Photo by Φωτεινή Μοίρα
Κύριε Σπέγγο, πείτε μας δύο λόγια για το νέο μυθιστόρημά σας Τρωική ραψωδία, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επίμετρο.
Η Τρωική Ραψωδία είναι ένα μυθιστόρημα που επιχειρεί να αφηγηθεί την Ιστορία του Τρωικού πολέμου στο σύνολό της, πέρα από το μύθο, όπως δεν έχει παρουσιαστεί μέχρι τώρα. Από τις αιτίες, την αφορμή, μέχρι το τέλος και την καταστροφή των πάντων. Χωρίς τις παρεμβάσεις των θεών, χωρίς μυθικές και παραμυθένιες εκδοχές. Γιατί έγινε πραγματικά ο πόλεμος; Πόσα καράβια μπορεί να κινήσει μια γυναίκα; Τι ήταν ο Δούρειος Ίππος; Πώς πέθανε ο Αχιλλέας; Τι ήταν ο Μέμνων και οι Αμαζόνες; Ποιος σκότωσε τον Παλαμήδη; Γιατί ο Αχιλλέας επιθυμεί τον εξευτελισμό του νεκρού Έκτορα; Γιατί έγινε πραγματικά η θυσία της Ιφιγένειας; Στην αφήγηση κυριαρχούν οι χαρακτήρες και οι πράξεις τους. Γήινοι, με σκιές, υπερβατικοί, με λάμψη, με ηρωισμό αλλά και κυνισμό.
Τι πυροδότησε το ενδιαφέρον σας και γράψατε ένα μυθιστόρημα σχετικά με τον Τρωικό πόλεμο;
Πριν πολλά χρόνια παρακολούθησα στο θέατρο Χυτήριο τις αναγνώσεις των Ομηρικών επών από τον Δ. Μαρωνίτη. Η όλη καθηλωτική ατμόσφαιρα με μετέφερε στο μαγικό χώρο-χρόνο του Ομήρου και ήταν σαν να με φώναζε να μείνω εκεί.
Σε σχέση με τη συγγραφή των δύο ομηρικών επών Ιλιάδα και Οδύσσεια: υπάρχουν διαφορετικές απόψεις από αυτές που ξέρουμε σχετικά με τον συγγραφέα τους και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν καθώς και τον τρόπο;
Υπάρχουν πάρα πολλές απόψεις: Όχι ο Όμηρος, όχι ένας αλλά πολλοί συγγραφείς, γυναίκα ή γυναίκες συγγραφείς, άλλος την Ιλιάδα, άλλος την Οδύσσεια. Ό,τι έψαξα πάντως μου ψιθυρίζει ότι η επικρατέστερη θεωρία είναι ο ένας και μοναδικός Όμηρος. Ίσως γιατί είναι ωραίο να είναι έτσι. Κάποιος που ξέρουμε, ένας, μια ιδιοφυΐα που να μπορούμε να του κλείσουμε το μάτι, όπως αυτός σε εμάς.
Ποιος επικός ήρωας σας συγκλονίζει και γιατί;
Αχιλλέας και Έκτορας νομίζω είναι μορφές πρωταγωνιστικές. Κυρίαρχες. Υπάρχουν βέβαια και άλλοι. Όπως Η Κασσάνδρα και η Πολυξένη, όπως ο Οδυσσέας και ο Αγαμέμνων, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας.
Γιατί είναι τόσο σημαντικό η Ιλιάδα και η Οδύσσεια να διδάσκονται στα σχολεία;
Γιατί διδάσκουν: Αισθητική και ομορφιά. Τις ρίζες μας. Χαρακτήρες. Κρυμμένα τα γεωπολιτικά παιχνίδια της εποχής. Γλώσσα και ποίηση. Γιατί είναι καθηλωτικές αφηγήσεις που συναρπάζουν. Γιατί αποτέλεσαν τη βάση της εκπαίδευσης των αρχαίων Ελλήνων, Ρωμαίων, ολόκληρου του Δυτικού κόσμου. Αλλά και γιατί …μας λένε τι και ποια είναι η γλώσσα μας.
Τι γράφετε αυτήν την εποχή;
Ένα θεατρικό με τίτλο «Το Καφενείο» το οποίο θα ανέβει στο θέατρο Από Μηχανής κάνοντας πρεμιέρα την 21η Μαρτίου από τη ομάδα Γέφυρα για 16 παραστάσεις.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Μιχάλης Σπέγγος
Τρωική ραψωδία
Τιμή: 23.32 ευρώ, Σελίδες: 500
ISBN: 978-618-86886-2-9
Εκδόσεις Επίμετρο
Η «Τρωική ραψωδία» είναι ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα, που επιχειρεί να αφηγηθεί την ιστορία του Τρωικού πολέμου στο σύνολό της, πέρα από τον μύθο, όπως δεν έχει παρουσιαστεί μέχρι τώρα. Από τις αιτίες, την αφορμή, μέχρι το τέλος και την καταστροφή των πάντων. Χωρίς τις παρεμβάσεις των θεών, χωρίς μυθικές και παραμυθένιες εκδοχές. Μια αφήγηση καθηλωτική, με ανατροπές και εξηγήσεις που κόβουν την ανάσα.
Γιατί έγινε πραγματικά ο πόλεμος; Πόσα καράβια μπορεί να κινήσει μια γυναίκα; Τι ήταν ο Δούρειος Ίππος; Πώς πέθανε ο Αχιλλέας; Τι ήταν ο Μέμνων και οι Αμαζόνες; Ποιος σκότωσε τον Παλαμήδη; Γιατί ο Αχιλλέας επιθυμεί τον εξευτελισμό του νεκρού Έκτορα; Γιατί έγινε πραγματικά η θυσία της Ιφιγένειας;
Στη αφήγηση κυριαρχούν οι χαρακτήρες και οι πράξεις τους. Γήινοι, με σκιές, υπερβατικοί, με λάμψη, με ηρωισμό αλλά και κυνισμό. Με οράματα πολέμου, αλλά και ειρήνης. Με κίνητρα ηρωικά αλλά και ποταπά. Άνθρωποι μπροστά από την εποχή τους, αλλά και άνθρωποι δέσμιοι του καιρού τους. Ο Τρωικός πόλεμος είναι ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος της Ιστορίας και είναι η αποθέωση των ανθρώπινων παθών. Άντρες και γυναίκες που πολεμούν κι ερωτεύονται και στο τέλος κάνουν τον αναγνώστη να αναρωτηθεί: «Για ποιαν ακριβώς Ελένη;»
Βιογραφικό
Ο Μιχάλης Σπέγγος γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1963. Κατέχει διδακτορικό δίπλωμα στην Πειραματική Πυρηνική Φυσική. Έχει ασχοληθεί με την πρόζα αλλά και το θέατρο. Μέχρι στιγμής έχουν εκδοθεί εννιά μυθιστορήματα, τρεις συλλογές διηγημάτων/νουβέλες και έχουν ανεβεί εννιά θεατρικά έργα του. Από καιρού εις καιρόν συμμετέχει σε ασκήσεις δημιουργικής γραφής.
Κεντρική διάθεση: Εκδόσεις Παπαζήση
Νικηταρά 2 & Εμμ. Μπενάκη 106 78, Αθήνα
Τηλ.: 210 3838020, [email protected] www.papazissi.gr