Επιμέλεια έκθεσης, ερωτήσεων-συνεντεύξεων Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός
“Μέσα από την έκθεση αυτή καταλήγουμε στο να δούμε με κριτικά μάτια τη σχέση του μέτρου με τον κόσμο…”
Τι νοηματοδοτεί η έννοια του μέτρου στο έργο σου; Αποτελεί δομικό στοιχείο; Συμμετέχω στην ΈΚΘΕΣΗ ΤΟ ΜΕΤΡΟ με ένα έργο μου που μου έδωσε τη δυνατότητα να εκφράσω την εσωτερική μου εκτίμηση για κάθε τι που δημιουργεί ρυθμό μέσα από την επανάληψη μοτίβων και γραμών και να ισορροπήσω ανάμεσα στο «ΠΑΝ ΜΈΤΡΟΝ ΆΡΙΣΤΟΝ» και το «ΟΥΚ ΕΝ ΤΩ ΠΟΛΛΩ ΤΟ ΕΥ». Το ΜΕΤΡΟ αποτελεί δομικό στοιχείο στο έργο μου και έρχεται να ταυτιστεί με τον τίτλο του «ΤΑΙΝΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ» (Χαρακτικό εκτύπωση σε πλέξιγκλας).
Μέσα από την έκθεση καταλήγουμε στο να ξαναδούμε με “κριτικά μάτια” τη σχέση της έννοιας του “μέτρου” με τον κόσμο; Μέσα από την έκθεση αυτή καταλήγουμε στο να δούμε με κριτικά μάτια τη σχέση του μέτρου με τον κόσμο να επισημάνουμε και να παραδεχτούμε ότι είναι και υπάρχει παντού γύρω μας στη φύση, είμαστε άλλωστε πλασμένοι με συμμετρία, στο περιβάλλον στο σύμπαν!
Το “μέτρο” προβάλει σήμερα σαν φωτεινή προοπτική θεραπείας των τραγικών διχασμών και συγκρούσεων του σύγχρονου πολιτισμού μας; Συχνά θεωρούμε ότι δεν είναι συνυφασμένο με την ζωή μας και του ξεφεύγουμε …και το απορρίπτουμε …τότε δημιουργείται χάος και συντριβή, καταστροφή, πόλεμος. Το έργο μου το αφιερώνω στους λαούς που ταλαιπωρήθηκαν και ταλαιπωρούνται από τις συγκρούσεις ΜΕΤΑΞΥ δυνατών άμετρων ανθρώπων. Ο Δούρειος ίππος συμβολίζει πάντα το μέσον, τη λύση που μπορεί να συμβάλλει στην επιβολή του ΜΕΤΡΟΥ στην δράση των ανθρώπων, για να νοιώθουν οι αδύναμοι καταπονημένοι στρατιώτες της ζωής ότι υπάρχει «πέρασμα» στο φώς.
Βιογραφικό: ΌΛΓΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ
Τόπος γέννησης ΑΘΗΝΑ. Σπουδές (τίτλος σπουδών, ίδρυμα-δάσκαλοι, χρόνος oφοίτησης): 1969-1975 ECOLES SUPERIEURS DES BEAUX ARTS ΓΕΝΕΥΗΣ ΕΛΒΕΤΙΑΣ
Κυριότερες Ατομικές εκθέσεις Εσωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη): ΑΘΗΝΑ ΓΚΑΛΕΡΙ ΝΤΑΝΤΑ 1994 ΑΘΗΝΑ ART SPACE ΚΟΛΟΝΑΚΙ 1998 ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΑΙΘΟΥΣΣΑ ΙΑΚΩΒΙΔΗ 2012 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ 2018
Κυριότερες Ατομικές εκθέσεις Εξωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη): Κυριότερες Ομαδικές εκθέσεις Εσωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη): ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ 2019,2020 (Αποθήκες Καμπά Δήμος Παλλήνης) ΑΠΕΡΑΝΤΟ ΓΑΛΑΖΙΟ ΓΚΑΛΕΡΙ ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟ 2000(Στασινού 8 Παγκράτι)ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ 2017, 2018, 2019, 2020 (Εκθέσεις σε ολη την Ελλάδα «Τα Καϊκια που πληγώναμε»)Το παραδοσιακό καφενείο(Διατήρηση μέσα από εκθέσεις σε χώρους παραδοσιακούς δημιουργία προσωπικών τάβλι.ART STUDIO EST Ομάδα Κώστα Ευαγγελάτου Γκαλερί ΝΤΑΝΤΑ 1987, 1989, 1990-1997 ΠΑΡΚΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 1999.ΔΗΜΟΣ ΑΛΙΜΟΥ ΔΗΜΟΣ ΝΕΜΕΑΣ.
Κυριότερες Ομαδικές εκθέσεις Εξωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη): ΓΕΝΕΥΗ ΕΛΒΕΤΙΑΣ 1974
Βραβεία – Διακρίσεις: Εργα μου φιλοξενούνται στην πινακοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας και στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Επαγγελματική δραστηριότητα: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 1981-2012
Άλλες δραστηριότητες: ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΜΕΡΕΝΤΑΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΛΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗΜΟΥ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ «ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ»ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΕΧΝΗΣ ‘ΜΑΜU’
Ζει και ζωγραφίζει στο Μαρκόπουλο Μεσογαίας.
Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες: Ιουλία Αθανασάκη Κύρα Αλυγιζάκη, Όλγα ανδρικόπουλου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαγδαληνή Βογιαντζή, Ανδρέας Γαβριλιάδης, Τζίμης Ευθυμίου, Θεοδώρα Κατσίμπρα, Ουρανία Καραμούζη, Σπύρος Κόικας, Ροδάνθη Κόλλια-Ρίζου, Καλλιρόη Μαστιχιάδου, Κλεοπάτρα Μουρσελά, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπανικολάου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Διαμαντής Σταγγίδης, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γιάννης Στεμπίλης, Σοφία Τσαμπά, Στέφανος Χανδέλης, Άννα Χατζηαγγέλου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης, Έλλη Χούσου, Didi Fadul.
Performances: Άγγελος Σκούρτης 20/5/2022 ώρα, 22.00 “Επί Μετρώντας”
ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΣ και Συνεργάτες του
Διαρκής εξέλιξη – Durational – Site Specific 27-5-2022 ώρα, 19.00-22.00
Κείμενο: Γιάννης Σχίζας
Το μέτρο των προσδοκιών μας. Το μέτρο των απαιτήσεων. Tο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Και το μέτρο της επιθυμίας…
Μπορεί, άραγε, η τέχνη να απαντήσει; Να επιθυμήσει, να υπενθυμίσει, να υπογραμμίσει; Να αποκαλύψει το μέτρο της αισθητικής χρησιμοποιώντας τη σωστή δόση αμφισημίας; Να αντιπαρατεθεί, να δημιουργήσει ή, έστω, να εξασφαλίσει τις συνθήκες για δημιουργία; Ο ήλιος δεν θα υπερβεί τα μέτρα του, αλλιώς οι Ερινύες, οι θεραπαινίδες της Δικαιοσύνης, θα τον αποκαλύψουν… Σε κάθε σκέψη που αγγίζει την αυταπάρνησή της, που αυτοπεριορίζεται, μέσα από την υπερβολή ή την έλλειψή της, αποτυπώνεται το άκρο της έννοιας του μέτρου. Η ευδαιμονία και η γέννηση του πραγματικού, επιλογή μεταξύ ακραίων σημείων. Μεταξύ μιας λαίλαπας υπερκαταναλωτισμού ιδεών και συναισθημάτων, στην παλίρροια της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της εξουσίας που θεσπίζει, η «μεσότητα» συνιστά προϊόν άσκησης. Ατελείς, ανολοκλήρωτοι στόχοι, υπερδραστηριότητα και κοινωνικές δράσεις, άλογες επιθυμίες, εξουθενωτικές συνθήκες, ανατροπή, υπερβολή και έλλειψη, εμβολιάζοντας το ανθρώπινο πνεύμα ως δομικό στοιχείο της κοσμική τάξης, αισθητοποιούν, διαφυλάσσουν και υποδεικνύουν τον ορισμό του ανθρώπου, ως όντος που άνω θρώσκει. Ακυρώνοντας το «σκοτεινό» και επιδιώκοντας νέες αξίες, όπου το σημείο-μέτρο γεννά την συμμετρία στην ηθική του μαγικού και του ονείρου. Μέτρο ανθρώπου και πραγμάτων, πληθωρικά ακραίο παραβιάζοντας το «άλλο», διαχωρίζει συμπεριφορές που υπερβαίνουν, ανατρέπουν προς όφελος του ατόμου, στο παρασκήνιο θεωριών και μη θεωριών, φτάνοντας ως ή αγγίζοντας το αμετάκλητο «ΝΑΙ» και το ηχηρό «ΟΧΙ». Όπου η «ύβρις» ελλοχεύει σε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας, εικόνες αθλιότητας και αυτοπαγιδεύσεις σε έναν κύκλο αυτοεξόντωσης, ανακυκλώνονται. Το μέτρο ως καταλύτης στην κατάκτηση της «ευθυμίας» μπορεί να καταστήσει τον «ΜΙΚΡΟ» αυτό κόσμο «ΜΕΓΑ».
Δέσποινα Πανταζή, εικαστικός.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Η Δέσποινα Πανταζή γεννήθηκε στον Κορυδαλλό το 1966. Σπούδασε σε ελεύθερα σπουδαστήρια ζωγραφικής.
Ατομικές εκθέσεις:
2017: “Υποψίες του Κόκκινου” ΗΩΣ Χώρος Τέχνης, Αθήνα.
2006: “Ιστορίες του μπλε” Αίθουσα Τέχνης ΑΕΝΑΟΝ, Αθήνα.
2000: “ Στο Νήμα του Μύθου” Γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ, Αθήνα.
1999: Χώρος Τέχνης 24, Αθήνα.
1996: Αίθουσα Τέχνης Πειραιά
1996: Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας (υπό την αιγίδα του Δήμου), Ελευσίνα
1994: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (ενδεικτικά: συμμετέχει σε δράσεις του “Ορίζοντα Γεγονότων”, της “Art Bank”, της Cheap Art κλπ…). Από το 1994, επιμελήθηκε την ετήσια έκθεση “ Συνάντηση Εικαστικών Δημιουργών – Μεσόγειος” υπό την αιγίδα του δήμου Κορυδαλλού. Από το 2015 συνεργάζεται με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού (συντονισμός εθελοντικών εικαστικών εργαστηρίων και επιμέλειες εκθέσεων). 2018 ΄ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ στο ΕΜΣΤ “‘Οψεις της Ανεξάρτητης Εικαστικής Δημιουργίας” workshop –επιμέλεια Δ.Π. “Ενας Διάλογος που δεν κλείνει ποτέ’ -“Ανώνυμος Αποστολέας στέλνει γράμμα σε Ανώνυμο Παραλήπτη-μαθητή-κρατούμενο φυλλακών Κορυδαλλού
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.