Παυλίνα Τσακαλακίδου: “H μουσικοθεραπεία είναι από τα πιο σύγχρονα επαγγέλματα ψυχικής υγείας όπου γίνεται χρήση της μουσικής με ευελιξία…”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Από την αρχαιότητα η χρήση της μουσικής κατείχε σημαντική θέση στην ζωή των Ελλήνων. Χρησιμοποιήθηκε στις δημόσιες εορτές, στην λατρεία των θεών, στους αθλητικούς αγώνες, στις γαμήλιες και επικήδειες τελετές, στα συμπόσια και στην καθημερινή εργασία. Επίσης, η μουσική συνόδευε την πορεία προς την μάχη ή την επιστροφή από αυτήν. Άρα παρατηρούμε ότι η μουσική έχει έναν ρόλο ένωσης, συγχρονισμού και συντονισμού.
Η μουσική αποτελεί «κοινή γλώσσα» για άτομα, ομάδες, λαούς και πολιτισμούς. Ταυτόχρονα συμβάλλει στην καλλιέργεια της ομαδικότητας, της κοινωνικής συνείδησης και συνενώνει τους ανθρώπους.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Αν πάρουμε σαν δεδομένο ότι η μουσική αποτελεί μια «παγκόσμια γλώσσα», όλοι οι μουσικοί την χρησιμοποιούν, ο καθένας όμως με την δική του διάλεκτο.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Αρχικά για να υπάρξει παιδεία πρέπει πρώτα να υπάρξει αγωγή.
Για να υπάρξει αγωγή πρέπει να υπάρξει εκπαίδευση.
Για να υπάρξει εκπαίδευση πρέπει να υπάρξει διδασκαλία.
Ο πολιτισμός για να είναι ολοκληρωμένος είναι ανάγκη να έχει παράλληλη ανάπτυξη και στις τρείς μορφές του, υλικός, πνευματικός και ηθικός.
Κατά τον Gardner, ο πολιτισμός σχετίζεται με την ανάπτυξη της νοημοσύνης. Στην «θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης» διαπιστώνει κανείς την σπουδαιότητα της μουσικής ευφυΐας και όχι μόνο της γλωσσικής και της λογικομαθηματικής ευφυΐας όπως γίνεται στα σχολεία. Συνεπώς μιλάμε για μία ανάγκη που φτάσαμε να την θεωρούμε πολυτέλεια.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Το δύσκολο δεν είναι το να ανακαλύψει ο γονιός το ταλέντο του παιδιού του, αλλά να το υποστηρίξει και να το βοηθήσει τα κάνει τα βήματα του. Στην Ελλάδα υπάρχει η νοοτροπία του « θα γίνεις δικηγόρος ή γιατρός» γιατί «οι καλλιτέχνες πεινάνε».
Ο γονιός που είναι κοντά στο παιδί του σίγουρα θα αντιληφθεί την «μουσική αντίληψη» του και το ταλέντο του. Το ζητούμενο είναι αν θα το ενισχύσει.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Κάποιος που κάνει ολοκληρωμένες μουσικές σπουδές, σίγουρα διδάσκεται και την μουσική παράδοση. Δεν δίνω όμως έμφαση στο τι διδάσκεται διότι η διδασκαλία δίνει απλά το ερέθισμα. Μέσα από προσωπική αναζήτηση μπορεί κάποιος να εντρυφήσει στην μουσική.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Πέρα από μουσικός έχω τελειώσει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα εξειδίκευσης στην μουσικοθεραπεία στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Παράλληλα με την μουσικοθεραπεία ασχολούμαι με την ηχοθεραπεία. Οπότε κατά κύριο λόγο τα μουσικά μου σχέδια αφορούν αυτόν τον θεραπευτικό χώρο.

Τι είναι η ηχοθεραπεία;

Η ηχοθεραπεία κατά τον Peter Hess®, είναι μία τεχνική χαλάρωσης και έχει τις ρίζες του στην Αρχαία Ελλάδα αλλά και στις παραδόσεις άλλων λαών της Ανατολής π.χ. στην Ινδία, Κίνα και το μακρινό Θιβέτ. Εφαρμόζεται και διδάσκεται από την Γερμανική ακαδημία Peter Hess® και θεωρείται μία από τις πιο αναγνωρισμένες μεθόδους. Κατά την ηχοθεραπεία Χρησιμοποιούνται οι ήχοι των Θιβετιανών Ηχογαβάθων, (Tibetan Singing Bowls) και του Γκονγκ για να έρθει σε ισορροπία ο νους και το σώμα έτσι ώστε να αισθανθούμε ηρεμία και ευεξία

Τι είναι η μουσικοθεραπεία;

H μουσικοθεραπεία είναι από τα πιο σύγχρονα επαγγέλματα ψυχικής υγείας όπου γίνεται χρήση της μουσικής με ευελιξία στο πλαίσιο θεραπευτικής σχέσης, ατομικά ή σε ομάδα με στόχο την πρόληψη, υποστήριξη, βελτίωση ή αποκατάσταση της σωματικής και ψυχικής υγείας του θεραπευόμενου καθώς και την θετικότερη ένταξη του στην κοινωνία.

Τι είναι αυτό που μπορεί να προσφέρει στους ασθενείς;

Στη θέση της λέξης « ασθενής» θα χρησιμοποιούμε την λέξη « πελάτης» που προέρχεται από την λέξη «πελάζω» και σημαίνει: πλησιάζω , φέρνω κάποιον κοντά σε άλλον.
Η μουσικοθεραπεία στοχεύει στην ανάπτυξη δυνατοτήτων και / ή στην αποκατάσταση των λειτουργιών του ατόμου έτσι ώστε να μπορεί να επιτύχει καλύτερη ενδοσωματική και διαπροσωπική ενσωμάτωση και, συνεπώς, καλύτερη ποιότητα ζωής μέσω της πρόληψης, της αποκατάστασης ή της θεραπείας.

Σε ποιες περιπτώσεις παθήσεων ενδείκνυται;

– Παιδιά με αναπηρίες, όπως αυτισμό, ψύχωση, συναισθηματικές διαταραχές, νοητική υστέρηση, νευρολογικές δυσλειτουργίες, σωματικές αναπηρίες, αισθησιοκινητικές αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες.

– Εκπαιδευτικά περιβάλλοντα σε παιδιά με απώλειες ακοής.

– Ενήλικες με πολλά ιατρικά προβλήματα.

– Δεν υπάρχει ηλικιακός ή εξελικτικός περιορισμός.

– Σε άτομα με αναπτυξιακές διαταραχές.

– Σε άτομα με ψυχικές διαταραχές.

– Σε άτομα με χρόνιες παθήσεις.

– Σε γηριατρικούς ασθενείς.

– Σε άτομα με εθισμούς κ.α.

Βιογραφικό.

H Παυλίνα Τσακαλακίδου είναι μουσικός με εξειδίκευση στην μουσικοθεραπεία. Σπούδασε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, στην Κέρκυρα , μουσικολογία και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ολοκλήρωσε της μεταπτυχιακές της σπουδές στο πεδίο της μουσικοθεραπείας. Συνεχίζει τις σπουδές της στο ΣΩΘ στην κατεύθυνση της jazz και στο piano. Παράλληλα με το μεταπτυχιακό της ασχολήθηκε με το ηχομασάζ-ηχοθεραπεία, μία μέθοδο που την χρησιμοποιεί παράλληλα με την μουσικοθεραπεία. Εργάζεται ήδη σαν μουσικοθεραπεύτρια έχοντας αναλάβει ποικίλα περιστατικά.