“…Οι καλλιτεχνικές και ψυχολογικές δεξιότητες πρέπει να διοχετεύονται στην ορχήστρα με φυσικό εκφραστικό τρόπο ως αποτέλεσμα μιας διεργασίας του να δίνεις και να παίρνεις”
Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση; Η αγάπη μου για τη μουσική συνδέεται με τις πρώτες μου αναμνήσεις μια και διαπίστωσα εξαρχής ότι οι μελωδίες με συγκινούσαν βαθύτατα και η φυσική έλξη ήταν αναπόφευκτη. Οι σπουδές μου στη μουσική και ειδικότερα στο πιάνο ξεκίνησαν πολύ νωρίς, από την ηλικία των τεσσάρων ετών.
Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Πότε συνειδητοποιήσατε ότι πρέπει ν’ ακολουθήσετε το δρόμο του μαέστρου; Μετά το δίπλωμά μου στο πιάνο και στα ανώτερα θεωρητικά η σύνδεση της επιστήμης με την τέχνη αποτέλεσαν ένα κεντρικό άξονα για την περαιτέρω εξέλιξή μου, με αποτέλεσμα την ολοκλήρωση των σπουδών μου στο Φυσικό τμήμα του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το πάθος μου όμως για τη μουσική με ώθησε να συνεχίσω τις σπουδές μου στη διεύθυνση ορχήστρας στο Πανεπιστήμιο Kαλών Tεχνών του Βερολίνου συνειδητοποιώντας άμεσα τη μεγάλη εσωτερική ικανοποίηση να επικοινωνώ και να εκφράζω τη μουσική μου αντίληψη μέσα από αυτόν τον τομέα.
Εντυπωσιάζει το γεγονός ότι εκτός από τις σπουδές σας στη μουσική έχετε σπουδάσει και φυσική. Πως συνδέονται αυτές οι δύο επιστήμες; Ήδη από τη δημιουργία του σύμπαντος και της μεγάλης έκρηξης ο αρχέγονος ήχος μεταφέρθηκε στο μουσικό άνθρωπο προικίζοντάς τον με την ικανότητα να αποτυπώνει τη «μουσική των σφαιρών» σε μελωδίες και τραγούδια. Η μουσική εμπεριέχεται στη φυσική και η φυσική στη μουσική εφόσον ο ήχος είναι ένα φυσικό φαινόμενο ενώ τα συστήματα ενοποιούνται.
Το επάγγελμα του διευθυντή ορχήστρας ήταν μέχρι πρότινος ένα ανδροκρατούμενο επάγγελμα. Ποια ήταν η αντιμετώπιση στο εξωτερικό απέναντι σε μια Ελληνίδα μαέστρο και ποιος ο ρόλος της γυναίκας σε μια τέτοια ηγετική θέση; Η Γερμανία ήταν η χώρα που με υποστήριξε χωρίς προκαταλήψεις και μου έδωσε ευκαιρίες να ξεδιπλώσω τις καλλιτεχνικές μου αναζητήσεις. Όμως όλα αυτά με σκληρή δουλειά, ζήλο, πειθαρχία αλλά και με αγάπη για το αντικείμενο. Ο ρόλος της γυναίκας σε μια τέτοια θέση μπορεί να είναι κλειδί για να αγγίξει ευαίσθητες χορδές, να απελευθερώσει δυνάμεις και να καλλιεργήσει ηχητικές ενότητες αν η προσέγγιση είναι αυθεντική. Οι καλλιτεχνικές και ψυχολογικές δεξιότητες πρέπει να διοχετεύονται στην ορχήστρα με φυσικό εκφραστικό τρόπο ως αποτέλεσμα μιας διεργασίας του να δίνεις και να παίρνεις.
