Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 20 Μαΐου στις 19.00 στο γνωστό χώρο του Ορίζοντα Γεγονότων, Κεραμεικού 88 στον Κεραμεικό.
Η έκθεση «ΤΟ ΜΕΤΡΟ» παρουσιάζει τη δουλειά καλλιτεχνών ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΥΝ ΤΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ
Κεραμεικού 88, Κεραμεικός
Εγκαίνια Παρασκευή 20/5/2022
Από 19.00 έως 22.00
Διάρκεια έκθεσης 20/5/2022 -31/5/2022
Από Δευτέρα έως Κυριακή 19.00-23.00
Επιμέλεια Δέσποινα Πανταζή
Επικοινωνία 6983954934 – Δέσποινα Πανταζή, 6976689670 Τζίμης Ευθυμίου
Συμμετέχουν οι Καλλιτέχνες: Ιουλία Αθανασάκη Κύρα Αλυγιζάκη, Όλγα ανδρικόπουλου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαγδαληνή Βογιαντζή, Ανδρέας Γαβριλιάδης, Τζίμης Ευθυμίου, Θεοδώρα Κατσίμπρα, Ουρανία Καραμούζη, Σπύρος Κόικας, Ροδάνθη Κόλλια-Ρίζου, Καλλιρόη Μαστιχιάδου, Κλεοπάτρα Μουρσελά, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπανικολάου, Κατερίνα Ριμπατσιού, Διαμαντής Σταγγίδης, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γιάννης Στεμπίλης, Σοφία Τσαμπά, Στέφανος Χανδέλης, Άννα Χατζηαγγέλου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Νίκος Χιωτίνης, Έλλη Χούσου, Didi Fadul.
Performances: Άγγελος Σκούρτης 20/5/2022 ώρα, 22.00
“Επί Μετρώντας”
ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΣ και Συνεργάτες του
Διαρκής εξέλιξη- Durational-
Site Specific 27-5-2022 ώρα, 19.00-22.00
Κείμενο: Γιάννης Σχιζας
Το μέτρο των προσδοκιών μας.
Το μέτρο των απαιτήσεων.
Tο μέτρο των δυνατοτήτων μας.
Και το μέτρο της επιθυμίας…
Μπορεί, άραγε, η τέχνη να απαντήσει; Να επιθυμήσει, να υπενθυμίσει, να υπογραμμίσει; Να αποκαλύψει το μέτρο της αισθητικής χρησιμοποιώντας τη σωστή δόση αμφισημίας; Να αντιπαρατεθεί, να δημιουργήσει ή, έστω, να εξασφαλίσει τις συνθήκες για δημιουργία;
Ο ήλιος δεν θα υπερβεί τα μέτρα του, αλλιώς οι Ερινύες, οι θεραπαινίδες της Δικαιοσύνης, θα τον αποκαλύψουν…
Σε κάθε σκέψη που αγγίζει την αυταπάρνησή της, που αυτοπεριορίζεται, μέσα από την υπερβολή ή την έλλειψή της , αποτυπώνεται το άκρο της έννοιας του μέτρου. Η ευδαιμονία και η γέννηση του πραγματικού, επιλογή μεταξύ ακραίων σημείων.
Μεταξύ μιας λαίλαπας υπερκαταναλωτισμού ιδεών και συναισθημάτων, στην παλίρροια της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της εξουσίας που θεσπίζει, η «μεσότητα» συνιστά προϊόν άσκησης.
Ατελείς, ανολοκλήρωτοι στόχοι, υπερδραστηριότητα και κοινωνικές δράσεις, άλογες επιθυμίες, εξουθενωτικές συνθήκες, ανατροπή, υπερβολή και έλλειψη, εμβολιάζοντας το ανθρώπινο πνεύμα ως δομικό στοιχείο της κοσμική τάξης, αισθητοποιούν, διαφυλάσσουν και υποδεικνύουν τον ορισμό του ανθρώπου, ως όντος που άνω θρώσκει.
Ακυρώνοντας το «σκοτεινό» και επιδιώκοντας νέες αξίες, όπου το σημείο-μέτρο γεννά την συμμετρία στην ηθική του μαγικού και του ονείρου.
Μέτρο ανθρώπου και πραγμάτων, πληθωρικά ακραίο παραβιάζοντας το «άλλο», διαχωρίζει συμπεριφορές που υπερβαίνουν, ανατρέπουν προς όφελος του ατόμου, στο παρασκήνιο θεωριών και μη θεωριών, φτάνοντας ως ή αγγίζοντας το αμετάκλητο «ΝΑΙ» και το ηχηρό «ΟΧΙ».
Όπου η «ύβρις» ελλοχεύει σε κάθε πτυχή του πολιτισμού μας, εικόνες αθλιότητας και αυτοπαγιδεύσεις σε έναν κύκλο αυτοεξόντωσης, ανακυκλώνονται.
Το μέτρο ως καταλύτης στην κατάκτηση της «ευθυμίας» μπορεί να καταστήσει τον «ΜΙΚΡΟ» αυτό κόσμο «ΜΕΓΑ».
