“Στην τέχνη, ένα μέρος από τον εαυτό σου, τον βαθύτερο κόσμο σου, τον παραδίδεις στο κοινό με ό,τι σημαίνει αυτό”
Τι σας έκανε να πατήσετε «στα χνάρια του φθινοπώρου» και να συμμετέχετε στην εικαστική έκθεση στην Μήλο; Το φθινόπωρο είναι εποχή μετάβασης και αναγέννησης όπου συμβαίνουν αλλαγές και προετοιμασίες. Το φθινόπωρο έρχονται τα ζωογόνα πρωτοβρόχια, ο ήλιος χαμηλώνει, οι σκιές μακραίνουν, τα χρώματα μεταλλάσσονται και πολλαπλασιάζονται.
Ένας νέος κύκλος φυσικής δημιουργίας ανοίγει και παράλληλα με αυτόν ένας νέος κύκλος εικαστικής. Το λαμπερό καλοκαίρι (η εποχή του “έξω”) έχει τελειώσει κι έχει έρθει το φθινόπωρο με τις πύλες τού “μέσα” μισάνοιχτες. Σπρώχνεις μια πύλη, περνάς στο “μέσα” μα κάτι σα να λείπει, οπότε ανοίγεις το πρώτο παράθυρο που βρίσκεις εμπρός σου και ω! Τι θαύμα! Έξω απλώνεται κάποιο γνωστό τοπίο, αγνώριστο τώρα. Φυσά, βρέχει, έχει ήλιο και όπως θα έλεγε κι ο ποιητής: “Με την πρώτη σταγόνα της βροχής σκοτώθηκε το καλοκαίρι”. Ώχρες σε κάθε απόχρωση, κατακλυσμός από πολύχρωμες μαρμαρυγές, παλλόμενα ουράνια, εισπνοές γης για να σπαθίσουν σε λίγο τα πρώτα χορταράκια. Κλείνεις το παράθυρο και κείνη η εικόνα, το ίδιο το φθινόπωρο, εγκαθίσταται στο “μέσα”. Πλέον, τα χνάρια του φθινόπωρου είναι ευδιάκριτα, δεν έχεις παρά να τα ακολουθήσεις. Όσο για τη συμμετοχή μου στην έκθεση της Μήλου, εκτός του θέματος, έπαιξε ρόλο το υψηλό επίπεδο των έργων, η άρτια οργάνωση και προβολή των προηγούμενων εκθέσεων στη μία από τις οποίες συμμετείχα.
Μιληστε μας για την συνεργασία σας με τον Πέτρο Μάλλη. Ο Πέτρος είναι ένας υπέροχος άνθρωπος οπότε και η συνεργασία μαζί του είναι υπέροχη. Αυτό που κάνει έχει αυθεντικότητα και με τις εκθέσεις που οργανώνει, αναβαθμίζει τον πολιτισμό στο νησί της Μήλου.
Ποιοι ήταν οι έως τώρα σημαντικότεροι σταθμοί στην πορεία σας και γιατί; Όλες τις εκθέσεις που έχω συμμετάσχει τις θεωρώ σταθμό στην πορεία μου. Θα εστιάσω όμως στη biennale υδατογραφίας στο νέο Δελχί της Ινδίας που με έφερε σε επαφή με κοινό εκτός Ελλάδος και κυρίως στην πρώτη ατομική μου έκθεση στην Αθήνα στη γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ ΚΑΡΤΕΡΗΣ σε επιμέλεια Αθηνάς Σχινά, γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσω μια συγκεκριμένη ενότητα έργων σε ένα ευρύτερο, φιλότεχνο κοινό.
Ποιες είναι οι δυσκολίες με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ένας καλλιτέχνης στην Ελλάδα; Στην τέχνη, ένα μέρος από τον εαυτό σου, τον βαθύτερο κόσμο σου τον παραδίδεις στο κοινό με ό,τι σημαίνει αυτό. Σήμερα όμως το κοινό στην πλειοψηφία του δεν είναι αυτό που ήταν κάποτε. Σήμερα το κοινό έχει να κάνει με τον πληθωρισμό της πληροφορίας και στατιστικά, η άχρηστη πληροφορία προβάλλεται πρώτη, επιβάλλεται κι άντε τότε, μέσα από τα τόσα άχυρα του απέραντου αχυρώνα, να βρεις τη βελόνα. Αυτό και μόνο συνιστά δυσκολία για έναν καλλιτέχνη που κι αυτός ζει σε μια κοινωνία επικοινωνιακού πληθωρισμού που ρυθμίζεται από τους νόμους της αγοράς. Αν δε, βιοπορίζεται αποκλειστικά από την τέχνη του, τότε τα πράγματα χειροτερεύουν. Σε τελική ανάλυση, το πιο δύσκολο είναι να παραμένεις ο εαυτός σου και να εξελίσσεσαι καλλιτεχνικά όπως αυτός σου υπαγορεύει, χωρίς να αγοράζεις ή έστω να δανείζεσαι εποχιακές μάσκες και μορφές της σειράς.
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον; Αυτή την εποχή δουλεύω σε δύο ενότητες έργων και ελπίζω ότι γρήγορα θα μπορέσω να τις παρουσιάσω κάποια από αυτές στο κοινό.
Βιογραφικό
Ο καθηγητής Φυσικής, ζωγράφος και συγγραφέας Κώστας Γαρύφαλλος γεννήθηκε στο Συνετί Άνδρου το 1959 όπου μένει μόνιμα με την οικογένειά του.
Στα θέματά του κυριαρχούν το φως, τα φυσικά στοιχεία, η διαλεκτική σχέση μεταξύ τους καθώς και η επίδραση του χρόνου στα αντικείμενα.
Στο ενεργητικό του έχει ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Μετείχε στην τρίτη Διεθνή Biennale υδατογραφίας στο Νέο Δελχί Ινδίας και τον Ιούνιο του 2023 πραγματοποιήθηκε στη γκαλερί ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ Καρτέρης η πρώτη ατομική του έκθεση στην Αθήνα με επιμέλεια της Αθηνάς Σχινά.
Ασχολείται και με τη λογοτεχνία. Το καλοκαίρι του 2010 παρουσίασε ένα λεύκωμά του με φωτογραφίες, πίνακες, κείμενά του καθώς και κείμενα μεγάλων Ελλήνων λογοτεχνών. Το λεύκωμα εκδόθηκε από τις εκδόσεις «Ergo» κι έχει τίτλο Ηχώ Εικόνες Είδωλα… κάπου στην Άνδρο.
Το 2017, από τις εκδόσεις «Θερμαϊκός», εκδόθηκε το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο Λιποτάχτες κι Εθελοντές.
Οργάνωση επιμέλεια: Η ομάδα της ArtMilos [email protected] και ο Πέτρος Μάλλης https://www.facebook.com/profile.php?id=100089958045646