Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Θα σας έλεγα κάτι που συνηθίζω να λέω και στους σπουδαστές μου στην Ακαδημία του Ντέτμολντ: η μουσική είναι σαν μια γλώσσα, μπορεί να κάνει όσα κάνει μια γλώσσα κι ίσως ακόμη παραπάνω. Και το πιο ωραίο είναι ότι δεν υπόκειται σε κανέναν από τους περιορισμούς άλλων γλωσσών, ούτε όσον αφορά αυτούς που τη μιλάνε ούτε αυτούς που την ακούνε. Είναι μια γλώσσα οικουμενική, που όλοι οι άνθρωποι ανεξαιρέτως μπορούν να μιλήσουν και να κατανοήσουν. Αρκεί φυσικά να έχουν ανοικτά αυτιά, μυαλό και καρδιά.
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Κάθε άνθρωπο που επιλέγει να ζήσει τη ζωή του με τη μουσική, να την αγαπήσει και να την κάνει καθημερινό του βίωμα. Ιδίως τα νέα αυτά παιδιά που ιδίως στις μέρες μας επιλέγουν να ακολουθήσουν έναν δύσκολο και πολύ συχνά ακανθώδη δρόμο για να την κάνουν επάγγελμα.
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Όπως θα λέγαμε (ή δε θα λέγαμε αλλά θα πιστεύαμε) για παράδειγμα “η αλήθεια είναι μία”; Το κόμμα επίσης στην πρόταση σας θα μπορούσε να ερμηνευτεί και ως αντίθεση. Μόνο που εγώ δε βλέπω καμία.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Για τον ίδιο λόγο που χρειάζεται η παιδεία γενικότερα στην ανθρωπότητα. Για τον ίδιο λόγο που έχουμε σχολεία και που οι γονείς στέλνουν τα παιδιά τους εκεί με αγωνίες, όνειρα και στερήσεις. Για να γινόμαστε καλύτεροι, να μάθουμε να μιλάμε, να σκεφτόμαστε και να κατανοούμε λίγο πιο βαθιά. Το να αισθανόμαστε ευτυχώς δε χρειάζεται να μας το μάθει κάποιος. Το να είμαστε πάλι δεκτικοί και ανοικτοί, ακόμη και απέναντι στα ίδια τα συναισθήματά μας, δεν είναι δυστυχώς αυτονόητο. Αν κάποιος θεωρεί την πρόσβαση στο βαθύτερο, πολύ συχνά κρυμμένο εαυτό του πολυτέλεια και όχι ανάγκη, τότε μάλλον λέει ψέμματα στον ίδιο του τον εαυτό.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Πολύ εύκολα! Αρκεί να θέλει να το ανακαλύψει. Έχει το παιδί καλή αίσθηση του ρυθμού, αισθάνεται να παρασέρνεται με κάποια μουσική (ανεξαιρέτως είδους), αισθάνεται την ανάγκη να εκφραστεί και πολύ συχνά εκφράζει το ίδιο την επιθυμία να μάθει κάποιο όργανο; Θα ήταν μια καλή ιδέα να το αφουγκραστούν οι γονείς και να ξεκινήσει σε κάποιο ωδείο, έστω και δοκιμαστικά. Το ειδικό φυσικό ταλέντο φυσικά δεν είναι τόσο εύκολο να αποκαλυφθεί, ακόμη κι από τους πιο ειδικούς και τους διδάσκοντες. Αλλά με δεδομένες κάποιες συνθήκες παιδείας και κάποιες ευκαιρίες, το φυσικό ταλέντο θα ανθίσει κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα. Το πόσο γρήγορα είναι σε μεγαλο βαθμό και θέμα τρίτων, άρα και τύχης ή συγκυριών.
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Σε κάποια μέρη περισσότερο σε σχέση με κάποια άλλα. Υπάρχει δυστυχώς στις μέρες μας κάποια “ενδόμυχη” αντίδραση στη λέξη παράδοση. Θεωρείται ως κάτι ξεπερασμένο, κλισέ, βαρετό. Είναι περίεργο το πως οι ίδιοι άνθρωποι που το θεωρούν αυτό είναι συχνά οι πρώτοι που τείνουν να γίνονται έτσι.
Η τέχνη πάντα πατάει στα προηγούμενα, άλλες φορές για να τα συνεχίσει ή να τα εξελίξει, άλλες φορές να τα σπάσει και να τα ξεπεράσει και άλλες φορές για να τα επαναπροσδιορίσει. Όπως και η ανθρωπότητα.
Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;
Φυσικά, πάμπολλοι και ιδίως μια νέα γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών εντός και εκτός συνόρων που πιστέψτε με, έχουν να πουν πάρα πολλά διεθνώς. Και το κάνουν ήδη.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Τον ερχόμενο Νοέμβριο θα εμφανιστούμε με δύο εκλεκτές συναδέλφους στη σειρά μουσικής δωματίου της Βαυαρικής Όπερας του Μονάχου. Ανάμεσα στα επερχόμενα πλάνα για το 2020 θα παρουσιάσω από τον Ιανουάριο τις “4 εποχές” του Τσαϊκόφσκι και τις “6 μουσικές στιγμές” του Ραχμάνινοφ σε προσωπικά ρεσιτάλ σε Γερμανία, Πολωνία και άλλες χώρες. Το Φεβρουάριο θα εμφανιστούμε με έναν εξαιρετικό Έλληνα συνάδελφο και φίλο, το φλαουτίστα Ευστάθιο Παπαλήλιο-Καραπάνο στο Κονσέρτχαους του Βερολίνου. Και τον Μάρτιο, στις 28.03.2020, έρχομαι ξανά στην Ελλάδα για να συμπράξουμε εκ νέου με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο 1ο κονσέρτο του Μπετόβεν (το 2020 είναι έτος Μπετόβεν εξάλλου) υπό τον διεθνούς φήμης μαέστρο Βλάντιμιρ Ασκενάζυ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μια συναυλία που με χαροποιεί ιδιαίτερα και την περιμένω με μεγάλη ανυπομονησία!
Βιογραφικό.
Ο Έλληνας πιανίστας Τριαντάφυλλος Λιώτης συγκαταλέγεται ήδη με τη διεθνή του δραστηριότητα στους πλέον αναγνωρίσιμους νέους καλλιτέχνες της γενιάς του. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Ωδείο Βορείου Ελλάδος (τάξη Άννας Αικατερίνη) και στο Κρατικό Ωδείο Θεσ/νίκης (τάξη Νικολάου Τασόπουλου, Δίπλωμα, “Άριστα Παμψηφεί” και “1ο Βραβείο”) και τις συνέχισε στη Γερμανία στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής του Detmold με τους καθηγητές Alfredo Perl (Bachelor και Master Solist) και Manuel Lange (Master Liedklasse) και μετέπειτα στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Karlsruhe με τον καθηγητή Dr. h. c. Kalle Randalu (Solistenexamen), έχοντας από το 2015 έως το 2016 τη θέση του βοηθού του. Οι πιανιστικές του σπουδές ολοκληρώθηκαν με τις ύψιστες τιμητικές διακρίσεις. Τις μουσικές του γνώσεις μπόρεσε να εμπλουτίσει περαιτέρω μέσα από σεμινάρια και συνεργασίες με διεθνώς καταξιωμένους μουσικούς όπως οι Sir András Schiff, Cristoph Eschenbach, Paul Badura – Skoda, Ralf Gothóni, Bernard Ringeissen, Ludger Rémy, Thomas Quasthoff, Axel Bauni, Natalia Troull, Pancho Vladigerov, Heidrun Holtmann, Γεώργιος Θυμής και Γεώργιος Χατζηνίκος. Το 2016 ανέλαβε διδακτική θέση για πιάνο και μουσική δωματίου στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Karlsruhe και παράλληλα το 2017 στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής του Detmold, διδάσκοντας ως βοηθός του καθηγητή Alfredo Perl. Το 2019 κέρδισε μόνιμη διδακτική θέση στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής του Detmold για διδασκαλία πιάνου.
Ο Τριαντάφυλλος Λιώτης έχει δώσει πολυάριθμα ρεσιτάλ πιάνου, Lied και μουσικής δωματίου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία, Ρουμανία, Πολωνία, Ουκρανία) και στην Ιαπωνία. Εκτός από καταξιωμένος σολίστ, ταυτόχρονα θεωρείται και περιζήτητος συνεργάτης μουσικής δωματίου και Lied. Ηχογραφήσεις και συναυλίες του έχουν μεταδοθεί ζωντανά από διεθνείς ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, όπως π.χ. Medici.tv, DRadioKultur, SWR, TVR, ΤV5, ΕΡΤ και το ελληνικό Τρίτο Πρόγραμμα. Οι εμφανίσεις του τον οδήγησαν σε σημαντικά διεθνή φεστιβάλ (π.χ. Φεστιβάλ AMG Basel, Klosterkonzerte Maulbronn, Φεστιβάλ Bach Detmold, Haller Bach Tage, Klassik Bülach, Φεστιβάλ Albéniz Camprodon, Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης, Διεθνές Φεστιβάλ Σαντορίνης, Διεθνές Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής των Κυκλάδων) και σε σημαντικές συναυλιακές αίθουσες όπως: Wolfgang-Rihm-Forum Karlsruhe, Gustav-Siegle-Haus Stuttgart, Konzerthaus Detmold, Sendesaal Bremen, Petit Palau de la Música Catalana Barcelona, Bukarester Athenäum, Białystok Filharmonia, Wiener Saal και Solitär του πανεπιστημίου Mozarteum Salzburg, Ehrbar Saal Vienna, Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ και Αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης» του Μεγάρου M2 Θεσσαλονίκης. Ο Τριαντάφυλλος Λιώτης έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες πρώτες εκτελέσεις έργων σύγχρονης μουσικής, ανάμεσά τους και βραβευμένων Ελλήνων και ξένων συνθετών όπως η Λίνα Τόνια.
