Σωκράτης Βότσκος: “…Η εξερεύνηση της αρχαιοακουστικής αποτελεί κυρίαρχο κομμάτι της δημιουργικότητας και της έμπνευσής μου!”

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση; Μία από τις πρώτες μου μουσικές αναμνήσεις είναι η μουσική της “Φαντασίας” του Walt Disney, συνοδευόμενη/η συνοδεύοντας (αναλόγως πως το βλέπει κανείς) άλλοτε τις κινήσεις του μαθητευόμενου μάγου και άλλοτε τη παρέλαση των αντικειμένων που κινεί με τα μαγικά του. Πρωτόγνωρη και καθηλωτική εμπειρία, ειδικά για ένα παιδί 5-6 ετών! Το ότι δε πριν λίγα χρόνια ηχογράφησα για παραγωγή της Disney, φαντάζει εξίσου σουρεαλιστικό με εκείνη την παιδική εμπειρία! Σε άλλα μέτωπα, η μουσική του Μάνου Χατζιδάκη αποτελεί λίγο μεταγενέστερη μεν, πολύ δυναμική ανάμνηση δε και κυρίαρχη επιρροή.

Ποιον καλλιτέχνη θαυμάζετε και με ποιον Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής; Θαυμάζω τον Wayne Shorter, έναν σαξοφωνίστα εμβληματικό, τόσο ως μουσικό όσο και ως συνθέτη, με εξαιρετική δισκογραφική παρουσία και συμμετοχή τόσο στο νεότερο (δεύτερο) κουιντέτο του Miles Davis όσο και στους εμβληματικούς Weather Report και τη μπάντα του Art Blakey. Η ιστορία της τζαζ και του αυτοσχεδιασμού προσωποποιημένη! Είναι επίσης ο μουσικός με τον οποίο θα ήθελα να συμπράξω τόσο δισκογραφικά όσο και επί σκηνής, καθώς το κουαρτέτο του υπήρξε κυρίαρχη έμπνευση και για τη δική μου προσωπική δουλειά!

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Ξεκίνησα να παίζω μουσική περίπου 10 ετών, βρίσκοντας ‘’με το αυτί’’ τις μελωδίες του Μάνου Χατζιδάκη στο πιάνο. Πέρασα μέχρι και από το μπουζούκι, καταλήγοντας στα 13 μου να καταπιαστώ με το κλαρινέτο. Είχα τη τύχη να έχω δασκάλους τον Μιλτιάδη Μουμουλίδη και τον Αλ. Σταυρίδη, ολοκληρώνοντας τις σπουδές μου στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Αργότερα μαγεύτηκα από το σαξόφωνο, σοπράνο και βαρύτονο ενώ με αιχμαλώτισε και το αρμένικο duduk!
Όσον αφορά στο duduk, είχα τη χαρά –όπως προανέφερα- να ηχογραφήσω με το συγκεκριμένο μουσικό όργανο για ταινία παραγωγή της Disney, ονόματι ‘’The Last Warrior’’, για τη μουσική του σημαντικού Κύπριου συνθέτη George Kallis ο οποίος κάνει καριέρα στο Los Angeles των ΗΠΑ.
Μία από τις σημαντικότερες στιγμές στη καριέρα μου ως τώρα, είναι η εκπροσώπηση της Ελλάδας με το κουαρτέτο μου (Sokratis Votskos Quartet) στο Odessa jazz festival, στην Οδησσό της Ουκρανίας το 2018, μία πόλη με πολύ σημαντική συνδρομή στην ύστερη ελληνική ιστορία. Η διεθνής κυκλοφορία, επίσης, του LP (και του single, και τα δύο σε βινύλιο) μας με τη σπουδαία βρετανική δισκογραφική εταιρεία Jazzman Records αποτελεί ένα πολύ δυνατό ‘’milestone’’ στη μέχρι τώρα μουσική μου πορεία. Και μόνο το ότι ένα βινύλιο του κουαρτέτου μου βρίσκεται στην άλλη άκρη του Ατλαντικού (σε δισκάδικα στο Σικάγο πχ), είναι απίστευτο.
Μία ακόμη σημαντική εμπειρία είναι η συμμετοχή μου ως διδάσκων στα μουσικά σεμινάρια WIM στη Βόρεια Ισπανία το 2018, σε ένα πανέμορφο μεσαιωνικό χωριό, αλλά και η πρόσφατη συμμετοχή μου το 2019 με το ντουέτο μου Kolida Babo σε ένα φεστιβάλ που έλαβε χώρο στο Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη, όπου φιλοξενείται η περίφημη ‘’Guernicca’’ του Pablo Picasso! Με τους δε Kolida Babo είχαμε σημαντικές στιγμές πρόσφατα με τη μουσική μας να αξιολογείται ως sui generis από τη ‘’The Guardian’’ και να ακούγεται σε πολλά προγράμματα του BBC Radio, καθώς κυκλοφόρησε επίσης (σε βινύλιο) στη Μεγάλη Βρεταννία και διεθνώς! Με το Reggetiko Project συμμετείχαμε στη μουσική της ταινίας μικρού μήκους ‘’Η ζωή μετά’’ με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Στάνκογλου και σκηνοθέτη τον Χρήστο Σαγιά, η οποία και βραβεύτηκε στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας! Τέλος, η συνεργασία μου και οι ηχογραφήσεις με μεγάλους μουσικούς όπως ο Milcho Leviev (Reggetiko Project) και ο Κώστας Αναστασιάδης (Sokratis Votskos Quartet), καθώς και η ενέργεια που σου μεταδίδουν μαζί με τις γνώσεις, αποτελεί για μένα τη σημαντικότερη παρακαταθήκη/επένδυση στην ως τώρα μουσική μου καριέρα. Επίσης, καθώς αυτή τη περίοδο ολοκληρώνω το Master μου στην ακουστική, η εξερεύνηση της αρχαιοακουστικής και της μουσικής των σπηλαίων αποτελεί κυρίαρχο κομμάτι της δημιουργικότητας και της έμπνευσης μου!

