Σμαράγδα Παπούλια: “Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να ανακαλύψω το επόμενο ερέθισμα που θα με οδηγήσει να ξεπεράσω τα προηγούμενα έργα μου”

“Η τέχνη είναι περισσότερο αποδεκτή από το ευρύ κοινό από ό,τι σε προηγούμενες χρονικές περιόδους, μπορεί όμως αυτό το κοινό να διευρυνθεί ακόμα περισσότερο, με στόχο να μπορούν όλοι να προσεγγίσουν το έργο τέχνης.”

Πώς και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Η ενασχόλησή μου με τη ζωγραφική ήταν κατά κάποιο τρόπο προκαθορισμένη μιας και στο σπίτι ζούσα με ένα ζωγράφο τον πατέρα μου. Στα δεκάξι μου βρήκα ευκαιρία όταν έλειπε ο πατέρας μου και ζωγράφισα για πρώτη φορά με χρώματα πάνω σε καμβά. Αυτό ήταν!! Από τότε δεν έχω σταματήσει να εκφράζομαι με μέσο τη ζωγραφική.
Επαγγελματικά ασχολήθηκα πριν μπω ακόμα στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών δίνοντας έργα σε γκαλερί, και παίρνοντας μέρος σε ομαδικές εκθέσεις.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Δεν εντάσσω τα έργα μου σε κάποιο συγκεκριμένο κίνημα, προτιμώ να αφήνω τον θεατή να αποφασίσει, αυτός που είναι ο τελικός αποδέκτης του συνόλου των συναισθημάτων που προκαλεί μια ζωγραφιά.
Τα χρώματά μου προσπαθώ να είναι πλούσια και καθαρά, με αντιθέσεις θερμών και ψυχρών τόνων, και μέσω αυτών αναζητώ ‎χρωματικούς συνδυασμούς και ‎ισορροπίες. Άλλοτε πάλι μελετώ τους τόνους του γκρίζου, ανακαλύπτοντας ‎ποιότητες και υφές ‎με διάφορες τεχνοτροπίες και υλικά‎‎ όπως ακρυλικά, λάδια, κολλάζ, πλαστικά.

Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας; Την έμπνευσή μου την αντλώ από θέματα που με ‎προβληματίζουν. Για παράδειγμα, η ανθρώπινη ‎παρουσία στους πίνακές μου δείχνει το ενδιαφέρον μου για την ψυχή, έτσι όπως ‎αυτή αναδύεται ‎μέσα από τα ‎πρόσωπα και τις φιγούρες μου. Γι’ αυτό τον λόγο θα χαρακτήριζα τη ζωγραφική μου κυρίως ανθρωποκεντρική.
Απεικονίζω την ανθρώπινη μορφή σε ποικίλες στάσεις, γυμνή ή ντυμένη, με ‎κυρίαρχο στοιχείο την ένταση στο βλέμμα. Γενικά, τα πρόσωπα τα σώματα των ανθρώπων αλλά και τα ζώα που ζωγραφίζω φαίνεται να ζουν μια διαρκή ένταση αν και δε βρίσκονται σε δράση…
Στο φόντο βάζω στοιχεία εμπνευσμένα από την παράδοση, χαλιά, κεντήματα αραβουργήματα τα οποία συνδυάζω με ποιήματα άλλοτε δικά μου κι άλλοτε ποιητών που αγαπώ. Δημιουργώ με τον τρόπο αυτό μια σύνθεση που στηρίζεται σε αντιθέσεις, αλλά πιστεύω ότι καταφέρνει τελικά να ισορροπεί. Θεωρώ ότι τόσο οι αντιθέσεις όσο και, τελικά, η επίτευξη της ισορροπίας, προκαλούν το ενδιαφέρον του θεατή.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Όλοι οι μεγάλοι ζωγράφοι είναι πηγή έμπνευσης και θαυμασμού για μένα.
Τα έργα μου έχουν σαφές επιρροές από καλλιτέχνες όπως ο Klimt, ο Schiele, ο Bonnard. Άλλοι αγαπημένοι μου εικαστικοί είναι ο Soutine, Kokoschka Rembrandt F. Bacon.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Για μένα η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να ανακαλύψω το επόμενο ερέθισμα που θα με οδηγήσει να ξεπεράσω τα προηγούμενα έργα μου.
Να βρω έναν τρόπο να μεταφέρω και να αποτυπώσω πάνω στον καμβά μου το φως που ακτινοβολεί μέσα από τις ανθρώπινες μορφές και την ενέργεια της κάθε ύπαρξης που επιχειρώ να ζωγραφίσω. Όπως είπε κι ο Μιχαήλ Άγγελος -Είδα τον άγγελο μέσα στο μάρμαρο και το σμίλεψα μέχρι που τον απελευθέρωσα- Αυτήν τη ζωή θέλω να απελευθερώσω στα έργα μου.
Έτσι, με όπλα μου τα υλικά, την τεχνική και τις γνώσεις μου, παλεύω με όλη μου την ψυχή και άλλοτε κερδίζω, άλλοτε χάνω, σε αυτό το αέναο παιχνίδι, τη δημιουργία!

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Οι συνθήκες ίσως να είναι καλύτερες για τους σύγχρονους καλλιτέχνες, ειδικά στα αστικά κέντρα υπάρχουν πια αρκετές επιλογές. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παραμένει το οικονομικό, γεγονός που περιορίζει τη διακίνηση των έργων τέχνης.
Η τέχνη είναι πάντως περισσότερο αποδεκτή από το ευρύ κοινό από ό,τι σε προηγούμενες χρονικές περιόδους, μπορεί όμως αυτό το κοινό να διευρυνθεί ακόμα περισσότερο, με στόχο να μπορούν όλοι να προσεγγίσουν το έργο τέχνης.
Προς αυτό το σκοπό έχει συντελέσει και η ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων, όπου μπορεί ο καθένας να παρακολουθήσει την πορεία των καλλιτεχνών που επιλέγει.
Στον δημόσιο χώρο όμως θα επιθυμούσα η πολιτεία να οργανώνει εκθέσεις, να ενισχύει και να προωθεί τους νέους καλλιτέχνες, να προκηρύσσει διαγωνισμούς για γλυπτά ή κατασκευές που θα τοποθετηθούν σε επιλεγμένα σημεία, δίνοντας ώθηση στη δημιουργία και ανεβάζοντας την ποιότητα της ζωής μας στο χώρο που ζούμε και κινούμαστε.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Να συνεχίσω να κάνω αυτό που αγαπώ παρά τις αντίξοες συνθήκες που βιώνουμε όλοι μας και, όταν τα πράγματα εξομαλυνθούν, να πραγματοποιηθεί η έκθεση που αναβλήθηκε με άλλες τρεις συναδέλφους στη Γκαλερί Αργώ με θέμα “Η δέ γυνή ίνα τέχνην ποιή”, καθώς και οι δυο ομαδικές όπου λαμβάνω μέρος στην ArtPrisma και στην Art Place.
Παράλληλα συνεχίζω να δουλεύω για την ατομική μου έκθεση που ελπίζω να πραγματοποιηθεί κι αυτή σύντομα!

Σμαράγδα Παπούλια-Βασιλακούδη

Η Σμαράγδα Παπούλια-Βασιλακούδη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα.
Πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από τους, Θ. Πάντο και Σ. Κουκουλωμάτη.
Το 1984 εισάγεται πρώτη με Κρατική Υποτροφία στην A.Σ.Κ.Τ. της Αθήνας όπου σπουδάζει ζωγραφική με τους Π. Τέτση και Γ. Βαλαβανίδη και σκηνογραφία με τον Β. Βασιλειάδη. Αποφοίτησε με άριστα. Το 1980 γίνεται μέλος του Κέντρου Συλλογικής Καλλιτεχνικής Δραστηριότητας “Σύν”. είναι μέλος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου Τεχνών Ελλάδος.
Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και ατομικές εκθέσεις και στην art athina.
Έργα της βρίσκονται σε μουσεία, στο υπουργείο πολιτισμού στην τράπεζα eurobank σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ενδεικτικές ατομικές Έκθέσεις :
2008 Ζωγραφική σε αντικείμενα – Αίθουσα Αρκαδιανή
2010 Αναδρομική -Πνευματικό Κέντρο Στεμνίτσας 2011 Μορφής Εγκώμιον – Αργώ
2015 Αφηγήσεις Γυναικών – Gold gallery

mail: [email protected]

website: http://www.smaragdapapoulia.gr