Φλώρα Τζανετάκη: “Διδασκοντας μουσικη εισαγουμε τους μαθητες σε ενα κοσμο ανωτατης μορφης τεχνης”

Η μουσικη ενωνει τους λαους και τους πολιτισμους;

Για εμενα τρανη αποδειξη οτι η μουσικη ενωνει τους πολιτισμους και τους λαους υπηρξε το γεγονος οτι ζω και εργαζομαι ως μουσικος στην Αγγλια εδω και χρονια ενω ειμαι Ελληνιδα.

Η μουσικη για εμενα υπηρξε μια γλωσσα που μου εδωσε τη δυνατοτητα να δημιουργησω πολυ στενες φιλιες με ανθρωπους ολων των ηλικιων και ολων των εθνοτητων.

Πολλες φορες αυτη η επικοινωνια συνεβη σε τοσο μεγαλο βαθμο που με εκανε να νιωσω οτι επικοινωνω πιο βαθια και ουσιαστικα με τη μουσικη απ’ ο,τι με την ανθρωπινη γλωσσα.

Ποιον μουσικο θαυμαζετε και γιατι;

Θαυμαζω πολλους μουσικους και για πολλους διαφορετικους λογους.

Θαυμαζω πολυ καλους δασκαλους που ειχα που υπηρξαν για μενα μεντορες και παραδειγματα ζωης εκτος απο παραδειγματα καλλιτεχνων.

Θαυμαζω πολυ ταλαντουχους ανθρωπους που αντι να χρησιμοποιησουν το ταλεντο τους για αυτοπροβολη το χρησιμοποιουν για να φωτισουν αυτο τον κοσμο και να προσφερουν σε αλλους νεους ταλαντουχους ανθρωπους.

Θαυμαζω επισης πολυ αυτους που η εστιαση που εχουν στη δικη τους μουσικη καριερα δεν τους εχει στοιχισει σε ανθρωπια και ενδιαφερον για τις ζωες των αλλων.

Τελος, θαυμαζω πολυ τους μουσικους που συνεχιζουν να δινουν παρα τα προσωπικα δραματα που μπορει να εχουν βιωσει και θαυμαζω μουσικους που πηραν ανθρωπινες πρωτοβουλιες.

Η μουσικη ειναι μια, οι μουσικοι πολλοι. Πως θα περιγραφατε αυτη την προταση;

Αυτη η προταση για μενα καποιες φορες ισχυει αλλα καποιες αλλες οχι.

Υπαρχουν σιγουρα μουσικες που μπορω να φανταστω να αγγιζουν μαζικα την πλειοψηφια των ανθρωπων, οπως για παραδειγμα τα ριζιτικα της Κρητης οπου μεγαλωσα.

Ομως για την κλασικη μουσικη που ειναι η γλωσσα που εγω κυριως μιλαω, ξερω οτι θα αφηνε ανεπαφους πολλους ανθρωπους.

Πως μπορει ενας γονιος να ανακαλυψει το ταλεντο του παιδιου του στη μουσικη;

Υπαρχουν πολλες περιπτωσεις.

Συχνα το ταλεντο ενος παιδιου στη μουσικη διαφαινεται απο πολυ μικρη ηλικια.

Ενα παιδι ενος και δυο χρονων μπορει να τραγουδα, χορευει και αντιλαμβανεται το ρυθμο αριστα.

Συχνα ομως ενα τετοιο ταλεντο δε διαφαινεται παρα μονο αργοτερα γιατι πολυ ταλαντουχοι μουσικοι για παραδειγμα δε διαθετουν ωραια φωνη και τα λοιπα.

Ως μουσικος γενικα χρησιμοποιω τον ορο ταλεντο πολυ προσεκτικα καθοτι δημιουργει κατηγοριοποιησεις που συχνα αισθανθηκα οτι βλαπτουν τη μαθησιακη διαδικασια.

Διδασκεται σημερα η μουσικη παραδοση στην εκπαιδευση;

Δυστυχως οχι αρκετα.

Γιατι χρειαζεται η μουσικη παιδεια; Ειναι πολυτελεια η αναγκη;

Η μουσικη εκπαιδευση, οταν την παρουμε στα σοβαρα, ειναι ισως η πιο ουσιαστικη τροφη που μπορει να δωσει καποιος στην ψυχη του, το μυαλο του και το σωμα του.

Διδασκοντας μουσικη εισαγουμε τους μαθητες σε ενα κοσμο ανωτατης μορφης τεχνης.

