Φωτιάδης Νίκος: “ο κάθε μουσικός σύμφωνα με τα βιώματά του και τις αντιλήψεις του συνεισφέρει σε αυτό το χώρο”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Αποτελεί μια διεθνή γλώσσα επικοινωνίας σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Υπήρξε πάντοτε τεκμήριο γνωριμίας με τον πολιτισμό ενός λαού.

Αυτό είναι κάτι το οποίο τεκμηριώνεται από την ίδια την ιστορία της μουσικής και φυσικά από τους διάφορους περιηγητές, οι οποίοι στην προσπάθεια τους να μεταφέρουν στοιχεία πολιτισμού ενός λαού, δεν παρέλειπαν ποτέ να δώσουν πληροφορίες και γι’ αυτό το κομμάτι.

Με την ανακάλυψη και εξέλιξη των τεχνολογικών μεσών αυτό γινόταν όλο και πιο εύκολο. Η δισκογραφία, οι περιοδείες, τα διεθνή φεστιβάλ, οι ορχήστρες που αποτελούνται από μέλη διαφορετικών εθνικοτήτων, το διαδίκτυο είναι μερικά από τα σημερινά τεκμήρια της ένωσης αυτής σήμερα.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Δεν θα μπορούσα να πω ότι θαυμάζω μόνο έναν μουσικό. Ο σεβασμός είναι μεγάλος απέναντι σε όποιον υπηρετεί αυτόν τον χώρο είτε αυτός βρίσκεται στην ζωή είτε όχι. Πάντως θαυμάζω αρκετούς και από διάφορα είδη. Θεωρώ ότι αν αναφέρω κάποιον θα αδικήσω τον άλλο.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Ο κάθε μουσικός σύμφωνα με τα βιώματά του και τις αντιλήψεις του συνεισφέρει σε αυτό το χώρο. Πρέπει να υπάρχουν πολλοί. Αυτό το στοιχείο εξελίσσει το αντικείμενο. Για να γίνω πιο σαφής θα φέρω μερικά παραδείγματα: εξελίσσονται οι τεχνικές εκτέλεσης, δημιουργούνται νέα ρεύματα κλπ.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Είναι γνωστό ότι η μουσική βοηθά στην γνωστική ανάπτυξη ενός ανθρώπου. Θα απαντήσω με το γνωστό από την ιστορία. Στην αρχαία Ελλάδα η μουσική αποτελούσε ένα από τα βασικά μαθήματα μαζί με τα μαθηματικά και την αστρονομία. Νομίζω πως η ίδια η ιστορία αποδεικνύει ότι είναι ανάγκη.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Η πρώτη του επαφή πρέπει να γίνει με τον εκπαιδευτικό μουσικής του σχολείου στο οποίο φοιτά το παιδί του. Μπορεί επίσης να απευθυνθεί σε κάποιο ωδείο. Εκεί ανάλογα με την ηλικία του υπάρχουν κάποια προγράμματα όπως πχ μουσική προπαιδεία που μπορούν να το ανακαλύψουν.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Βεβαίως! Υπάρχουν τα μουσικά σχολεία, όπως επίσης και τα πανεπιστημιακά μουσικά ιδρύματα τα οποία την περιλαμβάνουν στα προγράμματά τους σε ένα αξιοπρεπές αριθμό μαθημάτων τόσο ως γενικά μαθήματα όσο και ως μαθήματα εξειδίκευσης.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Υπάρχουν. Πάντα υπήρχαν. Εξελίσσονταν και εξελίσσονται συνεχώς. Αυτό έχει να κάνει με την φύση του αντικειμένου.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Να συνεχίσω να εργάζομαι και να συνεισφέρω στον χώρο από όποια μουσική ιδιότητα διαθέτω.

Βιογραφικό

Γεννημένος στην Θεσσαλονίκη, με σπουδές μουσικολογίας/μουσικοπαιδαγωγικής στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, όπως επίσης με ωδειακές σπουδές σε επίπεδο διπλώματος, στην σύνθεση και στην βυζαντινή μουσική.

Το μουσικό αυτό ταξίδι ξεκινά από τα μέσα της δεκαετίας του 80. Πότε με την ιδιότητα του εκτελεστή, πότε με την ιδιότητα του εκπαιδευτικού μουσικής, η πορεία αυτή συνεχίζει μέσω των προκλήσεων του ενός ή του άλλου χώρου με αντικείμενο πάντα την μουσική.

Οι δύο αυτοί χώροι συναντώνται στο κομμάτι των εκδηλώσεων εκπαιδευτικού χαρακτήρα, εκεί που συναντιέται μ’ άλλα λόγια η εμπειρία του δασκάλου με την δίψα του μαθητή.

Αυτό το κεφάλαιο αποτελεί τα τελευταία δέκα χρόνια μια προσωπική ενασχόληση στους χώρους δουλειάς, τόσο στα ωδεία, όσο και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.