Εικαστική έκθεση «Ελαιώνας ’23 – Χθόνιο και Ανθρωπόκαινος» στους χώρους του σταθμού μετρό Ελαιώνα

Γράφει ο ιστορικός κριτικός τέχνης ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ

Έναν χρόνο μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη εικαστική έκθεση «Εγκλεισμοί» στο Δρομοκαΐτειο, ο δημοσιογράφος και μουσειολόγος Δημήτρης Τρίκας επιμελήθηκε την εικαστική έκθεση «Ελαιώνας ‘23 – Χθόνιο και Ανθρωπόκαινος» που είχε διάρκεια από τις 28 Νοεμβρίου εως τις 3 Δεκεμβρίου 2023 στους Εκθεσιακούς χώρους του σταθμού μετρό Ελαιώνα, Εργοτάξιο μετρό – χώρος ΣΤΑ.ΣΥ Μαρκόνι 1, Αρχαία Γέφυρα στον Κηφισό Ποταμό (τμήμα της αρχαίας Ιεράς Οδού), Σταθμός Μετρό Ελαιώνα, Souzy Tros Μαρκόνι 8, Γειτονιά Μαρκόνι επί των οδών Μαρκόνι & Μαδάρων, Εργοτάξιο Β- είσοδος από γειτονιά Μαρκόνι.

Η έκθεση φιλοξένησε τα έργα 41 καλλιτεχνών, με ένα πλούσιο δημόσιο πρόγραμμα, performances και άλλες δράσεις. Εστίαζε στο Χθόνιο στοιχείο και την Ανθρωπόκαινο εποχή μέσα από την σύγκρουση αλλά και τη συνομιλία τους, με την περιοχή του Ελαιώνα να αποτελεί το πεδίο μελέτης και το σημείο τέλεσης και αναφοράς.

Η έκθεση με τα έργα, τις ομιλίες και τις δράσεις του πρότζεκτ είχε στόχο να αναδείξει τις κρίσιμες και σύνθετες καταστάσεις που έχει προκαλέσει η διαχρονική συνομιλία αλλά και σύγκρουση Φύσης και Ανθρώπου, τα δίπολα που κυριαρχούν στην περιοχή σαν αποτέλεσμα του σκληρού ανθρώπινου αποτυπώματος, τη σχέση του παρελθόντος με το παρόν και αντιστρόφως.

Εικαστική έκθεση «Ελαιώνας ‘23 – Χθόνιο και Ανθρωπόκαινος»

Ο περίφημος Ελαιώνας επί Πεισίστρατου, στο πέρασμα του χρόνου και μέσα από τις ανθρώπινες επιλογές εξελίχθηκε στην γόνιμη αγροτική γη της Αθήνας μέχρι τη δεκαετία του εξήντα, που με τη σειρά της μετατράπηκε σε νεκρή γη από τα απόβλητα της άναρχης εκβιομηχάνισης.

Παρόντα είναι τα πεδία του Χθόνιου και της Αρχαιολογίας με την γονιμότητα του εδάφους και την τελετουργική διάσταση της διαδρομής των μυστών όσο και της Ανθρωποκαίνου εποχής με την ανθρώπινη δραστηριότητα που αντανακλά λοιπόν στην πολιτική και την οικονομική εξέλιξη της περιοχής στην χρονική της διαδρομή, με τις καταστρεπτικές συνέπειες στη φύση και το τοπίο που άφησε το ανθρώπινο αποτύπωμα, αλλά και το κρίσιμο ερώτημα που αφορά στο σήμερα και το μέλλον της περιοχής (και όχι μόνον) : «και τώρα τι κάνουμε;»

