Στα πλαίσια της συνεργασίας και της Χορηγίας Επικοινωνίας της πολιτιστικής ιστοσελίδας www.polismagazino.gr στην Ομαδική Εικαστική Έκθεση CHILDREN have the right NOT to remain silent, o Μιχάλης Γωνιωτάκης παρουσιάζει συνεντεύξεις εικαστικών που συμμετέχουν με έργα τους στην έκθεση. Η έκθεση προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες συνθήκες της εποχής και παρουσιάζεται από την Τρίτη 1η Δεκεμβρίου, διαδικτυακά στην ιστοσελίδα του Δημήτρη Λαζάρου (concept – επικοινωνία) http://www.art-profiles.net/447578319 ενώ στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, Κασσαβέτη 18, Κηφισά σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν, μόλις αρθεί η καραντίνα και ακολουθώντας πάντα τις επίσημες κυβερνητικές ανακοινώσεις σχετικά με το άνοιγμα των πολιτιστικών χώρων.
“…Κάθε πίνακας δίνει μηνύματα στο θεατή και διαμορφώνεται σε στύλ ανάλογα με το θέμα, την ένταση που καλείται να προκαλέσει, και την πολλαπλή ερμηνεία την οποία οι θεατές θα εισπράξουν και θα διεγερθούν συναισθήματα θετικά ή αρνητικά.”
Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Εδώ χρειάζεται μία διευκρίνηση. Το βιοποριστικό μου επάγγελμά ήταν Αρχιτέκτων Πολεοδόμος και παράλληλα ζωγράφιζα σε όλη μου τη ζωή ερασιτεχνικά με πρώτες μου εκθέσεις στο Vancouver και το Chicago πριν πολλά χρόνια με 9 έργα ιστορικού περιεχομένου, σχετικά με πολεοδομικά θέματα παρουσιασμένα όμως, με τρόπο εικαστικό.
Από το 2012 ασχολούμαι αποκλειστικά με τη ζωγραφική.
Μετά το 2012, έκανα εκθέσεις τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, ξεκινώντας την πρώτη μου ομαδική έκθεση το 2014 στο Παρίσι, στο Grand Palais, Art Capital με τη Société des Ιndépendants, παρουσιάζοντας 7 έργα μου.
Στη συνέχεια, είχα την τιμή να γίνω αποδεκτός από τη πολύ κλειστή και παλαιότερη ένωση καλλιτεχνών στον πλανήτη (1663) Société des Αrtistes Français, της οποίας είμαι πλέον μέλος και εκθέτω ένα έργο μου κάθε χρόνο μαζί τους. Ο λόγος που οι καλλιτέχνες εκθέτουν με 1 έργο, είναι διότι αποδίδονται Μετάλλια κατόπιν επιλογής από 54 Κριτές. Οι ίδιοι κριτές αποφασίζουν αν θα αποδεχθούν να εκτεθεί ένα έργο υπό την σκέπη τους. Tο 19πτυχο έργο μου «MIGRATION», που εκτέθηκε το 2015, ήταν ανάμεσα στα προτεινόμενα για Μετάλλιο.
Το ίδιο έργο εκτέθηκε το 2016 μετά από πρόσκληση του εικαστικού εκθεσιακού χώρου Espace Christiane Peugeot στο Παρίσι.
Στη συνέχεια και σχετικά με την ερώτησή σας, θα μου επιτρέψετε να σχολιάσω την λέξη «συστηματικά».
Κατά την δική μου άποψη η λέξη αυτή ταιριάζει περισσότερο σε άτομα που έχουν εξαρτημένη ή ελεύθερη επαγγελματική δραστηριότητα, κάτι το οποίο είχα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Η ζωγραφική όμως, όπως και οποιαδήποτε άλλη μορφή τέχνης, ανήκει σε άλλο πεδίο. Είναι η ελεύθερη έκφραση του εσώψυχου του καλλιτέχνη, ο οποίος δημιουργεί πρωτότυπο έργο σε χρόνο και διάρκεια μη καθορισμένο. Αν πούμε ότι κάποιος ζωγραφίζει συστηματικά, θα είναι αυτός ο οποίος ως στόχο έχει, την εμπορευματοποίηση του έργου του.