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Για μένα η αντιστοιχία των talent shows βρίσκεται στα supermarkets. Γρήγορη κατανάλωση πλαστικών προϊόντων, με ημερομηνία λήξης και στη πλειονότητα των περιπτώσεων, με επιβάρυνση στην υγεία μας (η την αισθητική κατ’αντιστοιχία). Πάντα υπάρχουν οι λαμπρές εξαιρέσεις, αλλά (σίγουρα) υπάρχουν και άλλοι πιο δημιουργικοί τρόποι να κάνει κάποιος καριέρα στη μουσική.

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε; Μία συνεργασία με τον σπουδαίο –και ευαισθητοποιημένο- καλλιτέχνη Banksy (με κάποιο τρόπο), θα ήταν πραγματικά σπουδαία! Όσον αφορά στη μουσική, δε θα έλεγα όχι σε μία συνεργασία με τους εκρηκτικούς ‘’Bella Fleck & the Flecktones’’!

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη; Είναι ανάγκη, καθώς η μουσική ως κτήμα μαζί με τις άλλες τέχνες, αλλά πιότερο η ίδια, δεν ορίζεται με βάση το απτό,  με την έννοια του υλικού, και όμως δε λείπει από τη ζωή μας, όπως το ζωογόνο οξυγόνο. Η απουσία της από την εκπαίδευση στερεί από τα παιδιά τη δυνατότητα να διαμορφώσουν αισθητική, γνώση και άποψη σε κάτι το οποίο θα κυριαρχεί στη ζωή τους ακόμη και αν δε γίνουν μουσικοί! Μη ξεχνάμε επίσης ότι αν υποβαθμιστεί η δημόσια παιδεία στην Ελλάδα, αυτό θα φέρει δυστυχία σε βάθος χρόνου και μόνο τότε θα καταλήξει η μουσική να είναι πολυτέλεια, καθώς θα συνεχίσει να διδάσκεται μόνο στα ιδιωτικά σχολεία… Μόνο αν σκεφτούμε πόσο κυρίαρχο ρόλο αποτελούσε στη ζωή των αρχαίων ελλήνων, τόσο εκπαιδευτικά όσο και ως ώριμη τέχνη, αρκεί για να καταλάβουμε τη σημαντικότητα της!

