ΣΤΑΜΑΤΙΑ ΧΩΡΕΨΙΜΑ: “θαυμάζω κάθε μουσικό που υπηρετεί την τέχνη μας με συνέπεια, ήθος και εργατικότητα”

Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία.

Πολιτισμός είναι το σύνολο των πνευματικών και καλλιτεχνικών επιδόσεων και επιτευγμάτων του ανθρώπου.

Σε άμεση συνάρτηση λοιπόν είναι η παιδεία, της οποίας σημαντικό μέρος αποτελεί η μουσική.

Συνήθως μουσική παιδεία, εννοούμε την εκμάθηση της μουσικής τέχνης δια ενός οργάνου.

Σαφώς δεν είναι μόνο αυτό, αλλά η σπουδή της μουσικής από μικρή ηλικία είναι αποδεδειγμένο ότι διεγείρει τη συναισθηματική ανάπτυξη, την κοινωνικότητα, την αυτοπεποίθηση, την πειθαρχία και τη δημιουργικότητα.

Μέσω τέτοιων μετέπειτα ενηλίκων προάγεται ο πολιτισμός και η κουλτούρα μιας χώρας.

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι ήχοι. Παιχνιδιάρικοι ήχοι που στροβιλίζονται, ταξιδεύοντας παντού. Δεν έχει σύνορα.

Μεταδίδεται ελεύθερα μέσα στους αιώνες, εκφράζοντας τόσο τους λαούς όσο και τον πολιτισμό τους.

Στις μέρες μας, με την πρόοδο της επικοινωνίας, η μουσική επηρεάζει και επηρεάζεται από όλα τα πλάτη και μήκη της γης. Σίγουρα, λοιπόν, ενώνει, αρκεί να μην έχουμε ορθώσει τείχη στην ψυχή μας.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Τι να πρωτοπώ…Ο θαυμασμός για κάποιον είναι σαν έρωτας… Ανάλογα με την ηλικία, τη μουσική που ασχολείσαι μια συγκεκριμένη περίοδο ενθουσιάζεσαι με έναν συνθέτη, μια εποχή, έναν ερμηνευτή…

Είναι εξαιρετικά αναζωογονητικό να σε παρασύρει το ταλέντο ενός ανθρώπου σε υπέροχα μουσικά μονοπάτια που χάραξε.

Μελετώντας πιάνο αγάπησα τους Johann Sebastian Bach, Frédéric Chopin και Dmitri Shostakovich. Σπουδάζοντας μονωδία λάτρεψα την Μαρία Κάλλας, τη Jessye Norman. Θεωρώ το Μάνο Χατζιδάκι μοναδικό και ανεπανάληπτο.

Αλλά θαυμάζω κάθε μουσικό που υπηρετεί την τέχνη μας με συνέπεια, ήθος και εργατικότητα.

Ειδικά σήμερα που η αυτοπροβολή και ο αυτοθαυμασμός έχει γίνει μάστιγα.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Η μουσική είναι τέχνη και είναι μία, με ορισμένα χαρακτηριστικά: μελωδία, αρμονία και ρυθμό.

Οι μουσικοί είναι άνθρωποι, άρα έχουν ένα πλήθος διαφορετικών χαρακτηριστικών και κάθε φορά εκφράζουν τον εαυτό τους.

Εκεί είναι και η ομορφιά του να απολαμβάνουμε έργα από πολλούς ερμηνευτές ώστε όχι μόνο να θαυμάζουμε την τεχνική τους κατάρτιση αλλά και να αφουγκραζόμαστε την ψυχή τους. Ο ίδιος μουσικός πολλές φορές σε άλλη στιγμή ερμηνεύει διαφορετικά ένα έργο.

Εκεί αντιλαμβάνεσαι τη μαγεία της προσωπικότητας ενός μουσικού. Όσον αφορά στα διαφορετικά είδη μουσικής για να υπάρχουν καλύπτει το καθένα μια αναγκαιότητα.