Ποιός είναι ο ρόλος της Ευρωπαικής Καμεράτας, του μουσικού συνόλου που ηγείστε και πως διαμορφώνεται το φετινό καλλιτεχνικό πρόγραμμα; Η Ευρωπαϊκή Καμεράτα με έδρες στη Γερμανία, στην Αυστρία και στην Ελλάδα υποστηρίζει την ανάπτυξη παραμέτρων που συμβάλουν στην εμψύχωση, τη βιωσιμότητα, την κινητικότητα των πολιτιστικών παραγόντων, τη διασυνοριακή διάδοση καλλιτεχνικών έργων και την καλλιέργεια διαπολιτισμικού διαλόγου – σε συνάφεια με τα θεμελιώδη ζητήματα της Ατζέντας της ΕΕ για τον πολιτισμό. Στο πλαίσιο του ετήσιου προγράµµατος 2020 η Ευρωπαϊκή Καµεράτα θα παρουσιάσει ένα κύκλο συναυλιών με θέμα την «Οδύσσεια» στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 21 Νοεμβρίου στο Βερολίνο και στις 18 Δεκεμβρίου 2020 στο Ίνσμπρουκ δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να ανακαλύψει και να βιώσει τη µουσική, την τέχνη και τον πολιτισµό µε έναν µοναδικό, πολυδιάστατο τρόπο.
Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στο συμβολικό ταξίδι του Οδυσσέα και ποια μηνύματα θέλετε να περάσετε στο κοινό; Η Οδύσσεια είναι για μένα μια μορφή βαθιάς θεραπείας. Το Ομηρικό έπος είναι ένα ταξίδι περιπλάνησης, αλληγορίας, συνειδητοποίησης, αυτογνωσίας και μας καλεί να αναζητήσουμε τα ιδανικά και τις αξίες που μας κρατάν όρθιους, όπως ήταν το κατάρτι του Οδυσσέα που τον συγκράτησε από το δελέασμα των σειρήνων, από τα ευτελή και μάταια. Η εύθραυστη κατάσταση που βιώνουμε σήμερα σε κάνει να επικεντρώνεσαι στην ουσία, στο φιλοσοφικό λόγο, στο εσωτερικό κατάρτι και σε διαχρονικές αξίες που εμπεριέχουν υπερβάσεις.
Υπάρχει κάποιος μαέστρος που σας εμπνέει και τον θαυμάζετε ιδιαίτερα; Και ποιο μουσικό έργο θα θέλατε να παρουσιάσετε; Ναι, αναμφίβολα υπήρξαν πρότυπα στην καλλιτεχνική μου πορεία που με επηρέασαν και με διαμόρφωσαν ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο Βερολίνο όπως ο Claudio Abbado, ο Carlos Kleiber και γενικότερα η σχολή του Herbert von Karajan. Είναι πολλά τα έργα και οι κύκλοι που θα ήθελα να παρουσιάσω μελλοντικά, με στόχο οι τέχνες να συνδυάζονται με τη μουσική σε μια ευρύτερη οπτική.
Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη; Η μουσική παιδεία είναι επιτακτική ανάγκη για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας. Σε προηγμένες κοινωνίες διαχρονικά όπως και στην αρχαιότητα αποτελούσε μέρος μιας συνολικής εκπαίδευσης με απώτερο στόχο την καλλιέργεια χαρακτήρων και την ύψιστη διαφοροποίηση του ατόμου.
Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια; Το ενδιαφέρον μου εστιάζεται κυρίως στην επεξεργασία και ανάπτυξη επίκαιρων θεμάτων που ενώνουν κλασσικές και σύγχρονες µορφές µε νέες τάσεις και προβληµατισµούς συνθέτοντας καινοτόµα προγράµµατα σε πειραματικούς χώρους. Χαίρομαι ιδιαίτερα για περαιτέρω συμπράξεις με διεθνή μουσικά σύνολα και την παρουσίαση Ελλήνων καλλιτεχνών στο Ελληνικό και Ευρωπαϊκό προσκήνιο.
Skype: camerata.europaea www.mariamakraki.com www.camerata.eu