17 -24 Οκτωβρίου 2019
Τι θα συμβεί αν αλλάξουμε την αρχιτεκτονική του σώματός μας; Μπορεί ένα ελάφι να φωλιάσει στο στομάχι ενός καλλιτέχνη; Πώς θα ήταν η εμπειρία της αλληλεπίδρασης με την εικονική ενσάρκωση μιας τρανς; Τι μπορεί να διαβάζουν τέσσερα queer άτομα καθισμένα σε κύκλο;
Είναι μερικά από τα ερωτήματα που τίθενται στο Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης, το οποίο σηκώνει αυλαία την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2019 και έχει ως στόχο να αναδείξει για ακόμη μια φορά τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε την τέχνη μέσα από μια εμπειρική και συμμετοχική πρακτική. Το Φεστιβάλ Περφόρμανς εντάσσεται στο κεντρικό πρόγραμμα της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται από τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης- ΜΟΜus.
Τιμώμενος καλλιτέχνης του φετινού φεστιβάλ είναι ο Stelarc, o κυπριακής καταγωγής καλλιτέχνης που ζει στην Αυστραλία και πειραματίζεται με τις εναλλακτικές ανατομικές αρχιτεκτονικές, καθώς μέχρι τώρα έχει τοποθετήσει χειρουργικά ένα τρίτο αυτί στο χέρι του ή έχει εκχωρήσει τις αισθήσεις αλλά και τη δράση του κι έχει περπατήσει με τη βοήθεια ενός ρομπότ με έξι πόδια. Και είναι εκείνος που θα ανοίξει το Φεστιβάλ με την ομιλία του ‘Κρέας, Μέταλλο & Κώδικας: Το Πτώμα, το Κωματώδες και η Χίμαιρα’ την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου, στις 20:00, στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ-HELEXPO). Επιλογή έργων από όλη την καλλιτεχνική του πορεία εκτίθενται επίσης στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι), έως τις 16 Φεβρουαρίου 2020.
Εκτός από τον Stelarc στο φετινό φεστιβάλ που θα διαρκέσει ως τις 24 Οκτωβρίου συμμετέχουν οι καλλιτέχνες (κατ’αλφαβητική σειρά): Andrigo & Aliprandi, micha cárdenas, Sam Hultin, Νατάσσα Παπαδοπούλου, Marcel Sparmann.
Αναλυτικά το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:
17 Οκτωβρίου
Stelarc, Ομιλία με τίτλο: ‘Κρέας, Μέταλλο & Κώδικας: Το Πτώμα, το Κωματώδες και η Χίμαιρα’ / ‘Meat, Metal & Code: The Cavader, the Comatose and the Chimera’
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
20:00-21:30
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία. Με την υποστήριξη των 54ων Δημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης
«Αν αλλάξεις την αρχιτεκτονική του σώματος, μεταβάλλεις επίσης τη λειτουργία και την επίγνωσή του. Το σώμα παύει να αποτελεί απλώς αντικείμενο πόθου, και μετατρέπεται μάλλον σε αντικείμενο που απαιτεί ανασχεδιασμό. Σε συνθήκες μεταβατικότητας, το σώμα μετατρέπεται σε κάτι άλλο», είναι μία από τις θέσεις που θα παρουσιάσει ο Stelarc στην εναρκτήρια ομιλία του Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης.
18 Οκτωβρίου
Νατάσσα Παπαδοπούλου, The Anastasia Method
MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
18:30-19:30
Η Μέθοδος της Αναστασίας (The Anastasia Method) είναι μια all inclusive προσωπική ύστατη λύση διαφυγής που προτείνει στον θεατή όχι απλώς να παρακολουθήσει, αλλά να προεκτείνει τις δυνατότητες του, να επεκτείνει την έμπνευσή του και να απολαύσει τα ταλέντα του.
19 Οκτωβρίου
Marcel Sparmann, We will always have Rome
MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
21:00-22:30
Η περφόρμανς ανατρέχει στα σημεία και τις περιστάσεις ενός ελαφιού που έχει φωλιάσει στο στομάχι του καλλιτέχνη. Το ελάφι είναι ένα πλάσμα το οποίο χρειάζεται φροντίδα. Επομένως, το σώμα του μεταμφιέζεται, γίνεται το μαχαίρι, γίνεται ο φορέας που θα το κουβαλήσει. Όσο το ελάφι ζει και διατρέχει το χρόνο, υπάρχει κι εκείνος μαζί του.
20 Οκτωβρίου
micha cárdenas, Sin Sol, Breathe (Χωρίς ήλιο, Ανάσα)
ΜΟMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη A’, λιμάνι)
20:00-20:30
Η micha cárdenas θα απαγγείλει ποιήματα και θα εκτελέσει χορευτικές φιγούρες μέσα στην εγκατάσταση ενός παιχνιδιού επαυξημένης πραγματικότητας, το “Sin Sol / No Sun (Χωρίς ήλιο), όπου οι θεατές θα μπορούν να αλληλοεπιδράσουν με την εικονική ενσάρκωση της τρανς Aura.