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Η πραγματοποίηση ενός tour παρουσίασης του νέου μας album (Sokratis Votskos Quartet), καθώς φέτος ανακόπηκε λόγω της κατάστασης που όλοι γνωρίζουμε. Ενδέχεται να πραγματοποιηθεί το επόμενο έτος με προορισμούς τζαζ φεστιβάλ στη Κύπρο και το Μαυροβούνι μεταξύ άλλων, καθώς και στο ‘’Athens Technopolis jazz festival’’, όπου επιλεχθήκαμε ανάμεσα στις ελληνικές συμμετοχές. Επίσης αναμένεται η κυκλοφορία ενός Kolida Babo single (7’’ vinyl) με τη Jazzman Records τον ερχόμενο Οκτώμβρη, ένα album μελοποιήσεων, καθώς και ποικίλες άλλες κυκλοφορίες/συμμετοχές σε διάφορα album. Αναμένεται επίσης η ηχογράφηση/συνεργασία με τζαζ μουσικό/συνθέτη από τη Μεγάλη Βρεταννία την οποία και θα ανακοινώσουμε εν καιρώ. Επίσης, επιφυλάσσομαι για τη συνέχεια της αρχαιοακουστικής έρευνας που πραγματοποίησα φέτος, καθώς μελέτησα σπήλαια του Πάνα ανά την Ελλάδα ως προς την ακουστική τους, καθώς και σπήλαια όπως το Σπήλαιο Διρού (Λακωνία) και τα σπηλαιοβάραθρα Καιάδα και Λουτρών Πόζαρ!

Βιογραφικό.

(φωτογραφία συναυλίας στο Gitarcafe – Κωνσταντινούπολη)

Σωκράτης Βότσκος

Γεννήθηκε στην Έδεσσα Ν.Πέλλας το 1989. Ξεκίνησε μαθήματα μουσικής 12 χρονών (κλαρινέτο και θεωρητικά). Το 2007 εισήχθη στο Τμήμα μουσικής επιστήμης και τέχνης του Παν. μακ. από όπου αποφοίτησε το Σεπτέμβρη του 2013 με ειδίκευση στο κλαρινέτο στη τάξη του Μ. Μουμουλίδη. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια σύνθεσης με τους dr. Eric Honour και Jason Raynovich και ερμηνείας με τον κ.Γ.Χατζηνίκο και Μ.Μου/δη. Έχει συμμετάσχει (ως κλαρινετίστας- σαξοφωνίστας) σε πολυάριθμες συναυλίες στο Μέγαρο μουσικής θεσσαλονίκης (10) σε συναυλία (1) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (αφιέρωμα στη Δόμνα Σαμίου 2017), καθώς και σε χώρους όπως το block33, club του Μύλου, Principal club theatre, βυζαντινό μουσείο Θες/κης, αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης, Six D.o.g.s και ΙΛΙΟΝ plus Αθήνα (με τους Lost Bodies), Αρχαία-Ρωμαϊκή αγορά Θες/κης, θέατρο Γαβαλλιώτισας, Μουσικό χωριό-Άγιος Λαυρέντιος Πηλίου, μέγαρο μουσικής βέροιας (σύμπραξη ορχήστρας τμετ με Ματθαίο Τσαχουρίδη) αλλά και στο Palermo της Σικελίας (centralle culturali), Ιταλία (Ferrara buskers festival 2017+2019) και Φλωρεντία (2019), Γαλλία (Cape Ferrat), Ισπανία (Archipielago festival 2019), τη Κωνσταντινούπολη ( Gitarcafe etc) , το Freiburg/Βόννη/Κολωνία/Άαχεν της Γερμανίας, καθώς και στη Κύπρο (φεστιβάλ Ξαρκής, Αρχαιολογικό μουσείο Λευκώσιας, συναυλίες σε Λεμεσό – Tepee rock club, Θέατρο Ριάλτο, Λάρνακα, Λευκωσία και Πάφο) ενώ έχει εμφανιστεί σε συναυλίες με τον θρυλικό Milcho Leviev.

Με το κουαρτέτο του (Sokratis Votskos Quartet) έχουν εμφανιστεί σε διεθνή τζαζ φεστιβάλ (Odessa jazz festival, Prilep jazz weekend, Sakotura jazz fest) αλλά και σε χώρους όπως το block33 (ΚΟΘ Underground 2017), Duende jazz bar, κα).

Έχει εμφανιστεί σε συναυλίες support με τους Σωκράτη Μάλαμα, Ορφέα Περίδη, Δημήτρη Ζερβουδάκη, Βασίλη Καζούλη και Ψαρογιώργη και σε συναυλία με το Κώστα Μακεδόνα.

Έχει συμμετάσχει ως μουσικός σε επεισόδια της σειράς ”9 μήνες” (mega Κύπρου, star Ελλάδας). Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας διηύθυνε τη χορωδία της ταξιαρχίας ΕΛΔΥΚ 3/1 στα πλαίσια των εορταστικών συναυλιών στο ελληνικό προξενείο και ενώπιον του τότε υφυπουργού άμυνα.

