Παναγιώτης Θεοδοσίου: “Καθοριστική ήταν η σχέση μου με τη γραφή του ήχου, τη μουσική σημειογραφία, την οποία κατέκτησα μόνος μου με πολύ κόπο κι επιμονή”

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Το νανούρισμα της μητέρας μου που έχασα στα 9 μου χρόνια.

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Με αυτόν που θα μας συνέδεε συγγένεια πνευματική. Με αυτόν που θα μπορούσαμε από μια κοινή αφετηρία να πορευτούμε δημιουργικά μέσα στον άγνωστο ηχητικό χρόνο…

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Ξεκίνησα με το ενδιαφέρον μου για τη μουσική σύνθεση από την πολύ μικρή μου ηλικία. Καθοριστική ήταν η σχέση μου με τη γραφή του ήχου, τη μουσική σημειογραφία, την οποία κατέκτησα μόνος μου με πολύ κόπο κι επιμονή. Καθοριστικές επιρροές, πάντα θετικές, ήταν η σχέση της εφηβείας με το art-rock της δεκαετίας του ’70, η jazz, η ακρόαση και η εμπεριστατωμένη σπουδή της, οι μεγάλοι κλασικοί, αλλά και οι J.S. Bach, G. Mahler, A. Berg, O. Messiaen, T. Takemitsu. Ακόμη οι δάσκαλοι μου, Έφη Αγραφιώτη και Μιχάλης Τραυλός, οι μεταπτυχιακές σπουδές μου με τον Ιωσήφ Παπαδάτο στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, οι ερμηνευτές των έργων μου ανά τον κόσμο, οι θεολογικές και φιλοσοφικές μου αναζητήσεις, όπως επίσης και η στήριξη που είχα από τον πατέρα μου, και τη βιωματική του σχέση με το ρεμπέτικο τραγούδι, καθώς και την άλλη μου μητέρα – έτσι την έλεγα πάντα -, την δεύτερη σύζυγο του πατέρα μου, αυτήν που με μεγάλωσε και της οφείλω ό,τι είμαι σήμερα.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Πολλές φορές ο τρόμος έρχεται από μια ενδεχόμενη αποτυχία. Η γνώση όμως του τι πραγματικά συμβαίνει συχνά είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Απέχει από έναν τέτοιο υπεραπλουστευμένο χαρακτηρισμό, αλλά και τον τρόμο που θα μπορούσε να επιφέρει…

Ποιά είναι η άποψή σας για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show;

Στο σωρό τον τηλεοπτικών σκουπιδιών και ειδικότερα των μουσικών σίγουρα κάποια καλλιτεχνικά χαρίσματα, αλλά και κάποιες διαδικασίες αξιολόγησης ξεχωρίζουν και αναδεικνύονται, αλλά δεν αρκούν για να αλλάξουν τη γενική εικόνα.

Μια συνεργασία που ονειρεύεστε;

Νομίζω πως μόλις έγινε πραγματικότητα. Με την Ερατώ Αλακιοζίδου φυσικά!

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Δεν νομίζω πως το επάγγελμα αυτό υπάρχει πραγματικά στην Ελλάδα. Ο χώρος είναι αρκετά περιορισμένος για τη ανάπτυξη και ζήτηση του, ιδιαίτερα στο χώρο της λόγιας μουσικής.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Τον καιρό αυτόν συμμετέχω μαζί με τον ερευνητή και μουσικογράφο ιδρυτή του ομώνυμου Αρχείου Ελλήνων Μουσουργών Θωμά Ταμβάκο και με την σύμπραξη δύο σημαντικών καλλιτεχνών, του κόντρα-τενόρου Νίκου Σπανάτη και της σολίστ του εκκλησιαστικού οργάνου Χριστίνας Αντωνιάδου στην ηχογράφηση ενός cd με θέμα τα θρησκευτικά έργα Ελλήνων συνθετών για φωνή και εκκλησιαστικό όργανο. Το εγχείρημα αυτό αποτελεί την κατακλείδα μιας σειράς συναυλιών που πραγματοποιήθηκαν με ιδιαίτερη επιτυχία σε Αθήνα (Αγγλικανική Εκκλησία) και Σύρο (Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου). Παράλληλα, μέσα στον Οκτώβριο, το Duo Pianismo (Δήμητρα Μανέ – Αντιγόνη Μηλιώρη) θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα από την μεταγραφή για πιάνο 4 χέρια του ορχηστρικού μου έργου «Το Ιπτάμενο Καπέλο» στην αίθουσα συναυλιών του Ωδείου Αθηνών σε συναυλία του Μουσικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Ψυχικού «Η Ευτέρπη», ενώ η βιολονίστα Τάνια Σικελιανού θα ερμηνεύσει το έργο μου «Ερος» για σόλο βιολί τον Δεκέμβριο στην Πάτρα. Από φέτος ένα πολλά υποσχόμενο νέο εγχείρημα λαβαίνει σάρκα και οστά: η σύσταση και διεύθυνση της Ορχήστρας Νέων του Καλογεροπούλειου Ωδείου του οποίου έχω την Καλλιτεχνική Διεύθυνση τα τελευταία 3 χρόνια. Τα πρώτα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά και ελπίζουμε και ονειρευόμαστε τα καλύτερα για το άμεσο μέλλον! Για το 2020 πολλά ακόμη έπονται…

Πείτε μας δυο λόγια για τη συμμετοχή σας στο πρόγραμμα MMS | Mediterranean Miniature Sketches

Ήταν μια ευτυχής συγκυρία, το έργο μου «Aegean Sea”, εμπνευσμένο από την Ελληνική θιάλλασα του Αιγαίου, να ταιριάζει θεματολογικά και να συμπεριλαμβάνεται τελικά στο Mediterranean Miniature Sketches. Θαυμάζω κι εκτιμώ από καιρό την Ερατώ Αλακιοζίδου και ως ερμηνεύτρια και ως άνθρωπο. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που συγκαταλέγομαι ανάμεσα στους συνθέτες αυτού του project και που αφήνω το έργο μου σε τόσο καλά χέρια…!

Βιογραφικό Σημείωμα

Ο Παναγιώτης Θεοδοσίου σπούδασε Πιάνο με την Έφη Αγραφιώτη, Ανώτερα Θεωρητικά και Σύνθεση με τον Μιχάλη Τραυλό και Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών καθώς και Master of Music Composition-MMus (“Σύνθεση Ενόργανης και Φωνητικής Μουσικής”) από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με καθηγητή τον Ιωσήφ Παπαδάτο.
Μαθήτευσε ακόμη κοντά στους Michel Merlet, Θεόδωρο Αντωνίου και Γιάννη Τερεζάκη. Έχει ασχοληθεί με την Jazz και τον αυτοσχεδιασμό ενώ δίδαξε και διδάσκει πιάνο και θεωρητικά σε Ωδεία της Αθήνας.
Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ωδείου Καλογεροπούλειου Ιδρύματος (http://fondationkaloy.com/)
Είναι ακόμη πιστοποιημένος καθηγητής μουσικής στο ABRSM (Εισαγωγικό Σύστημα Βρετανικών Πανεπιστημίων), ιδρυτικό μέλος του περιοδικού «τα Μουσικά», μόνιμος συνεργάτης του διαδυκτιακού περιοδικού TAR (www.tar.gr) καθώς και παραγωγός στο ελληνικό ραδιόφωνο.
Διετέλεσε υπεύθυνος Μουσικού Τμήματος και υπεύθυνος φωνητικών και οργανικών συνόλων των Εκπαιδευτηρίων «ΓΕΙΤΟΝΑ», (1995 -2016) ενώ είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και αντιπρόεδρος του Μουσικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Ψυχικού “Η ΕΥΤΕΡΠΗ”.
Έχει επίσης δημιουργήσει πολλά παιδικά και εφηβικά χορωδιακά και ενόργανα σύνολα σε σχολεία και ωδεία του Ελληνικού χώρου.

Η συνθετική του δραστηριότητα περιλαμβάνει έργα για πιάνο, έργα μουσικής δωματίου αλλά και συμφωνικής μουσικής καθώς και μουσική για τον κινηματογράφο. Παράλληλα ασχολείται με την ενορχήστρωση και την jazz arrangement έχοντας στο ενεργητικό του πολυάριθμες συμφωνικές μεταγραφές, αλλά και τη δημιουργία αντίστοιχων μικρών συνόλων στα οποία συμμετέχει ως μαέστρος και πιανίστας.
Εκατό και πλέον τίτλοι έργων του συνθέτη περιλαμβάνονται στις επίσημες προσκτήσεις της Μεγάλης Βιβλιοθήκης “Λίλιαν Βουδούρη” του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ενώ οι διεθνείς διαδικτυακές εκδόσεις http://www.sheetmusicplus.com , http://www.musicaneo.com και http://www.free-scores.com έχουν αναλάβει την έκδοση τους.
Το έργο του “Between Times” για κλαρινέτο, βιόλα και πιάνο επιλέχθηκε από την Διεθνή Εταιρεία Συνθετών (ISCM) να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις Διεθνείς Μουσικές Μέρες του 2018 στο Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής του Πεκίνου.
Έργα του έχουν ερμηνευθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Los Angeles, Boston, Philadelphia, Chicago, Hague, Poznan, Nairobi, Λευκωσία, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτμος, Κωνσταντινούπολη) από διακεκριμένους καλλιτέχνες, ορχήστρες και σύνολα από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έχει επίσης στο ενεργητικό του δισκογραφήσεις έργων του καθώς και συμμετοχή σε δισκογραφήσεις Ελληνικών και ξένων εταιριών και ιδρυμάτων (Sarton-label, DNA –label, ERT, Motivo, Phasma Music, Deree College) .
Προσωπικός διαδικτυακός τόπος: http://www.ptheodosiou.gr

https://www.youtube.com/watch?v=1mqvhRCfuDg

https://www.youtube.com/watch?v=-tsNKs5i2b0

https://www.youtube.com/watch?v=MITSwbivK8o&t=54s

https://www.youtube.com/watch?v=XLoPrDrvy5w

https://www.youtube.com/watch?v=vdgtmkkiOg0

https://www.youtube.com/watch?v=-1Lmp_3XJxg&t=2s