22 Οκτωβρίου
Andrigo & Aliprandi, Versus
MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
21:00-22:00
Η περφόρμανς ενεργοποιεί ένα είδος συστήματος που το σώμα του περφόρμερ και η δημιουργία ενός ρυθμού οφείλουν να ανταποκρίνονται σε ορισμένους κανόνες. Το ίδιο και ο θεατής: στη μετωπικότητα μιας δράσης οι κανόνες σηματοδοτούν τόσο μια κοινή/συνήθη περιοχή όσο και έναν πιθανό χώρο όπου δύναται να λάβει χώρα η αντιπαράθεση.
23 Οκτωβρίου
Sam Hultin, Before we were
Συμμετέχουν: Πολυξένη Φανή Βλαχογιάννη-Κουρτίδου, Γιάννης Παλαμίδας, Αριστοτέλης Χαϊτίδης
MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
20:00-20:20
Τέσσερα queer άτομα κάθονται σχηματίζοντας έναν μικρό κύκλο γύρω από τον οποίο έχουν συναθροιστεί οι θεατές και διαβάζουν ένα κείμενο σχετικά με τις αναμνήσεις τους από την ποπ κουλτούρα, τις οποίες μέλη της lgbtqi+ κοινότητας συχνά αναπολούν όταν καλούνται να περιγράψουν εικόνες ή χαρακτήρες με τους οποίους συνήθιζαν να ταυτίζονται πριν ακόμη δηλώσουν δημόσια τον σεξουαλικό προσανατολισμό τους ή πριν γίνουν μέλη της συγκεκριμένης κοινότητας.
24 Οκτωβρίου
Andrigo & Aliprandi, Silence, AND SILENCE
MOMus-Πειραματικό Kέντρο Tεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
21:00-22:00
Μέσα από επιτελεστικές πρακτικές επιχειρείται να διερευνηθούν οι αντινομίες και οι διχοτομήσεις μεταξύ απόφασης-δράσης, ενστίκτου-αντίδρασης. Με εργαλείο και όχημα το υλικό σώμα οι καλλιτέχνες προσκαλούν τους συμμετέχοντες να εξερευνήσουν και να αποσαφηνίσουν τη σχέση του σώματος με τον εαυτό του και με τους άλλους, καθώς και την εσωτερική ισορροπία και συνοχή που διέπει την αρχή, την εξέλιξη και την ολοκλήρωση μιας επιτελεστικής δράσης.
Το πέρας του Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης δεν συμπίπτει με εκείνο της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, η οποία συνεχίζεται έως τις 16 Φεβρουαρίου 2020 σε έξι χώρους της Θεσσαλονίκης και για πρώτη φορά σε έναν στην Αθήνα, υπό την ομπρέλα του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης- ΜΟΜus και κεντρικό θεματικό άξονα ‘ΣΤΑΣΗ’.
Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).
Διεύθυνση: Συραγώ Τσιάρα
Επιμελητική ομάδα: Λουίζα Αυγήτα, Δόμνα Γούναρη, Παναγής Κουτσοκώστας, Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Θούλη Μισιρλόγλου, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Κατερίνα Σύρογλου, Μαρία Τσαντσάνογλου, Συραγώ Τσιάρα.
Καλλιτέχνες κεντρικής έκθεσης (κατ’ αλφαβητική σειρά): Αljoscha, Jonathas de Andrade, Art Workers’ Coalition, Helene Black, Βαγγέλης Βλάχος, micha cárdenas, Θάλεια Γκατζούλη, Tacita Dean, Thomas Demand, Γιώργος Δεπόλλας, Διοχάντη, Δημήτρης Ζουρούδης, Harun Farocki, Joan Fontcuberta, Jakob Gautel & Ιάσων Καραΐνδρος, Julian Germain – εκδοτική ομάδα Ashington District Star, Julian Germain – Patricia Azevedo – Murilo Godoy – άστεγοι της πόλης Belo Horizonte, Johan Grimonprez, Minna Henriksson, Hypercomf, Αθηνά Ιωάννου, Kalos&Klio, Άρης Κατσιλάκης, Gustav Klutsis, Νικόλας Κοζάκης & Raoul Vaneigem, Γιάννης Κουνέλλης, Μαρία Λοϊζίδου, Ζώης Λουμάκης, Christien Meindertsma, Πέτρος Μώρης, Πάολα Παλαβίδη, Απόστολος Παλαβράκης, Γιάννης Παντελίδης, Irene Pȁtzug – Valentin Hertweck, Claudio Pérez, Βαγγέλης Πλοιαρίδης, Βασίλης Σαλπιστής, Κύριλλος Σαρρής, Jonas Staal, Stelarc, SUPERFLEX, Α. Τάσσος, Τάνια Τσιρίδου, Ιωάννης (Γιάννης) Φαϊτάκης, Παντελής Χανδρής, Μαρία Χουλάκη
Χώροι κεντρικής έκθεσης
MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών)
ΜOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, λιμάνι)
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Αγίων Ασωμάτων, Θησείο, Αθήνα)
Αλατζά Ιμαρέτ (Θεσσαλονίκη)
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης