“Μελλοντικά, θα ήθελα να συνεχίσω να ζωγραφίζω με την ίδια πίστη την ίδια αγάπη και το ίδιο μεράκι ώστε να γεμίσω τον κόσμο με τέχνη απ’ άκρη ως άκρη.”
Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Είχα πάντοτε την επιθυμία από μικρό παιδί να μάθω αγιογραφία. Αυτό, λόγω της καλής σχέσης με την Εκκλησία όπως διδάχτηκα από τη μητέρα μου και τη γιαγιά μου. Ίσως ακόμη περισσότερο καλύτερη σχέση απέκτησα και ήρθα πιο κοντά στους Αγίους (το βίο τους) όταν σε ηλικία 10 ετών έχασα την μητέρα μου από καρκίνο. Ξεκίνησα την Αγιογραφία σε ηλικία 17 ετών (γ’ λυκείου), ήταν το έτος 1999 όταν απλώς πήρα την απόφαση τη συγκεκριμένη στιγμή (ωριμότητα ίσως) και πήγα στην Ιερά Μονή Αρχαγγέλου Μιχαήλ. Μαθήτευσα εκεί κοντά στους πατέρες (Στο χωριό μου) Αρχάγγελος Αριδαίας Ν. Πέλλας. Αργότερα στάθηκα κοντά και σε άλλους αγιογράφους ώστε να συμπληρώσω τις γνώσεις μου στην τοιχογραφία (κυρίως). Το 2008 με κάλεσαν μαζί με μια ομάδα καλλιτεχνών και για τρείς μήνες, στην Ιερά Μονή Διονυσίου του Αγίου Όρους. Έτσι έμαθα πολλά περισσότερα πράγματα για την αγιογραφία, όπως επίσης την τέχνη της συντήρησης και της αποκατάστασης. Επί σειρά ετών (10) έχω διδάξει την αγιογραφία στον ιερό ναό Αγίας Παρασκευής Μενεμένης στην Θεσσαλονίκη.
Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Η βάση της τεχνικής που ακολουθώ (το ρεύμα) είναι η Κρητική σχολή. Στα έργα που φιλοτεχνώ και παρουσιάζω υπάρχουν επιρροές επίσης από την Παλαιολογία Μακεδονική Σχολή 12ος 13ος αιώνας κτλ. Κι έτσι το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι mix Κρητικό Μακεδονικής τεχνοτροπίας με προσωπικά και Παλαιολόγια στοιχεία. Σημείωση: η Κριτική σχολή είναι μεταβυζαντινή Τέχνη.
Από που αντλείτε την έμπνευσή σας; Την έμπνευσή μου την αντλώ από την πίστη στον Τριαδικό Θεό, τους βίους των αγίων και από τη Στιγμή. Στιγμή εννοώντας, π.χ. ένα ταβάνι ζωγραφισμένο που μου έκλεψε το ενδιαφέρον, μια εικόνα που έπεσε στα χέρια μου, μια φωτογραφία, εικόνες από την φύση έργα άλλων καλλιτεχνών κτλ.
Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Φυσικά και υπάρχουν προσωπικότητες και καλλιτέχνες που επηρεάζουν το έργο μου. Είναι όλοι οι παλαιοί μάστορες και οι καλλιτέχνες της Βυζαντινής-μεταβυζαντινής εποχής κυρίως, Ακόμη και ψηφιδογράφοι. Θα μπορούσα να μιλάω ώρες για τα έργα τους που τόσο αγαπώ και μελετώ καθημερινά. Κάποιοι από αυτούς είναι: ο Άγγελος Ακκοτάντος, ο Μιχαήλ Δαμασκηνός, ο Εμμανουήλ Τζάννες, ο Θεοφάνης του Κρητός κ.α. (Κρητική Σχολή) Εμμανουήλ Πανσέληνος, Το εργαστήρι των Αδελφών Αστραπά, Έργα από τη μονή της Χώρας, Έργα της Ι. Μ. Βατοπαιδίου κ.α.(Παλαιολόγια εποχή Μακεδονική σχολή).
Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Κάθε έργο είναι για εμένα μια καινούργια μεγάλη πρόκληση. Επιβάλλεται να γίνει ομορφότερο και τελειότερο από το προηγούμενο.
Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, η τέχνη της Αγιογραφίας στην πατρίδα μας είναι γενικά αποδεκτή από το σύνολο του πληθυσμού, μιας και ο Ορθόδοξος Ελληνικός Κόσμος εκφράζεται μέσα από αυτήν δηλώνοντας έτσι την πίστη του. Στο δημόσιο χώρο καλείται να δώσει τη γνώση. Τη συναντούμε κυρίως σε μουσεία εκκλησίες μοναστήρια (Δημόσιους χώρους). Έτσι λοιπόν αντλούμε γνώση. Γνώση για την ιστορία της τέχνης. Γνώση για την παράδοση. Γνώση για την πολιτιστική μας κληρονομιά. Γνώση για τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων όλων των εποχών. Γνώση για την τάση μιας εποχής. Γνώση για το ύφος των καλλιτεχνών. Η τέχνη λοιπόν είναι ο τρόπος έκφρασης, τρόπος να κατανοήσουμε και να μεταδώσουμε τη γνώση. Ο ρόλος της βυζαντινής τέχνης (βυζαντινής ζωγραφικής) κατέχει επίσης έναν από τους σημαντικότερους ρόλους ανέκαθεν. Δεν είναι απλώς μια τέχνη που βλέπεις και θαυμάζεις. Δεν είναι η τέχνη για την καλλιτεχνία μόνο. Είναι η τέχνη που οδηγεί τον πιστό στην προσευχή, εν συνεχεία σε επικοινωνία με τον Άγιό του, έτσι ώστε να έρθει σε επαφή με το Δημιουργό του.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Χμ… Το μέλλον ανήκει στον Κύριο. Ωστόσο αυτό που έχω να πω για να καλύψω την ερώτηση σου φίλε Μιχάλη, είναι πως… Μελλοντικά, Θα ήθελα να συνεχίσω να ζωγραφίζω με την ίδια πίστη την ίδια αγάπη και το ίδιο μεράκι ώστε να γεμίσω τον κόσμο με τέχνη απ’ άκρη ως άκρη. Να ταξιδέψω σε όλα τα σημεία της γης αντλώντας έμπνευση και γνώση η οποία θα με βοηθήσει εκτός από την τέχνη και σε κάτι ακόμη… Στο να γίνομαι ολοένα και καλύτερος άνθρωπος.
Ονομάζομαι Πέτρος Σιώπκας με καταγωγή από τον Αρχάγγελο Αριδαίας Ν Πέλλας. Κατοικώ στη Θεσσαλονίκη από το έτος 2000. Είμαι παντρεμένος με την Ισαακίδου Χριστίνα Εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, έχουμε έναν γιό.