Ο Πλάτωνας έλεγε : «όταν αλλάζουν οι νόμοι της μουσικής, αλλάζουν και οι νόμοι της πολιτείας»

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Ανάγκη και μάλιστα από όσο μικρότερη ηλικία γίνεται. Εκτός από τις δεξιότητες που αποκτά ένα παιδί, τα οφέλη που απολαμβάνει είναι πάμπολλα και στον χαρακτήρα του και σε κοινωνικό επίπεδο.

Είναι ένα προσωπικό καταφύγιο. Οι Αρχαίοι Έλληνες, που τόσο αρεσκόμαστε να καμαρώνουμε για την καταγωγή μας, την είχαν σε μέγιστη εκτίμηση.

Ήταν νόηση, διάνοια, πνευματική καλλιέργεια και γνώση. Εδώ, όμως, επιβάλλεται η μουσική καλλιέργεια να είναι ένα δωρεάν αγαθό για όλους.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Το πιο σημαντικό είναι οι γονείς να δώσουν τα ερεθίσματα. Μουσική στο σπίτι, παιδικό θέατρο, συναυλίες, τα τραγουδάκια που μαθαίνουν απ τους παιδικούς σταθμούς και τα τραγουδούν και στο σπίτι. Ένα παιδί θα δείξει ενδιαφέρον όταν γνωρίσει κάτι.

Το ταλέντο είναι κάτι πολύ σοβαρό. Δεν αρκεί ένα μουσικό αυτί ή μια καλή αίσθηση του ρυθμού. Χρειάζεται αγάπη, πειθαρχία και σοβαρότητα στις σπουδές.

Έχοντας καλή τεχνική θα μπορέσει να δείξει την ευαισθησία και την ικανότητα να αγγίζει με την ερμηνεία του. Το ταλέντο είναι δώρο αλλά κι ευθύνη!

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Η δημόσια εκπαίδευση αφιερώνει μια ώρα εβδομαδιαίως στη μουσική. Η μουσική παράδοση της χώρας μας είναι σημαντικότατη.

Υπάρχει η βυζαντινή μουσική, με δικό της σύστημα, τα δημοτικά τραγούδια με απίστευτη ποικιλομορφία ανάλογα την προέλευση τους και βέβαια η ευρωπαϊκή μουσική.

Τι να πρωτοδιδάξει ένας εκπαιδευτικός και τι να αφομοιώσουν τα παιδιά;

Τα μουσικά σχολεία εργάζονται πιο συνειδητά προς όλες αυτές τις κατευθύνσεις αλλά είναι περιορισμένα.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Αναμφίβολα υπάρχουν. Συνήθως δίνουν τις μάχες τους ανώνυμα και συνειδητά. Κάποιοι καταφέρνουν να γίνουν περισσότερο αναγνωρίσιμοι. Αλλά για συγκεκριμένο κοινό που ασχολείται.

Δυστυχώς η μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα λειτουργεί ως πάρεργο. Είναι σπάνιο ένα παιδί να θέλει να γίνει μουσικός και να ασχοληθεί αποκλειστικά με αυτό.

Το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον συνήθως λειτουργεί αποτρεπτικά εξαιτίας του φόβου της μη επαγγελματικής αποκατάστασης. Η μουσική όμως είναι απαιτητική σε χρόνο και συγκέντρωση. Δε μπορεί να είναι παράλληλη επιλογή.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Η διδασκαλία είναι κάτι που αγαπώ και υπηρετώ με χαρά. Το να μυείς μικρά παιδιά, αλλά και ενήλικες, στην τέχνη της μουσικής είναι υπέροχο. Η άλλη μεγάλη μου αγάπη είναι το χορωδιακό τραγούδι.

Η διεύθυνση μιας χορωδίας είναι ένα ανεξάντλητο ταξίδι με πολλές εκπλήξεις.

Είτε είναι παιδική χορωδία ή τετράφωνες χορωδίες ενηλίκων, είναι μαγική η ενέργεια που υπάρχει από τις πρόβες ως και τις παραστάσεις.

Αυτή την εποχή ορίζονται οι διάφορες συναυλίες για τη σεζόν.

Θα τραγουδήσουμε στις 17 Οκτωβρίου στην Παλαιά Βουλή με τη χορωδία «Μουσικά Κύματα» του Φιλοπρόοδου Ομίλου Υμηττού, για την Πνοή Αγάπης, ενός συλλόγου που στηρίζει καρκινοπαθείς και τις οικογένειές τους.

Προγραμματίζεται, ακόμα, ένα πλήθος συναυλιών και δράσεων για τα Χριστούγεννα σε διάφορους χώρους και στο Μέγαρο Μουσικής, σε συνεργασία με το Διεθνές μουσικό σωματείο «Gina Bachauer».

Επίσης, συνθέτω μουσική για μια παράσταση παιδικού θεάτρου, σε συνέχεια μιας πετυχημένης περσινής συνεργασίας.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η ΣΤΑΜΑΤΙΑ ΧΩΡΕΨΙΜΑ του Κωνσταντίνου γεννήθηκε στη Χίο και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι παντρεμένη κι έχει δύο γιους.

Από μικρή ηλικία έδειξε ιδιαίτερη έφεση στη μουσική και σπούδασε σε Ωδεία και Μουσικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Είναι κάτοχος πτυχίων Πιάνου, Αρμονίου, Αν. Θεωρητικών, Σύγχρονου Τραγουδιού και Διπλώματος Μονωδίας.

Παρακολούθησε ως ενεργό μέλος τα Σεμινάρια:

1) Χορωδιακής Μουσικής & Δ/νσης Χορωδίας με τον καταξιωμένο Συνθέτη και
Μαέστρο κ. Γιάννη Καρκάλα.
2) Δεξιοτεχνίας Πιάνου με τον διεθνούς φήμης soloist Πιάνου κ. Βασίλη Βαρβαρέσο.
3) Ορθοφωνίας, Κλασικού τραγουδιού & Όπερας με τον Τενόρο & Καθηγητή
Μονωδίας και Μελοδραματικής κ. Σάκη – Αθανάσιο Αραμπατζή.
Έχει διευθύνει Χορωδίες επί σειρά ετών με πλούσια καλλιτεχνική πορεία, όπως η μικτή Χορωδία «Μουσικά Κύματα» του Φιλοπρόοδου Ομίλου Υμηττού, η μικτή Χορωδία Συνταξιούχων Υπαλλήλων Ι.Κ.Α. Αττικής, η μικτή Χορωδία Κεφαλλήνιων και Ιθακήσιων Καλλιθέας .

Συμμετοχή σε χορωδιακά φεστιβάλ καθώς και ανεξάρτητες παραγωγές-αφιερώματα σε σημαντικούς μουσουργούς και ποιητές.
Σύνθεση πρωτότυπης μουσικής για παιδικές παραστάσεις, έργα τετράφωνης μικτής χορωδίας, έργα για σόλο πιάνο, τραγούδια για πιάνο –φωνή. Το Μάιο του 2018 ως προσφορά προς το έργο του φιλανθρωπικού σωματείου «Πνοή Αγάπης» μελοποίησε, σε συνεργασία με το συνθέτη Κώστα Μουστάκα, την Α’ προς Κορινθίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου για μικρή ορχήστρα και χορωδία, της οποίας η ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε στην ΕΡΤ.
Σε συνεργασία με το Διεθνές μουσικό σωματείο «Gina Bachauer» έχει εμφανιστεί σε πολλές φιλανθρωπικές εκδηλώσεις όπως για την ενίσχυση των σκοπών του Συλλόγου Προστασίας Αγέννητου Παιδιού «Η Αγκαλιά».
Έχει τιμηθεί με Έπαινο από τη Μουσική Εταιρία Βορείου Ελλάδος (Μ.Ε.Β.Ε.).