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες ήταν οι: Δημήτρης Αληθεινός, Δημήτρης Αμελαδιώτης (performance), Αύγουστος Βεϊνόγλου, , Μπάμπης Βενετόπουλος, Δημήτρης Γεωργακόπουλος, Γιώργος Γυπαράκης, Collectif MASI (Madlen Anipsitaki & Simon Riedler), Campus Novel, Μάρθα Δημητροπούλου, Θοδωρής Ζαφειρόπουλος, Γιώργος Ζαμπουλάκης (performance), Βάσια Ζόρμπαλη (performance), Κάπτεν, Μιχαήλ Καρίκης, Κατερίνα Κατσιφαράκη, Νίκος Κεσσανλής, Ζήσης Κοτιώνης, Μάνια Μπενίση, Νίκος Μόσχος, Πανδώρα Μουρίκη, Δάφνη Νίτσου, Μαρία Οικονομοπούλου, Μαρία Παπαδημητρίου, Νίκος Παπαδημητρίου, Μυρτώ Παπαδοπούλου, Κώστας Παππάς, Ελένη Πανουκλιά, Βιβή Περυσινάκη, Δανάη Στράτου, Στεφανία Στρούζα, Σάββας Στρούμπος με Έλλη Ιγκλίζ (performance), Θόδωρος Τερζόπουλος (ομιλία/performance), Τάσσος Τριανταφύλλου, Γιώργος Τσακίρης, Γιώργος Τσεριώνης, Φίλιππος Τσιτσόπουλος (performance), Δημήτρης Τσουμπλέκας, Μάριος Φούρναρης, Παντελής Χανδρής, Βιβέττα Χριστούλη, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης

Performers: Αμελαδιώτης Δημήτρης, Collectif MASI (Madlen Anipsitaki & Simon Riedler), Γιώργος Ζαμπουλάκης, Βάσια Ζόρμπαλη, Σάββας Στρούμπος (με την Έλλη Ιγκλίζ), Θόδωρος Τερζόπουλος (με τον Σάββα Στρούμπο), Φίλιππος Τσιτσόπουλος

Επιστημονικοί Σύμβουλοι: Μάνια Μπενίση, φωτογράφος, MSc Αρχ. Μηχ. Ε.Μ.Π., MSc Geol. Eng. Imperial College, Καλλιόπη Παπαγγελή, αρχαιολόγος, Επίτιμος Τμηματάρχης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και Μουσείων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής.

H συνύπαρξη των δημιουργών κινήθηκε στο εκλεπτυσμένο μεταίχμιο της ουσιαστικής διείσδυσης και της κατανυκτικής αισθητικής που με μοναδικότητα καθοδηγούν την χειρονομιακή γραφή της αρμονικής μετουσίωσης. Στο φόντο της κάθε ξεχωριστής και διάχυτης αφήγησης παρατηρήσαμε πως συγκροτήθηκαν ενορχηστρώσεις ανάγνωσης με νύξεις μεστότητας για την διαχρονικότητα. Μεθοδικά επισυνάπτονταν επικλίσεις σε λεπτομέρειες που ατένιζαν τα επεισόδια της ενδελεχούς αναφοράς με στοιχεία που άγγιζαν διερευνητικά και περίοπτα την καθημερινότητα. Άμεσα οι εικαστικές αποδόσεις γίνονταν μεσολαβητές μιας πληθωρικής και ενισχυμένης ανάπλασης που με απόλυτη διαφάνεια συνδύαζε δραστικά τα περιεκτικά δεδομένα. Οι δημιουργίες χρωμάτιζαν εύστοχα τα θέματα και λειτουργούσαν αναδρομικά με διάθεση και πρόθεση να εξυφαίνουν τις πολλαπλές και πολυδιάστατες προσεγγίσεις. Με ξεχωριστή ικανότητα και ασυμβίβαστο ρυθμό η τεχνική των καλλιτεχνών εύλογα και ευπρόσδεκτα εμπεριείχε καινοτόμα και πολυκύμαντα μοτίβα διευθέτησης που εισήγαγαν το κοινό σε ένα ιδιότυπο και ελεγειακό περιβάλλον με αλήθεια συνειρμικών εκφάνσεων.

Οργάνωση: “ΡΙΖΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ” ΑΜΚΕ