Έχει μελοποιήσει ποίηση του Ηλία Τσέχου, για την οποία ετοιμάζει δίσκο. Δισκογραφικά έχει συμμετάσχει στους δίσκους ‘’Music Conversations’’, ‘’Knot’’ του σχήματος Reg.Proj και ‘’Albatross’’ (με τη συμμετοχή του σπουδαίου Milcho Leviev), στο δίσκο ‘’Colors’’ (ο οποίος χορογραφήθηκε στα πλαίσια του φεστιβάλ χορογραφίας 2016 στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη), στο δίσκο ‘’Kolida Babo’’ που κυκλοφόρησε με τη βρετανική Mic Records (πολύ καλές κριτικές διεθνώς από The Guardian, The Wire magazine, Uk vibe κα), σε δίσκο με το των Reggetiko project με το μεγάλο μουσικό της τζαζ Milcho Leviev, προσωπικό album με τη κορυφαία Jazzman Records single και LP (vinyl & cd format, Sokratis Votskos Quartet) το οποίο έλαβε διθυραμβικές κριτικές διεθνώς (The Wire magazine, dustygroove, SoundsoftheUniverse, ukvibe, etc) και στο οποίο συμμετέχει ο drummer Κώστας Αναστασιάδης.

Επίσης έχει συμεττάσχει σε δίσκο συνεργασίας με Φ. Βελεσιώτου κα, σε προσωπικό album του Σεραφείμ Τσοτσώνη, στο album του Terrone κα (περί τους 30) δίσκους. Με το συγκρότημα ‘’Kolida Babo’’ εκπροσώπησαν τη χώρα για το τομέα της μουσικής, στη 18η biennale νέων καλλιτεχνών της Ευρώπης, το Μάιο του 2017 όπου και άνοιξαν την έκθεση, ενώ με το jazz quartet ‘’Domus jazz ensemble’’ ορίστηκαν ως αναπληρωτές στο τομέα μουσικής της 17ης biennale που έγινε στο Μιλάνο τον Οκτώμβρη του 2015. Με το πρώτο δίσκο των Kolida Babo duet ‘’μπήκαν’’ στο top20 των jazz charts του itunes για τη Γαλλία, ανάμεσα σε δίσκους των Miles Davis, Nina Simone, Ibrahim Maalouf, κα. Με το συγκρότημα Reggetiko Project ηχογράφησαν για τη ταινία μικρού μήκους ‘’Afterlife’’ του Χρήστου Σαγιά με πρωταγωνιστή το Γιάννη Στάνκογλου, η οποία βραβεύτηκε στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας 2017 και Λάρισας 2018 (Α’ βραβείο), ενώ προβλήθηκε σε διεθνή φεστιβάλ (Σαν Φρανσίσκο, Νέα Υορκη, Κύπρος, Βουλγαρία).

Έχει ηχογραφήσει για τη ταινία ‘’The last Warrior’’ παραγωγής Disney σε μουσική του συνθέτη Γεώργιου Καλλή (IMCA awards breakthrough composer of the year) ,αλλά και για διάφορες θεατρικές παραστάσεις (ΖΟΟΤ 2017, 2019 κα) καθώς και σύνθεση μουσικής για documentaries (Gospel of Michiel, φεστιβάλ ντοκυμανταίρ Θεσσαλονίκης κα). Μουσική του έχει χορογραφηθεί από ομάδες χορού στην Ελλάδα και την Ιταλία.
Είναι μεταπτυχιακός φοιτητής της κατεύθυνσης “Ακουστικός σχεδιασμός και Πολυμέσα” του Ανοιχτού πανεπιστημίου όπου ειδικεύεται στην Αρχαιοακουστική και πιο συγκεκριμένα στην ακουστική των Σπηλαίων ολοκληρώνοντας μία εργασία για τα σπήλαια του Πάνα, ενώ έχει επιλεχθεί ώς mentor στη πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης ‘’Coursera’’ για το μάθημα ‘’Fundamentals of audio and music engineering’’, έχοντας ολοκληρώσει δεκάδες εκπαιδευτικά προγράμματα εντός της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης (Berklee college of Music).

Είναι καθηγητής σε Μουσικά σχολεία, ωδεία, ενώ έχει διδάξει στα μουσικά σεμινάρια What is Music στο Burgos της Ισπανίας (Ιούλιος 2018, ‘’East through west, makam music’’).