“KINDER IN GEFAHR” Ich werde alles zu Gott sagen!
Ομαδική Διαδικτυακή Έκθεση Εικαστικών Τεχνών μέσω της “Konsfarm Art Gallery” bei Konstantina Farmaki στην Αυστρία.
«Έχε τον νού σου στο παιδί! Γιατί αν γλιτώσει το παιδί… Υπάρχει Ελπίδα!!!»
Η διαδικτυακή ομαδική έκθεση εικαστικών τεχνών με θέμα “ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ” και τίτλο “Θα τα πω όλα στον Θεό!” η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου και Επιστημών Ελλάδος, σκοπό έχει μέσω της εικόνας ν’ αφυπνίσει συνειδήσεις! Γιατί η εικόνα είναι ένας τρόπος αφύπνισης, συγκινεί τους ανθρώπους, τους οδηγεί σε πράξεις αλληλεγγύης – ακόμη και στην πολιτική.
Σ’ αυτή μας την προσπάθεια 31 εικαστικοί καλλιτέχνες ενώνουν τις φωνές τους μέσω της τέχνης τους, με όλες τις οργανώσεις και τους φορείς (δημόσιους και ιδιωτικούς) του κόσμου που αγωνίζονται για την προστασία και υποστήριξη των παιδιών που βρίσκονται σε κίνδυνο, παρουσιάζοντας έργα που καταδεικνύουν την κακοποίηση και εκμετάλλευση των παιδιών μέσα από αυτή την διαδικτυακή διαδραστική έκθεση που παρουσιάζει η “Konsfarm Art Gallery” bei Konstantina Farmaki στην Αυστρία. Η έκθεση σήμερα 9 Μαρτίου 2022 παρουσιάζει τα έργα και την προσωπικότητα της εικαστικού δημιουργού ΕΛΕΝΑΣ ΜΩΧΑΜΕΤ (HELENA MOHAMET).
Διοργάνωση, επιμέλεια, παρουσίαση: Κωνσταντίνα Φαρμάκη Ιστορικός και Κριτικός Τέχνης/Εικαστικός Πολιτιστική Ακόλουθος Αυστρίας για τον Όμιλο UNESCO Τεχνών, Λόγου και Επιστημών Ελλάδος,
Συντονίστρια Αυστρίας για την Παγκόσμια Οργάνωση WRITERS CAPITAL FOUNDATION και Μέλος του Γραφείου Πολιτιστικής Δικτύωσης της Κάτω Αυστρίας KULTUR VERNETZUNG NÖ
ΕΛΕΝΑ ΜΩΧΑΜΕΤ
Η Έλενα Μωχάμετ μεγαλώνοντας ανάμεσα σε χρώματα, ζωγραφισμένους καμβάδες και πινέλα, “σκαλίζοντας” τα έργα του πατέρα της νατουραλιστή ζωγράφου, ενός λάτρη της φύσης και των πλασμάτων της, “μπολιάστηκε” από πολύ μικρή με το μικρόβιο της ζωγραφικής!
Όμως σε αντίθεση με τον πατέρα της που ζωγράφιζε τοπία, άνθη, πουλιά, ζώα και τον άνθρωπο μέσα στο έργο της φύσης, αυτή εξελίχθηκε σε ανθρωποκεντρική ζωγράφο αφού έμπνευση και κίνητρο παίρνει από τον άνθρωπο.
Η ανθρώπινη φιγούρα, το σώμα , το πρόσωπο ήταν αυτά που της κέντριζαν το ενδιαφέρον.
Μολύβια, κάρβουνα, ξηρά παστέλ αλλά και λάδια στην παλέτα της, πινελα, σπάτουλες και…έγιναν τα όπλα στην ζωγραφική της φαρέτρα.
