Αστέριος Κισκίνης Πρόεδρος Κεπαπ, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης Δήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη, Ερατώ Αλακιοζίδου Καλλιτεχνική Διευθύντρια, Βίκυ Κανέλλου Αντιδήμαρχος Πολιτισμού (από αριστερά προς δεξιά)
Κείμενο παρουσίασης Αντώνης Μπαλάσκας
Φαίνεται, πως οι δυσκολίες και οι αναποδιές του τελευταίου χρόνου με την πανδημία δεν πτόησαν καθόλου τους ιθύνοντες των «Μουσικών Ημερολογίων» ή Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής Music Diaries International Workshop Festival, που διοργανώθηκε για 4η χρονιά, την δεύτερη βδομάδα του Ιούλη (5-9 Ιουλίου 2021), από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρία beartive και φιλοξενήθηκε στις εγκαταστάσεις του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη.
Παραδόξως, μάλλον έδωσαν χώρο και χρόνο στη μουσική διευθύντρια του και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη, την καταξιωμένη πιανίστα Ερατώ Αλακιοζίδου, ν’ αφοσιωθεί στην αργή και προσεκτική επιστροφή στη ζωντανή διδασκαλία και μουσική και να πρωτοστατήσουν πάλι πανηγυρικά τα θεσμοθετημένα πια «Μουσικά Ημερολόγια» σε μια άνυδρη των ημερών μουσικά Θεσσαλονίκη.
Ήδη, η προετοιμασία είχε αρχίσει προ μηνών με την αναπάντεχη και υπέροχη «Ανοιχτή πρόσκληση (open call) σε νέους συνθέτες ηλικίας 20 – 32 ετών», Ελληνες και Κύπριους, τον περασμένο Φεβρουάριο από το Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας- Χορτιάτη, το American – Israeli Cultural Foundation (υποστηριζόμενο από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος) και την αστική μη κερδοσκοπική εταιρία beartive, σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών και το σύνολο μουσικής δωματίου Israeli Chamber Project.
Η επιτροπή αξιολόγησης επίλεξε τέσσερις συνθέτες, που είχαν την δυνατότητα να δουλέψουν τα έργα τους, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, με το σύνολο μουσικής δωματίου Israeli Chamber Project, παρακολουθώντας και παρεμβαίνοντας στις πρόβες, ενώ παράλληλα το εργαστήριο ήταν ανοιχτό και για όλους τους συνθέτες και μουσικούς που ήθελαν να το παρακολουθήσουν.
Η σχετική χαλάρωση των μέτρων της πανδημίας και η άψογη διοργάνωση, έφερε το μεγαλύτερο μέρος από το σύνολο των 19 συμμετεχόντων από Ελλάδα, Ισραήλ, Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία, Αγγλία, Αργεντινή και Πολωνία στην Θεσσαλονίκη. Μια πληθώρα διαδικτυακών δράσεων, εργαστηρίων, Master Classes, διαλέξεων, έκθεσης βιβλίων έλαβαν χώρα στις εγκαταστάσεις του Δημοτικού ωδείου Πυλαίας Χορτιάτη, αλλά και μια σειρά δωρεάν ζωντανών συναυλιών, μοναδικής ποιότητας κι ανοιχτών στο φιλόμουσο κοινό, στο Ξενοδοχείο Πανόραμα.
Το φεστιβάλ δεν έχει λάβει άδικα την διάκριση EFFE Label 2019-2021, που απονέμεται ύστερα από έλεγχο της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων σε φεστιβάλ που πληρούν τουλάχιστον 7 από τις 10 σταθερές ποιότητας και αποτελεί την ευρωπαϊκή πιστοποίηση /σφραγίδα καλλιτεχνικής ποιότητας σημαντικών φεστιβάλ στο χώρο της μουσικής αλλά και των τεχνών γενικότερα, που χαρακτηρίζονται από πρωτοποριακές θεματικές, διεθνές προφίλ και συμβολή στην τοπική κοινότητα.
Οι συνεργασίες φέτος με φορείς του εξωτερικού και καταξιωμένους καλλιτέχνες – η ενότητα του Artistic Research που ενσωματώθηκε στο φεστιβάλ και πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Πανεπιστημίου του Αβέιρο της Πορτογαλίας, αλλά και δύο πολύ σημαντικές νέες συνεργασίες με το Conservatorio της Πάρμας (Ιταλία) κι αυτή με τη Μουσική Ακαδημία της Κρακοβίας (Πολωνία) – πέραν της λαμπρής εκπαιδευτικής διαδικασίας, μας χάρισαν ένα πλουσιοπάροχο, τετραήμερο, ζωντανό μουσικό ταξίδι, απολαμβάνοντας τo εξαιρετικό σύνολο μουσικής δωματίου Israeli Chamber project, που άνοιξε φέτος τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ, ερμηνεύοντας τα έργα των 4 δημιουργών-νικητών του open call, που πραγματοποιήθηκε στην αρχή του έτους από το Δημοτικό ωδείο Πυλαίας Χορτιάτη.
Eπίσης, ένα μοναδικό πρόγραμμα, αφιερωμένο στον Καταλανό συνθέτη Granados και στον ισπανικό ρομαντισμό, που παρουσιάστηκε από τον διεθνούς φήμης Ισπανό πιανίστα Javier Negrín. Αλλά και ο νεαρότατος και πολυβραβευμένος Ισπανός πιανίστας Eduardo Frías Ciriza μας ξενάγησε θεαματικά από τις «Μικρές Μεγάλες Ιστορίες» του εν πολλοίς άγνωστου εδώ Ισπανού συνθέτη Jorge Grundman μέχρι τον Σοπέν και τον Σκριάμπιν.
Το φεστιβάλ ολοκληρώθηκε με τον ομορφότερο τρόπο που θα μπορούσα να είχα φανταστεί. Οι δύο εξαιρετικές Πολωνέζες, καθηγήτριες βιολιού στην Ακαδημίας της Κρακοβίας, Danuta Augustyn και Justyna Duda-Krane, να συνυπάρχουν επί σκηνής, ερμηνεύοντας σύγχρονο Πολωνικό νεοκλασικισμό από Romuald Twardowski και Michał Spisak μέχρι Zbigniew Bargielski.
Τον Ιούλιο του 2018, έγραφα για την έναρξη «ενός μοναδικού πανελλαδικά μουσικού γεγονότος», αναφερόμενος στα νεοσύστατο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Music Diaries International Workshop Festival, ευχόμενος να γίνει θεσμός.
Ξεφυλλίζοντας το φετινό 4ο και θεσμοθετημένο πια «Μουσικό Ημερολόγιο», αντιλαμβάνομαι τους λόγους της επιτυχίας του. Ενσαρκώνει από την αρχή το πνεύμα και τις προγραμματικές του δηλώσεις, που δεν είναι άλλες από την προσβασιμότητα στην ανακάλυψη και την επέκταση των μουσικών ορίων στο διηνεκές, με την ευκαιρία συνύπαρξης διαφορετικών, αλλά και τόσο όμοιων κατά βάθος, μουσικών κοινοτήτων.