Η τέχνη έχει αξία σε όλες τις μορφές της, όταν είναι το προϊόν μιας ψυχικής αναλαμπής, και μιας έμπνευσης η οποία θα πηγάζει από τα ερεθίσματα του κόσμου μας. Έτσι και εγώ σαν παιδί από την προεφηβική μου ακόμα ηλικία τον ελεύθερο χρόνο μου τον διοχέτευα στην ζωγραφική, απλά και μόνο για να εκφράσω τα συναισθήματά μου, από τα πολλά ερεθίσματα του χώρου στον οποίο ζούσα. Τότε ζούσα στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου όπου και πήρα την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευσή μου, και φυσικά πήρα αρκετά στοιχεία από την κουλτούρα τους.
Αργότερα στην σχολή Αρχιτεκτονικής του Ε.Μ.Π με αξιόλογους καθηγητές στο ελεύθερο σχέδιο και την πλαστική, αλλά και στο μάθημα της ιστορίας της Τέχνης μπήκα πιο βαθιά, σε αυτό που λέγεται δημιουργική έκφραση της ζωγραφικής. Τα τελευταία χρόνια όμως μετά την συνταξιοδότησή μου, ασχολούμαι πολύ περισσότερο με την ζωγραφική, από ότι άλλο στην καθημερινότητά μου.
Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Το ρεύμα ή το κίνημα, σημαίνει ότι ακολουθείς ένα συγκεκριμένο μονοπάτι. Οι σπουδές μου στην Αρχιτεκτονική ασφαλώς με έχουν επηρεάσει σε βαθμό ώστε να μη μπορώ και να μη θέλω να ενταχθώ σε κάποιο ρεύμα. Άλλη λογική έχει να σχεδιάσεις ένα σπίτι, και άλλη ένα Ξενοδοχείο, Νοσοκομείο, ή ένα Ναό κάποιας θρησκείας.
Το ίδιο κατά την δική μου αντίληψη και θεώρηση είναι και η καλλιτεχνική έκφραση σε κάποιο θέμα το οποίο θέλω να παρουσιάσω. Κάθε πίνακας δίνει μηνύματα στον θεατή, και διαμορφώνεται σε στύλ ανάλογα με το θέμα, την ένταση που καλείται να προκαλέσει, και την πολλαπλή ερμηνεία την οποία οι θεατές θα εισπράξουν, και θα διεγερθούν συναισθήματα θετικά ή αρνητικά.
Από που αντλείτε την έμπνευση σας; Οι καταβολές μου, και οι εμπειρίες σε κοινωνικά, και πολιτιστικά θέματα που έχω αποκομίσει από τις πολλές χώρες τόσο του Δυτικού όσο και του Ανατολικού κόσμου με διαφορετικές κουλτούρες, που έχω επισκεφθεί λόγω επαγγέλματος, με έχουν επηρεάσει, και μέσα από τα έργα μου, προσπαθώ να αναδείξω τους σύγχρονους προβληματισμούς των διαφόρων λαών, τα επίκαιρα, και τα διαχρονικά προβλήματα των διαφόρων κοινωνιών και της Ελλάδας ειδικότερα, αλλά και τα ιστορικά γεγονότα τα οποία επαναλαμβάνονται την σύγχρονη εποχή, καθώς και τις επιστημονικές θεωρητικές και πρακτικές προόδους.
Αυτά είναι τα κύρια θέματα με τα οποία ασχολούμαι. Στους ελάχιστους όμως χρόνους που η διάθεσή μου είναι αποστασιοποιημένη από τα γεγονότα, και τα προβλήματα σε τοπικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο, επιδίδομαι σε θέματα ουδέτερα και ευχάριστα.
Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Ναι. Υπάρχουν πολλές προσωπικότητες τόσο ιστορικές όσο και σύγχρονες που έχουν επηρεάσει το έργο μου. Μελετώντας τις προϊστορικές σπηλαιογραφίες, τις καλλιτεχνικές εκφράσεις των ιστορικών πολιτισμών, μέχρι την αναγέννηση με τους μεγάλους δασκάλους της ζωγραφικής, και την σύγχρονη έκφραση από τον 19ο Αιώνα μέχρι τις μέρες μας έχω αποκομίσει ερεθίσματα τόσο στη θεματολογία όσο και στην καλλιτεχνική έκφραση.
Κάποιες τεχνικές τις έχω ενστερνιστεί, και κάποιες τις χρησιμοποιώ σαν ψήγματα ή υπόβαθρο στους πίνακές μου.