Απλώνοντας τα χρώματά της στον καμβά οι τεχνικές της διαδέχονται η μία την άλλη . Άλλοτε με Αlla prima τεχνική με γρήγορες ,αυθόρμητες πινελιές, όταν ο χρόνος την πιέζει για την ολοκλήρωση του έργου και άλλοτε με τεχνική Grisaille όπου όλο το έργο είναι σε αποχρώσεις του γκρι δημιουργώντας την ψευδαίσθηση της γλυπτικής, προσδίδοντας στο εικονιζόμενο πρόσωπο ένα αίσθημα ανακούφισης, όπως στην περίπτωση του έργου με το οποίο συμμετέχει στην έκθεσή μας με θέμα “ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ” και τίτλο Θα τα πώ όλα στον Θεό! που παρουσιάζεται από την “Konsfarm Art Gallery ” bei Konstantina Farmaki. Επίσης στα έργα της χρησιμοποιεί πάρα πολύ την τεχνική Chiaroscuro για να δημιουργήσει τις αντιθέσεις φωτός-σκιάς, ενώ σπανιότερα την Impasto τεχνική απλώνοντας το χρώμα σε πολύ παχιά στρώματα με σπάτουλα, δίνοντας την εντύπωση ότι το χρώμα εξέχει από τον καμβά.
Η ζωγράφος αγαπά το ψυχρό μπλέ χρώμα το οποίο χρησιμοποιεί σε όλους τους τόνους και σε όλες τις αποχρώσεις. Από το “παγωμένο” σχεδόν λευκό γαλάζιο ως το πρασινωπό κίτρινο με τις προσμίξεις του.
Αντλεί έμπνευση από την Ελληνική και ξένη μυθολογία, τον Αμερικανικό και Ιαπωνικό Κινηματογράφο, από την Ελληνική και ξένη Ποίηση. Το μπαλέτο και η Κλασική μουσική παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στις εμπνεύσεις της, αλλά και το Hard Rock / Heavy Metal αποτελούν πολύ δυνατές επιρροές στον ζωγραφικό της χαρακτήρα.
Αγαπημένοι της ζωγράφοι οι καλλιτέχνες: Rembrandt, Leonardo da Vinci, Johannes Vermeer, Caravaggio, Jules Joseph Lefebvre, Paul Rubens οι οποίοι την συγκινούν βαθιά και την εμπνέουν.
Συμμετέχει με το έργο
” Ton âme ” – La cause la plus précieuse: Protéger les enfants –
Μολύβια σε κανσόν χαρτί 42 x 30 cm.
Κωνσταντίνα Φαρμάκη Ιστορικός και Κριτικός Τέχνης/Εικαστικός
4 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΕΝΑ ΜΩΧΑΜΕΤ
Ποιος ήταν ο λόγος που ασχοληθήκατε με τη ζωγραφική; Από μικρό παιδί κοιτούσα τους πίνακες του πατέρα μου, καθώς είναι και ο ίδιος ζωγράφος, και προσπαθούσα να φτάσω το επίπεδό του, γεγονός που – συν τοις άλλοις – μου δίδαξε τον υγιή συναγωνισμό και την ευγενή άμιλλα. Μόνο που εμένα με «έκλεψε» από νωρίς η προσωπογραφία και η φιγούρα, ενώ εκείνος απαθανάτιζε κυρίως την φύση και τα πλάσματά της. Η μεγάλη του αδυναμία ήταν τα λουλούδια και τα πουλιά, αλλά η δική μου ήταν το ανθρώπινο πρόσωπο και το ανθρώπινο σώμα. Νομίζω ότι επηρεάστηκα πολύ και από το γεγονός ότι η Ιατρική ήταν το κύριο επάγγελμα στην οικογένεια του πατέρα. Ήμουν τόσο ενθουσιασμένη με την ανατομία, ώστε να την εντάξω στην καθημερινότητά μου από νωρίς. Ήθελα απλά να καταλάβω πως είναι φτιαγμένος ο άνθρωπος. Υπάρχει, άραγε, καλύτερος τρόπος από την ζωγραφική για κάποιον που δρα μέσω της τέχνης;
Η έμπνευση, το ταλέντο ή η σκληρή δουλειά κάνουν ένα καλλιτέχνη επιτυχημένο; Η διαρκής μάθηση και η άσβεστη θέληση είναι τα «επίγεια» κριτήρια για έναν καλλιτέχνη, πιστεύω. Από ‘κει και πέρα, η ψυχή μας είναι εκείνο το συστατικό που δημιουργεί θαύματα. Ένα έργο που κοιτώντας το αναριγούμε κλείνει μέσα του την ίδια την ουσία του δημιουργού του, την ζωτική του ενέργεια. Αν ανατρέξει κανείς στους πίνακες του Ρέμπραντ ή του Νικόλαου Γύζη, επί παραδείγματι, θα νιώσει αυτά τα συναισθήματα σε κάθε πινελιά. Από εκεί ξεπηδά η έμπνευση, εκεί αρχίζει να ξετυλίγεται το μονοπάτι που μας οδηγεί στην ιστορία που διαδραματίζεται πάνω σε έναν πίνακα. Σημειωτέον δε, ότι ο καθένας μας βλέπει την δική του ιστορία σε κάθε έργο και αυτή η υποκειμενικότητα είναι από τα ομορφότερα στοιχεία αυτής της τέχνης.
