Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία.
Για μένα που είμαι τραγουδίστρια, η μουσική αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του πολιτισμού και μάλιστα σε μια χώρα σαν τη δική μας, που είναι άρρηκτα δεμένη κυρίως με τη λαϊκή μας μουσική.
Το να παράξεις βέβαια πολιτισμό μέσα από τη μουσική και από κάθε μορφή τέχνης, απαιτεί προϋποθέσεις,δηλαδή να χει προβλέψει το κράτος για την εκπαίδευση των νέων.
Σίγουρα υπάρχουν εδώ και χρόνια οι σχολές Μουσικολογίας σε πανεπιστημιακό επίπεδο – που όμως δεν δίνουν κανένα πτυχείο οργάνου!-ή το Τ.Ε.Ι. Άρτας που ασχολείται κυρίως με τη λαϊκή οργανογνωσία και παράδοση.
Καθώς επίσης ο θεσμός των μουσικών γυμνασίων και λυκείων που θεωρώ ότι είναι ένα φωτεινό σημείο αναφοράς για τα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν πιο σοβαρά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι γίνεται πραγματικά σοβαρή δουλειά.
Δυστυχώς στην Ελλάδα, η μουσική εκπαίδευση βασίζεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και δεύτερο δυστύχημα είναι ότι τα Ωδεία που παράγουν μουσικούς, είναι αδιαβάθμητα και συνήθως μη ελεγχόμενα.
Το αναφέρω από προσωπική εμπειρία, μιας και τα δικά μου παιδιά έκαναν σπουδές μουσικής σε Ωδείο και αντιλήφθηκα ότι δεν υπάρχει ούτε συγκεκριμένη και ελεγχόμενη εκπαίδευση ούτε καμιά στοιχειώδης αναγνώριση του υποτιθέμενου πτυχείου-διπλώματος όταν ολοκληρώνονται οι σπουδές.
Δεν λειτουργούν δηλαδή όπως οι αντίστοιχες Ακαδημίες των προηγμένων ευρωπαϊκών και άλλων χωρών…το μόνο δημόσιο Ωδείο που μου ρχεται στο μυαλό,είναι το Κρατικό Βορείου Ελλάδος.
Είναι πολύ μεγάλο το ζήτημα και δη θεσμικοπολιτικό και δε θα μακρυγορήσω. Παρηγοριέμαι που υπάρχουν σπουδαίοι έλληνες μουσικοί, με σπουδές και μεταπτυχειακά και διεθνή αναγνώριση, έστω ως μονάδες, και δίνουν κίνητρο για έμπνευση και σπουδή…αλλά για να μιλάμε για Μουσική Παιδεία πρέπει πρώτα να μιλάμε για οργάνωση και σοβαρή εκπαίδευση.
Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Είναι αυτονόητη η ερώτηση.
Ίσως είναι και η μοναδική παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας!
Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;
Όπως είπα και πριν υπήρξαν και υπάρχουν τόσο σημαντικοί έλληνες μουσικοί,και λόγω της ιδιαιτερότητας που έχουμε σαν έθνος να παράγουμε σε κάθε τόπο και μοναδική μουσική, και τόσο διαφορετικοί σε είδος!
Ακούω από Μπαχ μέχρι…σαμπάχ (γέλια!), που σημαίνει ότι έχω τ’ αφτιά μου ανοιχτά σε όλα τα ακούσματα.
Αν ανέφερα για παράδειγμα τον Καβάκο,που δεν χρειάζεται συστάσεις αφού διαπρέπει σε παγκόσμιο επίπεδο, θα αδικούσα καλλιτέχνες όπως η οικογένεια των Χαλκιάδων που στήριξαν και στηρίζουν τη λαϊκή- παραδοσιακή μας μουσική, το μοναδικό ήχο του ΠετροΛούκα, ή του πρόσφατα χαμένου Γιάννη Σπάθα που σφράγισαν και γαλούχισαν γενιές!… να μην αναφερθώ σε τραγουδιστές γιατί θα “νυχτώσουμε”…είμαι τυχερή ελληνίδα τραγουδίστρια που έχω την ευκαιρία να μελετάω μέχρι να πεθάνω,όλους αυτούς τους τόσο ταλαντούχους και διαφορετικούς που κατέγραψε ευτυχώς η δισκογραφία μας!
