ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΑΣΧΑΛΗΣ: “Ο εγκλεισμός ανοίγει παράθυρα στην πέμπτη εποχή”

Τη συνέντευξη επιμελήθηκε ο Στέλιος Καλαθάς, Ηθοποιός, Σκηνοθέτης  http://www.facebook.com/theatro33  Blog:  http://synaisthimatikhdialektikh.com

Ο Στρατής Πασχάλης, διανοούμενος με ένα σημαντικό έργο πίσω του, ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από πολλές και μεγάλες θεατρικές επιτυχίες, σε μια συνομιλία μαζί μας, με αφορμή το σεμινάριο που οργανώνει ο πολυχώρος +αίσθημα, με θέμα την δημιουργική γραφή και τα εργαλεία που θα μας οδηγήσουν να δημιουργήσουμε έναν θεατρικό Ηρώα -ρόλο.

Στρατής Πασχάλης

Ο κορυφαίος ποιητής, θεατρικός μεταφραστής και δημιουργός θα μοιράσει γενναιόδωρα τις γνώσεις και την πολύτιμη εμπειρία του, σε όσους θέλουν να μοιραστούν μαζί του, αυτό το ξεχωριστό ταξίδι.

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά μέσα από δέκα συναντήσεις και θα μπορούν να το παρακολουθήσουν άτομα από κάθε σημείο της Ελλάδας αλλά κι εκτός, που επιθυμούν να ανακαλύψουν νέα πεδία έκφρασης, χωρίς απαραίτητη προηγούμενη εμπειρία και μάλιστα σε τιμή ιδιαίτερα προσιτή.

• Ποιος ο ρόλος της ποίησης στα χρόνια του κορωνοϊού. Η ερώτησή σας μου θυμίζει τον “Έρωτα στα χρόνια της χολέρας”. Μ’ ένα παράξενο τρόπο, τη στιγμή που ο θάνατος παραμονεύει στους δρόμους, ο έρωτας θεριεύει κρυμμένος στις γωνιές. Έτσι έγινε και στην Κατοχή. Η ποίηση και η τέχνη οργίασαν στις μυστικές βεγγέρες. Μιλώντας χθες μ’ ένα φίλο ηθοποιό που παραπονιότανε για το κλείσιμο των θεάτρων του έλεγα πως αυτό το κλείσιμο πρέπει να το δούμε σαν μια ευκαιρία.

Θέτει κι ένα ερώτημα: μήπως όλα στην τέχνη σήμερα γίνονται για την εικόνα κι όχι για την ουσία; Γι’ αυτό κι η ζωή μας εκδικείται; Φανταχτεροί τίτλοι, μεγάλες λαμπερές φωτογραφίες απ’ έξω, κι από μέσα κενό. Η ποίηση δεν κινδυνεύει απ’ αυτή τη δυστοπία που επέβαλε η πανδημία. Γιατί η ποίηση είναι η μόνη γλώσσα που δεν μπορεί να γίνει γλώσσα της κατανάλωσης. Είναι γλώσσα της ψυχής, ελάχιστα εξαρτημένη από την ύλη. Ποίηση μπορείς να φτιάχνεις ακόμα και νοερά και να την αποστηθίζεις. Και αφορμές για να τη γράψεις σου δίνει ακόμα και ο κορωνοϊός.

• Άρα ο εγκλεισμός σας εμπνέει. Η ζωή ενός συγγραφέα, ενός ποιητή είναι εκ προοιμίου “έγκλειστη”. Για να γράψει ζητά τη μοναξιά, την απομόνωση. Κλείνει τα παράθυρα του σπιτιού κι ανοίγει τα άλλα παράθυρα, αυτά που δείχνουν προς την πέμπτη εποχή. Την εποχή της ποίησης. Πάντως, αυτή η ερημιά που πέφτει τώρα από νωρίς μοιάζει με πένθος. Λες κι η ζωή πενθεί για τον εαυτό της. Λες κι ο πολιτισμός έχει σταματήσει αμήχανος σ’ ένα σημείο και δεν μπορεί να ξαναπάρει μπρος. Είναι στιγμές περισυλλογής και σκέψης. Κάτι θέλουν να μας πουν. Κι αν δεν το ακούσουμε και δεν ανταποκριθούμε σωστά, η φορά των πραγμάτων, φοβάμαι, θα φέρει χειρότερα. Κάτι έχει μπλοκάρει και δεν προχωρεί. Πρώτα η οικονομία, τώρα η υγεία, και μετά, αν δεν εντοπίσουμε το κακό, κάτι χειρότερο…. Μήπως πήραμε τη ζωή μας λάθος κι αυτή μας το λέει έμμεσα; Μήπως μας προειδοποιεί; Όλες αυτές είναι σκέψεις που κάνω βιώνοντας ό,τι βιώνουμε όλοι. Και ίσως μπορείς να τις πεις και αφορμές έμπνευσης.

• Ετοιμάζετε ένα καινούργιο σεμινάριο στον Πολυχώρο +αίσθημα. Μιλήστε μας γι’ αυτό. Θα ‘ναι ένα σεμινάριο με ανθρώπους που θέλουν να γράψουν θέατρο. Θα τους δώσω κάποιες γενικές κατευθύνσεις για τη θεατρική γραφή, κάποια βασικά κλειδιά, και μετά, με βάση δοσμένα θέματα, θα τους προκαλέσω να γράψουν στη διάρκεια του σεμιναρίου μικρά μονόπρακτα, διαμορφώνοντας την πλοκή και τους ήρωές τους με την επίβλεψή μου. Ώστε τα καλύτερα από αυτά, ή και όλα, να γίνουν μικρές παραστάσεις σε αυτόν τον φιλόξενο χώρο. Μου αρέσει πολύ η ιδέα ενός τέτοιου πειραματισμού, που μπορεί να δώσει ένα χειροπιαστό αποτέλεσμα. Το θέατρο άλλωστε μισεί την καθήλωση. Ζητά την κίνηση, την ενσάρκωση.

• Τι θα αποκομίσει κάποιος μετέχοντας σ’ ένα τέτοιο σεμινάριο; Είναι μεγάλη χαρά να δημιουργείς στο χαρτί έναν κόσμο που θέλει να ζωντανέψει. Κάθε δημιουργική ενασχόληση είναι απελευθερωτική για την ψυχή μέσω της φαντασίας. Πόσο μάλλον το θέατρο που είναι τόσο συνυφασμένο με το παιχνίδι, την ενέργεια. Ζούμε σε δύσκολους καιρούς και η επικοινωνία με τους άλλους μέσω τέτοιων ομάδων, που δουλεύουν πάνω σ’ ένα καλλιτεχνικό αντικείμενο, δίνει ανάσα. Αυτά τα σεμινάρια επίσης είναι και επιμορφωτικά. Είναι άλλο να ξέρεις πώς γίνεται το πράγμα από μέσα, να έχεις μια ιδέα από την κουζίνα του. Τότε, γίνεσαι και καλύτερος εραστής του θεάτρου.

• Ετοιμάζετε κάτι συγγραφικό ή θεατρικό αυτή την περίοδο ; Στο θέατρο, λόγω κορωνοϊού δεν δέχτηκα ό,τι μου προτάθηκε, αρκέστηκα στις επαναλήψεις ( Master Class, Γιούγκερμαν, Δόξα Κοινή, Ευρυδίκη). Ετοιμάζω όμως δύο βιβλία.

Μία ανθολογία ποίησης όπου ανθολογώ δώδεκα Έλληνες ποιητές του περασμένου αιώνα, με τίτλο “Είναι παντού το ποίημα”, και που είναι παραγγελία των εκδόσεων Μεταίχμιο. Βασίζεται σ’ ένα συγκεκριμένο σκεπτικό. Είναι δηλαδή μία ανθολογία με άποψη. Την άποψη που υποστηρίζει ότι εκείνο που βαραίνει είναι συγκεκριμένα το ποίημα και όχι αφηρημένα η ποίηση. Αλλά γι’ αυτό μιλάω στον πρόλογο που οι αναγνώστες θα διαβάσουν αφού βγει το βιβλίο. Κι επίσης, στις αρχές της άλλης χρονιάς, θα δημοσιεύσω ένα ποιητικό βιβλίο – το ετοιμάζω χρόνια τώρα – γραμμένο στα χρόνια της κρίσης και του κορωνοϊού. Όταν έρθει η στιγμή να εκδοθεί, θα αναφερθώ σ’ αυτό εκτενέστερα.

Για πληροφορίες/δηλώσεις συμμετοχής καλέστε το 6946 105520.
Πολυχώρος +αίσθημα, Αθηνάς 30, μετρό Μοναστηράκι
www.synaisthima.com