Πιστεύετε ότι τα έργα πρέπει να μεταφέρουν μηνύματα; Η τέχνη είναι κατ’ ουσίαν ένα μήνυμα εξ αρχής και ας μην ξεχνάμε πως από την στιγμή που αποτελεί τρόπο έκφρασης είναι ένα πολύ σημαντικό βέλος στην πολιτιστική μας φαρέτρα. Είτε αξιοποιείται απλά για το φανέρωμα προσωπικών σκέψεων και συναισθημάτων, είτε για μια ενιαία, συλλογική έκφραση η ζωγραφική φέρει στον άξονά της την ηχώ της, άρα υπάρχει κατάθεση και μαρτυρία. Σε αυτό το σημείο έγκειται η επιλογή των καλλιτεχνών στις μορφές έκφρασης. Στην μεταφορά μηνυμάτων. Άλλωστε, χωρίς νόημα δεν υφίσταται τέχνη. Πάντα κάτι θα λείπει.
Ποια η γνώμη σας για τις τέχνες στην χώρα σας; Έχουν την αναγνώριση που τους αξίζει; Θα ήθελα να τα πάμε καλύτερα. Μπορούμε να τα πάμε καλύτερα! Έχουμε πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες και χρειαζόμαστε περισσότερη στήριξη από τους κρατικούς φορείς στις προσπάθειές τους. Αυτή η χώρα είναι η ταυτότητά μας και πρέπει να φροντίσουμε περισσότερο την αξία αυτής της ταυτότητας, όχι μόνο επειδή κουβαλάμε ένα πολύ ένδοξο παρελθόν, αλλά και επειδή οι επιδόσεις και τα επιτεύγματα ενός ανθρώπου – πνευματικά, υλικά, τεχνικά – το αποτέλεσμα, δηλαδή, των δημιουργικών δυνάμεων και δυνατοτήτων του εκφράζεται ιστορικά στους τύπους και στις μορφές οργάνωσης και δράσης της κοινωνίας, όπως επίσης και στη δημιουργία πνευματικών και υλικών αξιών. Μέσα σε αυτήν την πρόταση υπάρχουν και οι τέχνες οι ρίζες των οποίων είναι εγκατεστημένες στον γενετικό μας κώδικα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να τον «διαβάσουμε» και να ξανανιώσουμε την χαρά, την ελευθερία, την δημιουργικότητα, την αθωότητά μας. Ας ανοίξουμε διάπλατα την ψυχή και τον νου μας μπροστά σε αυτήν την υπέροχη γιορτή που ονομάζεται Τέχνη! Μπροστά σε αυτό το υπέροχο ιδανικό που ονομάζεται Πολιτισμός!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΛΕΝΑ ΜΩΧΑΜΕΤ
Γεννήθηκα στην Αθήνα, Ελλάδα και είμαι από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Είμαι κυρίως αυτοδίδακτος, καθώς η ζωγραφική ήταν πάντα μια μεγάλη αγάπη ήταν στη ζωή μου.Ως μέλος του Π.Ε.Λ.Τ (Πανελλήνιο Ινστιτούτο Λογοτεχνίας και Τέχνης) έχω συμμετάσχει σε κάποιες ομαδικές εκθέσεις στο πολιτιστικό κέντρο της Αιγυπτιακής Πρεσβείας στην Αθήνα. Η μουσική, η λογοτεχνία και ο ελληνικός πολιτισμός είναι οι κύριες πηγές έμπνευσής μου