“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;
Αυτό είναι το ευτύχημα… να σπουδάζεις, πάνω κάτω τον ίδιο κώδικα γραφής και τεχνικής,αλλά η έκφραση και το αποτέλεσμα να μην είναι ποτέ ίδιο. Δεν είναι υπέροχο;
Αυτή είναι και η ομορφιά της τέχνης! Η διαφορετικότητα! Καλώς λοιπόν υπάρχουν πολλοί που την εκφράζουν
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;
Ρωτάτε εμένα που η μουσική είναι τροφή μου και ζωή μου, όχι απλώς ανάγκη.
Σαφώς και ο κόσμος θα ήταν καλύτερος αν όλοι μας είχαμε στοιχειώδη μουσική παιδεία.
Η μουσική οργανώνει,διευρύνει τη φαντασία, βοηθάει στην κοινωνικότητα, δίνει κίνητρο και για άλλους τρόπους επικοινωνίας, σε ταξιδεύει σίγουρα, σε άλλους πολιτισμούς.
Δεν μπορώ να σκεφτώ πιο “ευγενική” μορφή της λέξης μαθαίνω και εξελίσσομαι, το βιώνω η ίδια καθημερινά.
Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Εγώ θα έθετα αντίστροφα την ερώτηση!
Πώς μπορεί ένας γονιός να ΜΗΝ ανακαλύψει όχι μόνο το μουσικό ταλέντο, όλα τα ταλέντα του παιδιού του!
Είπα πριν ότι είμαι η ίδια μητέρα θα ήμουν πραγματικά δυστυχής και αφελής αν δεν αφουγκραζόμουν από νωρίς τα ταλέντα των δικών μου παιδιών…θεωρώ ότι είναι “άχρηστο” να αναφέρω ότι από πολύ νωρίς οφείλουν οι γονείς να συστήσουν στα παιδιά τους ό,τι έχει καταφέρει πολιτισμικά το ανθρώπινο είδος
Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;
Εκτός από τα μουσικά σχολεία και το πρώην ΤΕΙ Άρτας που προανέφερα, ή κάποιες μουσικές σχολές και Ωδεία που διδάσκουν με σημαντικούς μουσικούς του εκάστοτε οργάνου, ή τα ιδιαίτερα που επίσης γνωρίζω να γίνονται, δεν έχω γνώση αν γίνεται πιο σοβαρή εκπαίδευση.
Προσωπικά, χάριν του διαδικτύου, έχω την ευχέρεια να έχω στη διάθεσή μου ένα τεράστιο αριθμό δημοτικών και λαϊκών τραγουδιών.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;
Τα τελευταία χρόνια έχω αποφασίσει να σπουδάσω το λαϊκό μας και κατ’ επέκτασιν παραδοσιακό τραγούδι και τραγουδάω κάθε Παρασκευή και Σάββατο σ’ένα χώρο στο κέντρο της Αθήνας.
Η συνεργασία μου με το σπουδαίο κιθαριστή και συνθέτη Νότη Μαυρουδή, που διανύει φέτος 15 χρόνια, συνεχίζεται, ετοιμάζομαι για συναυλίες μ’έναν άλλο αγαπημένο, το Λουδοβίκο των Ανωγείων, που συνδυάζει την παράδοση της Κρήτης, με την έντεχνη μορφή του τραγουδιού και την ποίηση που τόσο αγαπώ.