Δεν θα έλεγα ότι ανήκω σε κάποιο ρεύμα, ούτε ότι δημιουργώ ένα άλλο ρεύμα, είναι ο συγκερασμός διαφόρων ρευμάτων και στύλ σε ένα πίνακα ανάλογα με το θέμα που επεξεργάζομαι.
Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Ο εικαστικός καλλιτέχνης κατά την προσωπική μου άποψη, εκφράζει τον εαυτό του. Εξωτερικεύει τα συναισθήματά του, πάνω στον καμβά ή στο μάρμαρο, και αυτό του αρκεί. Ακόμα και αν δεν βρίσκει ανταπόκριση από το κοινό, συνεχίζει να δημιουργεί γιατί μέσα από το έργο του ταξιδεύει στον κόσμο του. Αν το έργο του αναγνωρίζεται από τρίτους τότε αυτό του δίνει ιδιαίτερη χαρά, αν όχι του μένει η χαρά της δημιουργίας.
Η ζωγραφική καλείται να παίξει ένα διττό ρόλο. Ο ένας είναι να διακοσμεί κάποιο χώρο, και ο άλλος ίσως και πιο κύριος να παρουσιάζει μια φανταστική προσέγγιση του ονείρου, του συναισθήματος, και της μεταφυσικής πραγματικότητας, η οποία βρίσκεται στο υποσυνείδητό μας. Για τον λόγο αυτό κάθε έργο σε αυτή την περίπτωση έχει την ιδιαίτερη ερμηνεία από κάθε παρατηρητή.
Ελπίδα και ευχή μου είναι τα μηνυματικά έργα μου να αφήσουν στις ερχόμενες γενεές το αποτύπωμά τους.
Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στον δημόσιο χώρο; Στην Ελλάδα έχουν εμφανιστεί πολλές προσωπικότητες της Τέχνης. Να μη ξεχνάμε ότι τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου φιλοξενούν αρχαία Ελληνική Τέχνη. Τον 20ο Αιώνα στην Ελλάδα, έχουν αναδειχθεί άριστοι καλλιτέχνες τόσο στην ζωγραφική όσο και στην μουσική, λογοτεχνία και ποίηση.
Αυτό και μόνο σημαίνει ότι η τέχνη στον τόπο μας, άνθησε και ανθεί, γιατί υπήρχε πάντα, και υπάρχει ακόμα κάποιο κοινό, που εισπράττει την τέχνη σε όλες της τις μορφές. Δυστυχώς όμως αυτό είναι σε περιορισμένο βαθμό. Χωρίς είσπραξη δεν υπάρχει προσφορά.
Σχετικά με τον δημόσιο χώρο, έχω ένα μεγάλο παράπονο. Ενώ στην αρχαιότητα η τέχνη στην Ελλάδα ήταν στο ψηλότερο βάθρο των αξιών της πολιτείας στην σημερινή εποχή ο δημόσιος χώρος στερείται τέχνης, και δεν είναι πιστεύω οικονομικοί οι παράγοντες που λείπει η τέχνη.
Είναι ελλιπής παιδεία Τέχνης στις νέες γενιές.
Θα μπορούσα να γράψω σελίδες για το θέμα αυτό, αλλά ο περιορισμένος χώρος αυτής της συνέντευξης δεν μου το επιτρέπει.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Πολλά και τίποτα. Για να διευκρινίσω τι εννοώ, όπως ανέφερα και πριν, τη δημιουργία μου, πέραν των ευχάριστων ουδέτερων έργων, επηρεάζουν πολύ τα γεγονότα, οι καταστάσεις, η ψυχική μου κατάσταση και πολλά άλλα. Οπότε και τα μελλοντικά σχέδια είναι σχετικά.
Επίσης, επειδή έχω λάβει μέρος σε πάρα πολλές ομαδικές εκθέσεις και λίγες ατομικές σε πολλά μέρη του κόσμου, π.χ. Αθήνα, Νέα Υόρκη, Παρίσι, Λονδίνο, Μόσχα, Vancouver, Chicago, στόχος μου είναι η οργάνωση όσο περισσότερων ατομικών εκθέσεων πλέον, σε όσα περισσότερα μέρη του κόσμου μπορώ.
Ο ιστότοπος που παρουσιάζω έργα μου, εκθέσεις, δημοσιεύσεις, κριτικές και επεξηγηματικά κείμενα, είναι http://www.christos-k.com