Γράφει η Μαίρη Γκαζιάνη
Η συγγραφέας, βασίστηκε στην ιστορία των γονιών της για να γράψει το μυθιστόρημα «Τελειώνει με εμάς» δίνοντας στους ήρωές της Λίλι και Ράιλ πολλά από τα δικά τους χαρακτηριστικά.
Δεν ήταν ψυχαγωγία για εμένα. Ήταν ό,τι πιο επώδυνο έχω γράψει, αναφέρει.
Τελειώνει με εμάς
Η Λίλι είναι μια νέα γυναίκα που κυνήγησε τα όνειρά της και τα πέτυχε. Μεγαλώνοντας σε μια οικογένεια όπου η ενδοοικογενειακή βία από τον πατέρα της στην μητέρα της ήταν παρούσα, τα παιδικά/εφηβικά χρόνια της ήταν δύσκολα. Στη Βοστώνη όπου μετακόμισε ολοκληρώνει τα όνειρά της και παράλληλα γνωρίζει τον νεαρό, γοητευτικό νευροχειρουργό Ράιλ. Ευαίσθητη εκείνη, αλαζόνας εκείνος, πως θα έρθουν κοντά; Ο απρόβλεπτος έρωτας μπορεί να ενώσει δυο ανθρώπους παρά τη διαφορά των χαρακτήρων τους.
Ο έρωτας δεν εμφανίζεται για πρώτη φορά στη Λίλι. Μέσα από ένα ημερολόγιο σε μορφή επιστολών μας παρουσιάζει τον εφηβικό και αξέχαστο έρωτά της με τον Άτλας. Πολλά χρόνια μετά, ο έρωτας αυτός έχει ατονήσει αλλά έχει αφήσει κατάλοιπα. Τους δένει ένα «σχοινί» που δεν έχει κοπεί.
Η ζωή όλων προχωράει και η αφήγηση εξιστορεί τις επιλογές των πράξεών τους.
Τι θέση έχει η σωματική βία στην οικογενειακή ζωή της Λίλι; Πως αφήνεται στην κακοποιητική συμπεριφορά; Πως αντιδρά στις εξάρσεις του συντρόφου της; Δεν είναι σαν τον πατέρα μου σκέφτεται γιατί αρνείται να ταυτιστεί με τη μητέρα της. Αρκούν οι συγνώμες για τη συνέχιση μια ήρεμης ζωής; Και ως πότε; Ως το επόμενο ξέσπασμα;
Η Colleen Hoover ελέγχει τη συγγραφική της πένα και την καθοδηγεί με απόλυτη ευαισθησία σε όλες τις παραμέτρους μιας σχέσης έρωτα και αγάπης και ταυτόχρονα εγωιστικής από την πλευρά του κακοποιητή, συμβιβαστικής από την πλευρά της κακοποιούμενης. Τι οδηγεί ένα άντρα στη χρήση βίας; Έχει δικαιολογίες; Υπάρχουν ελαφρυντικά; Μπορούν οι όρκοι ενός «για πάντα» να κρατήσουν ένα ζευγάρι ενωμένο όταν το παντοτινό θίγεται με ακραία συμπεριφορά; Που βασίζεται η δύναμη της γυναίκας στο να παραμείνει κοντά του ή να φύγει μακριά του; Από μπορεί να την αντλήσει και να πάρει τις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή της; Κατά πόσον το παράδειγμα της πατρικής της οικογένειας μπορούν να την ωθήσουν στη σωστή απόφαση; Και ποια είναι αυτή; Η συγγραφέας προβληματίζει και παράλληλα δίνει τις απαντήσεις.
Η συντροφικότητα δεν είναι ένα παιχνίδι που αλλάζει ανάλογα με τις αμφιβολίες και τα πείσματα. Το παιχνίδι της αλήθειας ανάμεσα στο ζευγάρι στήνεται για να αποκαλυφθούν οι μύχιες σκέψεις και τα βαθιά μυστικά. Μια συγνώμη ή ένα λυπάμαι είναι πολύ φτηνά για να εξαγοράσουν μια ισότιμη σχέση.
Βέβαια, υπάρχουν και οι καλές στιγμές που είναι οι περισσότερες. Κι αυτές βυθίζονται στην αντίθεση του μαύρου άσπρου ενώ το γκρι είναι συμβιβασμός κι όχι λύση.
«Έναν τόπο που όλα είναι καλύτερα» επιζητούσε η Λίλι και θεώρησε ότι τον βρήκε στη Βοστόνη.
