις για το σκληρό οικολογικό κόστος της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης…». Καλλιτέχνες της σχολής της Μπαρμπιζόν(Barbizon school) γύρω στο 1820 εγκατέλειψαν το Παρίσι και εγκαταστάθηκαν στο χωριό Μπαρμπιζόν στις παρυφές του δάσους του Φονταινεμπλώ. Τα τοπία τους αντιπροσωπεύουν μια ενδιάμεση φάση ανάμεσα στην ρομαντική τοπιογραφία και στην ιμπρεσιονιστική τοπιογραφία.

Οι ιμπρεσιονιστές “υπαιθριστές” τοπιογράφοι στα τέλη του 19ου αιώνα με φόντο τις μεγάλες αλλαγές που έφερε η δεύτερη βιομηχανική επανάσταση (1870) την εφεύρεση του ηλεκτρικού ρεύματος και την ανακάλυψη του πετρελαίου συνεχίζουν να μυούν την ανθρωπότητα στις μαγείες της φύσης μέσα από τις χρωματικές τους γκάμες και την απόδοση του φωτός.

Στα μέσα του εικοστού αιώνα η τρίτη βιομηχανική επανάσταση (1969) με την πληροφορική, τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τα ηλεκτρονικά κυκλώματα κ.α  δημιουργεί την νέα ηλεκτρονική εποχή, που σιγά σιγά αρχίζει να γίνεται ψηφιακή. Ένα πλήθος καλλιτεχνικά κινήματα Environmental Art, Αrte Povera land Art, Biomorphic Art κ.α στρέφουν ξανά την προσοχή μας προς την φύση από άλλες οπτικές γωνίες.

Στον εικοστό πρώτο αιώνα στα πρόθυρα της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης της ρομποτικής και της τεχνητής νοημοσύνης,ανάμεσα στην ποικιλομορφία της σύγχρονης τέχνης, διακρίνεται και πάλι μια τάση προς την τοπιογραφία. Η April Gornik σύγχρονη τοπιογράφος παρόλο που δεν είναι περιβαλλοντική ακτιβίστρια με τη δουλειά της αυτή καθαυτή, είναι παθιασμένη φυσιολάτρης και πιστεύει βαθιά στην πνευματική δύναμη της φύσης. Η ίδια λέει για το έργο της: «Εάν κάποιος ερμηνεύσει τη δουλειά μου ως διαμαρτυρία ενάντια στην καταστροφική συμπεριφορά μας ή μια προσπάθεια να πείσουμε τους ανθρώπους να κοιτάξουν έξω από τον εαυτό τους ή να δουν τον εαυτό τους ως μέρος της φύσης αντί να έχουν μια ανθρωποκεντρική άποψη, χαίρομαι που το έχω ενθαρρύνει”.

Μήπως η Πανάκεια της γής είναι να της ανταποδώσουμε την αγάπη και την προσοχή με την οποία και εκείνη μας φροντίζει χρησιμοποιώντας εκλογικευμένα την τεχνολογία με γνώμονα την αξία και την διατήρηση της ζωής;

Διάρκεια έκθεσης 22/11-14/12-2024

AcroΑrt projects Αλ. Δελμούζου 12Α Θεσσαλονίκη τκ 54635

email: [email protected] Ωράρια: Πεμ.Παρ.5-9μμ Σάβ.11-2.30μμ