Δέσποινα Πανταζή
ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΑΜΕΤΡΟΕΠΕΙΑ
Μπορεί να είναι μέτρο, μπορεί να είναι και μετρό- με την έννοια ότι είναι σε θέση να μας φέρνει υπογείως και ασυνειδήτως στις περιοχές της φαντασίας…. Ας υποθέσουμε όμως ότι είναι το πρώτο : Χρειαζόμαστε το μέτρο , έστω και αν είμαστε μελλοθάνατοι, γιατί αυτό που μας χαρακτηρίζει σ’ αυτή τη περίπτωση δεν είναι η απουσία μέλλοντος – το μέλλον μπορεί να υπάρχει έως δέκατα του δευτερολέπτου. Υπάρχει μια σαγηνευτική ιδέα του Λατίνου Άγιου Αυγουστίνου, που αξίζει να την έχουμε υπόψη : «Υπάρχουν τρεις χρόνοι, το παρόν του παρόντος, το παρόν του παρελθόντος, το παρόν του μέλλοντος». Διαθέτουμε και τους τρεις χρόνους, είτε ήμαστε βρέφη είτε εσχατόγηροι.
Χρειαζόμαστε το μέτρο, αποκλίνουμε από το μέτρο, χάνουμε το μέτρο, ξαναβρίσκουμε το μέτρο……. Σαν τον Καίσαρα, δεν διαβάζουμε τα «φοβερά γραφόμενα του Αρτεμιδώρου», που έλεγε ο Καβάφης : Όμως σε μια παρελθούσα περίοδο έχουμε λάβει υπόψη τα κελεύσματα των καιρών και έχουμε απαντήσει alea jacta est, o κύβος ερρίφθη, όταν έχει έλθει η ώρα του να ριφθεί….
Το μέτρο είναι η μεγάλη υπόδειξη που δεν σεβάστηκε στο παρελθόν η Μήδεια – αν υποθέσουμε ότι αυτό δεν ήταν ένα κόλπο του Ευριπίδη για να ενισχύσει τη δραματική ένταση του έργου του . Αν δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, τότε η παραβίαση του μέτρου έγκειται στην καταδυνάστευση του μητρικού φίλτρου: Μια ερωτευμένη μέχρι πάθους γυναίκα δεν μπορεί να είναι μια γυναίκα που ξεχνάει τα άλλα της πάθη. Αλλά και ο καλλιτέχνης, είτε είναι εικαστικός είτε λογοτέχνης, δεν μπορεί να ξεχνάει τα άλλα πάθη, και κυρίως το primum vivere deinde Philosofare- πρώτα να ζει με πάθος και αλήθεια τη ζωή του, κι έπειτα να φιλοσοφεί.
Το μέτρο μιας ζωγραφικής είναι το αδιαχώρητό της μέσα στον πίνακα. Πρέπει να είναι έτσι, για να μπορεί η φαντασία να ξεχειλώνει το μήνυμα, να το πάει παντού.
Το μέτρο μιας γλυπτικής είναι η πίστη στην ενδότερη ζωή του γλυπτού. Οι Αμερικανοί λάξευσαν στο όρος Ράσμορ τις μορφές τεσσάρων προέδρων, η Ελλάδα έδωσε την απεικόνιση του Ζαλόγγου μέσα από το έργο του Ζογγολόπουλου : Μόρφωμα που ήταν καλλιτεχνικότερο και περιεκτικότερο μέσα στην αοριστία του- για να κάνει τον θεατή να θυμάται και να ελπίζει.
Το μέτρο της Αρχιτεκτονικής, είναι η ιδιότητά της να θαμπώνει το βλέμμα με το παλιό, το σύγχρονο, το μελλοντικό : Εν φαντασία και λόγω.
Το μέτρο μιας αρχιτεκτονικής φωτισμών, είναι η ιδιότητά της να προαναγγέλει σιγά-σιγά τον ερχομό της σε μια ειδική περιοχή του 24ωρου, κι έπειτα το ίδιο σιγά να φεύγει.
Τα μέτρα που παίρνονται για μια πολιτική σωτηρίας είναι πολλές φορές αμφίβολα. Ο κατευνασμός σημερινών αντιθέσεων και η απάλειψη μελανών σημείων για την εξυπηρέτηση της τρέχουσας πολιτικής δεν είναι μέτρο.
Χρειαζόμαστε μέτρα, άλλως αντίμετρα – εφόσον έχουν αποτύχει τα πρώτα. Μέτρο είναι το να μην έχουμε ανάγκη από έπαρση ή από ταπείνωση. Μέτρο είναι να ξοδεύουμε τη καρδιά μας – γιατί όσο την ξοδεύουμε αυτή γίνεται μεγαλύτερη, κατά τον ποιητή Μόντη.
Μέτρο είναι το να γινόμαστε πιλότοι ή, στη χειρότερη περίπτωση, ποδοσφαιριστές που σε ώρα θριάμβου θα επιβεβαιώνουμε ότι η ομάδα πετάει!
Γιάννης Σχίζας