Όμως, «Μερικές φορές, όσο κι αν πιστεύεις ότι η ζωή σου θα εξελιχθεί με έναν συγκεκριμένο τρόπο, όλη αυτή η βεβαιότητα μπορεί να εξαφανιστεί από μια απλή μεταβολή της παλίρροιας» είναι σκέψεις που βάζει στο μυαλό της ηρωίδας η συγγραφέας.
Ο όρκος: Στα καλά και στα άσχημα.
Αρκετά. Με αυτές. Τις αηδίες.
Που τελειώνει το «για πάντα» των όρκων; Που αρχίζει το «ποτέ»;
Ο αλαζόνας Ραιλ, ο προστατευτικός Άτλας, η δυναμική και παράλληλα ευάλωτη Λίλι. Οι τρεις κεντρικοί ήρωες με τους διαφορετικούς χαρακτήρες και τις συμπεριφορές συνθέτουν ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα. Καθένας αναμετριέται με τις επιλογές του και τις πράξεις του απέναντι στους άλλους αλλά και προς τον εαυτό του. Η Λίλι είναι αυτή που οφείλει ν΄ αποφασίσει τη διαδρομή του μέλλοντος που τους αφορά. Μια τελεία που πλησιάζει και μια άλλη που δεν μπήκε ποτέ.
«Επειδή κάποιος σε πληγώνει δεν σημαίνει ότι σταματάς να τον αγαπάς. Δεν είναι οι πράξεις που πονάνε περισσότερο. Είναι η αγάπη. Αν η πράξη δεν ήταν συνδεδεμένη με την αγάπη, ο πόνος θα ήταν πιο υποφερτός».
Η Λίλι κοιτάζει βαθιά μέσα της, στις συμπληγάδες της καρδιάς που ανοιγοκλείνουν, και παίρνει την απόφασή της. Θα συνεχίσει να κολυμπά, σύμφωνα με την αγαπημένη της ατάκα από το Αναζητώντας το Νέμο.
Τα συναισθήματα που κυριαρχούν στο βιβλίο είναι πολλά και διαφορετικά. Άλλοτε θα θυμώσετε, άλλοτε θα οργιστείτε, άλλοτε θα κατανοήσετε, άλλοτε θα θαυμάσετε, άλλοτε θα συγκινηθείτε κλπ, Ανάλογα με την πορεία των γεγονότων, η συγγραφέας δεν θ΄ αφήσει παραπονεμένο κανένα συναίσθημα. Χρησιμοποιώντας πρωτοπρόσωπη αφήγηση εισχωρεί βαθιά στον εσωτερικό κόσμο της ηρωίδας της και το ίδιο αποβλέπει για τους αναγνώστες, κάτι που το επιτυγχάνει αβίαστα.
Πρόκειται για ένα διαχρονικό μυθιστόρημα που αξίζει να διαβαστεί από όλους.
Αρχίζει με εμάς
Στο δεύτερο βιβλίο συναντάμε τη Λίλι διαζευγμένη και με ένα μωρό παιδί. Μπορεί η ζωή της να είναι εύκολη; Πως την αντιμετωπίζει ένας εγωιστής πρώην σύζυγος που θεωρεί ότι έχει μπορεί να ελέγχει τη ζωή της;
Αν όλοι κρατούσαν τον λόγο τους, δεν θα χρειαζόμασταν όρκους. (γάμου)
Κι εκεί που οι λόγοι δεν τηρούνται οι όρκοι καταπέφτουν.
Αν το πρώτο βιβλίο έμοιαζε με θαλασσοταραχή, το δεύτερο επιδιώκει να επιφέρει τη νηνεμία. Δεν είναι εύκολο και υπάρχουν μεσοδιαστήματα με έντονες εξάρσεις. Η Λίλι ακολουθεί τα βήματα στο μονοπάτι που της χαράζει η συγγραφέας και προσπαθεί να ισορροπήσει. Είναι πιο ώριμη συναισθηματικά, πιο σίγουρη αποφασιστικά, αναγνωρίζει τις λάθος και τις σωστές στιγμές, τις συγνώμες και τις συγχωρήσεις που βίωσε και προχωράει σε έναν νέο ορίζοντα. Ο φόβος και η ανασφάλεια δεν την εγκαταλείπει, κάτι που η συγγραφέας χειρίζεται με εξαιρετικό τρόπο, και την καθοδηγεί προσεκτικά και σταθερά.