Μπορουν να το ευχαριστηθουν απλα για να μπορουν να ακουσουν ομορφη μουσικη, μπορουν να το ευχαριστηθουν για το διανοητικο περιεχομενο που εχει και μπορουν επισης να αρχισουν να υποψιαζονται πως μπορει να σκεφτεται ενας μεγαλος δημιουργος και πως λειτουργει η διαδικασια της συνθεσης μουσικης.

Επισης οι ερευνες εχουν δειξει οτι το να ακουει κανεις μουσικη εχει σημαντικη επιδραση στο σωμα.

Χαμηλωνει την πιεση του αιματος, βελτιωνει την κατανοηση εννοιων και την διανοητικη αναπτυξη ενος παιδιου, μειωνει το αγχος και αυξανει την ευφορια.

Η μαθηση ενος μουσικου οργανου και το τραγουδι μας εισαγει σε ενα ακομα επιπεδο αναπτυξης.

Η απαραιτητη πειθαρχεια διδασκει τους μαθητευομενους να σκεφτονται λογικα.

Επισης θα τους βοηθησει στο συντονισμο κινησεων, στην ικανοτητα τους να αναλυουν και στις κοινωνικες τους δεξιοτητες.

Υποστηριζει την αναπτυξη ομαδικης δουλειας, τονωνει την αυτοπεποιηθηση τους, την ανθρωπια τους και την υπομονη τους.

Επισης συχνα βοηθα τους μαθητευομενους και σε αλλα θεματα οπως μαθηματικα και γλωσσες.

Το πιο σημαντικο απο ολα ειναι οτι αν η μουσικη διδαχτει σωστα θα διδαξει στους μαθητευομενους να νοιαζονται για τους αλλους.

Υπαρχουν Ελληνες αξιολογοι μουσικοι με μουσικη καταρτιση και γνωσεις;

Ξερω παρα πολλους μουσικους τετοιους που ζουν και δρουν στην Ελλαδα και τους τοποθετω πολυ ψηλα με διεθνη κριτηρια.

Ποια εινα τα μελλοντικα μουσικα σας σχεδια;

Να βρω λιγο περισσοτερο χρονο για συναυλιες μουσικης δωματιου και ατομικα ρεσιταλ.

Βιογραφικό.

Φλώρα Τζανετάκη (πιανίστα)

Γεννήθηκε στις ΗΠΑ από Έλληνες γονείς το 1980.

Το 1995 πήρε πτυχίο πιάνου με άριστα παμψηφεί και διάκριση στο Ωδείο Ηρακλείου του μουσικού συλλόγου “Απόλλων”με την Ρίκα Δεληγιαννάκη, καθηγήτρια-συνθέτρια.

Το 1996 πήρε το βραβείο εκτός συναγωνισμού και ειδικό βραβείο του Πανευρωπαϊκού Συμβουλίου καθηγητών πιάνου στον Πανελλήνιο διαγωνισμό πιάνου της ΧΟΝ.

Το 2003 πήρε δίπλωμα πιάνου με άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο στο Ωδείο Αθηνών, τάξη Αλίκης Βατικιώτη.

Στην διάρκεια των σπουδών της στο Ωδείο Αθηνών πήρε δύο βραβεία Μουσικής Δωματίου και το βραβείο Μαρίκας Παπαϊωάννου για εκτέλεση ρομαντικού έργου.

Παράλληλα ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το 2007 πήρε το Δίπλωμα Master’s in piano performance από την Royal Scottish Academy of Music and Drama στη Γλασκώβη με καθηγητή τον Fali Pavri.

Τον Ιούνιο του 2006, τιμήθηκε με πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό μουσικής Δωματίου “Ian D Watt στην Σκωτία.

Αφου συμπληρωσε το Master’s της στη Σκωτια, της δοθηκε υποτροφια για να εργαστει ως Accompanist Fellow στην Βασιλικη Ακαδημια της Γλασκωβης.

Εργαστηκε για πολλα χρονια ως καθηγητρια πιανου στο St. Aloysius school στη Γλασκωβη και ως accompanist στη Βασιλικη Ακαδημια της Γλασκωβης παραλληλα με συναυλιες και εμφανισεις σε φεστιβαλ.

Απο το 2016 ζει στο Κειμπριτζ με το συζυγο της και την κορη της και εργαζεται ως καθηγητρια πιανου στο King’s Ely school στο Ely.

Το 2016 συμμετειχε στο Malcolm Arnold Festival ως σολιστρια σε κοντσερτο για τεσσερα χερια με την πιανιστα Edyta Mydlowska.