Ως σολίστ έχει ήδη συνεργαστεί με επιτυχία με ονομαστές συμφωνικές ορχήστρες και μουσικά σύνολα στην Ελλάδα και το εξωτερικό (όπως π.χ. η Baden Baden Philharmonie, η Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland – Pfalz, η Detmolder Kammerorchester, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ) υπό τη διεύθυνση μαέστρων όπως: Gerardo Estrada Martinez, Frank Dupree, Στέφανος Τσιαλής, Μιχάλης Οικονόμου και Βλαδίμηρος Συμεωνίδης. Τον Ιούνιο του 2017 έκανε το ντεμπούτο του με την Stuttgarter Philharmoniker στο κονσέρτο του R. Schumann για πιάνο και ορχήστρα υπό τη διεύθυνση του νοτιοκορεάτη μαέστρου Hangyul Chung. Στη μουσική δωματίου κατάφερε να δημιουργήσει συνεργασίες με διεθνώς καταξιωμένους μουσικούς όπως: Ulf Hoelscher, Martin Ostertag, Karl Leister, Renate Greiss-Armin, Yeon Hee Kwak, Laurent Albrecht Breuninger, Wolfgang Meyer καθώς και με νεώτερους, διεθνώς ανερχόμενους καλλιτέχνες όπως: Ευστάθιος Καραπάνος, Stefan Tarara, Krzysztof Grzybowski, το κουαρτέτο εγχόρδων Klee, Ιωάννης Κορμπέτης, Hanna Asieieva και Νικόλαος Πρεβεζιάνος.
Ο Τριαντάφυλλος Λιώτης έχει διακριθεί σε πολλούς και σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου, όπως π.χ. βραβείο Bach και 1ο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό “Grand Prize Virtuoso Vienna”, 3ο βραβείο του 39ου διεθνούς διαγωνισμού πιάνου “Μαρία Κάλλας”, βραβείο Albéniz και βραβείο του σεμιφιναλίστ στον 61ο διεθνή διαγωνισμό “Maria Canals Barcelona”. Τον Νοέμβριο του 2015 κέρδισε επίσης το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό “Dr. Hermann Büttner“ της Ανωτάτης Σχολής Μουσικής της Karlsruhe και το 2016 ήταν σεμιφιναλίστ των διεθνών διαγωνισμών πιάνου “58. Premio Jaén“ και “George Enescu“. Από το 2011 μέχρι το 2014 ήταν υπότροφος του ιδρύματος “Villa Musica Rheinland-Pfalz”. Το 2015 κέρδισε ως μέλος ενός συνόλου μουσικής δωματίου της Detmolder Kammerorchester (DKO) το περίφημο δισκογραφικό βραβείο “ECHO Klassik“ για την ηχογράφηση του έργου “Das Lied von der Erde“ του G. Mahler στη διασκευή των Schönberg / Riehn για σύνολο δωματίου (Label: Dabringhaus und Grimm). Τον Αύγουστο του 2016 παρουσίασε την πλήρη σουίτα “Iberia“ του Isaac Albéniz στο ομώνυμο Φεστιβάλ, στο Camprodon της Ισπανίας και έγινε ο πρώτος Έλληνας μουσικός στον οποίον απονεμήθηκε το “Μετάλλιο Albéniz“, μια ανώτατη διεθνής πιανιστική διάκριση. Τον Ιούλιο του 2019 ερμήνευσε τη Φαντασία του L. V. Beethoven για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Young Euro Classics, πραγματοποιώντας το ντεμπούτο του ως σολίστ στο εμβληματικό Konzerthaus του Βερολίνου υπό τη διεύθυνση του διεθνούς φήμης μαέστρου Cristoph Eschenbach. Τον Μάρτιο του 2020 (έτος Μπετόβεν) θα ερμηνεύσει το 1ο κονσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του τιμώμενου συνθέτη L. v. Beethoven με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του διακεκριμένου μαέστρου Vladimir Ashkenazy στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του πιανίστα: http://www.triantafyllosliotis.com