Ο Ράιλ αποτελεί ένα οδόφραγμα στη νέα ζωή της όμως πιστεύει ότι μπορεί να διαβεί το ανώμαλο έδαφος για χάρη της κόρης της και της προσωπικής της ζωής. Πιστεύει ότι μπορεί να προχωρήσει δειλά αλλά δίχως οπισθοχώρηση.
Η συγγραφέας αναδεικνύει όλες τις συναισθηματικές αναταραχές και αμφιβολίες στην πορεία της και ξέρει πως να τις καθησυχάζει. Δίνει στη Λίλι τα περιθώρια να απλώσει τη ζωή της διεκδικώντας τις επιθυμίες της. Μια Λίλι που θα μπορούσε να είναι οποιαδήποτε από εμάς ή μια γυναίκα της διπλανής πόρτας. Ένα διαζύγιο δεν είναι εύκολη υπόθεση για κανέναν αλλά μερικές φορές οι δυσκολότερες αποφάσεις μπορεί να οδηγήσουν στο καλύτερο αποτέλεσμα.
Απλώς συνέχισε να κολυμπάς, να κολυμπάς, να κολυμπάς…
Η Λίλι σκέφτεται την αγαπημένη της ατάκα από το Αναζητώντας τον Νέμο και αυτό κάνει, κολυμπάει.
Σ’ αυτό το «κολύμπι» δεν είναι μόνη της, έχει την αμέριστη συμπαράσταση ενός ζευγαριού και έναν φύλακα άγγελο που προέρχεται από την εφηβική της ηλικία.
Πως ξεφεύγουν οι άνθρωποι από αυτούς τους φαύλους κύκλους όταν δεν έχουν τα μέσα που είχα εγώ ή τη στήριξη των φίλων και της οικογένειάς τους; Πως μένουν δυνατοί κάθε δευτερόλεπτο της μέρας;
Αυτή είναι μια απορία της Λίλι και μια αλήθεια που επιτυχώς τονίζει η συγγραφέας. Πολλές αναγνώστριες θα ταυτιστούν με τη Λίλι ή θα φέρουν στο νου τους κάποια γνωστή τους γυναίκα με ζωή αντίστοιχη με αυτήν της ηρωίδας.
Όταν βάζεις τέλος σε μια κακοποιητική σχέση, δεν βάζεις τέλος και στις άσχημες στιγμές, στις όμορφες βάζεις.
Και αυτό αισθάνεται κάθε κακοποιημένη γυναίκα.
Αυτό το φιλί είναι ελπίδα. Είναι παρηγοριά και σταθερότητα.
Τέτοιο φιλί θα δεχτεί η Λίλι! Τέτοιο φιλί θα της αφιερώσει η συγγραφέας γιατί κάθε γυναίκα δικαιούται τη λύτρωση από μια κακοποιητική σχέση. Ο εφηβικός της έρωτας επιστρέφει στη ζωή της γιατί τους δένει ένα «σχοινί» που δεν έχει κοπεί.
Υπάρχουν πάρα πολλά ακόμα που αναφέρονται στο βιβλίο αλλά δεν θέλω να γράψω περισσότερα για να μην αποκαλύψω την εξέλιξη. Και αυτό είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο αλλά η αφήγηση γίνεται από δυο πρόσωπα. Όταν ο ένας τελειώνει ένα κεφάλαιο, αρχίζει ο άλλος. Με αυτό τον τρόπο μαθαίνετε όσα συμβαίνουν στη ζωή της Λίλι και όχι μόνο.
Να τονίσω ότι και στα δυο βιβλία ο έρωτας είναι διάχυτος αλλά στο δεύτερο βιβλίο επικρατεί επιπλέον η αγάπη. Κι έχει τη δύναμη να κυριαρχήσει.
Η συγγραφέας αντιμετωπίζει κατάματα όλες τις αλήθειες των σχέσεων ανάμεσα σ΄ ένα ζευγάρι και τονίζει τη σπουδαιότητα του περίγυρου στις δύσκολες στιγμές.
Δυο βιβλία που τα διάβασα σε δυο μέρες, θύμωσα, πόνεσα, συγκινήθηκα, μέχρι που η λύτρωση της Λίλι έγινε και δική μου. Με πόνεσε η θαλασσοταραχή που της προκάλεσε η συγγραφέας και σελίδα τη σελίδα στο τέλος με αντάμειψε η γαλήνη της. Γιατί κάθε τέλος έχει μια νέα αρχή!
Τα δυο βιβλία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Διόπτρα και τα συνιστώ ανεπιφύλακτα σε γυναίκες και άντρες.