Επίσης συμμετέχω σε δισκογραφικές δουλειές όποτε μου δίνεται η ευκαιρία, με νέους συνθέτες κυρίως.
Και έχω πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου, το “μουσικό μου όνειρο”, να ταξιδεύω και να τραγουδάω σ’ όλες τις γλώσσες και όσο πιο πολλά είδη μπορώ!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Μόρφω Τσαϊρέλη γεννήθηκε στη Γερμανία και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη.
Σπούδασε στα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, Λογιστική. Έκανε μαθήματα φωνητικής με το Φραγκίσκο Βουτσίνο και την Άννα
Διαμαντοπούλου.
Σπουδάζει φωνητική στο εθνικό ωδείο, με τη Στέλλα Χροναίου.
-Συνεργάστηκε με σημαντικούς νέους έλληνες συνθέτες (Γιώργο
Ανδρέου, Ηλία Λιούγκο,Κώστα Καλδάρα, Γιώργο Σταυριανό,Στέλιο
Βαμβακάρη, Χρήστο Τσιαμούλη, Ηρακλή Βαβάτσικα),αλλά και με
σπουδαίους λαΙκούς έλληνες τραγουδιστές (Δημήτρη Μητροπάνο,
Ελένη Τσαλιγοπούλου, Κώστα Μακεδόνα, Γιάννη Κότσιρα κ.α.)
-Συνεργάζεται με το κιθαριστή και συνθέτη Νότη Μαυρουδή.
-Εκτός από τις εμφανίσεις της σε διάφορες μουσικές σκηνές, με
σύγχρονο και λαϊκό ρεπερτόριο, παρουσιάζει σε συναυλίες,
προγράμματα με τραγούδια απ’όλο τον κόσμο.
-Από το Σεπτέμβρη του 2009, συμπράττει με το
quintetto “Tangarto”, σε μουσικές Astor Piazzolla και
συνθέσεις tangos.
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ:
-ΚΩΜΟΠΟΛΕΙΣ (Ηλία Λιούγκου/ Ζωής Παναγιωτοπούλου)
-ΜΙΚΡΗ ΠΑΤΡΙΔΑ (Γιώργου Ανδρέου/Παρασκευά Καρασούλου)
-ΤΟ ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΟ ΨΕΜΑ (Γιώργου Σταυριανού/Χρίστου
Παπαδόπουλου)
-ΠΕΣ ΜΟΥ ΨΥΧΗ (Κώστα Καλδάρα /Ηρακλή Βαβάτσικα)
-ΓΙΑ ΦΩΝΗ ΚΑΙ ΑΚΚΟΡΝΤΕΟΝ (με τον Ηρακλή Βαβάτσικα)
-CART POSTALE (Νότη Μαυρουδή/Ηλία Κατσούλη)
-EΘΕΛΟΥΣΙΑ ΟΔΟΣ (Νότη Μαυρουδή/Γιώργου Ποταμίτη)
-ΕΠΕΙΔΗ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ (Τάσου Ποταμιάνου)
-ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ (Χάρις Τσεκούρα)
-ΕΡΩΣ,ΖΩΟ ΑΓΕΡΩΧΟ (Χρήστου Οικονομίδη)
-ΜΕ ΔΑΝΕΙΚΑ ΙΔΑΝΙΚΑ (Νότη Μαυρουδή/Μαίρης Φασουλάκη)
-ΕΝ ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ (Πηγής Λυκούδη/Φίλιππου Γράψα)
-ΠΟΙΟΣ (Ηλία Λιούγκου/Ζωής Παναγιωτοπούλου)
-CAFE LATINO(λατινοαμερικάνικες διασκευές για δύο κιθάρες -Νότης
Μαυρουδής/Γιώργος Τοσικιάν)
-ΑΓΡΥΠΝΟ ΦΕΓΓΑΡΙ (μελοποίηση ελλήνων ποιητών του
Μεσοπολέμου από το Νότη Μαυρουδή)